PDA

View Full Version : hoe sluit je 2 celestion G12T-60 aan op marsh vs100h



pix de mooser
17 januari 2007, 00:09
hallo,

Ik heb 2 celestion G12T-60 speakers die ik zou willen aansluiten op mn marshall vs100 head. hoe doe ik dat?

Aan mn mars zijn 2 uitgangen voor speakers, er staat een waarschuwing bij -(total load must not be less than 4 ohm) plug ik in elke uitgang een speaker, of moeten de speakers op een of andere manier met elkaar verbonden worden en dan ingeplugd in een van de twee uitgangen?

PS: het is niet de bedoeling de mars volopen te draaien, half open is voldoende. :gitarist:

klikokarma
30 januari 2007, 13:04
De waarschuwing 'total load...' slaat op de impedantie van de speakers, dwz de weerstand die de speakers de versterker geven. Deze mag niet te laag worden omdat de versterker dan 'te makkelijk' stroom kan leveren, met hitte en ellende tot gevolg (vergelijk met een gloeidraad in een lamp die gaat gloeien omdat de stroom er 'snel doorheen schiet')
Nu zijn de uitgangen op je 'mars' parallel geschakeld en om het even heel kort door de bocht te zeggen, bij twee speakers met een gelijke impedantie in parallelschakeling is de totale impedantie de helft daarvan. Dus als je twee speakers van 8 ohm parallel schakelt is de totale impedantie 4 ohm.
Nu ben ik persoonlijk niet bekend met de GT12T-60, maar ik ga ervan uit dat die in zowel 8 ohm als 16 ohm variant bestaan. In beide gevallen zou bij parallelschakeling de impedantie dus 4 ohm resp. 8 ohm zijn.
Omdat we hier te maken hebben met een transistorversterker hoeven we niet heel nauwkeurig de impedantie af te stemmen, als we maar boven de grens van 4 ohm blijven.
Je kunt de speakers dus in principe gewoon 1-per-uitgang aansluiten.