PDA

View Full Version : een kast maken met celestion G12T-60



pix de mooser
16 januari 2007, 23:03
hallo,

Ik heb een marshall valvestate vs 100, ik heb ook 2 speakers van het merk Celestion, type G12T-60 (12 inch)

Nu zou ik willen een kast maken met die twee speakers erin, om mn marshall op aan te sluiten, maar ik weet niet goed hoe dat moet.

Hoe sluit ik die speakers aan op mn marshall? Achteraan de mars zijn er 2 uitgangen, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat je in elke uitgang een box plugt. hoe moet dat?

alvast bedankt :hippie:

DarknessAwaits
16 januari 2007, 23:57
Ik weet niet precies welke uitgangen er op je marshall zitten, maar waarschijnlijk een van 8 ohm en een van 16 ohm. Dat is een kwestie van weerstand, en die wordt bepaald door de speakers die je erop aan gaat sluiten.

Achterop je Celestion speakers staat de weerstand, en dan kun je ze op twee verschillende manieren wiren. Nml. in serie of parallel. In serie kun je de twee weerstanden van de speakers optellen en in parallel moet je zo rekenen: 1/Rv=1/R1+1/R2. Mocht je dat willen doen dan kun je hier op het forum ook zeker wel genoeg informatie vinden om het goed aan te sluiten/uit te rekenen.

Dan is het een kwestie van het goede stekkertje bij het goede getalletje zoeken; m.a.w.: als de vervangingsweerstand van je zelf gemaakte cabinet 8 ohm is, moet je je stekker in de 8 ohm output steken. Zo simpel is het.

Overigens is de connectie die je het meest zit gewoon een jack-jack speakerkabel, en zit er op de kast zelf een monojack-output.