PDA

View Full Version : Ratel in Dual Showman



Unicron
16 januari 2007, 22:57
Hallo beste lezer,

Bij een van mijn Fender Dual Showman boxen kwam ik er (pijnlijkerwijs pas in de studio) achter dat deze een ratel in de speakers heeft. Ik dacht eerst dat het lag aan de K-140 speaker die ik bovenin had gemonteerd, want deze was ooit gerepareerd bij de conus, en ik had hem bij een repetitie al eens horen ratelen.

Dus voor het studiobezoek de K-140 vervangen door een E-140 waarmee er een tweeling E-140 in de Fender hing. Ik verkeerde dus in de veronderstelling dat het daarmee af was. Echter, in de studio hoorde ik opnieuw een ratel, en wel in beide speakers. Mijn Showman 2x15" klonk op zich vele malen beter dan de SVT410HLF die er ook stond, maar de ratel was, eenmaal gemic-ed, nog beter/steeds te horen. Dus vervolgens opgenomen met de 4x10, niettemin fijne sound, maar wel erg jammer.

Nu is mijn vraag kortweg: kan het zijn dat een mechanische ratel, van het cabinet dus, zich via de zilveren stofkap van de JBLs hoorbaar maakt? Want anders heb ik drie JBL 15"s naar de kloten en dat lijkt me wel zeer zuur. Bovendien is het nauwelijks mogelijk dat ze alledrie kapot zijn omdat de nieuwste een nooit gebruikte (JBL) recone was. Daarnaast werd de ratel minder toen we de box op schuim plaatsten, alleen hij ging niet geheel weg.

De box is ook een oudje, behoorlijk verrot, en de vorige eigenaar zei dat ze al eens een onvrijwillige trapafdaling had meegemaakt... Ik hoop dus dat het puur de box is die resoneert, en niet dat alle drie de conussen aanlopen. Ik heb momenteel niet de gelegenheid even snel de 15"ers te testen in een andere 1x15 of 2x15 dus misschien dat iemand die zoiets eerder heeft meegemaakt me kan adviseren omtrent de oorzaak en eventuele reparatie.

Okee, alvast bedankt voor eventuele tips/antwoorden.

Jerome

Chris Winsemius
17 januari 2007, 08:14
't Lijkt op 'n trillend/los/kapot iets in de kast zelf.

Kun je kijken of die speakers in 'n andere kast (die ook open of dicht is) hetzelfde probleem geven?

Unicron
17 januari 2007, 11:54
hey Chris,

bedankt, het kán dus wel een cabinettechnisch probleem zijn.

Binnenkort maar even een middagje speakers proberen. Heb nog een oude Yamaha 215L box die niet resoneert, wordt dat de testcase... In mijn andere Dual Showman, met D-140s, heb ik namelijk ook een ratel. Mooi hoor, dat oude spul... :-)

Chris Winsemius
17 januari 2007, 12:34
Probeer ook 'n andere amp indien mogelijk.

Ik ben zelf niet zo into JBLs (maar zo'n oude grijze 12" vond ik top klinken in 'n DeluxeReverb).

Losse bouten/schroeven kunnen ook bijgeluiden veroorzaken.

Unicron
17 januari 2007, 12:48
Het lag niet aan de amp, de Bassman 100 gaf geen krimp op de 4x10...

Voor bas vind ik overigens de 140 serie van JBL ultiem. Strak, warm, hard en helder. Meer hoog en directer zelfs nog dan de Ampeg 4x10, de treble moest van 3 naar 8 voor dezelfde crisp.... Hoop ooit eens de 18"er te vinden...

Nu maar afwachten of de speakers nog gewoon goed zijn... Misschien maak ik wel even twee 1x15 baffles voor in een Marshall 4x12, ik gebruik mijn beide gitaarboxen nu toch niet, en een full stack met een Bassman erop staat wel cool...heb ik de boel ook mooi op oorhoogte. Qua inhoud zit ik dan wel okee lijkt me? Misschien even dezelfde kleine baspoortjes erin boren als in de Dual Showman...