PDA

View Full Version : octaver - amp problemen?



Swan
16 januari 2007, 22:42
misschien een domme vraag, maar ik weet dat je geen basgitaar kan spelen over een gitaaramp omdat dan de speakers het begeven... maar wat als ik mijn in B gestemde gitaar voorzie van een octaver pedaaltje dat 2 octaven lager aan het signaal toevoegt? kan een gitaaramp dat wel aan?
waarin zit dan het verschil tov. een basgitaar? uitgangssignaal?

robert-gitarist
16 januari 2007, 23:15
Och regelmatig gedaan en ging prima :D
Maar nooit getest over hoge volumes.Maar goed..Heb je weinig aan.
Maare basgitaar op een gitaaramp spelen kan wel maar tot een bepaald volume ;) Wel wat bass terug draaien van je versterker eq.

GuitarMaster
17 januari 2007, 00:00
Heb wel eens ergens wat gelezen over problemen met een gitaar en octaver samen op hogere volume's, zal eens kijken of ik dat terug kan vinden.
Ik zou iig maar een beetje oppassen.

zoon van Piet
17 januari 2007, 09:43
Ik weet niet welke octaver je op het oog/ aan je plug hebt. Maar ik denk dat je eerder problemen krijgt met de tracking van dat ding dan met je speakers. Veel octavers volgen de laagste snaren van je gitaar niet - zeker niet als je in B stemt. Mijn ouwe MXR gaat niet lager dan D boven E, in normale stemming...

Swan
17 januari 2007, 10:09
hmm dat is niet mooi...
@zoon van Piet, volgt hij ze dan helemaal niet of trager? t is voornamelijk om noise te maken dus een een perfect cleane nette sound is niet van groot belang...

met volume oppassen wordt ook moeilijk want we spelen juist zo hard dat je het geluid voelt...
ik wil er naast gitaar ook bijv. n Atari Punk Console op aansluiten...

vulvasonic
17 januari 2007, 10:15
Ik weet niet welke octaver je op het oog/ aan je plug hebt. Maar ik denk dat je eerder problemen krijgt met de tracking van dat ding dan met je speakers. Veel octavers volgen de laagste snaren van je gitaar niet - zeker niet als je in B stemt. Mijn ouwe MXR gaat niet lager dan D boven E, in normale stemming...

Mijn ouwe OC2 had een prima tracking, ook op de lage E en ook als ik het tweede octaaf er flink in draaide. Belangrijk is wel dat je de Octaver aan het begin van je signaal zet. En NOG beter (vinden ze bij Boss, maar ik heb er zelf een hekel aan) is vóór de Octaver nog een Compressor zetten en dan op beide pedalen tegelijk trappen als je de Octaver wilt gebruiken. Een goede tracking heeft namelijk baat bij een zo egaal en clean mogelijk signaal, anders vreet ie inderdaad happen uit je geluid (wat ook weer z'n charmes heeft - My My, Hey Hey, Nelis de Jong.......).

Voor wat betreft het volume enzo. Ik gebruik de Octaver al bijna mijn hele gitaarspelend leventje icm een Vox AC30 op een volume waar een gemiddeld doveninstituut bij zou gaan klagen wegens geluidsoverlast, maar mijn versterker houdt het prima! :)

zoon van Piet
17 januari 2007, 10:19
Noise is geen probleem met de MXR! Alleen volgt hij de noten niet meer en maakt hij spontane geluiden. Hij gaat dan namelijk proberen de harmonischen van je noot te volgen, wat m niet best lukt. Onvoorspelbaar en avontuurlijk, dus.

Swan
17 januari 2007, 10:59
Onvoorspelbaar en avontuurlijk, dus.

ah dat is perfect :)
ik zat te denken aan de Danelectro Chili Dog... bij noiseforums zijn ze daar tevreden over en kan hem onder de 50 euro uit Duitsland laten komen :)

Fuhgawz
17 januari 2007, 14:10
ah dat is perfect :)
ik zat te denken aan de Danelectro Chili Dog... bij noiseforums zijn ze daar tevreden over en kan hem onder de 50 euro uit Duitsland laten komen :)

Wow vette band heb je dude!! :rockon: Ik weet dat die gasten van Sunn0))) o.a. een DOD Buzz Box gebruiken, maar daar is echt amper aan te komen. Is de soundcombinatie van een MXR Blue Box met een distortion, zoals te horen is op oude Melvins albums.
Die MXR heb ik zelf en die is ideaal om mee te noisen, omdat de tracking niet klopt. Dit houdt in dat hij in plaats van de noot keurig mee te spelen gaat 'zoeken' naar de correcte noot en zo random allerlei andere noten speelt, twee octaven onder je oorspronkelijke signaal.

Swan
17 januari 2007, 14:24
tnx!
idd die buzz box zou ideaal zijn maarja kan hem nergens vinden..
wat is de prijs van die MXR?
heeft iemand ervaring met die Danelectro Chili dog?

up-guitarman
17 januari 2007, 14:45
Die MXR heb ik zelf en die is ideaal om mee te noisen, omdat de tracking niet klopt. Dit houdt in dat hij in plaats van de noot keurig mee te spelen gaat 'zoeken' naar de correcte noot en zo random allerlei andere noten speelt, twee octaven onder je oorspronkelijke signaal.

Daarom heb ik een Boss OC-2. Die trackt echt proper, maar als je de volume van je gitaar wat terugdraait doet die net hetzelfde als die mxr !!!

Mijn amp (Marshall JCM600 2*12 combo) doet het ook nog perfect, en ik draai mijn origineel signaal er soms zelfs uit + big muff volume op 10 !!!

!!! HEERLIJK !!! ME LOVES OCTAVOS !!!

vulvasonic
17 januari 2007, 14:55
Die MXR heb ik zelf en die is ideaal om mee te noisen, omdat de tracking niet klopt. Dit houdt in dat hij in plaats van de noot keurig mee te spelen gaat 'zoeken' naar de correcte noot en zo random allerlei andere noten speelt, twee octaven onder je oorspronkelijke signaal.

Als je DAT mooi vind, zou ik je willen adviseren een keer te experimenteren met de EHX Frequency Analizer. Ik ben zelf ook een groot liefhebber van 'het toeval' en experimentele geluiden. :)

Swan
17 januari 2007, 15:25
wat doet die freq. ana?
ik wil gewoon n laaaaaaaaag geluid dat je buik doet rommelen ;)
wat ik erdoorheen stuur is al onvoorspelbaar en noisy genoeg in principe...

Tristan
17 januari 2007, 15:50
Dat is een ring modulator achtig ding, ik denk dat die meer de hoogte ingaat inplaats van de laagte...

Ik heb zelf een nieuwere Boss OC2 en die trackt niet zo heel denderend hoor, de lage E trekt hij niet, maar daarvoor in plaats krijg je wel hele vette harmonischen die de hele tijd veranderen, klinkt heel erg cool en is ook eigenlijk een van de redenen dat ik hem heb...

vulvasonic
17 januari 2007, 16:30
Dat is een ring modulator achtig ding, ik denk dat die meer de hoogte ingaat inplaats van de laagte...

Ik heb zelf een nieuwere Boss OC2 en die trackt niet zo heel denderend hoor, de lage E trekt hij niet, maar daarvoor in plaats krijg je wel hele vette harmonischen die de hele tijd veranderen, klinkt heel erg cool en is ook eigenlijk een van de redenen dat ik hem heb...

Bedoel je niet de OC3 dan?
Die kan aardig gaan flubberen in de poly setting namelijk.

De EHX Frequency Analizer is inderdaad een ring modulator. Maar er komt niet alleen een toon bij in het hoog (want dat doet ie inderdaad), maar je kunt het schakelaartje achterop het pedaal omzetten waarna er tevens een toon in het laag bij komt. En die gaat LAAG! (afhankelijk van je instellingen natuurlijk).
Het is niet echt het type pedaal wat je even intrapt voor het effect, daarvoor is het ding te onvoorspelbaar (tenzij je een heel mild, zweverig en valsig effect instelt, dan weet je vantevoren wat je krijgt).

:eek:

Tristan
17 januari 2007, 16:42
Nee, ik heb zo'n OC2, ik zei toch al dat het Taiwanese en geen Japanse was... :D
Het is wel te doen hoor, het is niet zo dat hij vals gaat ofzo, zoals een ring modulator soms bijvoorbeeld, hij gaat gewoon soms (omhoog) octaveren (vooral met langere tonen), maar dat is wel heel cool eigenlijk...

Dat van die knop op die Frequency Analyzer wist ik niet, het klinkt als een cool ding...
Jij gebruikt eigenlijk ook best wel vreemde pedalen, wat voor muziek maak je eigenlijk?
Die pedalen gebruik je toch niet bij de Fresia's?
(als dat wel zo is dan heb ik volgens mij een heel verkeerd, beetje Rowwen Heze achtig beeld bij die band en excuseer ik mij voor mijn onwetendheid)

vulvasonic
17 januari 2007, 16:59
Nee, ik heb zo'n OC2, ik zei toch al dat het Taiwanese en geen Japanse was... :D
Het is wel te doen hoor, het is niet zo dat hij vals gaat ofzo, zoals een ring modulator soms bijvoorbeeld, hij gaat gewoon soms (omhoog) octaveren (vooral met langere tonen), maar dat is wel heel cool eigenlijk...

Dat van die knop op die Frequency Analyzer wist ik niet, het klinkt als een cool ding...
Jij gebruikt eigenlijk ook best wel vreemde pedalen, wat voor muziek maak je eigenlijk?
Die pedalen gebruik je toch niet bij de Fresia's?
(als dat wel zo is dan heb ik volgens mij een heel verkeerd, beetje Rowwen Heze achtig beeld bij die band en excuseer ik mij voor mijn onwetendheid)

MIJN band is Vulvasonic. En met Vulvasonic hebben we een bassist die enorm goed kan grooven en die het heerlijk vindt om te kloten met allerlei effecten en veel delay. De andere gitarist is een meester in het neerleggen van geluidslandschappen. Ik ken ze al heel erg lang, maar ik had mijn eigen band, waarin ik op mijn manier probeerde space-achtige dingen te doen. Pas toen het er eigenlijk niet meer toe deed hebben we besloten dat we bij elkaar moesten komen om de muziek te maken waar we alledrie gek van waren. We hebben heel lang gezocht naar een geschikte drummer en die hebben we gevonden. Hij moest wennen aan onze manier van 'jammen', maar nu vormen we een pact waar door anderen moeilijk op in te breken valt, omdat we elkaar allemaal door en door kennen, muzikaal gezien.
Nou, en in DIE band maak ik gebruik van een aantal minder gebruikelijke effecten. Het valt nog best mee hoor, want in de praktijk, als je met 4 delays werkt (we hebben ooit een tijdje 3 gitaristen gehad, ook al een spacefreak), dan heb je verder niet veel nodig om tot een waanzinnig geluidslandschap te komen.
Op een gegeven moment is het net of er engelen meezingen en of er belletjes rinkelen........, het werkt uitermate hypnotiserend.






Lekker hè? :D



Maar wat ik doe met De Zingende Fresia's heeft helemaal NIETS te maken met Vulvasonic. Het is een heel andere wereld en daarom juist ook zo leuk. Bij de Fresia's ben ik met show bezig, theater, publiek, glitter en toneel.
Met Vulvasonic proberen we vooral onszelf een groot plezier te doen. :)

Tristan
17 januari 2007, 17:06
Dat klinkt gaaf man! :rockon:
Gaan jullie daarmee optreden tijdens het gitaarnet festival? :)

Tristan
17 januari 2007, 17:10
Even weer on-topic...
Een maat van mij had een tijdlang ook problemen met opgeblazen speakers omdat hij een octaver gebruikte enzo...
Zijn amp was zo'n Engelse reissue Vox AC30 met Greenbacks, hij heeft zeker tot twee a drie maal toe zijn speakers opgeblazen...
Op een gegeven moment gebruikte hij ook een Fuzz erbij geloof ik...
Niemand kon hem echter zeggen of dat het aan die octaver lag ofzo, maar dat leek wel waarschijnlijk...

up-guitarman
17 januari 2007, 17:16
Mja, zoals ik al zei gebruik ik mijn OC-2 ook in combi met Big muff en veel volume. En tot nog toe geen problemen gehad...
En maar te hopen dat dat zo blijft ... ;)

Swan
17 januari 2007, 17:21
hm ja dat zijn tegenstrijdige verhalen... ik gebruik 2 fuzzes en veel feedback en hoog volume... en ik wil liever niet speakers slopen, niet mijn eigen maar ook niet die in de oefenruimte...
ik denk er nog ff over na ;)

Tristan
17 januari 2007, 18:03
Tsja, aan de andere kant gebruik ik ook weleens een octaver en ik heb er nooit problemen mee gehad...
Die maat van me zei ook dat hij er altijd veel laag indraaide bij zijn amp enzo, misschien dat het die combinatie was van een wat minder vermogende ouderwetse amp waar veel laag ingedraaid is, met een octaver erbij en dan ook nog eens wat minder vermogende speakers...
Ik denk dat je als je Vintage 30's gebruikt al heel wat minder problemen zal hebben met het opblazen ervan, moderne amps hebben meestal ook wat minder grote pieken in het geluid (een wat gelijkmatigere dynamiek), dus daarmee zal je ook wel minder problemen hebben denk ik...
Dit is allemaal echter puur speculatie van mij hoor, zeker weten doe ik het niet...

vulvasonic
17 januari 2007, 21:27
hm ja dat zijn tegenstrijdige verhalen... ik gebruik 2 fuzzes en veel feedback en hoog volume... en ik wil liever niet speakers slopen, niet mijn eigen maar ook niet die in de oefenruimte...
ik denk er nog ff over na ;)

Ik heb er ook geen kaas van gegeten verder. Feit is dat ik er nog nooit problemen mee heb gehad en dat ik hoofdzakelijk met AC30's heb gespeeld (ook wel een tijdje een Marshall JCM 900 halfstack wat evenmin problemen opleverde).
Ik weet ook dat de AC30 niet is ontworpen om puur dienst te doen als gitaarversterker. In die tijd had je ook nog geen PA's. De AC30 was gewoon een versterker waar je over moest kunnen zingen, waar je je orgeltje op aan moest kunnen sluiten en ja, ook een gitaartje op in moest kunnen prikken. En dat alles met een zo groot mogelijk volume, want het mocht niet oversturen en het moest toch een flinke zaal aankunnen. Je zou dus ook met speels gemak de bas moeten kunnen aansluiten op de AC30, dus waarom niet een gitaar met een octaver?

Nogmaals, nooit problemen mee gehad.

Tristan
17 januari 2007, 21:30
Vulv, even een vraagje, wat voor speakers zitten er dan in jouw AC30?

@Swan:
Wat voor amp en speaker(s) gebruik je?

vulvasonic
17 januari 2007, 21:42
Vulv, even een vraagje, wat voor speakers zitten er dan in jouw AC30?


Ik heb er twee. In mijn oude zitten zilver-grijze speakers die volgens de meneren van Celestion exact hetzelfde zouden zijn als de Celestion Blue. Maar dat wordt hier niet door iedereen voor waarheid aangenomen.

En in de andere zitten de gewone Wharfdales. Beide zijn 15 watt speakers.

Tristan
17 januari 2007, 22:26
Die zilvergrijze (Silver Bulldog) zijn volgens sommige mensen toch wat zwaarder dan die blauwe (Blue Bulldog), ze schijnen zeker 20 a 25 watt aan te kunnen...
Volgens mij zijn die Wharfedales trouwens 30 watt, het typenummer is in ieder geval iets met GSH12-30 of zoiets...
Tsja, dit geeft ook geen duidelijke verklaring voor het hele fenomeen, of het moet er aan liggen dat G12M's er minder goed tegen kunnen dan andere speakers...

bas bus
17 januari 2007, 22:37
wat een gelul, je moet gewoon een hele vette amp kopen en alles op tien zetten. Meestal krijg je dan wel een redelijk basgeluid. Ik heb gespeeld op alles wat los en vast zit en eigenlijk nog niet een speaker eruit geblazen. Wel klonk het na afloop soms anders dan aan het begin :-)
Dus zet gewoon die gitaar op een octavedivider en raggemaar!

------
They left the studio without a trace



elliot

vulvasonic
17 januari 2007, 22:39
wat een gelul, je moet gewoon een hele vette amp kopen en alles op tien zetten. Meestal krijg je dan wel een redelijk basgeluid. Ik heb gespeeld op alles wat los en vast zit en eigenlijk nog niet een speaker eruit geblazen. Wel klonk het na afloop soms anders dan aan het begin :-)
Dus zet gewoon die gitaar op een octavedivider en raggemaar!

------
They left the studio without a trace



elliot

Bas, jij weet hoe ik klink met die Octaver. Niks aan de hand toch?

vulvasonic
17 januari 2007, 22:42
Die zilvergrijze (Silver Bulldog) zijn volgens sommige mensen toch wat zwaarder dan die blauwe (Blue Bulldog), ze schijnen zeker 20 a 25 watt aan te kunnen...
Volgens mij zijn die Wharfedales trouwens 30 watt, het typenummer is in ieder geval iets met GSH12-30 of zoiets...
Tsja, dit geeft ook geen duidelijke verklaring voor het hele fenomeen, of het moet er aan liggen dat G12M's er minder goed tegen kunnen dan andere speakers...

Het zijn niet de Silver Bulldogs die ik heb.

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/MijnVoxSpeaker.jpg

bas bus
17 januari 2007, 23:07
nee, niks mis mee. Luister anders mee op www.vulvasonic.com waarbij je SNODVERDRIEDOMMEMINISTERPRESIDENTEN op een hele rare manier, via GALLERY - een knop die Sherlock Holmes nog niet in zijn LEVENSDAGEN zou kunnen vinden - bij de muziek kunt komen, via de link AUDIO.

Dan is daar ergens een solo in een nummer waarbij de FUZZ en OCTAVER beide hun best doen om het geluid van een snurkende stofzuiger die zojuist gekeken heeft naar het overvliegen van een duitse pre-WOII Junckers Stuka op televisie na te bootsen.

Welk nummer dat ook alweer exact is, weet ik niet, ik geloof moustache flamoustache.

vulvasonic
17 januari 2007, 23:12
nee, niks mis mee. Luister anders mee op www.vulvasonic.com (http://www.vulvasonic.com) waarbij je SNODVERDRIEDOMMEMINISTERPRESIDENTEN op een hele rare manier, via GALLERY - een knop die Sherlock Holmes nog niet in zijn LEVENSDAGEN zou kunnen vinden - bij de muziek kunt komen, via de link AUDIO.

Dan is daar ergens een solo in een nummer waarbij de FUZZ en OCTAVER beide hun best doen om het geluid van een snurkende stofzuiger die zojuist gekeken heeft naar het overvliegen van een duitse pre-WOII Junckers Stuka op televisie na te bootsen.

Welk nummer dat ook alweer exact is, weet ik niet, ik geloof moustache flamoustache.

Ik geloof het niet (of toch?). Ach, weet ik het?!?!?!
Maar wat betreft die knop........., koop een nieuwe monitor, stel 'm af, of laat je ogen eens nakijken!!!!!! :D

Makor1966
17 januari 2007, 23:27
Vulva, man, ik browse altijd in Firefox maar mis daarin blijkbaar een plugin die ik in explorer wel heb, heb nu dus ff de muziek gecheckt, klinkt toch wel errug goed, morgen terug om het wat harder af te luisteren 8-)

vulvasonic
17 januari 2007, 23:31
Vulva, man, ik browse altijd in Firefox maar mis daarin blijkbaar een plugin die ik in explorer wel heb, heb nu dus ff de muziek gecheckt, klinkt toch wel errug goed, morgen terug om het wat harder af te luisteren 8-)

Nou, ik heb het net toevallig even na aanleiding van dit alles ook even beluisterd. En ik kan er nog steeds niet naar luisteren. Het was (ja dat zeggen ze altijd, maar in dit geval is het ECHT zo) het slechtste optreden wat we ooit gedaan hadden. Het is klote, het is beroerd, het is slecht en het is niet representatief voor wat we doen. Maar het zijn wel de enige opnames die we hebben....... :sneaky:

Tristan
18 januari 2007, 00:10
Het zijn niet de Silver Bulldogs die ik heb.

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/MijnVoxSpeaker.jpg

Okee, dan heb ik geen idee...

@Topic Starter:
Wat betreft het hele octave en speakeropblaas fenomeen denk ik dat het over het algemeen wel losloopt, dus gewoon proberen zou ik zeggen...

Joey Handsome
18 januari 2007, 00:52
Ik gebruik zowel een EHX Octave Multiplexer en een Frequency Analyzer met een of twee fuzzes erachter over een Twin Reverb RI met Classic Lead 80. Heb het ding op alle volumestanden gehad van 1 tot tien en ik heb nog nooit een speaker opgeblazen. Ook over Dual Showman met Marshall 4x12 met V30 gespeeld, ook geen speakers opgeblazen. Ik ga natuurlijk geen twee octaven omlaag, maar slechts een. Ik speel in D en in C. Op een geven moment kom je wel op het punt dat als je je versterker harder zet bepaalde noten simpelweg niet meer weergegeven worden. Dan heb je er dus ook niets aan.

Makor1966
18 januari 2007, 00:56
Nou, ik heb het net toevallig even na aanleiding van dit alles ook even beluisterd. En ik kan er nog steeds niet naar luisteren. Het was (ja dat zeggen ze altijd, maar in dit geval is het ECHT zo) het slechtste optreden wat we ooit gedaan hadden. Het is klote, het is beroerd, het is slecht en het is niet representatief voor wat we doen. Maar het zijn wel de enige opnames die we hebben....... :sneaky:
Als die band van mij zo slecht speelde werd het misschien nog wat :rockon:
maar zondag even een andere band checken....

Swan
18 januari 2007, 09:58
@Swan:
Wat voor amp en speaker(s) gebruik je?

zelf over een 5150combo maar in de oefenruimte over een JCM900 combo of over een fender combo waar ik nu even de naam van kwijt ben...

maargoed ik denk dat t dus wel zal loslopen, ga t gewoon proberen ;)

vulvasonic
18 januari 2007, 10:44
zelf over een 5150combo maar in de oefenruimte over een JCM900 combo of over een fender combo waar ik nu even de naam van kwijt ben...

maargoed ik denk dat t dus wel zal loslopen, ga t gewoon proberen ;)

GEEN ENKEL PROBLEEM dus! :)

bas bus
18 januari 2007, 11:58
Vulv,
als nou en die opnames slecht zijn en de muziek is onvindbaar dan wordt het nog eens wat met die cult status.
Of ga je dit jaar eens echte opnamen maken en deze op de VOORPAGINA des websites plaatsen?
Het is me wadt...

vulvasonic
18 januari 2007, 12:57
Vulv,
als nou en die opnames slecht zijn en de muziek is onvindbaar dan wordt het nog eens wat met die cult status.
Of ga je dit jaar eens echte opnamen maken en deze op de VOORPAGINA des websites plaatsen?
Het is me wadt...

DAN wordt het inderdaad een heel ander verhaal. Kom Bas, ik heb ook nog een beetje trots in m'n donder. :cooler: