PDA

View Full Version : Wohoo! Hout!



Mattia
16 januari 2007, 21:24
Ben weer eens wezen shoppen bij de Amsterdamse Fijnhouthandel.

Eigenlijk ging ik alleen wat amerikaans essen (zwaar spul, niet de swamp ash die ze ook wel hebben liggen) halen, om een bed van te maken voor m'n ouders - gewoon op maat laten zagen/schaven, want zoiets is echt niet leuk zonder vlak/vandiktebank, balken van 2m egaal groot/breed/dik krijgen..maar enfin. Ik had daar ook nog een drietal balken Cedrella liggen, twee daarvan ruim breed genoeg voor 1-delige bodies (wel met top, want ze zijn aan dunnere kant, zo'n 35mm), eentje voor gelamineerde halzen cq een hele zooi tailblocks/endblocks/kerfed linings voor m'n akoestische gitaren, ergens in September uitgezocht, toen druk gehad, en ik werd er maar niet over teruggebeld, dus ik denk, och, laat ik die ook maar ophalen. Alledrie perfect flatsawn, totale lengte per balk: 370cm, dus voor vervoer en opslag in drieen laten zagen. Oftewel: boven op de 8-9 1-piece Khaya bodies die ik in balk vorm heb (weet het eigenlijk niet precies) heb, zijn er nu nog eens 12 1-delige, heerlijk lichte cedrella bodies bijgekomen.

Maar toen zag ik een stapel bubinga. Dus heb ik nu ook nog eens 4 grote balken (1m90 lang, ongeveer 20cm breed, 50mm dik) mooi, vzv te beoordelen kwartiers, bubinga, 2x ribbon/pomelle, 2x heel grofmazig, 'open' pomelle (worden: akoestische setjes, misschien carve tops), en daarbovenop nog 4 kleine (20mm x 160cm x 10-12cm) balkjes enorm sterk gevlamd (schitterend) bubinga; ik wou dat ze daar bredere/dikkere stukken van hadden liggen, maar helaas. Dat zullen of bindings, of headplates, misschien toch 3-4-delige setjes voor kleine akoestische gitaren worden. Of heel misschien wel erg mooie halzen, al moet ik even kijken hoe stabiel die dingen blijven, zo in de loop der maanden. Ze zijn ook niet bepaald licht van gewicht.

En, tja, toen was er die balk Swamp Ash die er zomaar stond te staan. Wel mooi, gewoon, swamp-asherig (de stukken die ik eerder daar heb gehaald waren net iets mooier, denk ik), maar het was geweldig licht, absurd licht gewoon (ik dacht heel even dat het wellicht lindenhout was), en met nog een mooie tap tone ook (Swamp ash heeft soms de neiging om een tap tone te hebben die het meest op nat karton lijkt, maar je maakt er op de een of andere manier wel leuke gitaren mee. Hoe dat zit is een der mysteries der 'tonewood' mythologie), waar met gemak 2 2-delige bodies uit te halen zijn. En m'n vriendin wilde een bas bouwen, liefst met swamp ash wings, dus hierbij...

Dus, erm, tja. Ik had eigenlijk geen hout nodig, strikt genomen (nouja, wel een van die cedrella balken). Maar het blijft wel leuk, en het past wel allemaal netjes in m'n houtopslagruimte (lees: de schuur. Daar komen nog wel foto's van, op termijn). Nu nog die frequentieregelaar, en ik kan beginnen met het betere zaag, schaaf en bouwwerk.

Of misschien is het toch een idee om eens een houtkoopafkickprogramma te volgen, want dit is waarschijnlijk niet echt gezond. Ofzo.

Ucchum.

Hebben jullie nog wat leuke stukkies hout gekocht de laatste tijd?

Van Dattum
16 januari 2007, 21:31
Mattia! Mooie houtjunk die je er bent!!! Hoeveel kuub heb je nou al niet liggen??

Mattia
16 januari 2007, 21:52
Mattia! Mooie houtjunk die je er bent!!! Hoeveel kuub heb je nou al niet liggen??

Erm.....even denken....ik had zo'n .33 kuub Khaya gekocht, zo in een keer (kwartiers, in de aandbieding, mooi ribbon-stripe...ik kon het niet weerstaan), daarbovenop...nouja, heeel misschien, inclusief alles, 1,5 kuub. Hooguit. Denk ik. Da's toch niet absurd veel. Toch? Toch?

Ahum.

Van Dattum
16 januari 2007, 22:18
Mwah.....

Ik heb trouwens een vraagje voor je: Ik zit net ff in de Stewmac catalogus te bladeren en kwam daar een bodyblank tegen van primavera. Ze noemen het ook white mahogany... Heb jij hier wel eens van gehoord?

Mattia
16 januari 2007, 22:28
Mwah.....

Ik heb trouwens een vraagje voor je: Ik zit net ff in de Stewmac catalogus te bladeren en kwam daar een bodyblank tegen van primavera. Ze noemen het ook white mahogany... Heb jij hier wel eens van gehoord?

Wel eens, ja; komt vooral voor in 'goedkopere' importgitaren, dacht ik, en ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt. Als ik 'wit mahonie' hoor denk ik zelf eerder aan Limba; is ook mooi, mahonie-achtig, en lekker goedkoop.

Van Dattum
16 januari 2007, 22:55
Heb dit net nog gevonden op internet:

Trade or Common Name: Primavera, white mahogany, prima vera
Local Name: Primavera
Botanical Name: Cybistax donnellsmithii
Family: Bignoniaceae

The Tree: Primavera is a large rainforest canopy tree, sometimes reaching to 100 feet in the natural rainforest, with a straight clear bole up to 3 or 4 feet in diameter. It has relatively smooth whitish bark and showy yellow flowers in large panicles.

Status: Primavera is among the very fine cabinet woods of the world, and is becoming increasingly rare within all of its range.

The Wood: Primavera is a very beautiful wood, sometimes called white mahogany because of its beauty and similarity in appearance to mahogany, except primavera is lighter in color. It is creamy white to yellowish rose, sometimes tinted with pale brown or pinkish stripes. Primavera is very strong, medium texture, with straight to interlocking and wavy grain, sometimes with a ribbon or fiddle-back figure. It has a fairly high luster, is easily dried with little or no degrade, and has excellent polishing and finishing characteristics. Primavera works easily and well with hand or machine tools, and holds nails and screws well.

Uses: Primavera is a premium blonde wood sought after for fine furniture and cabinetry, highly decorative and figured veneer, moldings, and high-class interior joinery.

no 1 hops
17 januari 2007, 07:08
zeg mattia, ik krijg zo'n idee dat als je straks weer 110 punten bent het niet zoveel zal schelen of je gaat iedergeval partime prof aan de slag met gitaren bouwen ;-)

maar bubinga, zover ik het mij nog herrinner deed anno galama daar ook veel mee.

Javaca
17 januari 2007, 20:01
Gave verzameling Mattia. :cooler:

Heb vorige week op school te horen gekregen dat onze houtreis naar spanje doorgaat. Direct selecteren bij Barber :dance:

Mattia
17 januari 2007, 20:14
Gave verzameling Mattia. :cooler:

Heb vorige week op school te horen gekregen dat onze houtreis naar spanje doorgaat. Direct selecteren bij Barber :dance:

Sweet!!!

Dat lijkt me nou echt geweldig. Het spul dat ik van MB heb gehaald is prima (een hele zooi bracing, en mahonie setjes; Madinter had alleen mooier rosewood), denk af en toe erover om nog eens wat Honduras Mahonie setjes aan te schaffen, want het wordt moeilijk om die prijzen te evenaren door zelf te zagen (kwartiers honduras is erg moeilijk te vinden; voor bodies en halzen maakt 't me geen moer uit, maar voor akoestische setjes wel).

DarknessAwaits
17 januari 2007, 20:14
Zo das gaaf! Is er nog een plekje vrij op de stoomboot naar Spanje?

Javaca
17 januari 2007, 20:39
Als je in 5 kilo handbagage past wel...:p

B_2_the_a
17 januari 2007, 20:53
en hoe zit dat met de huidige vloeistof regels? aangezien eenmens voor ongeveer 75 % water is..

ik denk dat 3,75 kg aan vloeistoffen te veel is ;)


dus dat wordt eerst tijd niet drinken :P

kiem
17 januari 2007, 21:12
Fotoos :d:d ??