PDA

View Full Version : Basgitaar > gitaarversterker > basscabinet?



OJJVZ
16 januari 2007, 20:48
Gegroet,

Ik zit er aan te denken om een niet al te dure (ibanez?) basgitaar te kopen, mss een GSR200 wel goede dingen over gelezen, even teste maar.

Nu vroeg ik mij af, is het aan te raden om te spelen over een gitaarversterker en daar weer een basscabinet in te pluggen ipv de normale speaker?
(Crate G160XL combo, speaker is uitplugbaar en kunnen 1/2 cabinets aangesloten worden)

Is dit aan te raden? zal het mooi klinken, kan ik de amp er mee mollen op 1 of andere manier? (laatste lijkt me n btje stug, maar kan niet kwaad om te vragen)

Groet,
Otto

LP_CL
16 januari 2007, 21:19
Zeker niet aan te raden. Ten eerste zal je je versterker naar de ruk helpen. Ten 2de zal je cabinet de grote bassen niet aankunnen en je boxen zullen scheuren.
Met andere woorden, je zal na een tijd enkel nog een basgitaar overhouden.
Omgekeerd wordt het wel gedaan: voor opnames van muziek waar vooral clean gespeeld wordt (en dan vooral blues en jazz) gebruikt men soms een gitaar met een bassversterker, omdat die warmere klanken produceren. Maar op concerten doen ze dit niet omdat het volume sterk wat minder is dan met een gewone versterker.

Fumi SG
16 januari 2007, 21:52
Zeker niet aan te raden. Ten eerste zal je je versterker naar de ruk helpen. Ten 2de zal je cabinet de grote bassen niet aankunnen en je boxen zullen scheuren.
Met andere woorden, je zal na een tijd enkel nog een basgitaar overhouden.
Omgekeerd wordt het wel gedaan: voor opnames van muziek waar vooral clean gespeeld wordt (en dan vooral blues en jazz) gebruikt men soms een gitaar met een bassversterker, omdat die warmere klanken produceren. Maar op concerten doen ze dit niet omdat het volume sterk wat minder is dan met een gewone versterker.

Ten eerste zul je je versterker níet 'naar de ruk' helpen! Het is echter wel de vraag of het zo klinkt zoals jij graag wilt, maar dat is logisch.

Ten tweede, waarom zal het cabinet die bassen niet aan kunnen?? Goed lezen jongen, hij heeft het over een basscabinet. Die is daar voor gemaakt!

Ik vraag me alleen wel af of je je basscabinet zomaar op je gitaaramp aan kunt sluiten, in verband met weerstand en dergelijke.

OJJVZ
16 januari 2007, 21:53
de cabinet kan de grote bassen niet aan? Ik bedoel dus, zoals in de titel staat, met een bass-cabinet he?

maar de amp kan t ook niet aan? Jammer :P want k wil deze versterker niet verkopen, maar k ben blut :P hehe

OJJVZ
16 januari 2007, 21:53
Hm.. okay, max impedantie is..
ff naar me amp lope hoor :P
..
4 Ohm.. hm.. niet veel of wel:P?

LP_CL
16 januari 2007, 22:11
Ten tweede, waarom zal het cabinet die bassen niet aan kunnen?? Goed lezen jongen, hij heeft het over een basscabinet. Die is daar voor gemaakt!

oeps, mis gelezen... dacht dat het een gewone cab was.
En je versterer gaat er wel van naar de ruk. Vraag me niet waarom, maar mijn broer heeft het eens gedaan met een versterker van zijn maat, die helemaal opengedraaid, en de buizen hebben het begeven.

LP_CL
16 januari 2007, 22:13
Hm.. okay, max impedantie is..
ff naar me amp lope hoor :P
..
4 Ohm.. hm.. niet veel of wel:P?
Niet veel, De meeste zijn 4,8 en 16. Ze gaan dus tot 16 ohm.

Noid
16 januari 2007, 22:16
Die versterker kan echt het signaal van die bas wel weergeven, dat is het probleem niet. Het is alleen de vraag of de klank van die gitaarversterker overeenkomt met de verwachtingen die je hebt van het geluid wat je met een bas wilt hebben.

Zit er echter een sent-return op die versterker, dan kun je daar natuurlijk het signaal binnen laten komen via een bass-preamp en een zeer aardig geluid krijgen. Zelf heb ik een Crate Powerblock. Tussen de crate en de bas gebruik ik een BDI van behringer. Dat is voor z'n geld een zeer prettige bas pre-amp. Die gaat in de crate in de line in, zodat ik alleen de eindtrap van de crate voor de versterking gebruik.

Het meest belangrijke zijn de speakers: zou je gitaarspeakers gebruiken, dan vernaggel je die als je (op een hoog volume) er lang bas over gaat spelen. Maar aangezien je voor een bascabinet kiest zal dat het probleem niet zijn. Kan dus (zolang je maar let op het ohmage).

OJJVZ
16 januari 2007, 22:22
hm.. shit, me line in en out zijn stuk.. geloof ik :P ik laatst jackplug inpluggen (zou niet weten watvoor plug anders :P) maar voelt alsof een of andere kutkoter 500X een plug er in en dr uit heeft geplugd.. het klikt niet zegmaar... is toch jackplug ingang? line in en out?

(line in en line out is toch zelfde als FX send and return?)

basswasp
17 januari 2007, 01:13
...
Omgekeerd wordt het wel gedaan: voor opnames van muziek waar vooral clean gespeeld wordt (en dan vooral blues en jazz) gebruikt men soms een gitaar met een bassversterker, omdat die warmere klanken produceren. Maar op concerten doen ze dit niet omdat het volume sterk wat minder is dan met een gewone versterker.
Is ook onzin trouwens... vrijwel alle grotere basversterkers gaan hard genoeg voor gitaar.

pol
17 januari 2007, 09:02
idd ja, wat jij wil doen gaat prima, al is 160 watt misschien wat aan de lage kant voor bass, en een solidstate bassamp is nu ook niet zo duur, bv een occasie hartke 3500 ofzo.

maar om je amp op te blazen hoef je geen schrik te hebben, het zal die amp worst wezen of hij een bas of een gitaar moet versterken. Als die met een bas stuk ging zal er wel iets anders aan gescheeld hebben

Er zijn genoeg bassisten geweest die met gitaaramps speelden (Lemmy bv) en omgekeerd ook.

Dude
17 januari 2007, 09:55
Zeker niet aan te raden. Ten eerste zal je je versterker naar de ruk helpen.

hahahahahahahha


Ten 2de zal je cabinet de grote bassen niet aankunnen en je boxen zullen scheuren.


bwwaaahahahahhahahahhaa



En je versterer gaat er wel van naar de ruk. Vraag me niet waarom, maar mijn broer heeft het eens gedaan met een versterker van zijn maat, die helemaal opengedraaid, en de buizen hebben het begeven.

muhahhahahahahahahaha





:dontgeti: god dat was me weer het lachje op de vroege ochtend... hey psst LP_CL.... als je ergens de ballen verstand van hebt he ? of ergens iets gehoord gelezen hebt van een broer zn maat die iemand kende wiens zus wel eens.... hou dan gewoon je mond want je zet jezelf zo voor lul !! ppfffaaahahahahahaha

DaveItUp
17 januari 2007, 10:00
Hahaha geniaal.

Gewoon doen en kijk of je t mooi vind. Misschien een sansamp ervoor hangen ofzo. En vooral niet luisteren naar beunhazen.

hidde630
17 januari 2007, 10:17
de jcm 800 bass kasten kunnen prima een gitaartop op.
de jcm 800 bass tops kun je ook prima gitaar op spelen.

das mijn enige ervaring met dergelijke dingen

DaveItUp
17 januari 2007, 10:25
Vroeger zat er weinig verschil in. Een superbass tenopzichte van een superlead is niet zo'n groot verschil. Heb een ouwe marshall cab met 55hz blackbacks. Bas over die kast en een superlead klinkt prima haha. Instant Lemmy.

Maargoed da's weer teveel geneuzel en hoort niet in dit topic. Sorry!

OJJVZ
17 januari 2007, 16:46
ok bedankt voor reacties. K zag een behringer cabinet staan voor bass voor 150 eu, mss n leuk idee, als ie tenminste geen impedantie heeft die hoger is dan 4 ohm :P

(zit trouwens ook wel aan te denken om deze te verkopen, denk dat ik 250 voor kan vangen, mss met ietsje dr bij een behringer 300 watt combo ofzo?)

k zag trouwens ook een Crafter Jazzbass staan (Cruiser dacht k) iemand zo enig idee of t goed is? volges harmony-central zeer goed, maar ik vind het verdacht als men ze beter vind als Fender jazzbassen terwijl ze maar 180 eu kosten, hehehe
(5snaar: 200 eu)

Review (http://reviews.harmony-central.com/reviews/Electric+Bass/product/Crafter/Cruiser/10/1)

DaveItUp
17 januari 2007, 16:48
Die speakers in die behringer baskasten zijn kust. Vriend van me heeft r een en de speaker is al 2x in een jaar gescheurd. Dingen komen ook aan de lopende band terug zei een klein vogeltje me onlangs :P

OJJVZ
17 januari 2007, 18:10
Die speakers in die behringer baskasten zijn kust. Vriend van me heeft r een en de speaker is al 2x in een jaar gescheurd. Dingen komen ook aan de lopende band terug zei een klein vogeltje me onlangs :P

standaard of aluminium conus? ze hebben met beide hae? iig de combo's, de cabinetten weet k niet

mss dat de alu. conus beter is? klinkt wel stevig :P
maaru, geen aanrader dus:P? wat kost een beetje een bass-amp dat wel t hele huis kan laten shaken?:P anders mss akoustische bass kopen.