PDA

View Full Version : Ibanez RG420?



Badmuts
16 januari 2007, 19:39
Is er een Ibanez kenner in de zaal die mij kan vertellen wat ik nu precies gekocht heb vanmiddag? :)

http://www.badmuts.com/ibanez.jpg
Een Ibanez Roadstar II series met serienummer B860490, dus eentje uit februari 1986 bij mijn beste weten. Verder voorzien van 2 Ibanez humbuckers, 1 volume pot, 1 tone pot, 3 way schakelaar. De pots dienen ook als schakelaar voor de elementen.

De brug is een chromen, zwevend exemplaar met trots "Licensed under Floyd Rose Patents" er op gedrukt. Het tremolo pookje is helaas missing.

http://www.badmuts.com/ibanezlockingnut.jpg
De "noot" (? nut? whatever, dat ding bovenaan de nek) is een "locking nut" oftewel, zo eentje met waarbij je met een "onmogelijk te vinden inbus maatje" schroef, de snaren vastzet.

Het hout van de nek lijkt onbewerkt.

Ik zit zelf te denken aan een RG420. Alleen heb ik geen enkele foto kunnen ontdekken waarbij de humbuckers afgedekt zijn door een plaatje zoals bij deze.

Kan iemand mij meer vertellen? Met name het juiste maatje inbus zodat ik alle snaren kan stemmen zonder eerst grof met een tang aan de gang te gaan om op zijn minst de hoge E en B snaar te kunnen stemmen? :)

Kaïn
16 januari 2007, 19:41
Het model kan ik je helaas niets over vertellen. Wat ik je wel kan vertellen is het imbusmaatje, dat is namelijk Imbusje Nummertje 3 ;)

AgileGhost
16 januari 2007, 19:41
Ik weet niet of in 86 de RG serie al geboren was. Dus is het gewoon een Roadstar. Maar waarschijnlijk wel RG specs zoals basswood body enzo.

Over de inbus; voor 2,50 haal je bij de Gamma ofzo een inbus-set met alle mogelijke maten, daar zit de juiste gegarandeerd tussen.

AART
16 januari 2007, 19:42
Die inbusjes kan je gewoon vinden bij de fixet hoor, even schroefje meenemen en passen.

Hij zit in mijn standaard inbuskit van de gamma.

En het is waarschijnlijk een rg420, maar als je verder wil zoeken kan je hier kijken: www.ibanezrules.com.
Dan klikken op resources en catalogues.

AART
16 januari 2007, 19:43
Ik weet niet of in 86 de RG serie al geboren was. Dus is het gewoon een Roadstar. Maar waarschijnlijk wel RG specs zoals basswood body enzo.

Over de inbus; voor 2,50 haal je bij de Gamma ofzo een inbus-set met alle mogelijke maten, daar zit de juiste gegarandeerd tussen.


Roadstar II werd ook al afgekort met RG door ibanez.

AgileGhost
16 januari 2007, 19:48
Vage afkorting dan :)

Badmuts
16 januari 2007, 19:50
Ik weet niet of in 86 de RG serie al geboren was. Dus is het gewoon een Roadstar. Maar waarschijnlijk wel RG specs zoals basswood body enzo.

Pagina uit de catalogus van 1986 naar het schijnt: http://ibanezrules.com/catalogs/us/1986/p08.jpg

Lijkt er toch wel op? Of niet?

AART
16 januari 2007, 19:52
Dat is hem ook.

Waar RG eigenlijk voor staat weet ik ook niet.

Badmuts
16 januari 2007, 19:58
Op zoektocht naar het type kwam ik toevallig op een forum een verklaring tegen over de afkorting RG. In die tijd is ook de basgitaar Roadstar uitgebracht. Typenummers zijn toen aangepast naar 'RB' voor de bas, en 'RG' voor de gitaren.

So! Nog even en het lijkt nog of ik enig verstand van gitaren heb! ;)

Badmuts
16 januari 2007, 20:12
En bedankt voor de inbus tips! Rij morgen direct even naar de praxis in de buurt voor een COMPLEET setje.

Belachelijk hoe frusterend het kan zijn dat als je een nieuwe gitaar gekocht hebt je die niet kunt stemmen door dat in geen van 2 aanwezige inbus-setjes een passend sleuteltje zit.. :)

Jay Cal
16 januari 2007, 20:20
Dat is hem ook.

Waar RG eigenlijk voor staat weet ik ook niet.

Rock Guitar

Thom TK
16 januari 2007, 21:31
Rock Guitar

Roadstar Guitar.



Op zoektocht naar het type kwam ik toevallig op een forum een verklaring tegen over de afkorting RG. In die tijd is ook de basgitaar Roadstar uitgebracht. Typenummers zijn toen aangepast naar 'RB' voor de bas, en 'RG' voor de gitaren.

So! Nog even en het lijkt nog of ik enig verstand van gitaren heb! ;)

Nickname
16 januari 2007, 22:19
http://www.badmuts.com/ibanezlockingnut.jpg
De "noot" (? nut? whatever, dat ding bovenaan de nek) is een "locking nut" oftewel, zo eentje met waarbij je met een "onmogelijk te vinden inbus maatje" schroef, de snaren vastzet.


Hmmz.. Welke prutser heeft deze gitaar besnaard? De snaren horen ONDER dat balkje door te lopen en de locknuts zitten er dwars en scheef op :stop: Voor de rest een hele leuke plank zo te zien! congrats!

Broekpaling
16 januari 2007, 22:26
Wat is de bedoeling van die 3 inbus dingen bovenaan de nek eigenlijk?
Zo kan je toch niet stemmen als dat ding de snaren vasthoud?
Of is dat tegen snappende snaren? Maar ga me niet vertellen dat ze alleen op het kopstuk breken?

Ja sorry, ben nog nieuw op dit vak.

Badmuts
16 januari 2007, 22:58
Hmmz.. Welke prutser heeft deze gitaar besnaard? De snaren horen ONDER dat balkje door te lopen en de locknuts zitten er dwars en scheef op :stop: Voor de rest een hele leuke plank zo te zien! congrats!

Haha, ja.. En die ene snaar die dan wel onder het balkje door gaat.. Die zit dan weer als enige rechtsom op de tuner gebonden zeg maar... Bij de deal was een akoustische gitaar inbegrepen en die is op een vergelijkbare manier besnaard. Eigen stijl ofzo moet je maar denken ;)

Kan niet wachten tot ik de juiste inbus sleutel heb :)

Azrael
16 januari 2007, 23:12
Wat is de bedoeling van die 3 inbus dingen bovenaan de nek eigenlijk?
Zo kan je toch niet stemmen als dat ding de snaren vasthoud?
Of is dat tegen snappende snaren? Maar ga me niet vertellen dat ze alleen op het kopstuk breken?

Ja sorry, ben nog nieuw op dit vak.

:seriousf: Post van de week!