PDA

View Full Version : Zoek een strakker laag



Rude Perception
16 januari 2007, 17:09
Hallo, ik post het maar hier, maar ik weet niet zeker of het aan m'n versterker ligt.

Als ik met veel distortion speel, wordt het laag rommelig, ongedefinieerd en heel 'los'.

Ik speel over een Marshall DSL401, over het od1 kanaal. De gitaar die ik gebruik is een PRS SE. Omdat deze gitaar redelijk wat hoog heeft, gebruik ik de middenstand, of het halselement. Met het brugelement wordt het een stuk strakker, maar dan verlies ik een heleboel laag.

Met de eq, heb ik al heel veel gespeeld en geklooid, maar ik kom er niet uit...

Nu is het:
treble 12 uur
middle 9 uur
bass voluit

Hebben jullie nog ideeen, of mss tips. Weten jullie waar het ligt? Als ik het hoog eruit haal komt er een deken over m'n versterker heen te liggen.

iemand?

Rude Perception
16 januari 2007, 17:17
Oja, het gaat hier niet om een metalsound, maar meer een punkachtig geluid, of hardrock.

JorikDekkers
16 januari 2007, 17:45
treble minder, middle omhoog en dan bas ver open.

er moet zeker een goed hardrockgeluid uit te halen zijn. Vergeet niet dat je in een band vaak meer hoog en mid wil omdat de bas van de basgitaar komt. Luister maar eens naar een oud live optreden van guns n roses hoe schel slash daar eigenlijk klinkt.

Brord
16 januari 2007, 17:46
tien tekens

Rude Perception
16 januari 2007, 19:58
Ik kan je voor slaggitaar toch echt het brug element aanbevelen en probeer dan met de eq een geluid te zoeken dat je lekker vind. Mijn ervaring is dat mensen snel geneigd zijn te veel bas te gebruiken terwijl dat helemaal niet nodig is. Het is simpel gezegd of het een of het ander, je kan als het ware niet ongestrafd alleen maar laag zonder hoog uit je versterker blazen zonder aan strakheid in te boeten. Je zou ook kunnen spelen met je gainknop, net zoals de bas knop wordt deze veel te snel helemaal open gedraaid. het is gemakkelijker om met veel bas een strak geluid te hebben als je de gain laag houdt. Ik kan je geen exacte settings geven voor je marshall maar als je een paar tips in gedachte houdt kom je al een heel eind:
- zo min mogelijk gain voor wat je nodig hebt (niet zo veel bij punk dunkt me)
- scoop de middens er NIET uit, ik laat ze meestal tussen de 3,5/4-5
- verminder je bas
- draai er voldoende precense en hoog in zodat je definitie krijg voor je smaak.
- naarmate het volume hoger wordt heb je minder bas, hoog/precense en gain nodig...

Als je begint met alle knoppen op 12 uur te zetten en dan naar smaak bijdraaien, dit is meestal een goed uitgangspunt. Houdt er wel rekening mee dat die knoppen met elkaar interacteren, dus als je je bas lekker hebt staan kan je, nadat je aan je mid en hoog gedraaid hebt vinden dat er te veel/weinig bas in je geluid zit. Zo blijf je doorgaan en uiteindelijk kom je steeds dichter in de buurt van het geluid dat je zoekt.

Verder zouden dikkere snaren je wellicht kunnen helpen, andere elementen (maar het lijkt me dat er op een prs geen pruts elementen liggen), een andere techniek en dikkere plectrums.

Bedankt voor de tips. Ik speel op 0.09, dus daar zou het ook aan kunnen liggen. Ik heb er iets meer mid in gedraaid en het klinkt nu beter. Bas wel gewoon voluit gehouden.
Maar het ligt denk ik vooral aan de combinatie dsl (redelijk treble-ige amp, met een prs (wel de humbuckers, maar niet de 'body' en dikte van een les paul, maar meer de openheid (daarmee ook helderheid en redelijk wat hoog/midhoog) van een fender)

Unicron
16 januari 2007, 20:15
Wat ik vaak merk met amps is dat het laag juist strakker is met minder bas erin gedraaid. Je kan de bas ook 'over zijn kop' draaien waardoor het gaat blubberen... Probeer anders eens de amp flink hard te zetten met alle toon op 0 en dan erin te draaien wat je mist, te beginnen met middle....

Chroxy
16 januari 2007, 20:18
ik heb zelf ook een dsl combo en dr zijn een paar dingen de je kan veranderne..

-Zo heb ik er een V30 speaker in gezet: die zorgt voor veel meer definitie (vooral in het laag) en die haalt een hoop fuzz eruit.

- Bias de buizen fatsoenlijk: vanuit de fabriek staatn ze enorm koud waardoor het laag alle kanten op flubbert! (lelijk) Koop fatsoenlijke buizen (Ik heb er JJ's in) en bias ze op 1,375 v.. zodat hij goed staat (mijne stond uit de fabriek op 0,75 v!)

- Verder gebruik je od-1, waarom niet od2 met weinig gain? Ik gebruikte od-1 als lekkere crunch en od-2 als mn lead geluid.. dan zette ik de gain op 2 of 3 (meer haalt niks uit: alleen meer fuzz..), treble zette ik laag, omdat ik vond dat hij vrij trebbelig was.. (2) ... middle vond ik altijd lekker en zette ik op 7 en bass vond ik altijd te veel, wat veel definitie weghaalde als je hem zo vol openzet (zeker voor mn mods).. en zette hem dan ook op 6... dan gebruikte ik weinig preamp volume (ook 2) en veel MV)..

Zo heb ik een enorme goeie sound, niet TEtreblig en ik snij geweldig door de band heen! Je zegt dat de brugpickup te treblig is, als je de treble terugdraait? Kan je toch wel de brugpickup gebruiken waardoor je strakker klinkt?

casper innosence
16 januari 2007, 21:17
voor punk zou ik inderdaad zeker gewoon het brug element gebruiken.

Heb zelf op een DSL 100 gespeeld met een Epi LP Custom. Had de gain op 4-5
Treble 6 mid 4-5 Bass 6/6,5 en presence ook rond de 5 dacht ik. En dat gaf eigenlijk best een goede sound, niet te bassig, wel strak en niet te schel. Wees voorzichtig met de gain iig..

Magic Bean
16 januari 2007, 21:30
anders draai je het element toch iets meer omhoog bij de lagere snaren??

DarknessAwaits
17 januari 2007, 00:01
Gewoon het brugelement gebruiken en niet zo allemachtig veel laag willen ;).

Wellicht dat je een ander brugelement moet zoeken, dat deze gewoon niet zo lekker klinkt in combinatie met je versterker/muziekstijl.

vinni
17 januari 2007, 12:25
Je zou dr versteld van staan wat een andere speaker kan doen!
De V30 is inderdaad een goede optie als je meer laag wilt.
De Eminence Governor ook. Is wat minder schreewerig en laag is iets strakker.
Maar ja....dat schreewetige in de V30 zorgt er ook voor dat die goed door de mix heen prikt.

Maar ik hou het op Governors.....en Private jacks....die heb ik ook! :)

Vinni

pol
17 januari 2007, 13:11
het blijft een klein combotje he, zoveel laag ge je daar niet uitkrijgen, sluit em es aan op een 2 x 12 of een 4 x 12 cab met gesloten achterkant.

en als het strak moet, zeker brugelement gebruiken.