PDA

View Full Version : Verschil tussen actieve en passieve elementen?



Goldeneye
16 januari 2007, 16:58
Hey gitaar-freaks,

Wat is het verschil tussen passieve en actieve elementen (in een Les Paul)wat betreft toon, geluid etc?
Heb gehoord dat gitaren met actieve elementen minder de pure toon van de gitaar naar boven brengen... Klinkt passief dunner dan actief? Wat is over het algemeen beter bij een goede gitaar (Gibson LP)?

Goldeneye
16 januari 2007, 18:02
Ruled Bare Knuckle?

LP_CL
16 januari 2007, 18:13
Ikzelf ben eerder voorstander van de passieve pickups. Actieve pups ontnemen inderdaad een beetje de typische eigenheid van de klank van de gitaar zelf, omdat de output geboost wordt met een batterij. Om een overdrijving te maken: het geluid dat een actieve pickup zal produceren zal bijna identiek zijn wanneer je dezelfde pup in een squire steekt en daarna in een gibson. Aan de andere kant is een actieve pup wel zeer goed om superzware distortions te gebruiken, en ze laten je pinch harmonics ook veel vetter 'screamen'. Ideaal voor heavy/death/black metal dus, maar nadelig voor alle andere genres (dan kan je beter een passieve open coil ceramic humbucker nemen, die ook zeer geschikt is voor metal vanwege zware output). Clean zal een actieve pup NOOIT dezelfde kwaliteit bieden dan een deftige ceramic humbucker/alnico humbucker.

Johannes
16 januari 2007, 18:27
Het grote verschil tussen actief en passief is technisch gezien de batterij/ preamp. Over het verschil in klank kun je echt tientalle forum pagina's volschrijven.... dat is dus ook al regelmatig gebeurd. Kortom, gebruik de zoekfunctie (http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php?)!

Goldeneye
16 januari 2007, 19:00
Ikzelf ben eerder voorstander van de passieve pickups. Actieve pups ontnemen inderdaad een beetje de typische eigenheid van de klank van de gitaar zelf, omdat de output geboost wordt met een batterij. Om een overdrijving te maken: het geluid dat een actieve pickup zal produceren zal bijna identiek zijn wanneer je dezelfde pup in een squire steekt en daarna in een gibson. Aan de andere kant is een actieve pup wel zeer goed om superzware distortions te gebruiken, en ze laten je pinch harmonics ook veel vetter 'screamen'. Ideaal voor heavy/death/black metal dus, maar nadelig voor alle andere genres (dan kan je beter een passieve open coil ceramic humbucker nemen, die ook zeer geschikt is voor metal vanwege zware output). Clean zal een actieve pup NOOIT dezelfde kwaliteit bieden dan een deftige ceramic humbucker/alnico humbucker.

Ja, volgens mij is de cleane toon van de gitaar het belangrijkst, de basis...vanuit daar kun je toewerken naar je geluid, d.m.v pedalen/versterker en je sound eruit halen.

Zijn passieve pickups met vernikkelde elementkapjes, goed voor de sound?
Als je daarmee een prachtige cleane toon hebt, kun je dat dan ook gedeeltelijk in je distortion horen??

LP_CL
16 januari 2007, 19:30
Ja, volgens mij is de cleane toon van de gitaar het belangrijkst, de basis...vanuit daar kun je toewerken naar je geluid, d.m.v pedalen/versterker en je sound eruit halen.

Zijn passieve pickups met vernikkelde elementkapjes, goed voor de sound?
Als je daarmee een prachtige cleane toon hebt, kun je dat dan ook gedeeltelijk in je distortion horen??
Je kan op elke humbucker zo een vernikkeld kapje zetten, dit is enkel een covertje. Maar meestal zit zo'n covertje al standaard bij humbuckers met een alnico magneet. Voor clean sounds zijn single coils en alnico's het best, al scheelt het bijna niets met de ceramics. Een goeie clean tone zal trouwens meer bepaald worden door een goede versterker dan door je pickups. Je pickup's zullen meer effect hebben op de output, de sustain, de action, en het al dan niet 'muddy' of 'twangy' klinken. De versterker is zoveel belangrijker als je echt over tone gaat spreken. Maar dat neemt niet weg dat actieve pups echt sucken in clean tones. Geen warmte, geen emotie, niets.

Goldeneye
16 januari 2007, 19:45
Ik ben bang dat actieve pickups dan toch meer sustain geven dan passieve pickups.....

LP_CL
16 januari 2007, 20:24
Ik ben bang dat actieve pickups dan toch meer sustain geven dan passieve pickups.....
Ja maar het is zeer artificieel, en het klinkt ook niet natuurlijk.
Ik kan wel aanraden om een actiee pickup in een 2de gitaar te steken, zodat je kan kiezen, maar indien je maar 1 gitaar hebt, zou ik het zeker laten.

DarknessAwaits
17 januari 2007, 00:47
Als ik het goed heb is dit het tweede topic wat je start over actief vs. passief. Ik kan me vergissen natuurlijk...

Om nog iets zinvols bij te dragen: Ik heb enkele gitaren met EMG's en enkele met Dimarzio/Seymour Duncan. De gitaren met EMG's klinken anders, terwijl het toch dezelfde elementen zijn en hetzelfde geldt voor de passief uitgevoerde varianten. Sustain hebben ze allemaal in verschillende mate, dat is echt afhankelijk van de gitaar en zeer minimaal van de elementen.

Verder zou ik me gewoon heel erg verdiepen in het geluid dat je wilt hebben en dan op zoek gaan naar een bijbehorend element. EMGs raad ik niet aan als je een lekkere vintage rocksound wilt, maar dat wil zeker niet zeggen dat je het er niet mee zou kunnen spelen. :speed: