PDA

View Full Version : inbouwen hotrail-kloon: niet tevreden!



Noctiis
16 januari 2007, 15:38
Hey allemaal,

Ik heb bij GFS een Lil' Killer 15K humbucker in singlecoil-formaat gekocht, vandaag geinstalleerd maar ik ben totaal niet tevreden. Alles ruist als een gek en ik dacht dat zaken als pinch-harmonics (ik noem maar wat) juist veel lekkerder zouden gaan maar ze klinken iel. Alle gain lijkt eruit te worden gezogen op een of andere manier.

Nu vermoed ik dat ik iets verkeerd aangesloten heb, het was zoiezo een vreselijke rotzooi (electronica van een Richwood, alles maar op elkaar gesoldeerd). Ik heb hetvolgende schema gebruikt (maar dan minus de tone-knop, die heb ik niet) : http://www.seymourduncan.com/support/schematics/1hum_2sing_1vol_1tone_5way.html
Ook gebruik ik nog een 250K volumepot (500K potmeter is reeds besteld).

Zijn er hier knappe koppen die direct aan het mp3tje kunnen horen wat eraan
scheelt?? Of moeten die humbucker-in-singlecoil-formaat dingen gewoon zo
idioot ruisen (zelfs door een noisegate heen!)

Help me, please!! :)

Rutger
16 januari 2007, 15:54
aan je mp3 kan ik niks verkeerds horen, maar je verhaal klinkt idd als gare elektronica. slecht soldeerwerk of een gare potmeter o.i.d.

Noctiis
16 januari 2007, 16:04
bedankt voor je reactie :)
het probleem ligt vooral aan die ruis (op het eind goed te horen). zelfs met het oude singlecoil element wat ik erin had zitten had ik minder ruis, dat kan toch niet de bedoeling zijn. ook had ik bij het oude element een hogere gevoeligheid (zoals dus idd pinches en losse snaar aanslagen).
nouja, eerst alles maar even loshalen en opnieuw solderen, kan zoiezo geen kwaad denk ik :)

DarknessAwaits
16 januari 2007, 16:51
Zit in ieder geval een bakje ruis in, maar dat kan ook liggen aan je (CRT)monitor. Als je daarachter zit met opnemen, natuurlijk.

Verder hoor je duidelijk met de palmmutes dat hij behoorlijk over z'n nek gaat, maar dat ligt waarschijnlijk aan de hoeveelheid gain die je gebruikt. Dat je pinch-harmonics niet zo klinken als ze zouden moeten kan misschien wel aan de potmeter liggen, zo'n 250k geeft te weinig hoog door voor een humbucker. Anders moet je het eens proberen door direct aan de output te solderen, dan weet je in ieder geval hoe het element klinkt en geen last meer van andere factoren zoals potmeters of foutieve schakelingen.

Noctiis
16 januari 2007, 16:52
Thanks, dat wil ik wel even proberen. Hoe soldeer ik dat element direct aan de output? Welke draden waar etc.?

overigens: die ruis is niet van de monitor, op mn laptop opgenomen met een podxt, en met precies deze patch heb ik nergens last van met een humbucker gitaar.

edit: tussendoor heb ik nog geprobeerd om de midden- en nekelementen te verwijderen, en direct op de 250K volumepot te solderen, toen klonk het element perfect, ware het niet dat er een gigantische ruis doorheen denderde, eentje die bijna al het geluid overstemde. grondaarde probleem wellicht?

DarknessAwaits
16 januari 2007, 17:08
Hmm, wat je bij de tussenstap *fout* hebt gedaan snap ik niet precies, dan zou hij toch in principe al goed functioneren. Hoe ziet de bedrading van het element er eigenlijk uit? Is het kleurgebruik net als Dimarzio of SD?

Bij SD elementen bijvoorbeeld is het zaak dat rood en wit samen soldeert en afschermt, en dan is groen en bare je ground en zwart je output. Zou je enkel groen, zwart en bare aansluiten is het element als singlecoil geschakeld.

Noctiis
16 januari 2007, 17:17
http://www.xs4all.nl/~riethors/Photo-0026.jpg

rood en wit waren al samengesoldeerd, stukje isolatietape overheen geplakt.
groen en bare op de volumepotmeter, zwart naar de 5-way-switch. zwart heb ik aan een van de lipjes van de potmeter gesoldeerd toen ik de midden- en neksinglecoils had verwijderd.

kan je overigens een stuk van alle draden afknippen en met zo'n tang de 5 draden weer losmaken? de omhulseldraad vind ik nu namelijk wel erg lang, past amper onder mn slagplaat.

DarknessAwaits
16 januari 2007, 17:37
'Tuurlijk kun je er een stuk afknippen, ik zou er alleen mee wachten totdat alles het goed doet ivm eventuele garantie/retour mogelijkheden. Maar zoals je het beschrijft zou het eigenlijk gewoon moeten kloppen, ook met de schakeling zonder de overige elementen.

Wat je nu nog kunt proberen is direct op de output. Dan moet je dus je output lossolderen, en daarop je aarde (bare+groen) en hot (zwart) solderen.

wietse
16 januari 2007, 18:01
http://www.xs4all.nl/~riethors/Photo-0026.jpg

rood en wit waren al samengesoldeerd, stukje isolatietape overheen geplakt.
groen en bare op de volumepotmeter, zwart naar de 5-way-switch. zwart heb ik aan een van de lipjes van de potmeter gesoldeerd toen ik de midden- en neksinglecoils had verwijderd.



klinkt op mij als een verwisseling van massa met hot, mischien is bij dit element niet de groene aarde maar de zwarte?
dit is meestal zo, alleen bij SD schijnbaar niet dus.
wissel ze eens om kleine moeite en je kan er niks mee vernielen.
want als je de boel verkeerd om aansluit dan ruist het ook als een gek.

koennie
16 januari 2007, 18:36
Op dat papiertje wat je bij het element hebt gekregen staat precies hoe je m moet aansluiten. Ik heb precies zo'n pu in een stratje gebouwd vorige week en die deed t wel goed. Als ik dat papiertje hier had, had ik t je direct kunnen vertellen en ik ben t ook vergeten zeg maar. Of heb je dat papiertje niet? Anders kan ik t wel ff navragen bij degene vanwie die strat is.

G.G.
16 januari 2007, 18:50
Haal de slagplaat eens los, draai hem om een maak eens een fotootje.

Noctiis
16 januari 2007, 19:37
Wat je nu nog kunt proberen is direct op de output. Dan moet je dus je output lossolderen, en daarop je aarde (bare+groen) en hot (zwart) solderen.

Check, dat werkte dus perfect, gigantische output en bewijs dat het element zelf prima werkt (en ook heerlijk klinkt). http://www.xs4all.nl/~riethors/Photo-0028.jpg
hier is een foto van de aansluiting direct aan de output: bare & zwart aan dat grote lipje, en groen aan dat kleine lipje (die 'vlek' onderin ;)).

Ik heb nu nog geen foto's van hele slagplaat omdat ik weer vanalles heb zitten proberen, zonder succes helaas. ik heb de 500k potmeter erin gezet maar die laat alles helemaal in de war lopen :P Ik zal maar eens goed wat zaken gaan inlezen, ik snapte bijv. ook niet precies hoe ik het 3e lipje van de potmeter aan de grondmassa bovenop moest solderen.
Iig bedankt allemaal, ik heb de schema's maar ik mis de expertise en de handigheid.. :(

Ik wil niet te snel opgeven maar wat zou het kosten om de gehele wiring opnieuw te laten doen (door een winkel, maar liever natuurlijk door iemand op het forum)? Dus incl. nieuwe bedrading (potmeter, output, elementen etc. zijn aanwezig)? Nogmaals bedankt!

Onhandige Noctiis

DarknessAwaits
16 januari 2007, 20:21
Had je het element ook hetzelfde aangesloten op de schakelaar? Want als hij het zo goed doet zou hij het ook moeten blijven doen in de schakeling. Tenzij de schakelaar/potmeters weer helemaal verkeerd aangesloten zitten.

De hele schakeling reviseren is op zich ook niet zo'n groot probleem, er zijn voldoende schema's op internet te vinden. Sowieso al een berg erg overzichtelijke van SD, maar dan moet je wel rekening ermee houden dat zij iets andere kleurcodes gebruiken.

PimRocks
16 januari 2007, 23:52
ik denk dat je aarde niet goed is....
je hebt of teveel, of te weinig geaard, waardoor je veel meer ruis krijgt en dus minder sound.

Rutger
17 januari 2007, 00:16
Lijkt me ook de beste optie om alle draden los te halen en de hele zaak opnieuw te bedraden. De bedrading van Richwood is ook niet zo best namelijk. Zelf heb ik alle electronica van m'n RW Tele vervangen, scheelt stukken!

Noctiis
17 januari 2007, 00:30
nee, die Richwood bedrading is een puinhoop! De groud-wires van de pickups waren als een knotje vastgesoldeerd, amper los te krijgen ;)

ik denk dat ik een prewired slagplaat ga bestellen, dat scheelt een hoop gedoe, en heb ik direct betere bedrading. Mn eigen eer ga ik dan redden met het installeren van de GFS pickup, dat moet me dan toch wel lukken ;)

sickpunk
17 januari 2007, 15:11
je kan toch gewoon alles vervangen? schematje van internet erbij en solderen maar... hooguit een halfuurtje werk... zonde om dan extra geld uit te geven aan een pre-wired ding...

no 1 hops
17 januari 2007, 15:39
nee, die Richwood bedrading is een puinhoop! De groud-wires van de pickups waren als een knotje vastgesoldeerd, amper los te krijgen ;)

dat is meestal zo, dat is de aansluiting voor de cnetrale massa, grote kans dat de massa draad van de brug er ook op vast zit.
denk er wel om dat als je een nieuwe potmeter gebruikt en je de bovenkant wil gebruiken voor zo'n ground punt, dat je eerst met een ijzer vijl even die bovenkant opruwd, vaak komt er daan een koperkleurtje doorheen.
anders wil het soldertin niet goed hechten.
heb je daar wel zo'n tin bult ,maar geen contact.
en voor de rest.
take it like a man.
alles eruit, en gewoon opnieuw beginnen met een goed schema.

sickpunk
17 januari 2007, 16:14
sommige potmeters zijn al behandeld, als je die met een vijl te lijf gaat dan kan je er juist NIET meer op solderen.... (kwam ik laatst bij toeval achter) de behuizing is dan al doffig, als je gaat vijlen word ie juist glimmend en dan pakt het niet meer!

en je zal inderdaad op een centraal aarde punt uitkomen ja, das geen vreemd iets, dat heb ik in al mijn bassjes...