PDA

View Full Version : Keuze beginners gitaar



Freeloader
16 januari 2007, 15:36
Hallo allemaal.

Sinds een tijdje heb ik de interesse voor gitaarspelen en heb nu de knoop doorgehakt en wil een gitaar aanschaffen. Mijn enige dilemma waar ik nog mee zit is of ik een klassieke(spaanse) gitaar ga aanschaffen of een western.

Bij de muziekwinkel in de buurt hebben ze een Tanglewood Tw28 in de aanbieding die wel past in mijn budget (http://www.tonika.nl/shop/Search2.asp?qry=tw28). Nu las ik op het forum dat het voor deze prijs een redelijke gitaar is om te beginnen.

Eigenlijks wou ik eerst een spaanse gitaar met nyon snaren om te beginnen omdat ik vaak hoor dat dit voor beginners makkelijker is, minder zeer doet aan je vingers, en western gitaren de neiging hebben om soms minder goed klinken bij beginners (dacht ik?) Ik zou bij de Spaanse gitaar waarschijnlijk de Tenson starters gitaar nemen denk ik (http://www.westerhaven.nl/shop/produktinfo.php?vjaID=20070116153448&prodID=000000000006917) Mijn budget is 100 euro. Ik wil eerst graag kijken of het mij ook bevalt.

Wie kan mij hierin advies geven?

Pais
16 januari 2007, 16:05
Er zijn meer dergelijke toppics gestart in het verleden :) Je zou gebruik kunnen maken van de zoekfunctie (bovenin). Wanneer je je type gitaar uitkiest, kun je jezelf het beste afvragen wat je wilt gaan spelen. Ikzelf heb gekozen voor nylonsnarig en ik weet nu ook zeker dat ik het hierbij zal houden. Je kunt altijd naar een winkel gaan en de verkoper vragen het verschil te laten horen tussen staalsnarig en nylon. Kies dan wat je het meeste aanspreekt :)
Wanneer ~60 euro bij je budget toevoegt, heb je al een nylonsnarige gitaar met een massief bovenblad. (tonika heeft de Salvador mod2, populaire beginnersgitaar) Tegenover de triplex bovenbladen van de echt goedkope gitaren, maakt dit een groot verschil.

Freeloader
16 januari 2007, 16:19
Het stukje van de Tanglewood had ik hier gevonden. http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=84563&highlight=tw28 Bedankt voor de tip alvast. Morgen ga ik naar de winkel toe om te kijken wat mij het beste aanspreekt.

Waar ik een beetje mee zit is dat vaak aangeraden wordt om te beginnen op een klassieke gitaar in verband met de nylon snaren, maar voor de muziekstijlen die mij aanspreken, pop, eagles e.d. een western gitaar wordt aanbevolen. Gaat op den duur dus bv de last die je van je vingers hebt niet ten koste van het plezier in het oefenen/spelen?

LaurentB
16 januari 2007, 16:34
Het stukje van de Tanglewood had ik hier gevonden. http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=84563&highlight=tw28 Bedankt voor de tip alvast. Morgen ga ik naar de winkel toe om te kijken wat mij het beste aanspreekt.

Waar ik een beetje mee zit is dat vaak aangeraden wordt om te beginnen op een klassieke gitaar in verband met de nylon snaren, maar voor de muziekstijlen die mij aanspreken, pop, eagles e.d. een western gitaar wordt aanbevolen. Gaat op den duur dus bv de last die je van je vingers hebt niet ten koste van het plezier in het oefenen/spelen?

Nee, het is andersom: op den duur zal het feit dat je met nylon snaren niet het goede geluid krijgt voor de muziek die je wilt spelen je juist dwars gaan zitten. Met een beetje doorzetten lukt het wel met die stalen snaren. gewoon met dunnen snaren beginnen (dikte 011).

Pais
16 januari 2007, 16:39
Daar zijn de meningen over verdeeld. Sommige leraren hebben beginners liever aan de nylon snaartjes. Het is zachter voor de vingers en je hebt meer ruimte om je vingers te plaatsen (vooral dat laatste vind ik echt het verschil maken, ik heb echt problemen met westerngitaren vanwege de fragiele halsjes en ook voor mn rechterhand zijn snaren die dichter op elkaar zitten nog even lastig)
Andere leraren vinden vooral dat je de gitaar moet pakken waar je het meeste lol in hebt, ook als dat elektrisch is of western. Je moet je niet laten demotiveren door een gitaar waar je niet voor voelt.

Ik speel nog niet zo lang en overwegend nylon, maar ik heb een tijdje een western geleend. Het is wel harder aan de vingers maar pijn in je vingers krijg je toch wel :P wat voor gitaar je ook neemt.
Anderzijds denk ik dat het voor de basis weinig uitmaakt mbt muzieksmaak. Je kunt de muziek die je noemt ook prima leren op een nylonsnarige. Mijn leraar speelt wel eens stukjes blues op zn klassieke gitaar, en dat is dan nog steeds echt blues :) Het karakter van de muziek komt met de verkeerde gitaar niet helemaal over maar daar maak ik me als semi-beginner echt niet druk over.

Ga je ook les nemen? Indien dat het geval is - er zijn veel leraren die een nieuwe leerling graag helpen met het uitzoeken van een geschikte gitaar.

swing 6
16 januari 2007, 16:43
ik ben zelf begonnen met een washburn d10 staalsnarig en heb er nooit spijt van gekregen
Ook ik wilde countryrock ala de eagles, neil young en dat soort werk leren en daar moet je toch echt stalen snaren voor hebben als je tenminste de sound wilt benaderen

:hippie:

Freeloader
16 januari 2007, 16:48
Ok bedankt voor de uitleg. Ik denk dat het het beste is als ik morgen de verkopers iets laat spelen, en zelf ook kijk wat mij het beste aanvoelt qua handligging en geluid. Ik denk niet dat ik les ga nemen. Het lijkt me leuk om het zelf te leren (en goedkoper) :)

Freeloader
17 januari 2007, 12:20
Ik ben vandaag naar de winkel gegaan om wat verschillende gitaren te proberen. Nu valt mijn keus toch wel op de western gitaar omdat die mij meer aanspreekt.

De verkoper zei dat de Crafter D-6 wel een mooie gitaar is om mee te beginnen (http://www.westerhaven.nl/shop/produktinfo.php?vjaID=20070117122425&prodID=000000000000309) Ik vind hem wel goed klinken.

Zou ik een goede keus maken om deze te nemen, of voor een Tanglewood gaan in dezelfde prijsklasse? (Tanglewood Tw28 Ce met EQ system)

Makor1966
17 januari 2007, 13:02
Om met de woorden van Picker te spreken:
als je een nieuwe gitaar wilt kopen en je hebt moeite om te beslissen welke van de twee de beste is, neem dan de goedkoopste. Want het lijkt erop dat je het verschil niet kunt waarderen of er is geen verschil. In beide gevallen kun je het beste voor de meest economische koop gaan, en het resterende bedrag aan iets leuks besteden, bijvoorbeeld aan een lekker diner met je geliefde (ofzoiets ;-).

LaurentB
17 januari 2007, 13:08
Ik ben vandaag naar de winkel gegaan om wat verschillende gitaren te proberen. Nu valt mijn keus toch wel op de western gitaar omdat die mij meer aanspreekt.

De verkoper zei dat de Crafter D-6 wel een mooie gitaar is om mee te beginnen (http://www.westerhaven.nl/shop/produktinfo.php?vjaID=20070117122425&prodID=000000000000309) Ik vind hem wel goed klinken.

Zou ik een goede keus maken om deze te nemen, of voor een Tanglewood gaan in dezelfde prijsklasse? (Tanglewood Tw28 Ce met EQ system)

Een EQ systeem heb je alleen nodig als je per se versterkt wil kunnen spelen. Als je hetzelfde geld uitgeeft aan een gitaar zonder element heb je in principe meer akoestische kwaliteit. Zo'n element kost al gauw een 50 euro, wat op ca 200 euro procentueel nogal veel is.

Heb je ook al zo'n Tanglewood in je handen gehad? Sommige Crafters hebben niet zoveel laag (ik heb er zelf een), dat zou je eens met een andere gitaar moeten vergelijken.
Ze hebben in elk geval beiden een massief bovenblad, zie ik, en de materialen zijn ook wel vergelijkbaar.
Niet te snel kopen hoor, in deze prijsklasse kun je behoorlijke kwaliteitsverschillen hebben bij vergelijkbare prijs. Lekker veel gitaren gaan bekijken in winkels, is leuk!

Pais
17 januari 2007, 13:26
Niet te snel kopen hoor, in deze prijsklasse kun je behoorlijke kwaliteitsverschillen hebben bij vergelijkbare prijs. Lekker veel gitaren gaan bekijken in winkels, is leuk!

Het IS leuk ja, al vond ik deze quote die ik ergens tegenkwam wel van toepassing:
Don't waste time looking arround for the perfect guitar. There is nothing to see. Spend your time playing.

Freeloader
17 januari 2007, 13:29
Die Tanglewood heb ik inderdaad even geprobeerd, samen met de TD-8 ST http://www.tanglewoodguitars.co.uk/products/stockDetails.asp?cID=448&sID=1678&view=search Die laatste klonk ook wel erg gaaf. Is dat ook een van dezelfde kwaliteit. Daar heb ik namelijk niet veel verstand van, en op de verkopers kun je ook niet altijd op aan. Een massief bovenblad is toch wel belangrijk? Over Crafter hoor je verschillende reacties, en bij Tanglewood algemeen positieve.

Wat bedoel je precies met laag? Ik denk dat ik een zonder EQ koop omdat ik het eerst wil leren en misschien later als ik het goed kan er een bij koop.

LaurentB
17 januari 2007, 14:12
Die Tanglewood heb ik inderdaad even geprobeerd, samen met de TD-8 ST http://www.tanglewoodguitars.co.uk/products/stockDetails.asp?cID=448&sID=1678&view=search Die laatste klonk ook wel erg gaaf. Is dat ook een van dezelfde kwaliteit. Daar heb ik namelijk niet veel verstand van, en op de verkopers kun je ook niet altijd op aan. Een massief bovenblad is toch wel belangrijk? Over Crafter hoor je verschillende reacties, en bij Tanglewood algemeen positieve.

Wat bedoel je precies met laag? Ik denk dat ik een zonder EQ koop omdat ik het eerst wil leren en misschien later als ik het goed kan er een bij koop.

Ja, hola, maar die TD-8 ST is er een van 229 engelse ponden (althans op die link), dat is al ongeveer 340 euro! Da's een stap verder dan de Crafter D6. Maar als je dat kunt/wilt betalen, mooi hoor! Als je niet versterkt hoeft te spelen moet je je geld zeker in een puur akoestische gitaar stoppen zonder element, dan besteed je het maximaal aan de akoestische kwaliteit.

Nou, Crafters klinken i.h.a. mooi helder, maar missen soms wat in de lage tonen (ook akoestisch dus).
Een massief bovenblad is i.h.a. gemeen beter dan een van gelaagd hout, en verbetert de eerste jaren ook nog in klank (doordat het hout 'een beetje 'lostrilt' als het ware).
Ik heb zelf geen ervaring met Tanglewood, maar gezien hun assortiment lijkt het me op zijn minst een vergelijkbaar merk als Crafter, ze lopen in de hogere prijsklassen nog een stuk verder door.

Ik denk dat verkopers je binnen het assortiment dat zij in hun winkel hebben best goed zullen adviseren. Alleen zullen ze niet zo snel over merken praten die zij niet verkopen, daar moet je rekening mee houden.

Freeloader
17 januari 2007, 14:19
Bij Tonika in Groningen verkopen ze hem voor 219 euro http://www.tonika.nl/shop/Search2.asp?qry=tanglewood Ik neem aan dat het dezelfde is :) Dit lijkt me wel een goede gitaar, en kwalitatief beter als de Crafter D-6 toch?

Straks nog maar eens naar de winkel, en mijn keuze maken :)

Pais
17 januari 2007, 14:30
Die crafter was toch 100? Dat gaf je iig in de eerste instantie als je budget aan :)
Maar in de prijsklasse koop je gerust een gitaar waar je een aantal jaar nog tevreden mee bent.
Of in ieder geval, als je niet zo materialistisch bent als de meeste onder ons :sssh:

LaurentB
17 januari 2007, 14:31
Bij Tonika in Groningen verkopen ze hem voor 219 euro http://www.tonika.nl/shop/Search2.asp?qry=tanglewood Ik neem aan dat het dezelfde is :) Dit lijkt me wel een goede gitaar, en kwalitatief beter als de Crafter D-6 toch?

Straks nog maar eens naar de winkel, en mijn keuze maken :)

Dat lijkt me best een mooie aanbieding, ja. Ik zag de Crafter ook ergens afgeprijsd van 260 euro staan, in zoverre prijzen ze wel eens af van kunstmatig hoge prijzen, maar hij lijkt me inderdaad toch net een iets duurdere klasse dan de Crafter. Gewoon nog eens testen, als je de gelegenheid hebt.

Freeloader
17 januari 2007, 14:36
Die crafter was toch 100? Dat gaf je iig in de eerste instantie als je budget aan :)
Maar in de prijsklasse koop je gerust een gitaar waar je een aantal jaar nog tevreden mee bent.
Of in ieder geval, als je niet zo materialistisch bent als de meeste onder ons :sssh:

Klopt in de eerste plaats wel, maar ik las hier op het forum dat je voor iets meer geld een leukere gitaar hebt waar je meer plezier aan hebt. Ik denk dat ik voor de Tanglewood ga. Las net ook op het internet dat de TD-8 tot USA's top acoustic guitar is verkozen. Niet dat misschien veel zegt, maar ik vind hem wel goed klinken en het is een leuke aanbieding.

Nou ik ga naar de winkel :)

LaurentB
17 januari 2007, 15:04
Klopt in de eerste plaats wel, maar ik las hier op het forum dat je voor iets meer geld een leukere gitaar hebt waar je meer plezier aan hebt. Ik denk dat ik voor de Tanglewood ga. Las net ook op het internet dat de TD-8 tot USA's top acoustic guitar is verkozen. Niet dat misschien veel zegt, maar ik vind hem wel goed klinken en het is een leuke aanbieding.

Nou ik ga naar de winkel :)

Ik verkneukel me met je mee...

prullos
17 januari 2007, 17:21
hey

die td8 was me nog niet opgevallen bij tonika.

Ik wou binnenkort de TW170 gaan kopen, maar de TD8 is toch wel stukje goedkoper.

ik ga ze beide uitproberen :)

thanks :)


edit:
ow, ik lees net dat de bovenkant van de td8 gelamineerd is. bleh

LaurentB
17 januari 2007, 18:13
hey

die td8 was me nog niet opgevallen bij tonika.

Ik wou binnenkort de TW170 gaan kopen, maar de TD8 is toch wel stukje goedkoper.

ik ga ze beide uitproberen :)

thanks :)


edit:
ow, ik lees net dat de bovenkant van de td8 gelamineerd is. bleh

Maar de TD8 ST (itt de TD8 ) heeft een massief bovenblad, volgens deze link:

http://www.tanglewoodguitars.co.uk/products/stockDetails.asp?cID=448&sID=1678

Freeloader
19 januari 2007, 19:49
Hoi allemaal. Ik ben woensdag bij weer even bij de muziekwinkel langs geweest en heb gekozen voor de Tanglewood TD-8 ST. Na het proberen van meerdere modellen klonk deze toch wel het mooist, en hij ligt lekker in de hand. Gelukkig had ik hulp van een verkoper die op een selectie gitaren wat nummers wou spelen. Ik ben er erg blij mee, en mijn vingers beginnen al een beetje zeer te doen van het leren van de akkoorden, maar we zetten stug door :)

Bedankt voor al jullie tips en opmerkingen.

Don Capo
19 januari 2007, 21:04
He joh super gefeliciteerd, je komt hier niet weg zonder foto's te posten natuurlijk, ik ben benieuwd!!

Veel speelplezier!