PDA

View Full Version : Yamaha snaren



Giac
16 januari 2007, 13:14
Wie kan me helpen met het volgende:

Wie weet welke snaren er standaard zitten op een Yamaha CPX5?
Bedoel hiermee het merk en de diktes van de snaren?

Hoop dat iemand me kan helpen!

Alvast bedankt!

Pais
16 januari 2007, 13:46
Meestal staat op het kaartje van aankoop waar de gitaar mee is besnaard. Misschien kun je een mailtje sturen naar een winkel die Yamaha's verkoopt.

Picker
17 januari 2007, 00:06
Ik neem aan dat je dezelfde snaren wilt hebben die erop zaten toen je de gitaar nieuw kocht? Meestal worden snaren in gitaarfabrieken en masse ingekocht, of zelfs zelf in de fabriek gemaakt. Precies dezelfde snaren kan iemand je dus nooit garanderen.

Maar dat is ook helemaal niet erg, want het is juist leuk om ervaring op te doen met verschillende merken snaren. Ik weet bijna zeker dat er diverse merken zijn die jij mooier vindt klinken dan de fabriekssnaren.

Het enige wat je in de gaten moet houden is dat de nieuwe snaren niet te dik zijn. Doorgaans schaalt de dikte van de snaren met het oppervlak van het bovenblad. Kijkend naar die Yamaha CPX5 dan weet ik 98% zeker dat er 012 snaren op gaan. (Dunste snaar 0.012 inch, dikste 0.054 inch, of zoiets). Dat is heel standaard voor de meeste gitaren. Je zou ook eens 011 kunnen proberen, speelt wat lichter en klinkt wat helderder.

Diverse Martin Bronze of Phosphor Bronze snaren zijn redelijk goedkoop en erg goed. Gecoate snaren gaan langer mee, maar zijn wel direct vrij prijzig.