PDA

View Full Version : een idee ? ; bundelen van zelfbedachte uitvindingen voor gitaarbouw



zonniewiw
16 januari 2007, 12:12
Zoals de zelfgemaakte vlakbank ideeën , diktemeters , buigijzers , fretbakken, het fretvijl Y id (werd afgelopen week gepost) enz...

lijkt me wel wat om deze ding actueel te houden en in 1 draadje te posten of iets dergelijks

Waarom het warm water opnieuw uitvinden ...

Ibanez RuleZ
16 januari 2007, 12:21
tja, ik heb dat ook al eens voorgsteld :p. meningen waren er toen over verdeeld

Harrald

zonniewiw
16 januari 2007, 12:23
misschien een draadje bij in het

Faq 1.5 & het Online Gitaarnet Zelfbouw Boek.

of zo iets

piezo
16 januari 2007, 12:35
Goed idee. Maar dat kan wel eens een lang en minder overzichtelijk topic worden. Dus misschien is het handiger om een topic te maken dat alleen dient als inhoudsopgave. Daarin een aantal posts, misschien gesorteerd naar soort werkzaamheden, met korte omschrijvingen, gevolgd door een link naar een post waar de "handleiding" staat.

Javaca en Ernieman! Werk aan de winkel! :)

zonniewiw
16 januari 2007, 12:46
PIEZO's NIEUWSFLITS: 15-01-2007

HANOI (ANP) - De Vietnamese boer Nguyen Chi Cong heeft dikkere varkens dan zijn collega's. De dieren eten meer en bouwen meer spek op omdat zij meerdere uren per dag naar klassieke muziek luisteren, zegt Cong. Beethoven, Mozart en Schubert schijnen favoriet te zijn bij de varkens.

Al zes jaar lang luisteren zijn dieren van 7 tot 11 en van 14 tot 16 uur naar de grote componisten van de 18e en 19e eeuw.



Al 6 jaar lang ...
Amaai da zijn nu "olifant size varkens"

Wel leuk news

nickbongers
16 januari 2007, 14:41
ok.. snelle manier om een precieze verstekbak voor balkjes van je werkbankje te maken (zonder het ding te slopen):

benodigdheden:

werkbankje
paar latjes hout (vuren)
freesmachine

vrijwel elke bovenfrees heeft door zn tafel/voetstuk 2 gaten lopen voor 2 (vaak bijgeleverde) metalen pinnen waar je de frees dus over kan bewegen. die 2 heb je ook nodig.

wat je doet is het volgende: je schroeft in de lengterichting van je werkbankje 2 latjes op dat ding vast. daarna pak je 3 latjes en maak je hier een u profiel van dat over het latje op de werkbank kan schuiven
______
| __ |
|_| |_|

dit idee.

dit maak je 2 keer, en in elke boor je 2 gaten. bij de ene iets groter dan de diameter van je metalen stangetjes, en er helemaal doorheen. bij de ander dezelfde diameter en er niet doorheen. het idee wordt nu vast al wel duidelijk bij velen.. de 2 blokjes hout met daartussen de 2 metalen pinnen met daarop/tussen je freesmachine, kunnen nu (als je ze even voorziet van wat bijen/meubelwas) heel makkelijk over die latjes glijden, waardoor je dus de frees in de lengte en breedterichting over je werkbankje kan bewegen.

niet zozeer te gebruiken voor body's, maar ideaal voor een balkje nekhout, waar je op deze manier erg handig en precies kan frezen.

als het allemaal nog niet duidelijk is post ik wel een foto.

edit: kunnen we dan niet ook een lijstje maken van goede (web)winkels die tegen een goede prijs hout/onderdelen verkopen? adres erbij...

Enra
16 januari 2007, 15:55
Zoals de zelfgemaakte vlakbank ideeën , diktemeters , buigijzers , fretbakken, het fretvijl Y id (werd afgelopen week gepost) enz...

lijkt me wel wat om deze ding actueel te houden en in 1 draadje te posten of iets dergelijks

Waarom het warm water opnieuw uitvinden ...

Ja,ja!! En wie gaat met mijn octrooien vandoor???

zonniewiw
16 januari 2007, 20:57
aja id voor een diktemeter

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XKEKPQ7G.jpg


men neme aan afgedankte schuifmaat , las daar 2 latjes en pinnetjes op

als m dicht is is ie perfect 10 cm dus 10,5 is bladdikte van .... juist 5mm