PDA

View Full Version : Iemand ervaring met deze speakers?



Han S
15 januari 2007, 23:52
Ze kosten in ieder geval een drol en drie knikkers. Bijv. een 15 inch basspeaker, belastbaar met 600 watt en een rendement van 103dB/w/m voor €79. Een 12 inch 500 wtt speaker met een rendement van 102 dB voor €55.

Als die rendementen kloppen maak je heel erg veel lawaai met je subwoofertje voor heel weinig geld.

http://www.highlite.nl/index.php/highlite/products/dap_audio/speakers/club_range_parts/(offset)/20

Chris Winsemius
16 januari 2007, 00:06
Hoi Han

Ik kan niet in je "wallet" kijken maar voor dat geld zou ik er gewoon 1 of 2 proberen.

(en mocht het niets zijn: gewoon 'n jonge gast met 'n grote hoedenplank in z'n spoiler-auto verkopen :) )

Han S
16 januari 2007, 00:11
Chris, het geld is geen probleem, maar ik kan me niet voorstellen dat men voor die prijs een speaker kan leveren met die specs. En ze zien er nog goed uit ook.

Een Electro Voice of JBL haalt dat rendement niet en kost al gauw €350.

De enige speakers die ik ken met dit soort rendementen zijn de RCF 544 en de Altec Lansing 318H. En je wilt niet weten wat die kosten.

Zou het dan weer bij de Chinezen vandaan komen?

Ik ga er een paar bestellen morgen.

Mr.Bluesbreaker
16 januari 2007, 12:52
Dat ziet er interessant uit voor een zelfbouw PA of iets in die geest zeg.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat die DAP-dingen zo'n hoog rendement hebben, de meeste Behringer en aanverwante speakers zijn soms wel iets van 600 watts + maar er komt op een of andere manier totaal geen drukkend laag uit dat soort subs.

Ik speel zelf in een band die gebruikt maakt van klasse D eindtrappen. (Hypex, zit ook in de Hevos basversterkers.) Die zitten in zelfbouw toppen en subs met Eminence speakers gebouwd, en gaat loeihard met een zeer acceptabele klank.
Ze zijn volgens mij 30% duurder dan die DAP dingen die jij post Han, maar hebben nog steeds meer rendement....ik niet snap.

Hou ons op de hoogte zou ik zeggen, normaal ben ik niet iemand die op specs afgaat, maar dit is wel een interessante voor die prijs.

Kim Wilson
16 januari 2007, 13:16
Een goedkope speaker klinkt vaak ook goedkoop. Een goed geluid uit een speaker krijgen is een kunst, die niet zo veel fabrikanten beheersen. Ik wil maar zeggen, rendement is niet het enige waar je op moet letten.

Maar ik kan het mis hebben...

Han S
16 januari 2007, 18:19
Tja Hans, er zijn momenteel ook microfoons van 100 euro die verdomd goed klinken, had je 10 jaar geleden niet voor mogelijk gehouden.

De Chinezen is een nijver volkje. :D

bert k
16 januari 2007, 20:16
Het valt me bij Chinese producten altijd op dat ze in het begin redelijk bagger zijn, maar dat ze zich razendsnel verbeteren. Men is niet achterlijk daar.

Han S
16 januari 2007, 20:25
Een goedkope speaker klinkt vaak ook goedkoop. Een goed geluid uit een speaker krijgen is een kunst, die niet zo veel fabrikanten beheersen. Ik wil maar zeggen, rendement is niet het enige waar je op moet letten.

Maar ik kan het mis hebben...

Even terugkomend daarop Hans, een Celestion is in feite ook een goedkoop barrel, maar geen andere speaker met die klank. En hoe populair is de Celestion niet onder de gitaarspelenden?

Als ik de afbeelding bekijk van die 15 inch basspeaker voor €79, dan kan ik niet zeggen dat hij er goedkoop uitziet. Redelijk stevig chassis, grote magneet en hoe moeilijk kan het zijn om een spreekspoeltje te wikkelen en aan een stuk papier te lijmen?

Ik vrees dat de lage lonen landen hier een belangrijke factor is.
103 dB/w/m ie wel ongeveer het maximum wat je uit een 15 inch kunt halen en dat zetten ze toch echt in de specs. Ik ben benieuwd hoe die klinkt.

Kim Wilson
16 januari 2007, 20:31
Ja, daar heb je zeker een punt. Hoe ze het ervoor kunnen maken, Joost mag het weten...

Maar goed, er knap uitzien en goed klinken is twee. :)

Unicron
17 januari 2007, 17:59
ik vind die 15"ers onderaan gevaarlijk licht van gewicht... een JBL E-140 weegt minstens het dubbele. Dit is ook een keramische magneet naar ik aanneem?

schwalbe
20 januari 2007, 10:59
Die specs kunnen helemaal niet, tenminste niet bij een acceptabele x-max.. en al helemaal niet voor dat geld. De beste aanbieding zijn nog altijd Eminence. Dat wordt tegenwoordig trouwens ook in China gefabriceerd. Ik zou sowieso al sceptisch staan tegenover dedicated woofers met een rendement van boven de 100 db: dat lukt zelfs gerenommeerde fabrikanten niet mbv de nieuwste neodymium magneten.

Han S
20 januari 2007, 18:37
Een RCF L15 544 haalde volgens de specs 102 dB, een Altec Lansing 421H 102 dB en een Altec Lansing 418H 103dB.

Dat zijn drie 15" speakers die meer dan 100dB/w/m halen en waar ik jaren met plezier mee heb gedraaid in de PA bizz.

Die 421 heeft een vrij dunne conus en wilde in een te kleine behuizing wel eens scheuren rond de spreekspoel, maar de RCF was onverwoestbaar. Ik heb er nog een in een baskast en dat gaat erg hard.

Han S
20 januari 2007, 18:43
ik vind die 15"ers onderaan gevaarlijk licht van gewicht... een JBL E-140 weegt minstens het dubbele. Dit is ook een keramische magneet naar ik aanneem?

De grootte van de magneet zegt tegenwoordig ook niet alles meer en daarmee dus het gewicht. Er zijn kleine maar enorm sterke magneten.

En die dure speakers, ach, ik heb nu weer een Electro Voice 15" kapot en dat gaat in een studio echt niet hard. Meestal breekt het draadje op de overgang van de litze naar de winding, bij de overgang van spreekspoel op conus.

En reconen is bij EV geen optie, kun je net zo goed een nieuwe kopen. Er hangen nu twee 15" JBL's en een EV welke zijn overleden en de rij groeit langzaam, maar zeker.

bert k
20 januari 2007, 19:31
Een RCF L15 544 haalde volgens de specs 102 dB, een Altec Lansing 421H 102 dB en een Altec Lansing 418H 103dB.

.
Zijn die specs van de losse speaker, of in de behuizing?
Dat bedenk ik nu, misschien hebben die speakers die jij bedoelt wel een opgave uit een of andere hoornkast, dan kom je al een heel eind verder.

Han S
20 januari 2007, 19:52
Tja Bert, ze geven die specs op hun website en als ik heel eerlijk ben geloof ik ze niet. Een goede hoorn brengt geloof ik nog wel een extra 6dB op de been.

Je kent ze wel, die 15" woofers welke je koopt in de electronicawinkel voor achter in je auto, ziet er indrukwekkend uit, kost weinig en haalt een rendement van iets boven de 90dB op zijn best.

Ik vermoed dat het zo'n soort speaker zal zijn, een hoog rendement is het gevolg van grote vakkennis en zorgvuldig ontwerpen. En zeer krachtige magnet, een grote spreekspoel met vlakgewonden (vierkante) draad welke zich bevindt in een zeer nauwe spleet.

En dat is meestal niet echt goedkoop.

johantipker
22 januari 2007, 15:03
Is dat spul van DAP?

Ik speelde ooit in een strandtent, daar stond een PA setje van DAP...

het spul zag er mooi uit, prachtig zelfs, netjes subwoofertjes laag met zo'n stang ertussen naar een paar satelietjes hoog, het setje had echter totaal geen rendement, er kwam weinig herrie uit, onze zang kwam nauwelijks boven het bandje uit, en wij waren geen heel hard bandje....

ik wantrouw sindsdien dap, ben toevallig de laatste weken intensief op zoek geweest naar losse speakertjes en dit soort rendementen zie je gewoon nergens......

maar ik ben zeer nieuwsgierig natuurlijk, of t in dit geval echt wat is...