PDA

View Full Version : K&M Gitaarhaak en standaard en nitrolak probleem



pauld
15 januari 2007, 21:18
Ik heb diverse gitaarhaken en een standaard van K&M in gebruik en had gehoord van de nitro lak problemen. Dus ik e-mail K&M. Ze hadden een interessante uitleg van het probleem. Het lag niet aan hun haak of standaard maar aan de gitaar:

-----Original Message-----
From: Mike
Sent: maandag 15 januari 2007 19:33
Subject: AW: K&M 16280, 17541

Hello,

This is correct.

K&M uses the best material in the market.
But guitars with nitro laquer hurt the stands!!
In this case we recommend to use the stand only during the playing.
If you store the guitar for a longer time please use a case.

Best regards,
K&M
Mike


Von: Paul
Bereitgestellt: Montag, 15. Januar 2007 17:25
Bereitgestellt in: Zentraleingang
Unterhaltung: K&M 16280, 17541
Betreff: K&M 16280, 17541

Hello,
I am using serveral K&M products for my guitars with nitro laquer. I now noticed that shops and discussion forums say that the wall mount is not suitable for guitars with nitro laquer.

====================
Thomann:

http://www.thomann.de/thoiw7_km_16280_gitarrenwandhalter_prodinfo.html
K&M

16280 Gitarren-Wandhalter
K&M 16280 Guitar Wall-mount, Screw-mount, features flexiblesupport arms for various guitar models, covered withnon-marring rubber to protect the instrument, weight: 0,2kg, (not suitable for guitars with nitro laquer)
===================


What do you recommend ?
Paul

Veekeren
15 januari 2007, 21:31
Ik moet er ook niet aan denken dat mn standaarden beschadigd raken...

robert-gitarist
15 januari 2007, 21:38
Ik moet er ook niet aan denken dat mn standaarden beschadigd raken...

:D


Topicstarter:
Gebruik de zoekfunctie even want ik weet me nog te herinneren dat er eerder een onderwerp is geweest hierover en ook met veel soorten uitleg ;)

heavy-metal-thunder
15 januari 2007, 21:53
Ik moet er ook niet aan denken dat mn standaarden beschadigd raken...


En ik dan!!! de mijne is van STAGG!!!!!

Weg met die snertgitaren met nitrocelluloselak op. Neen, ik ga gewoon de lak eraf schuren.

[img]http://www.putfile.com/pic.php?img=3298828[\img]

heavy-metal-thunder
15 januari 2007, 21:53
Ik moet er ook niet aan denken dat mn standaarden beschadigd raken...


En ik dan!!! de mijne is van STAGG!!!!!

Weg met die snertgitaren met nitrocelluloselak op. Neen, ik ga gewoon de lak eraf schuren.

http://img1.putfile.com/main/9/24310420725.jpg

Eko
15 januari 2007, 23:07
DE fabrikant van de stands heeft gelijk. Het probleem komt vanuit de gitaar. De lak die er op zit ( nitro) is 9 van de 10 keer niet helemaal goed uitgedampt. Dit is een bekend fenomeen. Gibson heeft over de jaren heen tal van series gehad waarvan de lak nog wel jaren drijfmiddel blijft uitstoten. Sommige gitaren hebben wel 12-20 laklagen. Zeer dun, maar toch. Een niet helemaal uitgedampt en je hebt dit soort problemen. Ook is het aanmaken van dit goedje niet altijd top. Iets dikker, door wat voor reden dan ook, en het uitdampen gaat zeer traag met dit probleem als gevolg. Sommige accoustische gitaren zie je ook typische scheuren krijgen rond de hals/body verbinding.
Het lang aan een haak hangen van zo`n instrument heeft tot gevolg dat een klein beetje drijfmiddel opgesloten wordt onder het rubber, dat onder invloed van dit middel weer zacht wordt en afgeeft.

Flipkoos
16 januari 2007, 08:46
Die STAGG standaards klinken echt heel lelijk! Brandhout zeg ik! :dance: ;)

Danny Drug
16 januari 2007, 09:32
ik dacht dat K&M gibson proof waren?

maar ook op deze haken kan het dus verkeerd gaan?

SBloke
16 januari 2007, 09:50
..elke gitaar met nitro-lak kan in theorie problemen krijgen met een gitaarstandaard welke voorzien is van steunrubbers die tegen de lak aan komen. Of dit nu een stagg, een samick, een gibson, een prs of een alembic is.. Op voorwaarde dat ze nitro-lak gebruiken natuurlijk ;) (en dat deze nog niet volledig is uitgedampt)

Rinze
16 januari 2007, 09:54
Ik heb altijd begrepen dat vooral Gibson deze problemen heeft. Je kunt toch het rubber omwikkelen met stof, misschien niet zo mooi, maar dan zou je er toch geen last meer van moeten hebben.

terrasbeest
16 januari 2007, 10:46
Ik heb altijd begrepen dat vooral Gibson deze problemen heeft. Je kunt toch het rubber omwikkelen met stof, misschien niet zo mooi, maar dan zou je er toch geen last meer van moeten hebben.

Niet enkel Gibson, maar ook bvb Martin gebruikt Nitro, er zijn er wellicht nog anderen. Met stof omwikkelen is een oplossing, maar moet wel netjes gebeuren, kwestie van stabiliteit van je gitaar als ze op de stand staat.
Het is trouwens niet alleen rubber dat voor problemen zorgt, ik heb foto's gezien van een Martin die een week op een tafel ( met PCV tafellaken ) had gelegen, en de gitaar plakte gewoon aan de tafel, met lelijke gevolgen toen beide zaken van elkaar werden los gemaakt, gitaar onbespeelbaar wegens reactie van de lak met rubber (van een stand) op de hals ( kleverig )heb ik ook gezien. Je moet dus ook uitkijken met gigbags bvb, met PVC lining....

Nu zijn er mensen die blijkbaar kunnen ' horen' welk merk batterijen er in een pedaaltje zitten, maar ook mensen die vinden dat gitaren met Nitro beter klinken, en blijkbaar zou dit ook de reden zijn waarom sommige merken dit toepassen. Het gebruiken van die nitro maakt trouwens dat die gitaren erg duur worden (bvb Gibson en Martin).

Oplossing : maar niet goedkoop, Taylor heeft gitaarstands die volledig in hout zijn, kosten ong 75,00/stuk , duur, maar als je zelf niet handig bent kun je er beter niet zelf aan beginnen om er 1tje zelf te bouwen. Misschien een ideetje voor onze vrienden van 'zelfbouw', die wellicht de nodige vaardigheden+gereedschap hebben om dit tot een goed einde te brengen.

Robbert
16 januari 2007, 11:04
Zou het niet voldoende zijn een katoenen sok, of handdoek over de stand te hangen, zodat er geen direct contact is met het rubber?

Mr.Bluesbreaker
16 januari 2007, 12:13
Mijn Les Paul Standard uit 2001 hangt sindsdien al aan een K&M muurbeugel.
(dwz. op het moment dat ie niet bespeeld wordt natuurlijk.)
Er is niks te zien aan de punten waar de kop tegen de rubberen delen aankomt.

Mochten er 2 plekjes van 1,5 cm per stuk komen waar de lak een tiende tint kleurverschil zal krijgen over 15 jaar....dan zal het me echt een worst wezen:D

Maar serieus, ik merk niks. Wel eens meegemaakt dat Sacksioni een LP custom in alpine white in een K&M vloerstand had staan, waar een plek op de body gewoon geel uitsloeg....

GunMetalBlue
16 januari 2007, 12:23
En ik dan!!! de mijne is van STAGG!!!!!

Weg met die snertgitaren met nitrocelluloselak op. Neen, ik ga gewoon de lak eraf schuren.



Wil het toeval dat ik gisteren eens MIJN stagg-standaard stond te begluren en ik dacht: ik ga dat stickertje eens lezen. Wát staat daar op...


Le pigment noir du tube de protection en caoutchouc peut faire apparaitre des taches sur les intstruments vernis avec une laque cellulosique. Toute question à propos de ces vernis devrait être adressee aux fabricants d'instrument.

Nou, 't zelfde verhaal dus :D

pauld
16 januari 2007, 21:10
Zou het niet voldoende zijn een katoenen sok, of handdoek over de stand te hangen, zodat er geen direct contact is met het rubber?

Dat had ik dus geprobeerd, met dun verbandgaas eromheen gewikkeld. Probleem met de K&M haak is dan dat de smalle fender headstok er makkelijk uitglijdt. Gelukkig stond er een bed onder....

Ik vroeg me af of siliconenrubber misschien nog een optie is. Dat is kleurloos, iemand geprobeerd ?

Kennelijk geeft vinyl ook problemen:

http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/GenMaint/Vinyl/vinyl.html

DarknessAwaits
16 januari 2007, 23:38
Wil het toeval dat ik gisteren eens MIJN stagg-standaard stond te begluren en ik dacht: ik ga dat stickertje eens lezen. Wát staat daar op...



Nou, 't zelfde verhaal dus :D

Ik heb mijn stickertje ook eens bekeken: "a quality product for Stagg".

...

Je moet dus ook niet alles geloven wat ze op die stickertjes schrijven. :cooler:

StaceySonic
17 januari 2007, 18:37
Dat had ik dus geprobeerd, met dun verbandgaas eromheen gewikkeld. Probleem met de K&M haak is dan dat de smalle fender headstok er makkelijk uitglijdt. Gelukkig stond er een bed onder....

Ik vroeg me af of siliconenrubber misschien nog een optie is. Dat is kleurloos, iemand geprobeerd ?

Kennelijk geeft vinyl ook problemen:

http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/GenMaint/Vinyl/vinyl.html


Siliconenrubber is een goeie optie want daar blijft niks aan plakken.
Maar dan heb je nog het probleem van het erom heen doen.
Dit moet ook allemaal netjes gebeuren. En wat het kost weet ik zo snel ff niet.
Maar als je wat voor je gitaar over hebt zal dat wel de minste zorg zijn.

Mr.Bluesbreaker
17 januari 2007, 19:01
Je kunt van K&M muurbeugels krijgen waarvan de weerszijden flexibel zijn, en zich sluiten rond de vorm van je headstock, zodat je nooit het risico loopt dat er iets uit kan glijden door een te brede ruimte.
Mijn tele hang ik altijd daarin, die heeft gewoon een smalle kop en zou met een simpele stoot tegen de body zo uit een gewone beugel kunnen sodemieteren.

Danny Drug
17 januari 2007, 19:50
Je kunt van K&M muurbeugels krijgen waarvan de weerszijden flexibel zijn, en zich sluiten rond de vorm van je headstock, zodat je nooit het risico loopt dat er iets uit kan glijden door een te brede ruimte.
Mijn tele hang ik altijd daarin, die heeft gewoon een smalle kop en zou met een simpele stoot tegen de body zo uit een gewone beugel kunnen sodemieteren.

die heb ik ook... wil geen andere meer!

pauld
17 januari 2007, 21:10
Siliconenrubber is een goeie optie want daar blijft niks aan plakken.
Maar dan heb je nog het probleem van het erom heen doen.
Dit moet ook allemaal netjes gebeuren. En wat het kost weet ik zo snel ff niet.
Maar als je wat voor je gitaar over hebt zal dat wel de minste zorg zijn.

Ik heb drie van dit soort haken en ze zijn inderdaad van het soort dat zichzelf om de hals klemt net onder de headstok. Het klemmen gebeurt dankzij de stroefheid van het rubber. Met stof eromheen gaat het klemmen niet meer goed en glijdt de gitaar er makkelijk uit.

http://www.flexibeleslangen.nl/catalog/index.cfm?FuseAction=ShowSpecifications&Id=696&Sid=91

Je hebt ook siliconenslangen in allerlei diameters. Volgens mij krijg ik dit wel om de beugels. Het rubber wat er nu omheen zit is ook een soort van holle buis. Weet alleen nog niet waar ik het kan krijgen. Misschien een tip voor K&M als exclusieve haak upgrade optie voor bezitters van agressieve nitro gitaren met hoog oplossend vermogen...