PDA

View Full Version : Soleren...



Pax1212
15 januari 2007, 17:31
Hallo,

Sindskort heb ik een metronoom gekocht ik wil graag leren solo's te spelen, maar nou wil ik eigenlijks niet klakeloos solo's na gaan spelen, wat is de beste manier om het te leren? Iemand tips? o ja ik speel rock/metal dus ik weet niet of dat iets toevoegd, maar goed!

sjoerd5
15 januari 2007, 18:09
Ik zou beginnen met de pentatonische toonladder.

(ik zoek ff een schemaatje)

Edit: hier is er één kies je ladder en zie (http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php)

Pentatonisch in E (http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?scch=E&scchnam=Pentatonic+Neutral&get2=Get)

Als je gaat soleren zoek dan ff de goeie toonsoort op
Stel je soleert in E dan mag al deze noten gebruiken.

oh jah pentatonisch is één van de meest gebruikte ladders in rock & co.
en in erg veel rock/metal nummers inzet baar.

Micro-e
15 januari 2007, 21:40
Probeer ook de noten uit de akkoorden een beetje aan te houden als richtlijn waar je met je solo heen gaat. Dat klinkt een stuk beter dan een beetje een laddertje raggen.

-=JEROEN=-
16 januari 2007, 01:27
1. zoek eerst uit in welke toonaard het stuk waarover je gaat soleren staat
2. neem een stuk dat in 1 toonaard staat, bijv een E of A blues, of iets in C (C F G)
3. begin met pentatonische ladders, en luister goed naar hoe de tonen van 'kleur' veranderen als het akkoord van het stuk verandert (een d over een E-akkoord klinkt heel anders dan een d over een A-akkoord)
4. probeer melodie lijnen te verzinnen, zing of neurie eerst met het stuk mee, en als je iets leuks gevonden hebt, probeer dat dan op gitaar na te spelen
5. oefen licks en tricks van andere gitaristen

naarmate je vordert kan je uitgebreidere toonladders gaan gebruiken, en stukken met wisselende toonsoorten

moretel
16 januari 2007, 13:58
Hallo,

Iemand tips? o ja ik speel rock/metal dus ik weet niet of dat iets toevoegd, maar goed!

Ga eerst maar eens wat meepielen op backingtracks, leer de pentatonische ladder in Am op alle posities, daarna de diatonische toonladder in C in alle posities. Luister veel naar wat je wilt gaan spelen en rommel niet teveel met tabulatuur.
Verdiep je toch in wat bekendere solo's en concentreer je op bends en vibrato, snelheid komt later.

peppie
16 januari 2007, 22:57
Belangrijk!

Leer in noten , Niet in vormen en patronen.

Dat deed ik dus wel en dat maakte me erg voorspelbaar.

Ik kapte met mijn gepiel,
En begon met de Cmajeur toonladder.
Noot spelen tegelijk de naam van de noot op zeggen (hard op / of in je hoofd) Vooral als je net begint is dit zeer chill omdat je dan toch nog niet zo snel bent.
Zo leer je En de ladder, En de noten uit de ladder , En je fretboard uit je hoofd.

Groeten pepijn.

Pax1212
17 januari 2007, 14:05
Nog een goede tip wat een lesboek wat dit onderwerp betreft?

Mitch_mashinguard
17 januari 2007, 15:18
Ralph Denyer - De Gitaar, handboek voor de gitarist is echt een aanrader voor elke gitarist. Daar staan ook wel wat solotechnieken in beschreven en een hoop muziektheorie