PDA

View Full Version : demagnetiseren



waix
15 januari 2007, 17:15
Ik heb deze week vanaf marktplaats een tascam casette portastudio gekocht en nu wil ik een demagnetiseer apparaatje kopen om hem te demagnetiseren, maar ik kan deze dingen nergens vinden ? :S

weet iemand waar je een goede demagnetiseer apparaatje kan kopen ?

bedankt

Han S
16 januari 2007, 00:07
Demagnetiseren is een serieuze kwestie en als je dat niet goed doet kan je de koppen permanent magnetiseren.

Als je googled is daar wel wat over te vinden en dan zul je zien dat er eigenlijk maar één echt goede is, de Annis demagnetizer. De rest is eigenlijk speelgoed en ik heb nog wel ergens zo'n Tandy dingetje liggen, maar of het goed werkt is de vraag.

Ik heb die Annis ook en daar kun je een kanon mee demagnetiseren, een hele tape wissen is ook geen probleem, maar hij is niet goedkoop.

Je mag wel met je ding bij me langs komen, dan demagnetiseren we hem even.

piezo
16 januari 2007, 12:58
Daar is hij voorlopig wel even mee geholpen, maar als je serieus bent moet demagnetiseren wel vaker.

Ik heb zelf een PeZet - dema voor het demagnetiseren van koppen, capstans e.d.. Kun jij me vertellen of die goed is, Han? Om een schroevendraaier te demagnetiseren moet ik hem wel vrij lang inzetten, maar het lukt wel. Om tapes te wissen is ie natuurlijk te klein.

Bijkomende vraag, Han. De 13-pins kabel van mijn gitaarsynth ligt op een wollen tapijt en krijgt nogal snel een statische lading. Wat dan bij bewegen weer zorgt voor geraas in mijn gitaarsignaal of het triggeren van de synth. Af en toe verwijder ik het meeste ervan met een nat doekje+verbinding naar aarde. Een flinke wisselstroom erdoor heen sturen zou waarschijnlijk ook wel werken.
Weet jij meer/betere manieren?

waix
16 januari 2007, 14:41
bedankt voor je reply han.

weet jij misschien waar ik die annis online kan kopen?
Ik heb gegoogled maar ik vind ze alleen op amerikaanse sites die alleen maar een 110v versie aanbieden

Han S
16 januari 2007, 18:52
@ Piezo

De PeZet ken ik niet, kan ik dan ook niks zinnigs over zeggen. Wat die kabel betreft: kun je die niet op steuntjes leggen zodat hij vrij is van de vloer?

@ Waix

Ik heb dat ding van Maarten's Sound & Vision uit Heerenveen. www.msv.nl (http://www.msv.nl)

henkr
17 januari 2007, 18:19
Voor die porta's kan je een doodgewone demagnetiseer cassette gebruiken. Die vind je nog wel in van die dun bezaaide kleine zelfstandige hifi zaakjes.