PDA

View Full Version : Beginner gitaar... waar op letten?



Middelemiel
15 januari 2007, 14:43
Hallo gitaristen!

Ik ben van plan om naast piano ook gitaar te gaan spelen. Ik speel al 4 jaar piano, en heb dus enige muzikale aanleg en kan noten lezen etc.

Het lijkt mij het handigst om te beginnen op een akoestische gitaar, omdat het schijnt dat je daar technieken beter op leert dan op een elektrische. Daarnaast zijn ze meestal ook goedkoper.

Maar waar moet ik op letten als ik 1 koop? Ik wil er niet meer dan 200 euro aan uitgeven...

- Marktplaats, als ik daar bv zoiets zie: http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/70396874-akoestische-gitaar-met-tas-en-gitaar-tuner.html?return=eJxNyksOgyAQgOG7NNGdomixYkxjbzJR UomAhBmTPtK7F7oqi5nvnwCylm8tqwElrzp5QgVhXoeVyEvGtt 0rV1oIG3kDQFg6w%2Bzx0morlCu0QwqHVY6UY%2BgAwv%2BluG uCEDdsu0LSOK9s7lpRrmTN9WHGOl9wpD1rpjprbiaOqeOXRJ7Y ikSKfGmf%2BIjkohHn359nrLPom76NtehUVXwxdkzFcz%2FWp% 2BHzBS7bRzw%3D&df=1&fta=eNpNkstOxDAMRf8li1nHjmPHjuZbUKVBqFLRjCiPAcS%2F k6StobseuTf3pJ6M7Xu1YuHtZXl4n5Y11NUELdyXM5wu6%2Fn1 alAXaKzUBU2I6%2FJqX%2FOtLndDTpwb%2F7TMmpTqZbYc21Ov 62x4up2h55GF2%2FT0GOrcslZLFuZLO2iyFO17tlhHA4nCLCUd YzvKKtIR%2FiEQwo7SgZigCHREjlJm0Y7ygTIpx9IRH4hQE1JH 4giiSOyoHCgpFxlT6ohLMx5VvX5KgGXkg%2FdPkYFGf3ABZGba vnUD4AI6pMAVYjOgLc8dImKG0Q52CVbNScuwB3HWfsLepRysFG bcmP5jUcc1YfxjLXDkITiDDNsZiAcTLa3jYLsHp5gk6zgD6Zij hmiby85aQxy%2B6B7EhWDcC7pHFNCyzblH7HFbnnskRRIO9Wc1 tfA83R%2F6xrUlu4yVaAs9ffRVjBbC%2Fv7u7z%2B%2FsJ%2B7 HA%3D%3D
Is dat wat voor die prijs, of moet ik niet eens naar zulke goedkoop spul kijken?

- Nieuw of tweedehands? Wat raden jullie me aan, heeft nieuw een grote meerwaarde tov van tweedehands, of valt dit wel mee?

- In de winkel? Is het slim om in een muziekwinkel 1 te kopen, of zijn de prijzen hier vaak te hoog?

Kunnen jullie me helpen met de aanschaf van een fijne akoestische gitaar?

Azrael
15 januari 2007, 14:50
Ik wil niet lullig zijn maar hier heb je toch echt een zoekfunctie voor. En zijn zelfs sticky topics aangemaakt voor de aanschaf.

Een ding zal ik je wel verklappen........A-muse moet je niks van kopen. Klinkt niet , speelt niet , leuk voor in de Wehkamp.

Don Capo
15 januari 2007, 15:00
Welkom op het forum Middelemiel,


De aanschaf van een nieuwe gitaar, of je eerste is altijd een dilemma. Houd er rekening mee dat een goede gitaar zijn waarde niet verliest en een slechte gitaar (zoals deze op marktplaats) wel. Dat is namelijk brandhout.

Er zijn al heel veel topics geweest betreffende startende gitaristen. Gebruik altijd eerst even de zoekfunctie (grijze werkbalk bovenaan dit forum) en de Sticky's/. Topics die bovenaan blijven hangen met nuttige informatie. Dit voorkomt veel dezelfde posts.

Heel veel plezier op het forum en met je eventueel nieuwe gitaar.

Azrael
15 januari 2007, 15:02
Don Capo en Azrael.........De galante man vs. de eikel :D hehe

Don Capo
15 januari 2007, 15:28
Don Capo en Azrael.........De galante man vs. de eikel :D hehe
Jij komt zeker weinig meer in off topic :seriousf:

Middelemiel
15 januari 2007, 15:49
Ja, ik heb al wel wat gelezen hier op het forum. Zo heb ik wat gekeken in het "gitaren onder de 250 euro" topic, en de eerste pagina van dit subforum.

Ik werd er echter weinig wijzer van, er wordt veel geroepen met merknamen, en iedereen lijkt een eigen voorkeur te hebben, maar daar schiet ik echt weinig mee op. Ik zie echt door het bos de bomen niet meer, er zijn zoveel merken en zo veel verschillende meningen... Hoe kom ik dan in godsnaam tot een goede beslissing wat betreft de aankoop?

Azrael
15 januari 2007, 15:54
Ja, ik heb al wel wat gelezen hier op het forum. Zo heb ik wat gekeken in het "gitaren onder de 250 euro" topic, en de eerste pagina van dit subforum.

Ik werd er echter weinig wijzer van, er wordt veel geroepen met merknamen, en iedereen lijkt een eigen voorkeur te hebben, maar daar schiet ik echt weinig mee op. Ik zie echt door het bos de bomen niet meer, er zijn zoveel merken en zo veel verschillende meningen... Hoe kom ik dan in godsnaam tot een goede beslissing wat betreft de aankoop?

Simpel. Wat je zegt klopt als een bus. Proberen proberen proberen. Stap gewoon een winkel binnen en kijk eens rond. Bespeel wat (ja , ook als gitaarnoob merk je hoe een gitaar aanvoelt...had ik tenminste wel toen ik ging rondkijken voor mijn aankoop). Vervolgens schrijf je op wat je hebt gezien en wat je mooi vond klinken en spelen en dan vraag je hier op het forum of die merken wat zijn. Grote kans dat je dan een stuk beter advies krijgt.

Pais
15 januari 2007, 15:54
Ik ben toen ik begon simpelweg een muziekwinkel ingelopen en me laten voorlichten. Erg objectief is het oordeel van een verkoper niet, maar ik blijk er achteraf een goede koop aan te hebben gedaan.
Er zijn een paar merken waar je goed terecht kan voor een leuke beginnersgitaar en er zijn een paar merken waar je vandaan moet blijven. Ik denk dat je mbv de zoekfunctie wel een heel eind moet komen :)

Don Capo
15 januari 2007, 15:58
Er zijn zoveel vragen die je jezelf eerst moet stellen.

Wat wil ik gaan spelen, is de belangrijkste. Aan de hand daarvan beperkt je het aanbod al aanzienlijk. Gitaarmerken zijn er in overvloed evenals meningen over die merken. Het beste is dus om ze zelf uit te proberen. Het liefst in een goede gitaarwinkel, waar duurkoop in 99,99% geen miskoop is. Het beste kan je iemand meenemen die jouw soort muziek speelt met al wat meer ervaring. Heb je al een leraar vraag hem/haar dan. Anders een goede vriend of kennis en als je echt omhoogzit plaatst je hier een oproep voor iemand die met je mee kan gaan.

Het belangrijkste bij aanschaf van een nieuwe gitaar is dat je een degelijke gitaar koopt waar je 'normaal' op kan spelen. Een goede dure gitaar kan altijd nog na een jaar, als je het dan nog steeds leuk vindt. Een budget van 200 euro lijkt mij daar ruim voldoende voor

Middelemiel
15 januari 2007, 17:21
Ik kreeg van een vriend die gitaar speelt de volgende site in de handen gedrukt van een winkel hier in Groningen:

http://www.tonika.nl/shop/Default2.asp?groep=Snaarinstrumenten&subgroep=Western+gitaar&aanduiding=Western%20gitaren

En daarbij sprong er een aantal gitaren meteen uit voor mij.

Yamaha F340 Western Gitaar voor €199

Tanglewood Tw28 Ce ook voor €199

Crafter Lite Series ook voor €199

Die Yamaha, opzich wel een goed merk, zou deze misschien wat zijn?

Picker
15 januari 2007, 17:30
Ja, ik heb al wel wat gelezen hier op het forum. Zo heb ik wat gekeken in het "gitaren onder de 250 euro" topic, en de eerste pagina van dit subforum.

Ik werd er echter weinig wijzer van, er wordt veel geroepen met merknamen, en iedereen lijkt een eigen voorkeur te hebben, maar daar schiet ik echt weinig mee op. Ik zie echt door het bos de bomen niet meer, er zijn zoveel merken en zo veel verschillende meningen... Hoe kom ik dan in godsnaam tot een goede beslissing wat betreft de aankoop?Op mijn website staat een artikeltje dat je misschien verder helpt: http://www.eltjohaselhoff.com/a_good_acoustic_guitar.htm

Middelemiel
15 januari 2007, 19:58
Dankje, lijkt me een erg handig artikel! Ik zal er binnenkort eens naar kijken, als ik niet steeds hoef te switchen tussen een wit msn scherm en een zwarte site. (het switchen wordt een beetje pijnlijk, haha!)

Bedankt!

dirkncv
16 januari 2007, 11:20
Wat je eerst moet beslissen is welk type van gitaar je wil aanschaffen.
Wil je klassieke muziek gaan spelen moet je een gitaar met nylon snaren aanschaffen, indien je meer moderne muziek wil spelen eentje met metalen snaren, maar dat wist je al waarschijnlijk.
Verder kan ik je als enige raad geven dat je als leek liefst niet via internet besteld.
Ga naar een plaatselijk muziekhandel en probeer een paar modelletjes uit.
Ben je niet tevreden, ga dan eventueel naar een andere muziekhandel.
Maar zelf een instrument uit proberen is volgens mij de enige manier op tot een juiste keuze te komen.
Als je lessen gaat volgen kan je leraar natuurlijk ook raad geven.

Middelemiel
17 januari 2007, 18:41
Verder kan ik je als enige raad geven dat je als leek liefst niet via internet besteld.
Nee dat lijkt me logisch... het voorbeeld dat ik gaf was ook een winkel in Groningen, wat voor mij redelijk dichtbij is.. :)


Maar zelf een instrument uit proberen is volgens mij de enige manier op tot een juiste keuze te komen.

Ja dat is zo lastig he, als je nog nooit een noot op gitaar hebt gespeeld.. Hoe hoor ik dan wat goed klinkt, en hoe het aanvoelt... Ik bedoel, het is nieuw, en het zal bijna altijd wel een beetje raar aanvoelen als je piano gewend bent.

Azrael
17 januari 2007, 18:44
Nee dat lijkt me logisch... het voorbeeld dat ik gaf was ook een winkel in Groningen, wat voor mij redelijk dichtbij is.. :)


Ja dat is zo lastig he, als je nog nooit een noot op gitaar hebt gespeeld.. Hoe hoor ik dan wat goed klinkt, en hoe het aanvoelt... Ik bedoel, het is nieuw, en het zal bijna altijd wel een beetje raar aanvoelen als je piano gewend bent.

Klank hoor je niet. Hoogstens of je het te dun of te dik vind klinken. Maar je voelt echt wel hoe een gitaar aanvoelt. Gewoon 3 gitaren pakken , speel er wat op en je merkt het snel genoeg.