PDA

View Full Version : Speaker voor bascabinet



Kim Wilson
15 januari 2007, 09:28
Goedendag heren en dames, even het volgende:

Mijn broer heeft (naast zijn Ampeg Portaflex) een Peavey Mark III (of zoiets) basversterker. Nu moet daar t.z.t. een keer een cabinet bij. Nu ben ik wel aardig thuis in gitaarspeakers, maar basspeakers is een redelijk onbekend terrein.

De amp moet een lekker dik en wollig geluid produceren. Hij heeft ook een contrabas, en dat moet ook goed worden weergegeven. Hij zat zelf te denken aan een 2x10, maar ik denk dat dat echt veel te krap wordt qua geluidsdruk. Ik zat zelf te denken aan een 1x15. 2x12 kan ook, maar ik weet niet of er basspeakers zijn in 12".

Weet iemand wat eventueel geschikt kan zijn? Waar kan ik aan dergelijke speakers en info over diverse mogelijkheden komen? En moet er in een bascab altijd een tweeter?

Unicron
15 januari 2007, 11:05
Voor een dik en wollig geluid kan je misschien het beste de bijpassende 2x15" box aanschaffen, kost tweedehands niet meer dan 200 euro volgens mij... Is geen strakke sound (zoals uit een JBL 15") maar als jij dik en wollig zegt zit je met dit type box wel goed. (Ik heb er zelf in een oefenruimte ook een tijdlang op gespeeld icm met de Mark III serie bastop). Als deze box je te groot is kan je nog zoeken naar de 1516 en 1820 boxen uit dezelfde serie... (1x15" + 2x8" en 1x18" + 2x10")

Kim Wilson
15 januari 2007, 11:11
Oke, thnx. Het hoeft niet bijpassend te zijn, overigens. De 2x15 wordt echt veel te groot. We zaten zelf te denken om zelf een kist in elkaar te timmeren en een 15" speaker erin te hangen. Maar ik weet dus niet of er dan nog een tweeter bij moet...

Ik zal iig eens kijken naar die 1516, dat klinkt wel aardig.

Unicron
15 januari 2007, 11:39
Tweeters vind ik zelf heel lelijk voor bas, ik draai ze altijd helemaal dicht. Het enige dat je daardoor hoort is 'ssssssssssss' en het blikkerige geklepper van snaren en aanslag, alleen bruikbaar voor funk e.d. Als je wollig wil zou ik dus geen tweeter monteren, eerder een extra 10"je voor wat meer detail.

Wanneer je zelf iets maakt zou ik proberen gewoon een goede 15" te scoren, liefst in 4 ohm zodat je peavey wel de volledige watts kan storten... EVM15B, JBL E-140 zijn sowieso fijne basspeakers.... dit zijn wel heel strakke maar het wollige zit hem voor een deel ook in die peavey transistor top...

Overigens, de huidige 1x15" boxen van Peavey zijn tweedehands zo goedkoop, daar kan je niet tegen timmeren. Bij Sound House in Hoogeveen staat er eentje in 4 ohm met een Black Widow speaker... 250 euro (http://www.sound-house.nl/occasions.htm#basverst) Ik meende dat je daar wel in de buurt woonde toch?

Kim Wilson
15 januari 2007, 11:46
Tweeters vind ik zelf heel lelijk voor bas, ik draai ze altijd helemaal dicht. Het enige dat je daardoor hoort is 'ssssssssssss' en het blikkerige geklepper van snaren en aanslag, alleen bruikbaar voor funk e.d. Als je wollig wil zou ik dus geen tweeter monteren, eerder een extra 10"je voor wat meer detail.

Wanneer je zelf iets maakt zou ik proberen gewoon een goede 15" te scoren, liefst in 4 ohm zodat je peavey wel de volledige watts kan storten... EVM15B, JBL E-140 zijn sowieso fijne basspeakers.... dit zijn wel heel strakke maar het wollige zit hem voor een deel ook in die peavey transistor top...

Overigens, de huidige 1x15" boxen van Peavey zijn tweedehands zo goedkoop, daar kan je niet tegen timmeren. Bij Sound House in Hoogeveen staat er eentje in 4 ohm met een Black Widow speaker... 250 euro (http://www.sound-house.nl/occasions.htm#basverst) Ik meende dat je daar wel in de buurt woonde toch?
Hoogeveen is idd wel te doen. Bedankt!

Unicron
15 januari 2007, 11:51
ze zijn op maandag dicht, ik zou ook even bellen eerst, wie weet is de website niet up to date...

schwalbe
16 januari 2007, 00:58
Een speakerkast die van zichzelf wollig klinkt gaat erg slecht samen met de contrabas... dan liever wat strakkers waar je evt wolligheid in kan EQ-en.
Ik speel zelf over een zelfbouw kast met 2x Eminence Delta 12LF . Dat is een 12 inch die het goed doet bij bas (kost ongeveer 80 euro per stuk). Voordeel is dat ie op 4 ohm staat en je je versterker dus optimaal gebruikt. Geen Tweeter; is niet nodig bij een 12 inch.
tip voor die eminence 2x12: 140 liter intern volume (dat is eclusief het volume dat de drivers en de poorten innemen, neem daar ongeveer 10 liter voor, dus totaal 150 liter); 2 basreflexpoorten ('pijpen') van 10 cm doorsnee en 10 cm lengte (de tuningfrequentie is dan 45 hertz).
Materiaal berkenmultiplex 18 mm en vergeet niet wat aan bracing te doen.

Kim Wilson
16 januari 2007, 08:13
Dit kan ook. Bedankt voor deze info!