PDA

View Full Version : Hoe krijg ik dat Matthew Bellamy geluid?



Spitfire
14 januari 2007, 22:04
Titel is eigenlijk mijn hele vraag. Volgens mij heeft hij er een hele zooi effecten voorzitten en ik heb maar een paar effecten op mijn versterker zitten, maar ik kan er vast wel een beetje bij in de buurt komen.

Ik bezit een Blade RH-2 (SSH-setup met splitbare humbucker), hoe moet ik deze 'instellen'?
De parameters die ik op mijn versterker kan veranderen zijn Gain, Volume (en daarmee bedoel ik dus niet Master Volume), Treble, Middle en Bass.
Amp-types die wel een beetje in de buurt komen zijn US Highgain, UK Modern, NU Metal en UK 80's.
En welke effecten heb ik dan nog nodig? Iets van chorus, reverb of comp?

Hier kun je het goed horen wat ik bedoel
http://www.youtube.com/watch?v=0GL4au8lk1E

Alvast bedankt!

Negative K3 fan
14 januari 2007, 22:18
op internet kun je een heleboel info vinden over zijn gear. Zijn toon is trouwens best uniek, ondanks dat ik hem niet mooi vind kan ik je ook niet precies vertellen wat nou het grote geheim is. Misschien ligt het aan die half holle metalen gitaren, misschien ligt het aan zn diezel amps (daar speelt ie nu geloof ik over) of misschien is het wel heel voordehandliggend de fuzz factory, al moet ik zeggen dat dat stukje nou niet echt heel fuzzig klinkt, maar ik ken de FF dan ook niet.....

armageddon
14 januari 2007, 22:24
De FuzzFactory kan fuzzig klinken, maar ook totaal niet. Dat ding is onwijs gestoord....Ik denk dat dit gewoon z'n Diezel VH4 is....maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen uiteraard.

Zal gewoon een wisselwerking zijn met z'n gitaar (elementen), amp en fx...klinkt als een open deur, ik weet het.

In ieder geval. Gebruik niet teveel gain en probeer een Line6 DM4 te scoren. Dan kan je allerhande goede distortions erop loslaten. Mijn gok is dat het dus gewoon de VH4 is en z'n elementjes.

Bl44t44p
14 januari 2007, 23:02
Tja, blijft toch moeilijk te zeggen. Zoals Armageddon zegt: combinatie van elementen (!!), zijn Diezel VH4 en die enorme fx racks...

Op die Fuzz Factory hoef je absoluut niet te rekenen, die wordt alleen nog maar gebruikt voor Plug-In Baby en New Born live.

Eerlijk gezegd heb ik nooit echt een typische en duidelijke "Bellamy-sound" gehoord. Neem nu de BH&R tour, erg duidelijke overeenkomsten tussen zijn geluid in bijv. SMBH, KoC en Assassin kan ik elk geval niet ontdekken hoor. Ik vind het vrij gevarieerd, en ja, het wordt gewoon gevormd door die bovenstaande driedelige combinatie.

Just my 2 cents ;)

armageddon
15 januari 2007, 00:52
Fuzz wordt ook gebruikt bij Knights of Cydonia in ieder geval. Verder...tja. Het is gewoon een lekker effect. Ik kan hem ook redelijk clean krijgen en dan met m'n volumeknop compleet de distortion bepalen. Van Muscle Museum tot Showbiz en dan naar Plugin Baby en Knights :) Zonder ook maar een keertje aan de FF gezeten te hebben.

Azrael
15 januari 2007, 01:14
Zijn tone is een combinatie van factoren inderdaad. Vooral zijn digitale effect zooi niet vergeten. Die kleuren het geluid onwijs.

Onvergens een uiterst puike band! Goede muzikanten!

infernoacid
31 januari 2007, 14:34
Matthew bellamy gebruikt voor bijna al zijn distortion werk de Fuzz Factory. Heeft hij een keer in japan gekocht en sinds dien gebruikt hij hem voor alles 8-) Ben zelf van plan om deze week zelf eentje aan te halen :D

Nog meer vragen over zn geluidseffecten? Weet nogal veel over zijn apparatuur zelf, ben een getikte fan.

Spitfire
31 januari 2007, 14:42
ben een getikte fan.
Ja ik ook, maar mijn vraag was vooral hoe ik dat kon benaderen. Instelling is immers net zo belangrijk.

http://www.musewiki.org/Gear
Voila

Zijn Manson gitaren waar hij nu op speelt zijn voor hem gemaakt, maar zijn er ook soortgelijke gitaren verkrijgbaar? De Manson M1D1 ben ik namelijk al een paar keer tegengekomen op verschillende websites, maar er is geen enkele winkel die hem verkoopt?

Bl44t44p
31 januari 2007, 16:49
Matthew bellamy gebruikt voor bijna al zijn distortion werk de Fuzz Factory. Heeft hij een keer in japan gekocht en sinds dien gebruikt hij hem voor alles 8-) Ben zelf van plan om deze week zelf eentje aan te halen :D

Nog meer vragen over zn geluidseffecten? Weet nogal veel over zijn apparatuur zelf, ben een getikte fan.

Nou kennelijk weet je er niks van, want wat je zegt klopt echt voor geen moer. Die Fuzz Factory heeft ie helemaal niet uit Japan, dat was een ander fuzz pedaaltje wat ie tijdelijk op zijn Gibson LP DC Lite heeft getaped om tijdens het spelen het pedaal te bedienen. Voor de duidelijkheid: we praten hier over de Showbiz tour in 2000. Hierna besloot hij een Fuzz Factory in te laten bouwen in zijn 'Silver' / 'DeLorean' Manson uit 2001. Die FF wordt op ditmoment nog nauwelijks gebruikt, hoogstens voor Plug-In Baby, New Born en misschien een stukje uit Knights of Cydonia. Zijn huidige distortion komt 100% uit zijn Diezel VH4 i.c.m. het fx-rack.

infernoacid
31 januari 2007, 20:18
Nou kennelijk weet je er niks van, want wat je zegt klopt echt voor geen moer. Die Fuzz Factory heeft ie helemaal niet uit Japan, dat was een ander fuzz pedaaltje wat ie tijdelijk op zijn Gibson LP DC Lite heeft getaped om tijdens het spelen het pedaal te bedienen. Voor de duidelijkheid: we praten hier over de Showbiz tour in 2000. Hierna besloot hij een Fuzz Factory in te laten bouwen in zijn 'Silver' / 'DeLorean' Manson uit 2001. Die FF wordt op ditmoment nog nauwelijks gebruikt, hoogstens voor Plug-In Baby, New Born en misschien een stukje uit Knights of Cydonia. Zijn huidige distortion komt 100% uit zijn Diezel VH4 i.c.m. het fx-rack.

Oh nou sorry hoor ;)

http://www.musewiki.org/Fuzz_Factory

en het muse forum heb ik het vandaan. Je zal het vast beter weten maar de algemene opvatting over matthew bellamy = Fuzz Factory

Edit: Op die wiki staat het gedoe over de fuzzfac + Japan, dus je opmerking van

Nou kennelijk weet je er niks van, want wat je zegt klopt echt voor geen moer.

vind ik wel een beetje te kort door de bocht

Edit2:

Oh spitfire, check http://board.muse.mu/showthread.php?t=896 voor wat info over de fuzz fac en zijn instellingen.

Bl44t44p
31 januari 2007, 21:48
Van die Musewiki klopt ook geen hout. En ja ik zit ook op het officiele Muse forum, ik post 24/7 in Kit & Tab ;) Zoek maar eens op mijn nickname.

Spitfire
31 januari 2007, 22:05
Van die Musewiki klopt ook geen hout.
Maar eerlijk gezegd kan ik me toch meer vinden in die 'Fuzz Factory-uitleg', sterker nog, het eerste voorbeeld dat die man in dat filmpje doet klinkt heel erg Bellamy.

Negative K3 fan
1 februari 2007, 00:14
Van die Musewiki klopt ook geen hout. En ja ik zit ook op het officiele Muse forum, ik post 24/7 in Kit & Tab ;) Zoek maar eens op mijn nickname.

daar ben ik ook nog een tijdje actief geweest...

infernoacid
1 februari 2007, 02:21
Van die Musewiki klopt ook geen hout. En ja ik zit ook op het officiele Muse forum, ik post 24/7 in Kit & Tab ;) Zoek maar eens op mijn nickname.

Naja die wiki valt te updaten dus als je de onwetendheid uit de wereld wilt helpen dan kan je het gewoon updaten met jouw info :D Zou veel mensen, waaronder ik, dus toch wat duidelijker laten begrijpen wat matthew's relatie is met de Fuzzfac.

Ik krijg deze vrijdag een Vexter Fuzz Factory binnen trouwens :D.. Maar oke we gaan super erg off topic hier. Ik trek me terug. Ik hoop iig met de Fuzzfac zo ver mogelijk te komen met de matthew sound.

armageddon
1 februari 2007, 09:13
Geloof me, dat kom je wel hoor :P
Speel vooral ook met je volumeknop op je gitaar. Als ie helemaal openstaat en halfopen is een enorm verschil bij de FF. Ik zet hem vaak op 90%, dan is ie wat dynamischer kwa geluidssterkte en je hebt toch een lekkere fuzz.

skanky
1 februari 2007, 10:18
Tegenwoordig gebruikt ie de FF niet zoveel meer. In z'n nieuwe Mansons zit de FF ook niet meer ingebouwd. Ik denk dat zn tone voornamelijk door z'n Diezel VH-4 komt. Hij wisselt ook regelmatig van elementen, tijdens absolution speelde hij voornamelijk met Rio Grandes, en tegenwoordig met Bare Knuckles.
Tijdens de OOS en Hulaballoo tour speelde hij via een Marshall DSL100, en toen was z'n tone heel anders (lees: kut)
Tijdens de showbiz tour was z'n tone wel weer erg goed, peavey wolfgang/ les paul DC lite naar Soldano/Matchless/Fender amps.

Davidian
1 februari 2007, 10:25
Het is zowiezo een fuzz pedaal door een buizen amp dat pik je er zo uit, maar ik zou ook denken dat hij er een octaver tussen heeft zitten maar dat is gewoon de bass met wat overdrive denk ik.

skanky
1 februari 2007, 10:43
Het is zowiezo een fuzz pedaal door een buizen amp dat pik je er zo uit, maar ik zou ook denken dat hij er een octaver tussen heeft zitten maar dat is gewoon de bass met wat overdrive denk ik.

Sowieso een fuzz pedaal?
Wat als ik je vertel dat ie geen fuzzpedaal gebruikt, en in die gitaar geen FF zit ingebouwd, alleen een KAOSS-pad controller?

Davidian
1 februari 2007, 10:58
Sowieso een fuzz pedaal?
Wat als ik je vertel dat ie geen fuzzpedaal gebruikt, en in die gitaar geen FF zit ingebouwd, alleen een KAOSS-pad controller?

Er gebeurd daar teminste IETS met een fuzz:p


Of beter nog ik denk dat ik dat geluid het beste kan naaboosten met een fuzz.

armageddon
1 februari 2007, 11:10
Sowieso een fuzz pedaal?
Wat als ik je vertel dat ie geen fuzzpedaal gebruikt, en in die gitaar geen FF zit ingebouwd, alleen een KAOSS-pad controller?

Zucht...het is niet alsof ie 1 gitaar heeft. Die KAOSS is alleen om een synth te bedienen in het liedje Invincible.

skanky
1 februari 2007, 11:14
Zucht...het is niet alsof ie 1 gitaar heeft. Die KAOSS is alleen om een synth te bedienen in het liedje Invincible.

me knows, maar in de clip van de TS gebruikt ie zn kaoss manson, ik wilde alleen duidelijk maken dat daar geen ff ingebouwd is. :)

armageddon
1 februari 2007, 11:28
Oh :P Nee inderdaad.

Maar hét Bellamy geluid is natuurlijk oorspronkelijk z'n FuzzFactory. De sound uit Supermassive Black Hole is blijkbaar zonder :) Maar het is zeker wel goed te benaderen met een FF. Ik zal kijken of ik binnenkort eens wat opnames kan maken met de FF.

Kijk ook even in mijn sig, daar staat een instrumental van Micro Cuts die ik opgenomen heb met alleen de FF.

Zino Z
24 februari 2007, 12:20
nou het lijkt mij dat als ie die FuzzFactory niet in zo veel van zn gitaren inbouwt als ie hem maar voor een paar nummers gebruikt.

ik heb dit gevonden en hier staat dat ie in iedergeval in 5 van zn Mansons een FF heeft zitten. Lijkt me wat overdreven voor een paar nummers...

Flyin' Freak
1 maart 2007, 11:14
Fuzz distortion :p

Niet al te zware bass, hij moet een beetje kunnen schreeuwen dus een hogere treble raad ik ook aan. Zo speel ik tenminste de meeste Muse-nummers (en aangezien ik bijna alleen maar Muse speel :lp: )

Maar ik denk niet dat je het exacte geluid snel kunt krijgen, die Manson van die gast heeft superveel opties en zit volgestouwd met elektronica ;)

Ik heb trouwens een erg goede tab van Supermassive Black Hole:

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/m/muse/supermassive_black_hole_ver3_tab.htm

Erg makkelijk te leren!!

Veel Succes, Muse the BEST!!

Freek