PDA

View Full Version : Ebben toets op strat?



hanzeman
14 januari 2007, 21:27
Hoi,

Voor een te bouwen strat heb ik de volgende zaken in gedachten:

Oude body van een japanse Squier (uit begin 80er jaren)
Elementen set van Fender Deluxe (samarium Cobalt S-1 system)
Custom neck met een ebbenhouten toets.

Nu zijn er mensen die zeggen dat dat ebben te donker en te kil zou klinken ivm rosewood (palisander). Is dit zo? Iemand hier met een Strat met ebben toets?

gradje pbc
14 januari 2007, 21:43
wat voor een houtsoort is die body?

Valoosj
14 januari 2007, 22:00
ik heb een G&L superhawk. dit zijn gitaren die gemaakt zijn door leo fender zijn andere bedrijf. zoek ze maar eens op ofzo, ik heb een Ash body, Maple neck en Ebony fingerboard. het is zalig voor goeie rock tot blues, en oogt zeer mooi

hanzeman
14 januari 2007, 22:20
het is zalig voor goeie rock tot blues, en oogt zeer mooi

Maar minder voor andere muzieksoorten/clean?

Haalt ebben toets het Fender-achtige eraf? Ik wil eigenlijk wel dicht bij het strat-geluid blijven.

Ik speel het liefst met wat crunch, weinig zwaar overstuurde metal.

kiem
14 januari 2007, 22:29
ebben geeft veel meer attack, je slaat aan en je hebt meteen de toon.of t t strat achtige van een gitaar afhaalt betwijfel ik, ligt er mischien ene beetje aan watvoor hout de body van is.

Valoosj
14 januari 2007, 22:50
clean is hij ook zeer mooi. als je een fender body gebruikt, dan zal het fingerboard niet zomaar de typische klank daar helemaal van wegnemen hoor.

G.G.
15 januari 2007, 05:18
clean is hij ook zeer mooi. als je een fender body gebruikt, dan zal het fingerboard niet zomaar de typische klank daar helemaal van wegnemen hoor.

Een toets bepaald toch wel voor een behoorlijk deel je klank. Vraag me niet waarom, want het is maar een klein stukkie hout, maar het geeft veel verschil.

Schoef op een strat met rosewoodhals eens een esdoorn hals, en je hebt echt een hele andere klank.

Van Dattum
15 januari 2007, 19:03
Ik heb zelf een strat-achtige van mahonie en een ebben toets en EMG-elementen. Ik heb zelf de ervaring dat de ebben toets heel direct reageert. Elke tik van het plectrum lijkt raak te zijn. Ik vind het wel prettig!

Mattia
15 januari 2007, 19:53
Mja, toets heeft altijd wel wat effect, maar met een trem (bref: strat hardware), single coils, maple hals, ash of alder body, en bespeel het als een strat, en het zal als een strat klinken.

Als je ebben wil, moet je dat gewoon doen.

Johannes
15 januari 2007, 20:56
Op de strat ultra (http://cgi.ebay.com/1990-Fender-Stratocaster-Ultra-in-Bowling-Ball-Finish_W0QQitemZ270078076642QQihZ017QQcategoryZ470 69QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem) zit ook een ebben toets

http://www.artichokeguitars.com/published/our_collection/dat/strat_ultra_sb_hdf_b.jpg

hanzeman
15 januari 2007, 21:11
Ik heb nl een tijdje geleden een stratneck laten maken bij Vox humana, en heb hem een tijdje op een oude Japanse Squier geschroefd gehad, en ik miste een beetje dat , hoe moet ik het omschrijven, zingerige. Zou dat ook met de tremolo (Floyd Rose) te maken kunnen hebben, heeft een Vintage Strat tremolo, met 6 schroeven, een mooier geluid dan een Floyd-type trem?

fred dons
15 januari 2007, 21:29
ligt er een beetje an welke floyd het is, licensed, schaller of original floyd

de original floyd heeft een onderblad wat nagenoeg net zo groot is (minus de finetuners is als een vintage trem en heeft een stalen blok en het verschil in geluid met een goede vintage trem zit hier voornamelijk tussen de oren.
De schaller heeft een messing block en een groter gegoten onderblad en raakt al wat meer af van dit geluid en veel licensed floyds zijn van een mindere kwaliteit metaal en dat kun je uiteindelijk wel horen.

daarnaast kun je ook gewoon "pech"hebben met een nek, ik verwissel regelmatig nekken van bodies en soms klinkt een nek gewoon beter op een andere (optisch gelijke) body

Azrael
15 januari 2007, 21:38
Deels eens Fred. Een floyd heeft in mijn ogen ALTIJD invloed op het geluid. Met name de attack van je geluid is met een floyd een stuk anders om de trillingen gedempt worden. Ook bij de original floyds.

hanzeman
15 januari 2007, 21:52
Mijn Floyd-achtige is een GOTOH. Met een zinken sustainblok als ik me niet vergis.

fred dons
16 januari 2007, 13:34
@Azrael

een floyd heeft inderdaad altijd invloed maar vergeken met een vintage trem of een fender standard trem is dat zeer minimaal en alleen te horen doordat de gebruiker extremer met de (floyd) trem werkt. beide trems (vintage en floyd) werken volgens het zelfde principe en beide (de echte vintage trem in ieder geval) hebben een staalblock, in tegenstelling tot de zinkenblocken op de wat goedkopere trems
Als ik een akkoord aansla op een vt of een floyd met gitaren die verder gelijk zijn (en tuurlijk zijn er altijd kleine verschillen door de gebruiktehoutsoorten) is het verschil bij opnames niet te horen (en ja ik heb het getest ;))

hanzeman
24 januari 2007, 11:51
Nog 1 vraagje: als ebben zelf niet echt tone heeft, maar meer de tone van de onderliggende houtsoort doorgeeft, kun je dan zeggen dat een hals met een ebben toets eigenlijk gewoon klinkt als een maple toets, maar dan met een andere (prettigere) bespeelbaarheid?

Azrael
24 januari 2007, 14:09
Mijn viool heeft een ebben toets. Speelt wel prettig. Heel fijn en keihard hout :)

fred dons
25 januari 2007, 08:23
@ Hanzeman
vind ik niet (of niet helemaal) de toon is met ebben is directer (als of hij sneller terugkomt) en de klankt wordt dan natuurlijk beinvloed door het hout van de hals zelf maar ebben vind ik toch een eigen geluid hebben
Maar het speelt in ieder geval "sneller"