PDA

View Full Version : Lak Polijsten



Boom-chick-Franky
14 januari 2007, 20:02
Hallo Allemaal,

Ik heb laatst een waanzinnige Martin gekocht, de mooiste en tevens ook de mooist klinkende gitaar die ik tot nu toe gehad heb! :jam: :cheerup: :dance:
Het bovenblad is van Adirondack Red Spruce , waar alle vooroorlogse Martin`s van gebouwd werden.Het is een erg lichte kleur, en er zat een behoorlijk donkere slagplaat op die me van het begin af aan al stoorde.
Daar de gitaar nog zo goed als nieuw is , heb ik vandaag de slagplaat er voorzichtig vanaf getrokken.Aangezien de gitaar vanuit de fabriek standaard zonder slagplaat geleverd wordt, werd me ook al snel duidelijk waarom de mijne er wel een had.Er zat een iets lichtere plek in het hout en een soort knoesje.Maar eigenlijk stoorde mij dit helemaal niet, en bovendien klinkt de gitaar zonder die dikke slagplaat beduidend beter. Hij ziet er zonder plaat ook veeeeeeeeeeeeeel mooier uit, en aangezien ik eigenlijk alleen maar een Thumbpick gebruik, lijkt het me niet direct nodig om een doorzichtige slagplaat terug te plakken.Maar nu blijkt dat Martin haar gitaren polijst met de slagplaat er al opgeplakt :eek: , want precies onder de plaat is de lak heel bobbelig en niet glanzend, ondanks dat ik alle lijm verwijderd heb!

Mijn vraag, na dit ellenlange verhaal is dat ook wat voor spul of wat voor methode ik het best kan gaan toepassen om alles weer glad te krijgen?
Of kan ik dit beter bij een bouwer laten doen ??

alvast bedankt !!
Frank

fred dons
16 januari 2007, 13:45
nat schuren met 600 grit en langzam opwerken naar 1500 (of zelfs 2000 grit)

daarna met commandant 4 (het blauwe potje, niet de groene) polijsten met een schone katoenen poetsdoek (of gemakkelijker een polijstkop op een boormachine)
daarna met een dot katoenen watten en bijvoorbeeld johnson speedshine hoogglans uitwrijven

masterrutger
1 maart 2007, 17:38
Nou volgens mij hoef je helemaal niet te beginnen met korrel 600 ik zou meteen beginnen met een natte korrel 2000. zo gebeurt dat bij auto's ook wel en ik doe het bij al mijn net gespoten motoronderdelen.
Als de laag heel ruig is of als er een loper in de lak zit begin ik met korrel 1000 vervolgens 1500 en dan 2000 en dan poestsen.

Ik weet niet welke soort lak er op de gitaar gebrruikt is maar ik pas dit altijd toe op 2 componentenlak en dat is dus bikkelhard dus moet het bij een gitaar ook lukken.

Ik heb geen verstand van gitaarbouw maar wel van lakken.

succes

fred dons
1 maart 2007, 21:34
tuurlijk kun je gelijk met 2000 beginnen, je zou ook gelijk kunnen polijsten ben je overigens wel een tijdje bezig ;)

martin lakt met een poly en die is inderdaad keihard en dan is het gemakkelijker voor iemand met weinig ervaring op dit vlak om met een grover stuk schuurpapier te beginnen, zeker als de lak zo bobbelig is als gezegd
maar je hebt wel een beetje een punt, dus Frank je zou ook met 1000 grit kunnen beginnen :D

masterrutger
3 maart 2007, 11:43
Gebruik van een schuurblok is ook niet onverstandig, dan schuur je alleen de bultjes weg en niet de bultjes en de kuiltjes zodat er op bepaalde plaatsen geen lak meer zit.

Verder Komt er ook nog bij. Begin je met groffer papier meer kans op om het echt te verzieken. Je moet elke keer de krassen van de groffere korrel eruitschuren, dan kan aan het einde van het verhaal wel eens te veel weggeschuurd zijn.
Tijden bezig zal ook mee vallen het is immers maar een klein stukje.