PDA

View Full Version : DIY fretvijl



tuonra
14 januari 2007, 17:57
gloeiende...!
tijd niet ingelogd geweest (heb sowiso nog niet veel gepost en ben nieuw bij "zelfbouw") en nou doet m'n passw. 't niet meer.. grrr..

naja.. anyway..
doe-het-zelf-fretvijl dus..
wegens enige slijtage en er achter komen dat me de destijds gekozen maat frets toch wat te hoog is.. (bas frets!) had ik besloten de boel eens opnieuw te gaan vlakken..
hierbij heb ik meteen 0.2mm weggeschuurd/vijld om wat dichter op de toets te zitten bij het spelen..
om de afgeplatte frets weer rond te vijlen na het vlakken is een fretvijl natuurlijk het geeigende gereedschap maar omdat die dingen best duur zijn (min. 30 euro en dan heb je nog maar 1 grofheid) zat ik te denken of er geen mogelijkheid was om zelf iets inmekaar te hobbyen..
nou heb ik wel een cheapo vijl maar die is veel te grof om zo direct te gebruiken en dus zit je enorm te knoeien met schuurpapiertjes eromheen te vouwen enz om toch e.e.a. bruikbaar te maken..
dit kon dus beter en omdat op zich het gebruik van schuurpapier handig is i.v.m. verschillende beschikbare grofheden heb ik o.e.g.m. een tool verzonnen waarmee ik het schuurpapier vast kan klemmen in een houder die meteen het juiste halfronde profiel heeft.. door twee alu stripjes van ongv. 10cm met boutjes op elkaar te klemmen kun je er met een precies passend rondvijltje (goedkoop van de gamma ofwatdanook) tot op de juiste diepte het gewenste fret-profiel in te vijlen.. boutjes losdraaien en je kunt er een twee strookjes op maat gesneden schuurpapier tussen klemmen (ook twee strookjes aan andere kant inklemmen om e.e.a. parallel te houden).. met rondvijltje of schroevendraaier even het schuurpapier in de uitholling drukken en.. vijlen maar!
belangrijk is natuurlijk dat je eerst zorgvuldig uitzoekt welke afmeting de uit te vijlen uitholling in je tool gewenst is maar als je dat eenmaal voor elkaar hebt kunt je de tool ook gewoon rechtop gebruiken.. dwz je kunt gewoon blijven vijlen op de fret totdat het gevlakte gedeelte is verdwenen en het ronde profiel weer terug is.. je hoeft dus niet voorzichtig schuin alleen de zijkanten te vijlen ofzo..
okee.. ik was zelf met vrij grof schuurlinnen begonnen (grid 80) om snel de ruwe vorm terug te krijgen.. daarna kun je dus met oplopende fijnheid de fretten perfect glad afwerken..
heb o.e.g.m. met stukjes draad er ook een schroevendraaier aan bevestigd een een gemakkelijk handvat te hebben..
om de toets te beschermen moet je uiteraard iets van tape gebruiken (of dunne voelermaatjes aan weerszijden) en moet je ervoor zorgen dat het schuurpapier in je tool niet (te ver) uitsteekt..
goed.. ter verduidelijking van dit verhaal hierzo wat plaatjes..

doorsnede van de alu stripjes:
http://www.arnoutrubingh.nl/gitaarstuff/fretsandclamp.jpg

real life:
http://www.arnoutrubingh.nl/gitaarstuff/fretsandclamp2.jpg
http://www.arnoutrubingh.nl/gitaarstuff/fretsandclamp3.jpg

okee.. het is een lang verhaal geworden en ik weet niet of het allemaal even duidelijk is maar wellicht dat iemand er z'n voordeel mee kan doen..
msschn ten overvloedde vermelden dat e.e.a. op eigen risico is en je het best eerst wat op een proefstukje of k*tgitaar uit gaat proberen voordat je je PRS erbij pakt.. ;)
oja.. het is handig om met een marker de bovenkant van de fret zwart te maken zodat je bij het vijlen precies kunt zien hoeveel vlakheid er nog op de fret zit..

Roger Vanduffel
4 maart 2010, 20:11
wow, maar goed dat er prentjes bij staan, of ik had het nooit gesnapt :)
mooie oplossing wel, maar nogal omslachtig lijkt me. je bent zo toch nooit absoluut zeker of die curve klopt?

swat, ik was dus eigenlijk op zoek naar topics over fretvijlen en kwam hierbij uit.
maar is er hier iemand die zelf de curve van de fret in een vijl gekregen heeft? of is het toch beter om er gewoon een of meerdere te kopen? (nogal duur vind ik zo...)

Roger Vanduffel
6 maart 2010, 11:05
niemand?
in de guitar repair guide van Dan Erlewine las ik dat hij ze zelf maakte, maar ik begreep niet goed hoe...

Javaca
6 maart 2010, 11:51
Om te schuren (grit 600, event, 1200) gebruik ik een stuk plamuurrubber waarin aan de smalle kant een groefje gevijld is. Schuurpapier valt er mooi omheen, en het houdt makkelijk vast.
Daarna met staalwol en commandant op een polijstschijfje.

Zal eens kijken voor een foto.

knarf
6 maart 2010, 14:39
Ik vind die DIY fretvijl nog niet eens zo'n slecht idee. Kan missch nog wat verfijnd worden maar het principe is wel ok vind ik.

@ Javaca: die commandant op polijstschijfje ben ik hier nog tegengekomen en heb het ook geprobeerd maar is het alleen bij mij zo'n janboel? De polijstpasta vliegt me om de oren! Ik gebruik wel een Dremel en het laagste toerental is waarsch nog te snel maar hoe doen jullie het dan?

@ TS: sorry voor het even off-topic gaan.

Javaca
6 maart 2010, 14:49
@ Javaca: die commandant op polijstschijfje ben ik hier nog tegengekomen en heb het ook geprobeerd maar is het alleen bij mij zo'n janboel? De polijstpasta vliegt me om de oren! Ik gebruik wel een Dremel en het laagste toerental is waarsch nog te snel maar hoe doen jullie het dan?
Op m'n werk gebruiken we er een polisher voor.
http://www.idealtools.com.au/images/small/cat_rap80_02e_p3f_1.jpg
Thuis gebruik ik een machineknop waar een wattenschijfje op gelijmd zit, hier klem ik met een tierap een paar lagen viscosedoekjes (van die gele vaatdoekjes) omheen. Dit ding gaat in een accuboor
De pot commandant omkeren, deksel er af en dan een beetje van wat er in het deksel is blijven steken opnemen met de polijstkop. Dat beetje uitstrijken over de frets en goed verdelen. Hiermee werk je de druppels aan je kop goed weg. Dan langzaam beginnen met polijsten en de kop goed gelijkmatig over de frets halen.
De restjes afdoen met keukenpapier en onder de frets verwijderen met een beiteltje of stanleymesje.

De toets plak ik af met tape, anders zit alles onder de commandant.

knarf
7 maart 2010, 23:47
Accuboortje,:ok: had ik niet aan gedacht. Thanx!