PDA

View Full Version : Fat Tele electronica?



nopster
14 januari 2007, 17:41
Binnenkort vervang ik mijn pickups en ik zou van de gelegenheid willen gebruik maken om de electronica ook te veranderen. Nu vraag ik me af welke waarden mijn pots moeten hebben. In de brug zit een sc en in de nek een hb. Moet ik 1 van 250 en 1 van 500, of wat doe ik best?

Waar kan ik dit trouwens het best bestellen? Het moeten hoogwaardige onderdelen zijn...

Ik had dit in Werkbank ook al gepost maar er kwam tot nog toe geen reactie, daarmee dat ik het hier ook maar even vraag.

piezo
14 januari 2007, 18:27
Op mijn fat tele zit 500 k volume en 500 k toon

jerome
14 januari 2007, 20:13
Binnenkort vervang ik mijn pickups en ik zou van de gelegenheid willen gebruik maken om de electronica ook te veranderen. Nu vraag ik me af welke waarden mijn pots moeten hebben. In de brug zit een sc en in de nek een hb. Moet ik 1 van 250 en 1 van 500, of wat doe ik best?

Waar kan ik dit trouwens het best bestellen? Het moeten hoogwaardige onderdelen zijn...

Ik had dit in Werkbank ook al gepost maar er kwam tot nog toe geen reactie, daarmee dat ik het hier ook maar even vraag.

In ieder geval is het beste om voor een singlecoil een 250kOhm potmeter te gebruiken.
Voor een humbucker wordt meestal een 500kOhm potmeter gebruikt maar je ook eventueel een 250 Kohm gebruiken.
Het geluid zal dan iets minder heavy klinken maar wel een stukje warmer en iets minder scherp.
Dan heb je ook gelijk het voordeel dat je maar 1 volumepot nodig hebt voor beide elementen.

Bij mijn Strat (SC-SC-HB) heb ik de humbucker in de brugpositie via een minischakelaar over 2 volumepots (250 en 500K) geschakeld. Kan je gewoon kiezen
Meestal gebruik ik de 250 K voor slag en voor een solo schakel ik naar de 500 k voor een nog iets heavier en bijtender geluid.
Ik kan die humbucker ook nog single coil en parallel schakelen.
Het is een erg veelzijdig Stratje geworden....

nopster
14 januari 2007, 21:57
@ piezo: Het is gaat waarschijnlijk over dezelfde tele waar jij het over hebt, zo'n Protone... Ik zal me aan de waarden houden die nu gebruikt werden. Dan kan ik niet missen.

@jerome: Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik zal toch voor de 500 kiezen, zoals het nu blijkbaar al is.

jerome
14 januari 2007, 22:00
Dan zal je Single Coil wss wel erg dun klinken....

nopster
15 januari 2007, 08:36
Hij klinkt momenteel zeker niet dun. Ik zie trouwens dat de Fat Tele van Fender ook met 500 is.

piezo
15 januari 2007, 13:18
Als je een ProTone hebt, staat dat op de kop. Er horen trouwens twee verschillende 500 kOhm pots in, B-code voor volume en D-code voor hoog-af. Ik heb de curves niet gemeten, zal ik tzt nog eens doen. Nadeel van 500 k pots is dat de curve gehoormatig nooit zo mooi is als van een 250 k.

Met een 500 k pot houd je meer output en hoog over, dat is wat anders dan "iel" klinken. Bovendien kun je dat extra hoog er uitdraaien. Het brugelement van een Protone is trouwens van het "vintage" type, met geperst flatwork en een messing plaatje eronder. Alleen steken gek genoeg àlle magneetjes er boven uit, zonder staggered te zijn.

Rutger
15 januari 2007, 13:43
En wat is toonmatig het verschil tussen een 250k en 500k tone-pot?

nopster
15 januari 2007, 14:23
Als je een ProTone hebt, staat dat op de kop. Er horen trouwens twee verschillende 500 kOhm pots in, B-code voor volume en D-code voor hoog-af. Ik heb de curves niet gemeten, zal ik tzt nog eens doen. Nadeel van 500 k pots is dat de curve gehoormatig nooit zo mooi is als van een 250 k.

Met een 500 k pot houd je meer output en hoog over, dat is wat anders dan "iel" klinken. Bovendien kun je dat extra hoog er uitdraaien. Het brugelement van een Protone is trouwens van het "vintage" type, met geperst flatwork en een messing plaatje eronder. Alleen steken gek genoeg àlle magneetjes er boven uit, zonder staggered te zijn.

Van mij is het een Protone, dezelfde als die die jij zo goedkoop kon kopen... Ik wist alleen niet of je het over die tele had of niet.

Het brugelement werd door de vorige eigenaar reeds vervangen. Er zit een SD in maar ik weet niet welk type precies. De HB is nog de oude die er in zit en die vind ik wat te modderig. In vergelijking met mijn strat heb je met het volume ook minder mogelijkheden, hij breekt nu heel vlug op. (te vlug naar mijn smaak) Dat hoop ik te verhelpen met andere electronica.
Ik speel voornamelijk blues, bluesrock en lichtere rock. Zou het dan toch interessanter zijn om met 250k te werken in de plaats?