PDA

View Full Version : nieuwe snaren



suzanne
14 januari 2007, 17:02
Ok, ik heb even een advies nodig.

Morgen heb ik mn 2e optreden met mijn eerste bandje.
Nu was ik net aan het oefenen en nu breekt er een snaar. Die ga ik morgen vervangen en ik weet dat je ze dan het beste allemaal kan vervangen maar vanwege ontstemming wil ik dat eigenlijk niet doen.
Dus, kan ik ook gewoon 1 snaar vervangen, of is dat niet goed?
Beetje blonde vraag misschien maar ik heb ff stress ;)

Groetjes Suzanne

Wimvdb
14 januari 2007, 17:05
een snaar vervangen kan perfect buiten het feit dat de rest dan sneller versleten is en dus tegen de duur nogal onbetrouwbaar kunnen worden. Ook heb je dan een klein klankverschil.

Als je een nieuwe set op de goeie manier plaats en wat inspeeld voor je optreden is er echter geen probleem en het is imo beter , wie weet zijn je snaren zowiezo aan vervanging toe...

rscalex
14 januari 2007, 17:07
1 snaar vervangen kan geen kwaad hoor :)
tip: trek deze snaar een paar keer goed op om het ontstemmen tegen te gaan :)

Azrael
14 januari 2007, 17:07
Snaren een dag van tevoren gewoon allemaal vervangen. Je wilt niet geen snaren breken terwijl je optreed. De kans dat je snaar breekt een dag nadat je ze erop gezet hebt en ingespeeld hebt is erg klein. Gewoon GOED je snaren erop zetten en goed rekken en inspelen dan ontstem je niet en klink je goed.

suzanne
14 januari 2007, 17:16
Ok, thanks voor de snelle reacties.
Het geval wil dat ik nu geen snaren in huis heb dus die ga ik morgen meteen halen. Ik vervang er dan 1, want de snaren die er nu opzitten, zitten nog niet zo lang. Ik zal hem goed oprekken, en dan maar hopen dat het een beetje klinkt!

GunMetalBlue
14 januari 2007, 17:24
Euhm... ik weet niet hoe :noob: je bent en ik wil je niet kwetsen ofzo...

Maar ze verkopen snaren ook apart...

Daar kwam ik persoonlijk eeeeeeeeeerruhg laat achter, dus koop dan twee setjes en 1 aparte snaar ofzo...

suzanne
14 januari 2007, 22:41
Haha, sorry maar dat wist ik idd al, en precies dat had ik ook in gedachte,1losse snaar,1 setje voor na het optreden te vervangen en een reserve, om dit soort situaties te voorkomen. ;)

patricia
14 januari 2007, 23:23
ohh..enne succes morgen he!!

kick some asses!

Debaser
14 januari 2007, 23:25
wel betaal je voor 6 x 1 snaar meer dan voor een pakje.
zou gewoon een pakje kopen, heb je in elk geval reserve snaren.
en wat is nou 6/7 euro.. en losse snaar kost iets van 1,50 ?



als ik 1 snaar breek pak ik, indien mogelijk, een snaar uit een pakje waar ik er al eerder 1 uit heb gevist. :)

vasnd
14 januari 2007, 23:37
wel betaal je voor 6 x 1 snaar meer dan voor een pakje.
zou gewoon een pakje kopen, heb je in elk geval reserve snaren.
en wat is nou 6/7 euro.. en losse snaar kost iets van 1,50 ?



als ik 1 snaar breek pak ik, indien mogelijk, een snaar uit een pakje waar ik er al eerder 1 uit heb gevist. :)

als je vaak snaren breekt kan je dit doen, alleen de kans dat je 6 keer een verschillende snaar breekt is redelijk klein ( 1 op 720 volgens mij ).

Meestal zijn snaren niet zo duur als je ze per stuk koopt, maar vaak wel van een goedkoper merk.

LP_CL
14 januari 2007, 23:41
Zorg dat je je snaar ook netjes opspant, en niet 100 keer rond je sleutel draait. Dit zorgt ervoor dat je gitaar ook minder rap ontstemd geraakt. Doe het op deze manier:
http://www.uncletim.com/bobsmethod.jpg :soul:

Azrael
14 januari 2007, 23:42
Op mijn Ibanez is het enige dat breekt mijn hoge E. Verder breek ik niks. Op mijn akoustische breek ik nooit een snaar ook al speel ik er vaak op (Even afkloppen). Maargoed , mijn Ibbi heeft 0.009 als hoogste en mijn akoustische is een 0.012 setje. Ook heb ik op mijn akoustische de brug van elke braam ontdaan door licht te schuren. Dat zal ook helpen....

LP_CL
14 januari 2007, 23:49
Op mijn Ibanez is het enige dat breekt mijn hoge E. Verder breek ik niks.
Toch vervang ik elke maand eens al mijn snaren die niet gesprongen zijn hoor. Je klank gaat er erg onder lijden als je op oude snaren blijft spelen. Als je niet veel speelt, is dat minder nodig natuurlijk, maar ik speel gemiddeld 3u/dag, en meestal zijn sowieso mijn 3 hoogste snaren al eens gesprongen in die maand :cooler:

Azrael
14 januari 2007, 23:51
Toch vervang ik elke maand eens al mijn snaren die niet gesprongen zijn hoor. Je klank gaat er erg onder lijden als je op oude snaren blijft spelen. Als je niet veel speelt, is dat minder nodig natuurlijk, maar ik speel gemiddeld 3u/dag, en meestal zijn sowieso mijn 3 hoogste snaren al eens gesprongen in die maand :cooler:

Hehe , daar ben ik allaaaaaaang achter. Ik haal wel meer dan 3 uur per dag op het moment. Na 2 weken ben ik ze al zat.....rond die tijd springt mijn E snaar , maar ik heb een Floyd dus ik knal de E weer terug. Dat gaat 2/3 weken goed totdat hij weer springt en dan knal ik nieuw snaren erop. Overgens valt 1,5/2 maand met een pakte snaren te doen maar dan moet ik voordat ik speel ze iederee keer met fastfret schoonmaken. Dan klinkt het een kwartiertje helder en dan is het weer over met de pret. De oplossing voor de arme man zal ik maar zeggen.

Luke-wannabe
15 januari 2007, 00:51
Ok, thanks voor de snelle reacties.
Het geval wil dat ik nu geen snaren in huis heb dus die ga ik morgen meteen halen. Ik vervang er dan 1, want de snaren die er nu opzitten, zitten nog niet zo lang. Ik zal hem goed oprekken, en dan maar hopen dat het een beetje klinkt!
Haha nou, ik denk dat je het niet of amper zult horen!

FruscianteFan
15 januari 2007, 07:48
Zorg dat je je snaar ook netjes opspant, en niet 100 keer rond je sleutel draait. Dit zorgt ervoor dat je gitaar ook minder rap ontstemd geraakt. Doe het op deze manier:
http://www.uncletim.com/bobsmethod.jpg :soul:Deze methode kan ik ten zeerste afraden. Ik heb (op mijn Strat) in 4 jaar tijd één snaar gebroken bij een stemmechaniek. Dat was net toen ik dit eens had toegepast.

Gewoon de snaar door het gat steken, schatten hoever je hem door moet trekken en draaien. Daarbij zorg je dat alle windingen strak onder elkaar komen en dat je het liefst niet teveel, niet te weinig windingen krijgt.

Als je goed rekt, ontstemt de boel bijna niet.

Kim Wilson
15 januari 2007, 08:50
Ontstemmen komt doordat de nieuwe snaar nog uitrekt. Niet omdat hij losglijdt.

Debaser
15 januari 2007, 11:06
als je vaak snaren breekt kan je dit doen, alleen de kans dat je 6 keer een verschillende snaar breekt is redelijk klein ( 1 op 720 volgens mij ).

Meestal zijn snaren niet zo duur als je ze per stuk koopt, maar vaak wel van een goedkoper merk.

Je breekt toch niet altijd dezelfde snaar ?!
als dat wel zo is moet je ff naar braampjes op je brug kijken oid.
:)

Kim Wilson
15 januari 2007, 11:08
Je breekt toch niet altijd dezelfde snaar ?!
als dat wel zo is moet je ff naar braampjes op je brug kijken oid.
:)
Ik speel slag. Als ik er al één breek, is dat meestal de lage E. Omdat die gewoon het meest te verduren krijgt.

suzanne
15 januari 2007, 11:21
Om eerlijk te zijn, doe ik altijd maar wat haha. Ik prop hem door dat gaatje volgens mij en dan opdraaien. Ik rek ze wel altijd maar dat vind ik altijd eng, ben dan bang dat ik hem kapot trek, of zal dat niet zo snel gaan?

@patricia: Thanks!!

Azrael
15 januari 2007, 11:34
Om eerlijk te zijn, doe ik altijd maar wat haha. Ik prop hem door dat gaatje volgens mij en dan opdraaien. Ik rek ze wel altijd maar dat vind ik altijd eng, ben dan bang dat ik hem kapot trek, of zal dat niet zo snel gaan?

@patricia: Thanks!!

Juist flink rekken! Zo snel gaat je snaar niet stuk......je bend er toch mee? En soms best flink? Wel , dat moet je dus bij het oprekken doen. Doe gewoon grote bends op meerdere plekken van je snaren en mishandel ze even goed. Na een goede spank beurt blijven ze weer een tijdje in het gareel lopen :D

suzanne
15 januari 2007, 12:28
Haha ja das ook weer waar. Ik Bend niet zo veel maar ik snap wat je bedoeld, zo maars meteen naar de winkel. En rek en strekken met die handel! ;)

FruscianteFan
15 januari 2007, 15:44
Om eerlijk te zijn, doe ik altijd maar wat haha. Ik prop hem door dat gaatje volgens mij en dan opdraaien. Ik rek ze wel altijd maar dat vind ik altijd eng, ben dan bang dat ik hem kapot trek, of zal dat niet zo snel gaan?

@patricia: Thanks!!Juist daarom is het handig om meerdere setjes in huis te hebben. Rek gewoon flink, en als je een snaar daardoor breekt weet je dat je in het vervolg rustiger aan moet doen. Maar nieuwe snaren kunnen nog heel veel hebben hoor :)

suzanne
15 januari 2007, 16:06
Ja daar heb ik nu wel van geleerd. Heb meteen 2nieuwe sets gekocht. De kapotte heb ik nu vervangen en hij lijkt me aardig goed te zitten, hij ontstemt nauwelijks. Nog even afwachten alsie straks buiten door de kou is geweest, maar da zien we dan wel weer! :)

Niree
15 januari 2007, 16:52
Hmmm, wat is nu (als het kan inclusief plaatje) de beste manier om een snaar erop te doen ? Zie overal tegenstrijdige berichten.

Rormo
15 januari 2007, 17:30
Mijn persoonlijke ervaring is dat het verdomd weinig uitmaakt. Netjes volgens die plaatjes, of gewoon er door steken en draaien. Ontstemming hang naar mijn mening meer af van de kwaliteit van je gitaar (vooral de stemmechanieken), dan van hoe je de snaar er op draait. Als je ze er 'slecht' opdraait, dan is na een uurtje spelen alle rek er ook wel uit en zitten ze alsnog goed. Mijn Gibson ontstemd bijvoorbeeld nooit (behalve als er temperatuurverschillen e.d. aan de orde zijn), terwijl mijn goedkope beginners gitaar na een kwartier spelen per definitie ontstemd is.

vasnd
15 januari 2007, 17:34
Hmmm, wat is nu (als het kan inclusief plaatje) de beste manier om een snaar erop te doen ? Zie overal tegenstrijdige berichten.

moeilijk te zeggen, juist omdat er zoveel verschillende dingen zijn zullen ze allemaal wel werken, maar zoals hierboven staat maakt de gitaar meer uit dan de bevestiging van de snaren