PDA

View Full Version : harsen van strijkstok



richardroger
14 januari 2007, 16:31
Hoi allemaal,
Ik ben in het bezit gekomen van een viool en vraag me nu dus af hoe je de strijkstok(boog?) moet 'harsen".
Er zit een blok hars bij , maar dit is kei hard!
Is het nu de bedoeling dat ik dit verwarm of zo? En ja dan hoe?,en hoe dan verder? enz...
Je begrijpt inmiddels wel dat ik er de ballen verstand van heb , dus hou daar alstublieft rekening mee met de eventuele oplossing.
Bij voorbaat is mijn dank groot.
Vriendelijke groet Richard.

Azrael
14 januari 2007, 16:40
Hoi allemaal,
Ik ben in het bezit gekomen van een viool en vraag me nu dus af hoe je de strijkstok(boog?) moet 'harsen".
Er zit een blok hars bij , maar dit is kei hard!
Is het nu de bedoeling dat ik dit verwarm of zo? En ja dan hoe?,en hoe dan verder? enz...
Je begrijpt inmiddels wel dat ik er de ballen verstand van heb , dus hou daar alstublieft rekening mee met de eventuele oplossing.
Bij voorbaat is mijn dank groot.
Vriendelijke groet Richard.

Niks bijzonders........gewoon stok beetpakken en eroverheen halen. Het is hard maar dat geeft niet. Lukt vanzelf........gewoon aantal keer heen en weer halen.

Rude Perception
15 januari 2007, 23:27
Niks bijzonders........gewoon stok beetpakken en eroverheen halen. Het is hard maar dat geeft niet. Lukt vanzelf........gewoon aantal keer heen en weer halen.

jup, er komt altijd wel wat van de hars op de stok.

LP_CL
16 januari 2007, 13:52
strijk ermee over het harsblok alsof je over je snaren zou strijken. Doe dit voor een 10 à 15 seconden. Zorg ook dat de top en het begin van je garen goed ingestreken zijn, anders zal je klank wegvallen eens je daar komt.

hendrix_appendix
20 januari 2007, 15:42
Ik hars mijn strijkstok elke maand, speelt gewoon lekkeerder zonder die harde uitgroei.

pueblo
2 februari 2008, 18:35
Ik hars mijn strijkstok elke maand, speelt gewoon lekkeerder zonder die harde uitgroei.

een keer per maand is wel maar weinig,
hangt er natuurlijk van af hoeveel je speelt

pueblo
5 februari 2008, 12:19
als het een nieuwe strijkstok is, of nieuwe haren, dan moet je hem ook meer insmeren

Di Stefano
5 februari 2008, 15:11
Een trucje dat ik gebruik voor het optimaal harsen van een strijkstok (voor contrabas dan wel). Eerst de haren aanspannen. 3 a 4 keer met de hars erover gaan. Dan terug laten ontspannen. Beetje met je hand door de haren strijken en weer opspannen.

-kristel
4 juli 2010, 19:12
Het domste wat je kunt doen is met je vingers aan de haren van de stok zitten.
wat je ermee berijkt is dat de haren vet worden, en er geen mooi geluid meer vanaf komt

FruscianteFan
5 juli 2010, 21:23
Bovendien komen je vingers dan onder de troep.

Maar misschien was Stefano daar zelf ook al achter, gezien hoe oud dit topic is ;)

Chris Winsemius
6 juli 2010, 17:39
Ik kerf met 'n mesje voorzichtig het blokje in, verwarmen schijnt ook te werken maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.

apekop
7 juli 2010, 01:55
Gewoon nieuwe hars kopen. Zo duur is dat niet, en ze hebben allerlei verschillende hars, van zacht to hard.

FruscianteFan
7 juli 2010, 02:16
Gewoon nieuwe hars kopen. Zo duur is dat niet, en ze hebben allerlei verschillende hars, van zacht to hard.
Maar waarom? Ik geloof niet dat het probleem is dat de hars op of kapot is (sowieso is er inmiddels geen probleem meer), maar dat iemand ooit niet wist hoe die zijn/haar strijkstok moest harsen. Wist ik trouwens ook niet precies, tot mijn band met strijkers ging werken.

apekop
7 juli 2010, 02:22
omdat hij zei dat zijn hars keihard was. Te harde hars werkt niet goed.
Als het inmiddels wel werkt is het goed natuurlijk.