PDA

View Full Version : Welke gitaar, welk geluid?



m@rijn
14 januari 2007, 14:31
Hallo,

Ik ben op zoek naar een gitaar om dingen van Iron Maiden te kunnen spelen, maar tegelijk ook rustigere dingen en zo. Niet echt een zuiver Metal gitaar, maar wel een gitaar waar je goed op kunt 'rocken' en rustiger spelen.
Welke gitaren raden jullie me aan? Budget: beneden de 500€.

Dank

Spitfire
14 januari 2007, 14:34
Ik begrijp niet helemaal wat je met rustig bedoelt, heb je bands als voorbeeld?

m@rijn
14 januari 2007, 14:38
eum, Red Hot Chili Peppers bijvoorbeeld, The Verve, snap je?

Spitfire
14 januari 2007, 14:44
Nee ok, want er bestaat ook rustige metal als Tool enzo.

Iets van een superstrat met eventueel splitbare humbucker?

m@rijn
14 januari 2007, 14:47
ken je specifieke modellen/merken?

Mitch
14 januari 2007, 14:50
Zoveel veelzijdigheid onder de 500E wordt Marktplaats afstruinen naar inderdaad superstrats met liefst één of twee splitsbare humbuckers. Plenty wat oudere gitaren die een gedateerd uiterlijk hebben en daardoor goedkoop worden aangeboden die nog prima spelen en klinken.

m@rijn
14 januari 2007, 14:52
sorry dat ik mss een heel domme vraag stel, maar superstrat? dat is toch geen merk of wel? :chicken:

Mitch
14 januari 2007, 14:55
Nee hoor, da's de algemene benaming voor gitaren die gebaseerd zijn op stratocasters, maar dan fors gemoderniseerd met andere tremolo's. humbuckers, 24 frts, aktieve pickups etc. Charvel, Jackson, Ibanez natuurlijk....ach er zijn zo veel merken die dat hebben gedaan. Dichter bij huis Peer Dellen bijvoorbeeld....
Ik denk dat als je een gedateerd uiterlijk voor lief neemt dat er altijd wel goeie deals te vinden zijn in deze categorie.

Buiten je budget, maar dit (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/66620983-handgebouwde-mayones-superstrat.html) is een goed voorbeeld.

De Blade (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/63878590-blade-superstrat.html) die trouwens op Marktplaats staat is wel heel erg tof. Eigenlijk totaal vintage looks/specs, maar wel een switch voor aktieve/passieve pups. Passief: mellower, aktief+ meer power. Cool.

heavy-metal-thunder
14 januari 2007, 14:59
is geen domme vraag.

Een superstrat is een strat met een humbucker in de brug, die bij voorkeur kan gesplit worden. Mijn mening daarover: ik heb in een Ibanez strat kopie een Gibson humbucker die kan gesplit worden tussen humbucker en single coil. Op humbucker klinkt die niet als een Gibson en op single coil niet als een strat.

Momenteel ben ik nogal veel met mn telecaster modelletje van Richwood bezig. Een tele klinkt wat rockerig dan een strat, heeft meestal wat meer output... zodat ze wat beter scheuren, maar is anderzijds nog heel goed geschikt voor vb. RHCPeppers. Mijn mening uiteraard...

m@rijn
14 januari 2007, 15:07
ik heb veel gelezen dat Richwood een goed merk is, is dat effectief ook zo? Als ik een richwood koop, heb ik dan gegarandeert een degelijk gitaar vast, ik bedoel dat ik hem niet elke dag moet stemmen, goede elementen etc.

wrc_46
14 januari 2007, 15:17
Richwood is denk ik niet slecht als beginnersgitaar, maar als je de kwaliteit vergelijkt met een fender stratocaster (en ik denk dat je een strat met een humbucker al voor rond de 500 euro nieuw kan hebben) of een blade ofzo is het verschil wel redelijk groot blijkbaar.

Bij Iron maiden spelen ze ook met strats maar ik geloof met andere elementen. (soort van humbuckers in single coil formaat).

m@rijn
14 januari 2007, 15:18
een fender strat voor 500 slechts?

wrc_46
14 januari 2007, 15:30
Ja , rond die prijs, maar dat zijn dan niet de Amerikaanse modellen maar de in mexico geproduceerde modellen, zitten geen texas specials elementen op en de afwerking is anders etc.Staat ook wel in topics op dit forum. Anders moet je maar eens kijken op feedback (http://www.feedback.nl) daar staan wat prijzen op. Maar je kan idd ook 2de hands kijken, heb je meestal meer waar voor je geld.

m@rijn
14 januari 2007, 15:31
ok, ik kijk ff maar ik ben van belgië ;)

Mitch
14 januari 2007, 15:33
ik heb veel gelezen dat Richwood een goed merk is, is dat effectief ook zo? Als ik een richwood koop, heb ik dan gegarandeert een degelijk gitaar vast, ik bedoel dat ik hem niet elke dag moet stemmen, goede elementen etc.

Lees je ook de antwoorden in je topic of stel je gewoon weer een nieuwe vraag :chicken:

Een Richwood is in verhouding geen slechte beginnersgitaar, maar meer van het niveau: voor 250E is het geen bagger. In de tweedehands markt tot 500E zijn kwalitatief veel betere gitaren te vinden. En vooral: veel beter geschikt voor de aanvankelijke vraag die je stelde, waarin je duidelijk veelzijdigheid beschreef. Dan ben je met een wat oudere superstrat beter af dan met een Richwood.

wrc_46
14 januari 2007, 15:38
ok, ik kijk ff maar ik ben van belgië

Aaah ok, normaal gezien zouden ze niet superveel van prijs mogen verschillen hoor, maar ik merk dat ze in de Belgische winkels wel vaak duurder worden aangeprezen. (Ben zelf ook van België, maar woon op de grens)

Ik zou dan idd ook echt 2de hands rondkijken.

m@rijn
14 januari 2007, 15:42
ok, bedankt, ik lees echt alle reacties hoor ;)

ik kijk ff op de tweedehandsmarkt voor een goedkopere Ibanez dan

Mitch
14 januari 2007, 16:52
Succes met de jacht !

Goldeneye
14 januari 2007, 18:26
'Tool' vind ik nou niet bepaald 'rustige metal' spelen.
Een goed voorbeeld aangaande het vraagstuk is 'Metallica' met 'Nothing else matters'.
Dus een gitaar die zowel hard kan klinken voor metal of hardrock, als een gitaar die een mooi geluid heeft voor cleane nummers, vooral ballad-achtige rock.
'Rustige' metal bestaat niet.

Het antwoord op het vraagstuk kan zijn: PRS Santana SE. Deze klinkt zowel heavy als clean prachtig en de prijs ligt rond de 500/600 euro.

Tristan
14 januari 2007, 18:48
Ik heb laatst zo'n PRS Santana SE geprobeerd, maar die was echt niet denderend, veel minder goed dan de Mexicaanse Fender Strats die ik ook even had getest...

Ik zou inderdaad ook naar een Strat (achtige) gitaar zoeken met een humbucker in de brug...
Ibanez ben ik zelf ook niet zo dol op, die klinken niet zo open, (Fender) Strats klinken meestal wat dynamischer en zijn daardoor ook wat veelzijdiger naar mijn idee...
Iron Maiden en RHCP spelen beide voornamelijk op (Fender) Strats, bij Iron Maiden meer met humbuckers e.d. en bij RHCP meer met single coils...
Een vette Strat zou er dus eentje zijn met twee single coils en een humbucker bij de brug, of eentje met een humbucker bij de brug en bij de hals en misschien een single coil in het midden...

LP_CL
14 januari 2007, 19:35
Marijn, ik zou je ten STERKSTE aanraden om eens een Epiphone G400 SG te testen. Het is een van de onbetwiste leiders in zijn prijsklasse. Ik weet niet hoeveel hij gaat in nederland, maar in België staat hij €306 geprijsd. Het is een Gibson SG replica met 2 Humbuckers die perfect geschikt is voor het genre waar jij in geinteresseerd bent. Zeker eens vastnemen!!

LP_CL
14 januari 2007, 19:43
Hehe, ik zag net dat je ook van belgie bent. Ik geef je dan even de link door naar de site van de muziekwinkel waar ik de G400 voor €306 gevonden heb. De winkel ligt wel in Deinze. Pas op! Deze prijzen zijn EXCLUSIEF BTW! met btw komt dit op een goeie 370€
Hier is de link: http://www.piens.com/prices/index.lasso?id=5&a=035977

En zelfs deze is binnen je budget: http://www.piens.com/product/Epiphone/G-400-Custom-Antique-Ivory/en/010358

FruscianteFan
14 januari 2007, 19:48
Marijn, ik zou je ten STERKSTE aanraden om eens een Epiphone G400 SG te testen. Het is een van de onbetwiste leiders in zijn prijsklasse. Ik weet niet hoeveel hij gaat in nederland, maar in België staat hij €306 geprijsd. Het is een Gibson SG replica met 2 Humbuckers die perfect geschikt is voor het genre waar jij in geinteresseerd bent. Zeker eens vastnemen!!Epi SG voor RHCP?

Dan lijkt me de fat strat toch een logischere keuze (mits je er ook Iron Maiden op wilt spelen, anders kun je beter gaan voor 3 single coils).

LP_CL
14 januari 2007, 20:01
Epi SG voor RHCP?

Dan lijkt me de fat strat toch een logischere keuze (mits je er ook Iron Maiden op wilt spelen, anders kun je beter gaan voor 3 single coils).
Fout: Iron maiden speelt met humbuckers.
http://ironmaiden.webvis.net/images/The-Band/Murray/Murray4.jpg
Het enige dat nog fender is bij hen is de body van de gitaar. De rest is gemod. Als je goed kijkt zie je dat hij zelfs zijn whammy bar vervangen heeft door een floyd rose...
Ok, voor RHCP zou je idd beter single coil pickups hebben, maar doorgaans worden voor rock en hardrock bijna altijd humbuckers gebruikt. En vermits dat marijn in deze genres groepen opsomt, zal het voor hem waarschijnlijk beter zijn om een gitaar met humbuckers te kopen. Single coils worden vooral gebruikt in pop/funk/jazz, in inderdaad, ook in de rock vind je uitzonderlijk eens een gitarist die ze gebruikt. Maar andersom zeker ook.
Ik blijf bij mijn standpunt: marijn heeft een humbucker nodig. Wat ik hem wel nog zou aanraden is een Fender fat strat (HSS config), maar dat ligt waarschijnlijk niet meer in zijn budget. Misschien de mexicaanse versie, maar dan nog twijfel ik eraan of die zoveel beter zal zijn dan de G400

grayfink
14 januari 2007, 20:04
Tadaaa!!!!:

http://www.feedback.nl/?id=55&b=GO25770BAG

Zelf nooit uitgeprobeerd, maar over deze Godin's lees ik altijd alleen maar lovende dingen,

jerome
14 januari 2007, 20:26
Tadaaa !! #2

http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstrumenten_gitaren_elektrisch/67914356.html