PDA

View Full Version : Vox 2x12 cab alnico blue



fabrizio
14 januari 2007, 14:13
hello,

nogal wat vox liefhebbers hier, dus misschien heeft iemand ervaringen met de vox 2x12 cab met alnico blues, officiële naam "VOX V212BNX"?

bevindingen?

zijn ze overigens closed back of open back? (dat leer ik immers niet op de vox site...)

thanx!

LostHighway
14 januari 2007, 14:34
Ze zijn open back, zeker in gedachten houden dat ze maar 30Watt zijn!

heavy-metal-thunder
14 januari 2007, 14:51
ik heb enkel silver alnico's in een open back. Mijn maat heeft de blue alnico's in closed back. Closed back klinkt wat meer Marshally... Het zijn wel al wat oudere speakers, ik weet niet of dat veel verschilt met de nieuwe???

op het forum is er iemand die op een silver alnico cab zijn 100W Marshall SLP (1959 of is 't een 2203?) opzet. Hij doet dat al vele jaren, zonder problemen.

imlikeajungle
14 januari 2007, 15:46
op het forum is er iemand die op een silver alnico cab zijn 100W Marshall SLP (1959 of is 't een 2203?) opzet. Hij doet dat al vele jaren, zonder problemen.

Maar hij heeft er toch twee, nee?

Chris Winsemius
14 januari 2007, 16:19
Jerome heeft dacht ik twee van die cabs maar met 1tje gaat het ook goed.

De watts-rating bij Celestion is zeer conservatief en in gesloten cabinetten kunnen ze "helemaal wat hebben".

LostHighway
14 januari 2007, 16:40
Maar hij heeft er toch twee, nee?
Of hij gebruikt ze op slaapkamervolume :D
Nee, kan misschien best ruim genomen zijn, maar op een 30Watt cab ga je imo toch best geen 100Watt top laten blazen..
Jij spreekt ook van Silver alnico's? Zijn die hetzelfde gerated?

Chris Winsemius
14 januari 2007, 17:01
Of hij gebruikt ze op slaapkamervolume :D
Nee, kan misschien best ruim genomen zijn, maar op een 30Watt cab ga je imo toch best geen 100Watt top laten blazen..
Jij spreekt ook van Silver alnico's? Zijn die hetzelfde gerated?

Die Silver Alnico's zouden off. 20 Watt/stuk zijn.

Heb zelf weleens 'n Vintage 30 (60 Watt RMS) op 'n blazende Soldano SLO100 (> 100 Watt) gehangen, geen enkel probleem :)

Heb hier 'n cabje met twee jaren 60 M20s (40 Watt totaal dus, types ook gebruikt in 18 Watters en de BluesBreakers na de alnico's) en de vorige eigenaar had diverse 50 en 100 Watt tops gebruikt op concert-volume... no problem.

David Hollestelle vertelde mij dat ie meestal M25s in z'n oude blackface TwinReverb gebruikt.

De enige kapotte (vastlopende spoel) Celestion die ik ooit heb meegemaakt was 'n T75 in 'n 2x12" cab die door 'n bassist was gebruikt....

Omdat ik voor m'n job versterkers mod en bouw zou ik het nooit kunnen/mogen adviseren (ben ook nog Celestion dealer) maar (bijvoorbeeld) 'n alnico blue van 15 Watt houdt het goed uit in 'n DeluxeReverb van 22 Watt RMS....

heavy-metal-thunder
14 januari 2007, 18:36
hey Chris, die Silver alnico's zijn toch dezelfde als de blauwe? Naar ik vernomen heb, was het gewoon een geintje van Mr. Jennings. Hij wou altijd wat anders dan de anderen. Heb ik van horen zeggen/lezen. Mr. Jennings nooit live ontmoet :-)

LostHighway
14 januari 2007, 19:07
Omdat ik voor m'n job versterkers mod en bouw zou ik het nooit kunnen/mogen adviseren (ben ook nog Celestion dealer) maar (bijvoorbeeld) 'n alnico blue van 15 Watt houdt het goed uit in 'n DeluxeReverb van 22 Watt RMS....
Maar das nog geen 2 15Watters op een 100Watt top.
Het kàn allemaal best zijn, maar dat lijkt me echt serieus onderwaardeerd als ze 50Watt de beest aankunnen en 15Watt staan in de specs en zou ik zeker niet aanraden om van uit te gaan.

beus
14 januari 2007, 22:59
die zilveren alnico's zijn niet hetzelfde als de blauwe. de oude blauwe zijn 15-20W, zilveren 20-25W. de laaste hebben ook een andere constructie en conus (in de zilveren zit ook nog variatie, de latere modellen zijn zwaarder ald de eerdere). en ze kunnen zeker wat hebben want je komt zelden tot nooit VOXen tegen met opgeblazen speakers en een AC30 op volume levert meer als 30W. om het nog maar niet over de AC50 te hebben die ook dezelfde speakers heeft/had
de nieuwe blauwe staan inderdaad voor 15W in de folder maar zijn zeker meer.

Aart

Chris Winsemius
14 januari 2007, 23:04
Maar das nog geen 2 15Watters op een 100Watt top.
Het kàn allemaal best zijn, maar dat lijkt me echt serieus onderwaardeerd als ze 50Watt de beest aankunnen en 15Watt staan in de specs en zou ik zeker niet aanraden om van uit te gaan.

Silvers kunnen wat meer hebben, zie ook de posting van beus.
Jerome heeft natuurlijk z'n mv niet helemaal open maar d'r zullen zeker 30-50 Wattjes uit kunnen komen.

Bij m'n volgende DR-replica gooi ik er gewoon lekker eigenwijs 'n AB in :D

jerome
14 januari 2007, 23:49
Maar hij heeft er toch twee, nee?

Ik speel al meer dan 15 jaar met 1 Vox cab met 2 x 12 inch Silver Alnico's op een Marshall 100 Watt.
Zoals Chris al schrijft staat m'n master nooit hoger dan 4,5 en de preamp meestal op 5.

Ik heb sinds een paar maanden ook een 2e cab met dezelfde speakers.
Ik heb ze nog niet allebei op m'n top gehad, omdat de oude verotte impendancy-selector doorgesoldeerd zit op 16 ohm en ik er dus nog geen 2e cab op aan kan sluiten

Die Blue alnico's schijnen idd ietsje lichter te zijn dan de Silver Alnico's alhoewel ik van verschillende mensen begrepen heb dat de nieuwe blue alnico weer ietsje sterker zijn dan de oude blauwe en dat ze qua capaciteit tussen de oude Blue alnico's en de Silver Alnico's inzitten
De sound vind ik geweldig!
Van een zalig warme bijna cleane sound met een heerlijkrandje tot een lekker heavy geluid met een grom van uit het laag.

Ik vind persoonlijk de speakers veel beter dan de Greenbacks.
De cabs zijn idd halfopen en ik heb begrepen dat dat ook meespeelt

http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/DSC00015-100.jpg

jerome
14 januari 2007, 23:51
De halfopen achterkant met m'n schatjes....
Ik weet trouwens niet of die nieuwe Vox 2x 12 cabs ook halfopen zijn...

http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/DSC00023-100.jpg

fabrizio
15 januari 2007, 10:57
ok, veel reacties, maar is er eigenlijk iemand die een waardeoordeel kan vellen over de betreffende cab? ik overweeg nl er eentje te kopen voor mijn amp, die overigens 23 watt is, dus geen probleem vormt.

joesman
15 januari 2007, 14:20
hoi fabrizio,

ik heb een tijdje terug de voxcab met twee blue alnico's gekocht in combinatie met mijn valvetech hayseed head.
ik ben supertevreden over de cab, ik heb ze vergeleken met een matchless cab en met een heritage cab (eveneens blue alnico) en deze kwam er voor mij persoonlijk als beste uit. Een mooi vol,warm geluid zonder dat het laag gaat overheersen en helemaal niet schril in het hoog, echt de moeite waard!

Over de technische kant van speakers en cabs en versterkers weet ik niet veel, ik weet alleen wat ik hoor en dat is bij deze zeer zeker de moeite!
Ik heb wel de indruk dat hij wel een stuk harder gaat dan een cab met andere speakers. Ligt het aan mij of kan dit effectief waar zijn?

Chris Winsemius
15 januari 2007, 15:06
Ik heb wel de indruk dat hij wel een stuk harder gaat dan een cab met andere speakers. Ligt het aan mij of kan dit effectief waar zijn?

Heb net hetzelfde meegemaakt met 'n vergelijking tussen 'n normale H30 en 'n AB, beide nb. met hetzelfde rendement (100dB@1W@1m); de AB kwam luider over, op 'n prettige manier "aanweziger". Hij reageert dynamisch ook anders en het freq.bereik/voicing is gewoon anders.

fredv
21 januari 2007, 16:37
Maak je over het volume maar geen zorgen: Vox Blue's gaan HARD!!!

Tristan
21 januari 2007, 17:08
@Fabrizio:
Je hebt dus die %13 RSA23 top gekocht neem ik aan?

Mijn ervaring is eigenlijk hetzelfde als Joesman, ik heb bij Van De Haar de Heritage 2x12 cab met Alnico Blue's en de Matchless 2x12 cab met custom Celestions gehoord i.c.m. een Matchless Phoenix top, maar was niet onder de indruk van de klank die uit die cabs kwam...

De Bogner 2x12 Big Size en 1x12 Cube (beide met Vintage 30's) klonken naar mijn idee (in ieder geval in deze combinatie) veel lekkerder...
De Bogner 4x12 Straight (Vintage 30's) klonk ook waanzinnig i.c.m. een Vox AC30CCH top...

Ik heb ook nog een 65 amps 2x12 cab gehoord, volgens mij een combinatie van Heritage G12H en Alnico Blue, ik weet niet meer met welke amp(s), maar daarvan ging ik niet gelijk op mijn kop staan en applaudiseren...

Als het goed is heeft de bij jouw amp horende %13 2x12 cab een combinatie van G12H en Alnico Blue speakers en is hij openback...

Tristan
21 januari 2007, 22:20
Hoi Fabrizio,

Ik heb even op de %13 site gekeken en zie nu dat de cab die bij jouw RSA23 top hoort een verticale closed back 2x12 is en ik lees nu ook dat de amp meer weg zou moeten hebben van een Marshall dan van een Vox, als ik wat er stond goed heb geinterpreteerd tenminste...

Wat betreft een closed back cab die bij je amp zal passen denk ik dat je de Marshall 2061CX weleens zou kunnen proberen, dat is een heerlijk hanteerbaar en goed klinkend cabje, ik ben er zelf zeer tevreden over...
De G12H's die erin zitten zullen denk ik goed combineren met je amp, maar ik denk dat Heritage G12M's of oude T1221 G12M Blackbacks helemaal te gek zullen zijn met de amp...
Voor Marshall type amps zijn dat echt absoluut mijn grote favorieten, werken ook ontzettend goed in closed back cabs...

Vintage 30's zou ik i.c.m. een Marshall type amp niet doen, geven naar mijn idee teveel rafel en een te stug tophoog...

fabrizio
22 januari 2007, 09:27
Dag Tristan,

bedankt voor je post. die 2061 cx had ik graag overwogen, maar helaas is mijn head tien centimeter breder dan die cab, wat ongelofelijk lullig staat, dus toch maar niet. Fred Taccone zelf raadt voor de rsa23 een closed back met greenbacks aan, dus ik denk dat ik dat dan maar eens ga zoeken!

imlikeajungle
22 januari 2007, 10:19
rsa23

:B
Vetjes! Moest je trouwens om zeker te zijn een Bogner 2x12 V30 closed back willen proberen, ben je steeds welkom maar dat weet je...

EDIT: en als je ff wacht is mijn 4x12 met '71 & '72 Greenbacks klaar om ernaast te proberen.

fabrizio
22 januari 2007, 10:20
:B
Vetjes! Moest je trouwens om zeker te zijn een Bogner 2x12 V30 closed back willen proberen, ben je steeds welkom maar dat weet je...

EDIT: en als je ff wacht is mijn 4x12 met '71 & '72 Greenbacks klaar om ernaast te proberen.

daarop heb ik hem getest bij haar. klonk zeer goed, maar ook wel ontstellend luid. (23 watt????)

imlikeajungle
22 januari 2007, 12:22
Alright, moest je een tweede keer willen proberen, of als je 'm nodig hebt voor een AB, het is niet ver.

Tristan
22 januari 2007, 12:55
Dag Tristan,

bedankt voor je post. die 2061 cx had ik graag overwogen, maar helaas is mijn head tien centimeter breder dan die cab, wat ongelofelijk lullig staat, dus toch maar niet. Fred Taccone zelf raadt voor de rsa23 een closed back met greenbacks aan, dus ik denk dat ik dat dan maar eens ga zoeken!

Graag gedaan... :D
Aah, dat is balen, ik dacht echt dat hij er wel op zou kunnen, maar als de top zo uitsteekt dan is dat wel een lullig gezicht inderdaad...
Een closed back met Greenbacks (G12M's) is moeilijk te vinden, meestal zijn het 4x12 cabs en gezien het volume zou een 2x12 cab wel handig zijn (ik heb ook zo'n 20 watt amp die keihard gaat)...
Oh, als je toch bezig bent, check dan gelijk die Heritage Greenbacks (G12M's), die vind ik echt veel beter dan de gewone, of natuurlijk die oude T1221 G12M Blackbacks, die zijn ook erg mooi...
Is een Tube Amp Doctor 2x12 closed back cab niet wat voor je dan, kan je laten bouwen met de speakers die je erin wil, of een cab van Van De Haar?
Die Tube Amp Doctor cabs schijnen van Mojotone te zijn, ik heb er in ieder geval veel goede dingen over gehoord, for what it's worth...
De Hiwatt 2x12 cab zou je ook kunnen checken, die heeft als het goed is standaard G12H's of misschien dat die Fane's nog wat voor je zijn...

fabrizio
22 januari 2007, 14:29
die hiwatt cabs zeggen me wel iets ja, maar ik vind ze nergens!

imlikeajungle
22 januari 2007, 14:40
Bij Piet :seriousf:

fabrizio
22 januari 2007, 14:45
jamaar das een 4x12. volstrekt overbodig voor mij!

Tristan
22 januari 2007, 15:34
Anders gewoon even Electric Sound bellen voor die Hiwatt cabs, daar weten ze vaak wel wat de winkels op voorraad hebben...
www.electricsound.com

Orange en Fender cabs vallen af denk ik, die hebben ook Vintage 30's en die Orange cabs klinken (nog) dichter en zompiger dan de Bogner, bij de Bogner vind ik het wel lekker, maar bij de Orange is het een beetje te veel van het goede naar mijn idee...
Tsja, als je niet al te luide speakers wil hebben dan zou ik in eerste instantie gelijk aan die Heritage G12M's denken eerlijk gezegd...
G12H's gaan ook behoorlijk hard, Alnico Blue's en Vintage 30's idem dito...

jerome
22 januari 2007, 19:33
Dag Tristan,

bedankt voor je post. die 2061 cx had ik graag overwogen, maar helaas is mijn head tien centimeter breder dan die cab, wat ongelofelijk lullig staat, dus toch maar niet. Fred Taccone zelf raadt voor de rsa23 een closed back met greenbacks aan, dus ik denk dat ik dat dan maar eens ga zoeken!

Heb je al eens over die Vox cab met 2 x 12" Blue Alnico's gespeeld waar je dit topic over gestart hebt ?!?!?
De enige manier is toch echt zelf proberen!
Ik vind persoonlijk die Greenbacks echt shitspeakers in verhouding met die Alnico Blue's.
Ik vind de Celestion 65 watters nog 10 x beter klinken als die zwaar overschatte Greenbacks!

Tristan
22 januari 2007, 20:24
Heb je al eens over die Vox cab met 2 x 12" Blue Alnico's gespeeld waar je dit topic over gestart hebt ?!?!?
De enige manier is toch echt zelf proberen!
Ik vind persoonlijk die Greenbacks echt shitspeakers in verhouding met die Alnico Blue's.
Ik vind de Celestion 65 watters nog 10 x beter klinken als die zwaar overschatte Greenbacks!

Ik ben het ten dele met je eens, de Heritage Greenbacks (G12M's) zijn wel erg goed i.m.o...
Die 65 watters en Alnico Blue's heb ik nog niet gehoord i.c.m. een Marshall...

jerome
23 januari 2007, 00:28
Greenbacks vind ik erg neuzelig klinken (op een Marshall)
Héél veel penetrant mid en weinig diepte!
Je hoort ook niet echt meer wat voor gitaar je speelt.
Bij een Alnico Blue (of silver) hoor je veel meer diepte.
Het zijn ook heerlijke dynamische speakers die direct reageren op hoe hard je aan slaat.
En zelfs met een heavy geluid hoor je nog het hout van je gitaar...

Tristan
23 januari 2007, 01:17
Euh, ja, ik begrijp het, maar dat is volgens mij dus bij Heritage G12M Greenbacks en bij sommige goede oude G12M Greenbacks niet het geval...
Die klinken juist heel mooi open, transparant maar ook warm vol en zingend en het laag heeft een soort vloeiende kneedbaarheid die heel erg mooi is...
G12H's zijn naar mijn idee dan weer waanzinnig voor slaggitaar, ultiem in ballen, ultiem Rock 'n Roll... :rockon:
Maar ik moet zeggen dat ik toch wel nieuwsgierig geworden ben naar de combi Marshall + Alnico Blue, maar eens gaan testen dan... :)

future2future
23 januari 2007, 01:29
Voor de topicstarter: k zou gewoon gaan testen

Ik denk dat je de speakerconfiguratie moet kiezen die je gewoon het lekkerst vind klinken en die het best bij jouw stijl past.

beus
23 januari 2007, 22:55
helemaal mee eens, gewoon proberen

de discussie gaat nu vooral over speakers maar is er iemand die weet hoe het VOX cabinet klinkt onafhankelijk van de speakers? hoe is de constructie, kwaliteit, ... of hoe klinkt het cabinet in vergelijking met andere met blue alnico's?

Tristan
24 januari 2007, 00:02
Op jouw vraag was in dit topic al wel gedeeltelijk op geantwoord...
Joesman en ik vonden een Heritage cab met Alnico Blue's in ieder geval niet zo super klinken, volgens Joesman is de Vox cab beter...
Ik heb zelf ook nog een 65 amps cab gehoord met een combinatie van Heritage G12H en Alnico Blue en die vond ik ook niet zo super...
Mijn gok is dus dat de Vox cabs met Alnico Blue's over het algemeen beter zullen klinken dan de boutique cabs, maar echt zeker weet ik dat natuurlijk niet, aangezien ik de Vox cab nog niet getest heb...
Testen staat boven alles, dat geeft natuurlijk pas echt uitsluitsel...

beus
24 januari 2007, 23:04
oja inderdaad, her en der is het vergelijk wel gemaakt. gelukkig komt het VOX cabinet er nog goed uit.

jerome
24 januari 2007, 23:57
Vanavond weer lekker gebruld met m'n Marshall JMP Master Volume top op een Vox cab met 2 Celestion alnico's (silver). Zalige sound!

Wat me vaak opvalt is dat het bij veel versterkers en cabs/speakers enorm belangrijk kan zijn hoe de toonregeling staat.

Bij mijn combinatie bijvoorbeeld gaat het geluid een beetje wollig klinken als de mid boven de 5 komt en worden de lage tonen erg dominant als ik de bas boven de 6 zet.
M.a.w. als de bas op 7 staat en de mid op 6 heb ik echt een k*t geluid;
Wollig, rommelig en penetrant mid en laag.
Draai ik de bas naar 5 á 6 en mid naar 4 á 4 1/2 wordt het geluid ineens supermooi!
Helder, warm maar beslist niet wollig, transparant en met een lekker randje.
En heerlijk dynamisch! Als ik wat harder aansla wordt het geluid ook heavier...

Wat ik er mee wil zeggen is dat het belangrijk is dat je verschillende toonregelingstanden uitprobeerd als je een cab gaat uitproberen!
En probeer m uit op je eigen versterker.
Want op de ene amp kan een cab fantastisch klinken en op de andere echt k*t

Dosmanos
25 januari 2007, 00:25
Recent hoorde ik Superfloor in Grunn, live. De gitarist -Frank - speelt over een ouwe Marshall Super Tremolo (meen ik) en een closed cab met oude greenbacks. Buitengewoon fraai geluid, zeker niet neuzelig o.i.d. Juist heel mooi vol en rond. Hij gebruikte een THD attenuator en dat was geen overbodige luxe. Hard!

Ik werd jaloers op z'n tone.
Check het op superfloor.net