PDA

View Full Version : HETeenJCM900kanwelmooizijntopic (soundclip)



sebastiaan88
14 januari 2007, 13:10
Nou mensen hier de sample

Click here to watch StillgottheJCM900-70 (http://media.putfile.com/StillgottheJCM900-70)

Setup:

Epiphone lespaul standard (met standaard elementen) ---->JCM900 Dual reverb4100
Digitech RP3 met alleen een compressortje aan en een EQtje ingesteld in de effectsloop
Opgenomen met Cubase SX2 en een AKG Perception 210

Mensen die een JCM900 gaar vinden klinken moeten deze sample maar eens luisteren
MAAR LET OP DE SOUND EN NIET OP MN SPEL!:P want anders neem ik de sound mee ten onder.

Ik zou graag commentaar ontvangen van jullie, en vooral de mensen die gelijk al beweren dat een JCM900 niet mooi kan klinken. En alleen al aan dit effect valt een hoop op te knappen

Groetjes sebas (let niet op de valse bends, ben mn Kahler op mn Valley arts gewent dus dit is weer even wennen)

rugzak
14 januari 2007, 21:18
............................

zjanke
14 januari 2007, 21:38
Sorry, maar ik vind het niks. (maar ik zeg niet dat een 900 niet goed kan klinken). Klinkt alsof het geluid in een doos zit, dichtgesmeerd en niet gedefinieerd.

Azrael
14 januari 2007, 21:51
Sorry, maar ik vind het niks. (maar ik zeg niet dat een 900 niet goed kan klinken). Klinkt alsof het geluid in een doos zit, dichtgesmeerd en niet gedefinieerd.

Alsof hij in een koekblik speelt inderdaad. Klinkt helemaal niet mooi......

sebastiaan88
14 januari 2007, 21:59
Hahah, nee klopt,
maar dat is niet de eigenschap van de jcm hoor,
dat komt door mn mic/micpositie goedkope EQtje en mn goedkope compressor tzit wel in een RP3tje he moet je niet bijzonder veel van verwachten,
Maar het gaat erom dat mensen die de JCM900 4100 kennen, horen dat alle negativiteit die erover gesproken word, eruit gehaald kan worden door er simpel mee te spelen,
zeg wat ik ermee moet doen, en ik neem het op.

kom maar bij me staan je weet niet wat je hoor. Ik had jullie reactie al verwacht, ik hoorde het namelijk ook toen ik het opgenomen had,
maar nogmaals, de jcm900gaarheid is eruit. ofniet?

Fumi SG
14 januari 2007, 22:01
Ik vind het jammer dat je het zo brengt.. eigenlijk had je het anders moeten brengen. Iets in de richting van 'Ik heb nu toch een vette sound!' ofzo, zonder vermelding dat het een JCM900 is. Ik had dán de reacties wel eens willen horen.

Azrael
14 januari 2007, 22:01
Hahah, nee klopt,
maar dat is niet de eigenschap van de jcm hoor,
dat komt door mn mic/micpositie goedkope EQtje en mn goedkope compressor,
Maar het gaat erom dat mensen die de JCM900 4100 kennen, horen dat alle negativiteit die erover gesproken word, eruit gehaald kan worden door er simpel mee te spelen,
zeg wat ik ermee moet doen, en ik neem het op.

kom maar bij me staan je weet niet wat je hoor. Ik had jullie reactie al verwacht, ik hoorde het namelijk ook toen ik het opgenomen had,
maar nogmaals, de jcm900gaarheid is eruit. ofniet?

Nou , het zal wel maar het komt stom over. Je maakt een soundsample om te horen dat de JCM goed klinkt en komt met een sample aan zetten die slecht klinkt. Wat verwacht je? Als ik dit hoor zeg ik "klinkt slecht joh zijn gitaar en amp". En hoe dat komt.....tja...dat kan ik hier achter mijn pc niet ruiken maar dit is vrij nutteloos zo.

Azrael
14 januari 2007, 22:02
Ik vind het jammer dat je het zo brengt.. eigenlijk had je het anders moeten brengen. Iets in de richting van 'Ik heb nu toch een vette sound!' ofzo, zonder vermelding dat het een JCM900 is. Ik had dán de reacties wel eens willen horen.

Uuh......ik weet niks van Marshall JCM900 amps en beoordeelde dit gewoon op de sound. Heb nog nooit op zo'n ding gespeeld.

sebastiaan88
14 januari 2007, 22:07
ik had dit gezegt:
Mensen die een JCM900 gaar vinden klinken moeten deze sample maar eens luisteren
MAAR LET OP DE SOUND EN NIET OP MN SPEL!:P want anders neem ik de sound mee ten onder.

Ik zou graag commentaar ontvangen van jullie, en vooral de mensen die gelijk al beweren dat een JCM900 niet mooi kan klinken.

Gare mic, gare vooringestelde compressor en gare mic positie ofniet, iedereen die bekend is met een 4100 vind dit goed klinken,

maar toch bedankt voor je reactie azreal het blijft een meningskwestie natuurlijk.

sebastiaan88
14 januari 2007, 22:12
Jullie mogen ook met suggesties komen hoor,
als je het is wil horen als ik wat minder laag erin gooi en wat meer mid/high, neem ik het nog een keer op, kan je het vergelijken incl valse bends

misschien krijg je dan een beter idee

Erikt
14 januari 2007, 22:17
En als je nou ook eens een ander type muziek probeert? Die JCM's zijn toch ook rock/metal beestjes.. laat mij maar eens horen!

Over deze ene soundclip.. tja het is mijn geluid niet, het is heel mat inderdaad.. net alsof je een doos om je versterker hebt gezet.. maar dat kan dan ook weer een beetje aan de opnamekwaliteit/effecten liggen..

Wil je een eerlijk oordeel? Post dan meerdere soundclips met meerdere soorten muziekstijlen

:chicken:

Toaster
14 januari 2007, 22:19
Een keer stemmen en je bends volledig afmaken.

Het geluid leeft niet. Kis misschien een ander element. Eentje dat helderder klinkt.

Azrael
14 januari 2007, 22:20
En gooi die Digitech eruit als je opneemt. Want dat maakt het nog slechter allemaal...

sebastiaan88
14 januari 2007, 22:23
Geloof me dat maakt het niet slechter, ga niet een jcm900 4100 zonder eqtje of iets spelen, want dan word je gek clean is mooi maar overdrive JAKKES
Idd maar ik zei al, niet zeuren over mn bends, ben mn kahler tremelo op mn valley gewent en de heerlijke hals, die is ff harder werken + net nieuwe snaren die nog lekker aan het ontstemmen zijn, nogmaals
SOUND
niet
Spel

maar bedankt voor de reactie

IK LAAT JE MORGEN WEL HOREN HOE HIJ ZONDER DIE RP KLINKT,
en maak gelijk wat ander spul

Davidian
14 januari 2007, 22:41
Gooi hem aub op de brug pickup. En wat zuipt daar de sustain weg? Die digitech of zo?

AART
14 januari 2007, 23:00
Heb zelf een half jaar een 2100 gehad en die vond ik wel wat beter dan dit.

Ik vind hem een beetje te scherp in het hoog/hoogmid en het klinkt zoals door anderen gezegd blikkerig.

Als je iets zou willen opnemen oor me: Enter Sandman main riff of master of puppets main riff, dat is wel lekker te beoordelen.

Misery Signals
14 januari 2007, 23:49
Hey,

IK snap wel waar Sebas naartoe wil. Als je een JCM900 hebt als eerste lampenamp, ben je eerst blij. Nadien merk je toch dat hij vanalles mist. Het enige wat je dan kan doen is een andere kopen, ofwel met vanalles aan 't geluid sleutelen tot je een aanvaardbare toon hebt als je geen geld hebt.
Ik heb ooit 't eerste gedaan toen ik in die situatie was, Sebas heeft voor 't tweede gekozen. Ik denk dat als hij geld mocht hebben al lang een andere had.

Ik vind dat de clip nog vrij goed klinkt. Het geluid ligt niet zo gek ver af van dat Gary Moore geluid dat hij beoogde. Nuja, als je solowerk doet, klinkt eender welke lampenamp best aanvaardbaar vind ik. Het is vooral bij riffs spelen en afdempen dat een versterker vaak op zijn bek gaat.

LCH
15 januari 2007, 08:45
Deze soundclip ben ik niet kapot van en ja sebastiaan88, dat ligt aan de sound. ;)

Zoals al eerder vermeld in dit topic klinkt het een beetje karakterloos. Kun je daar wat aan doen met de EQ? Mijnsinziens niet, dat is de aard van het beestje. Toch zou ik graag meer soundclips willen horen. Speel bv. eens een stukje clean (hoeft heus niet Knopfler-style te zijn, keep it simple), een stukje metal, een stukje hardrock, en een mooie rock-solo. Hebben we meteen een beeld van hoe veelzijdig dat ding is.

sebastiaan88
15 januari 2007, 09:26
Kzal straks als ik thuis ben wat verschillende dingen opnemen,
Zoals:

Hold the line mainriff,
Sweet home alabama clean
Georgy porgy (valley arts) Clean + OD
Guns N Roses, tokkel + solo
Master of Puppets
3doors down - when im gone Mainriff, Chorus chords, break

Nog meer datje wil horen?
Btw waarom wil je hem op de bridge pickup hebben,
ik zal ook nog still got, opnemen door mn geluid zonder RP, en met andere instellingen, kunnen jullie dat ook beoordelen, ik wil graag dat jullie weten waar ik naartoe wil, ondanks dat ik geen sm57 heb die ik tegen de speaker aan kan zetten maar een groot membraam mic, en zonder verstand van waar ik die ergens moet plaatsen voor goed geluid. Hoop ik dat jullie de sound een beetje kunnen beoordelen

Rutger
15 januari 2007, 09:32
Ik moet me helaas aansluiten bij de andere negatieve reacties.... ik ken de JCM900 en weet dat ie VEEL beter kan klinken dan dit. Gooi die Digitech er tussenuit, die zuigt al je body weg. M'n broer heeft precies die combi JCM900+Digitech RP(12) gehad, en toen ie een keer zonder RP12 speelde heeft ie daarna direct die RP12 weggeflikkert.

Gitaar direct op je amp inpluggen en dan opnemen.

Davidian
15 januari 2007, 09:37
Kzal straks als ik thuis ben wat verschillende dingen opnemen,
Zoals:

Hold the line mainriff,
Sweet home alabama clean
Georgy porgy (valley arts) Clean + OD
Guns N Roses, tokkel + solo
Master of Puppets
3doors down - when im gone Mainriff, Chorus chords, break

Nog meer datje wil horen?
Btw waarom wil je hem op de bridge pickup hebben,
ik zal ook nog still got, opnemen door mn geluid zonder RP, en met andere instellingen, kunnen jullie dat ook beoordelen, ik wil graag dat jullie weten waar ik naartoe wil, ondanks dat ik geen sm57 heb die ik tegen de speaker aan kan zetten maar een groot membraam mic, en zonder verstand van waar ik die ergens moet plaatsen voor goed geluid. Hoop ik dat jullie de sound een beetje kunnen beoordelen

Ik bedoelde de neck pick up sorry :p

Ibanez RuleZ
15 januari 2007, 11:09
Kzal straks als ik thuis ben wat verschillende dingen opnemen,
Zoals:

Hold the line mainriff,
Sweet home alabama clean
Georgy porgy (valley arts) Clean + OD
Guns N Roses, tokkel + solo
Master of Puppets
3doors down - when im gone Mainriff, Chorus chords, break

Nog meer datje wil horen?
Btw waarom wil je hem op de bridge pickup hebben,
ik zal ook nog still got, opnemen door mn geluid zonder RP, en met andere instellingen, kunnen jullie dat ook beoordelen, ik wil graag dat jullie weten waar ik naartoe wil, ondanks dat ik geen sm57 heb die ik tegen de speaker aan kan zetten maar een groot membraam mic, en zonder verstand van waar ik die ergens moet plaatsen voor goed geluid. Hoop ik dat jullie de sound een beetje kunnen beoordelen


1. mic NOOIT voor het midden van de speaker zetten, altijd iets van het midden af, speel hiermee en weest verbaasd hoeveel dit uitmaakt
2. als je een fatsoenlijk opname programma hebt, dan zitten daar ook wel de nodige effecten in zoals een delay of echo. RP er uit gooien aub.

thats it. vond het geluid trouwens eveneens weinig soeps... doet het niet vor mij.

harrald

sebastiaan88
15 januari 2007, 14:50
Hahahah, ooo heerlijk die negatieve reacties,
Bedankt voor je tips, Direct tegen het speaker doek of er een stukje af, het is een AKG 210 perception grootmembraam condensator.

Ik heb cubase sx2, dus kan er wel een reverbje overheen gooien,
Ik zal is wat spelen, Maar nogmaals het is meningsgebonden al begrijp ik volkomen, (na behoren van de soundclip) dattie klinkt alsof hij in een zak met watten is gegooit. Maar in reallife klinkt dit zoveel beter, en idd ik heb geprobeerd het gary moore soundje te benaderen, ik zelf ben totaal NIET weg van de sound van alleen de JCM900 overdrive, gromt en rammelt aan alle kanten op de meest vervelende manier, ik ben geen akkoorden ragman, misschien dat die mensen dat leuk vinden, maar ik niet, nogmaals, in mn band ben ik ook solo gitarist/zanger en ben officieel akoestisch gitarist. Ik kan wel wat akkoordjes raggen, en lekker grommen met de bridge pickup, maar voor mijn geluid moet je absoluut niet op die overdrive spelen zonder iets van een EQtje ertussen, want met die presence bass mid en treble pots op je DR hoef je niet aan de slag te gaan dat levert weinig positiefs op.

Ik zal het jullie allemaal laten horen. Kijken of mn mams het er mee eens is dat ik nu de amp ga aansluiten
tot ZO!:P

sebastiaan88
15 januari 2007, 15:01
Oja en nog als reactie op MISERY

Hij heeft gelijk,
Ik ben acoustisch gitarist, en student. En ben al mn centen in die acoustische gitaar aan het stoppen. (Larrivee OM-09 <3)
Als ik geld had had ik al lang wat anders, maar dan ook gelijk iets wat ik echt wil. Niet iets van mwa mwa mwa,, agg tgaat.
Ik heb toen die jcm900 gekocht omdat het voor mij gewoon een koopje was, zeker als je nu ziet dat hij bij feedback staat voor 1249.
er moeten nog nieuwe eindbuizen in, maar ik moet nog even zon biasadaptertje aanschaffen, kheb nog jj's liggen en militaire kwaliteit gevallen.
Het is maar net waar je je prioriteiten stelt. Ik kies voor de akoestische gitaar.
Maar kan ook een Rack gana bouwen, want sorry ik zal het toegeven, ik ben eerder een lukather man die een preampje van dat heeft en een eindtrapje van dat merk, dan 3 verschillende 19"effectendozen dan dat ik een Plexi koop met een standaard instelling waar ik altijd mee speel. Zowieso vind ik nummers coveren als oefening erg leuk, dus wil die sounds graag nabouwen.

Maarja, heb daar simpelweg nu het geld niet voor, en ik heb ondanks dat het een JCM900 volgens vele een betere stagesound dan menig andere bandjes in de omgeving

Azrael
15 januari 2007, 15:03
1249? Gloeiende gloeiende............

JorikDekkers
15 januari 2007, 15:28
@ Sebastiaan: ik ben het met het meeste met je eens: dat wil zeggen het stuk over lukather, racks coveren en dat soort zaken. Je hoort zelf ook dat die eerste opname niet zo lekker klonk, maar daar reply k eigenlijk niet eens voor,

want gast, wind je toch niet zo op! Je hoeft je gelijk niet te halen want
1) bij sommige mensen hier lukt dat sowieso niet
2) wat maakt het uit dat ze het niet met je eens zijn? als jij toch een vet geluid hebt is t toch prima.

En wat dat arme student betreft, ik ben ook van '88 en moet het met nogal wat minder stellen dus...

PimRocks
15 januari 2007, 16:02
ik ook...
maar dan mag ik nog steeds de meeste 900's die ik heb gehoord wel kut vinden...
ik heb er denk ik pas hooguit 2 gehoord die wel goed klonken.
geef mij maar een JCM800

DaveItUp
15 januari 2007, 16:04
Zoals al eerder gezegd, vooral bij crunchy riffs gaat dat ding op z'n bakkes. Vind deze lead ook niets hebben eigenlijk, nasaal. Sorry.

Wizz
15 januari 2007, 16:09
Ten eerste : JCM 900 is een serie, met zeer uiteenlopende modellen binnen de serie. Je kunt dus niet zeggen "een JCM 800 is te gek" of "een JCM 900 is kut". Zoals er grote verschillen bestaan tussen een Volkswagen Transporter en een Golf, zijn die er ook tussen bij voorbeeld een JCM 900 SLX en een JCM 900 Dual Reverb. Nauwelijks met elkaar te vergelijken die twee, misschien zelfs een beetje dom van ome Jim om ze samen in een serie te plaatsen...
Ten tweede : Veel van het gekanker op de verschillende JCM 900 modellen is terug te voeren op het feit dat er in die tijd (jaren negentig) überhaupt geen goede nieuwe buizen te krijgen waren, vooral de ECC 83's waren nog nooit zo belabberd geweest. Mijn in 1998 nieuw aangeschafte JCM 900 SLX klonk, uit de doos gehaald, als een natte krant. Ik ben toen echter niet op forums gaan lopen kraaien dat "JCM 900's ruk zijn", maar heb Ernst Fliek wat met buizen laten rommelen en sindsdien steek ik iedereen de ogen uit met die versterker.
Ten derde : Hoe simpel ze ook mogen zijn, veel Marshalls zijn kennelijk toch te ingewikkeld voor menig gitaristje. Die vijf tot tien ronde dingetjes aan de voorkant zijn bedoeld om aan te draaien, om de versterker af te stellen op jouw gitaar, jouw stijl, en jouw smaak.
Zo kreeg ik recent een gitaarleraar en zijn leerling op bezoek, om een Gibson uit te zoeken. De leraar draaide op één van onze Marshalls eerst de Presence op nul, Bass op tien, Mid op nul, treble op zes, Gain op tien, zette toen de versterker aan, hup, meteen naar het scheurkanaal. Zoals te verwachten was klonk het verschrikkelijk, de ene Les Paul nog beroerder dan de andere. Toen ik probeerde de versterker af te regelen kreeg ik echter op mijn flikker van de leraar : Dit was zijn sound, en alle zes Gibsons waren kutgitaren.
Tegen zoveel wijsheid was (zelfs) ik niet opgewassen...

Wizz

robert-gitarist
15 januari 2007, 16:27
De JCM900 4500 was mijn eerste buizenbak.In het begin(zoals iemand al zei) was ik echt super blij ermee.naar mate ik meer in buizenversterkers verdiepen kwam ik er achter dat mn jcm900 best een karakterloos ding was.Ik miste iets.Mids had ie wel,bass ook wel maar toch had ie niet een mooie volle overdrive die ik wou hebben.Ik heb hem na een jaartje ong. verkocht.Ik heb nu inmiddels een aantal andere amps.Maar ik moet eerlijk zeggen,de sounddemo in je eerste post valt mij niet echt tegen.Flikker voortaan wel die goedkope digipech shit eruit.Kleine tip: boost die marshall eens met een overdrive/boost pedaal á la MXR MicroAmp of iets van een Boss SD-1.Zo word je drive gehalte al iets meer en een vollere toon.Je sounddemo vind ik neit slecht maar zoals ik al zei,het klinkt wat karakterloos.Het had bijv. ook opgenomen kunnen zijn met iets van een Line6 pod ofzo ;)
Maar goed,ik ben erg benieuwd na je andere demo's die je gaat maken.

sebastiaan88
15 januari 2007, 16:30
Hahaha idd jongens,
Maar ik probeer mn gelijk niet te halen,
maar ik was ff in een rush, dat ik hem vet vond klinken,
dus ik opnemen, niet naar luisteren HOP op forum,
nog eens terug luisteren
en naar mate het kritiek opliep nog een keer luisteren, en idd jullie hebben gelijk. Dus ik verder spelen, nog meer knopjes draaien, met en zonder rp.
Ik ga binnen 10min nu een extra sample zonder RP, met instellingen
Presence 8 bass 1 mid 3 treble 4 leadgain 20:P(onzin natuurlijk) mastervolume vol, en digitech volume helemala terug (heb voor de rest alles van de digi uitstaat dus @ bypass, is gewoon om de eindtrap over de nek te jagen, wat dan waarschijnlijk weer helemaal geen nut heeft omdat mn signaal, minder is doordat de RP het weer inkort,
Maaaar gaat om het idee:P

Dus tot zo

robert-gitarist
15 januari 2007, 16:45
Bass op 1?
Damn vandaar dat ik het het nogal iel en dun vond klinken :stop:

Wizz
15 januari 2007, 16:57
Ik zet de bass op/rond één als ik er een Les Paul in prik, bij een Strat gaat 'ie veel verder open...

Wizz

Punkrockerke
15 januari 2007, 16:59
Een tip om een dual reverb goed te laten klinken: Neem het cleane kanaal, draai er redelijk wat gain bij, en zet de master luid. Zet er dan een goede booster voor, en stel de eq. af met veel bass, veel mids, treble max 1/4 en het hoog/scherpte afstellen met de presence... en niet vergeten: vooral luid zetten!

sebastiaan88
15 januari 2007, 17:09
Zo tering,
Ik word er niet goed van
ik heb wel andere instellingen nu hoor
Maar als ik nu opneem klinkt het alsof ik me mic overstuur,
en als ik mn mic er verder vanaf zet, klinkt het weer als een doos(dat was denk ik ook de reden vorige keer)
lager volume is weer minder mooi:S

GRR WORD GEK:P

maarja jongens, als ik er geen goed geluid uit krijg met opnemen,
ik heb nu een beter geluid dan eerst, dus ben wel aardig tevreden

Laat zo wat horen, helaas lopen die 10min een beetje uit.

sebastiaan88
15 januari 2007, 17:34
Nou ik heb het helemaal gehad, hij komt niet meer vandaag
als ik het opneem kraakt het aan alle kanten, komt doordat mn mic er zo dicht opsta, maar krijg dan niet dat gare BLIKKEDOOS GELUID, maar ik word er zo niet goed van, en ontzettend agressief, dat ik er gewoon mee stop voor vandaag.
Heb nu geen tijd meer ook
Je hoort het wel

robert-gitarist
15 januari 2007, 18:18
Kortom,tijd voor wat andere gear :rockon: :D

*edit.Op wat voor cabinet speel je?

Tristan
15 januari 2007, 18:39
Mwa, ik vond het clipje wel okee klinken hoor...
Het komt volgens mij redelijk in de buurt van Gary Moore zijn sound in dat nummer, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf niet zo gecharmeerd ben van dat geluid, ook niet bij hem...
Het heeft voor mij net iets te veel rafel en het klinkt een beetje ongedefinieerd, bij de sound van Gary Moore zit er wat meer hoog in en volgens mij ook een lichte (digitale) reverb die het wat levendiger maakt...

De JCM900 Dual Reverbs waar ik weleens op gespeeld heb waren allemaal 2x12 combo's, 100 watters denk ik...
Wat ik wel fijn aan die amps vond is dat er vrijwel altijd 1 setting was die het lekkerste klonk, daardoor zijn het wel hele makkelijke amps om in te stellen, ideaal als je niet over je eigen backline kan spelen, dan hoop ik ook altijd dat er zo'n ding staat, omdat je er zeer snel een redelijk geluid uit kan halen...
De treble is zo schel dat je deze knop meestal eigenlijk niet verder dan een kwart kan draaien, presence kan meestal ook niet zo hoog, het midden en het laag kan je meestal weer wat verder opendraaien...
Een nadeel van die amps is gewoon het gebrek aan dynamiek, ballen en laag en als je hem niet goed afstelt kunnen ze rafelig gaan klinken...

Alles is wel relatief natuurlijk, de ene Marshall is de andere niet, ik ben ook behoorlijke verschillen tegengekomen tussen verschillende Marshall amps van hetzelfde model...
Over het algemeen zou ik echter wel durven stellen dat de JCM900 Dual Reverbs niet de lekkerst klinkende amps zijn die Marshall heeft gemaakt...

jerome
15 januari 2007, 20:58
Het blijft natuurlijk smaak
Echt slecht vind ik ze niet klinken maar ze missen idd echte dynamiek.
En de vervorming vind ik té syntetisch klinken
Het is mij nooit gelukt om er een echt mooie transparante heavy sound uit te halen
Daarom vind ik persoonlijk de JCM 800 en de JMP tops véééél lekkerder klinken!!!