PDA

View Full Version : mesa DC5 speakerload



qwertyuiop
14 januari 2007, 12:53
hoi,

ik heb onlangs een dc5 gekocht; 1 x12 inch speaker 8 ohm zit ingebouwd. de versterker heeft 3 speakeruitgangen 1x 8 ohm en 2 x 4ohm. de ingebouwde speaker is 8 ohm en zit dus op de 8ohm uitgang aangesloten. nu wil ik er een tweede 8 ohm speaker aanhangen; de gebruiksaanwijzing zegt nu dat je dan beide 8 ohm speakers op de 4ohm's uitgangen moet zetten???

ik heb net de xtra speaker aan een 4 ohm uitgang gehangen terwijl de ingebouwde speaker nog steeds aan de 8ohm uitgang hing; dat klonk prima, geen vermogenverlies volgens mij.

wat is nu de beste aansluiting? (meeste vermogen, meeste headroom, geen kans op problemen)

bedankt alvast voor de antwoorden.

Nocki
14 januari 2007, 14:01
gebruik je 1 8ohm speaker dan dus zoals het was op de 8 ohm/.


gebruik je 2 8ohm speakers dan beide speakers op 4 en 4 ohm



8ohm
4ohm -> speaker 1
4ohm -> speaker 2

Fenndangoband
14 januari 2007, 15:15
Ik heb me 1,5 maand geleden ook de DC 5 aangeschaft... een lekker ding. Ik raad je aan voor het goede gebruik van je amp om de 2 speakers op 4 ohm te zetten... je behaalt hetzelfde resultaat en is minder belastend voor je amp. Ik wist dit ook niet maar heb eens navraag gedaan.
Een vraagje voor topic starter: "heb jij de footswitch voor de equalizer en de reverb aan en uit te doen??... zoniet wat gebruik je er voor??"

AART
14 januari 2007, 16:39
Zoals nocki zegt.
Staat ook in de manual, verkrijgbaar op www.mesaboogie.com.

qwertyuiop
15 januari 2007, 09:40
Zoals nocki zegt.
Staat ook in de manual, verkrijgbaar op www.mesaboogie.com.

uiteraard heb ik eerst de manual gelezen....(staat ook in mijn openingspost he?;-)) en die geloof ik ook wel, maar vroeg me af waarom je de 2x 8 ohm's speakers dan beter op de 4 ohm's uitgangen kunt aansluiten, klonk mij niet logisch in de oren namelijk..... begreep gisterenavond van de drummer van mijn band dat die 4 ohm's uitgangen w.s. parallel geschakeld zijn.
daarom dus. in de manual staat overigens ook dat je gerust een beetje kunt experimenteren met de aansluitingen. daar raak ik dan een beetje van in de war...weetjewel....duh

de footswitch van de eq/reverb heb ik er niet bij gekregen. hoef ik ook niet, reverb staat altijd aan (heel lage stand) en de eq ga ik denk ik niet gebruiken, en als ik 'm gebruik is het standaard op het lead-kanaal. hoef dus niet te schakelen.....

bedankt voor de antwoorden! ga vanmiddag ff checken hoe dat klinkt beide 8 ohm's speakers op de 4 ohm's uitgangen!