PDA

View Full Version : Gitaar + versterker voor beginnend bandje



Martijn-w
14 januari 2007, 11:57
Hallo Mensen :)

Ik zit sinds kort (september 2006) in een bandje. Op dit moment speel ik nog op een takamine, maar ik wil graag overstappen op een elektrische gitaar, vanwege de sound.
We willen eigenlijk allerlei stijlen muziek gaan spelen, van feestmuziek en ska tot stevige rock als Cranberries - Zombie. Nou ben ik samen met mijn collega gitaarspeler bij wat winkels langsgeweest. Ik had nog niet echt nagedacht over mijn budget, maar inmiddels heb ik me bedacht om maximaal zo'n 1000 euro aan de complete set uit te geven.
In de winkel werd aangegeven dat de look wel belangrijk was, omdat de meeste merken wel vrij goede gitaren afleveren. Natuurlijk is er wel verschil. Ik zelf vind de yamaha rgxa2 erg mooi, ik hou wel van wit voor een gitaar.
Wat versterkers betreft werd de line 6 spider 3 aanbevolen, maar zoals ik hier lees is niet iedereen er even positief over. Het voordeel van deze versterker is dat je er allerlei sounds uit kan halen, wat wel handig is voor ons repertoire.

Mijn vraag is dus eigenlijk, is deze combinatie van de yamaha rgxa2 en de line 6 spider 3 150 een goede combo?
Of welke gitaar en versterker zouden jullie aanraden?

Squier4ever
14 januari 2007, 12:59
Ga ook zeker eens een Peavey Valveking (versterker) testen. in principe heb je met een 50 watt amp meer dan genoeg power in een bandje, 150 watt is IMO echt overbodig. ik speel zelf met een 15 watt buizenbak, zonder enkel probleem.

Qua gitaren: die yamaha is van plastic he, weet niet of en hoe dat gaat klinken. als je een valvestate zou nemen zou je ook voor een epiphone les paul kunnen kijken, of neem anders gewoon een tele; London city maakt erg goede tele's IMO.

Martijn-w
14 januari 2007, 13:12
De yamaha rgxa2 is niet van plastic. Er zit een lichtgewicht hout in, met wat zwaarder hout aan de buitenkant.

De line 6 spider 3 wordt in bijvoorbeeld het meet music magazine aangeprezen. Kan je met zo'n peavy valveking makkelijk verschillende sounds maken? Dat vind ik namelijk een groot voordeel van de line 6. Dit omdat ik toch allerlei verschillende stijlen ga spelen.

Het vermogen ben ik nog niet echt over uit. Gaat zo'n 75 watter echt hard genoeg voor een optreden?

Ohja, een les paul vind ik niet echt zo mooi.

a darker shade of grey
14 januari 2007, 13:40
Voor die muziek:
Fender Mexicaanse Telecaster + mooi marshall bakje (valvestate of tweedehands dsl).

Veel plezier!

Rormo
14 januari 2007, 13:48
idd Fender Mexican telecaster of stratocaster. Beiden zullen het goed doen en kun je krijgen voor 400-500 euro. Dan heb je nog 500-600 over voor een versterker. Zou ik persoonlijk een tweede hands Marshall DSL 401 kopen. Peavey valveking schijnt zoals gezegd ook goed te zijn.

Enne dat de look vrij belangrijks is omdat alle merken wel goede gitaren afleveren vind ik echt grote onzin. Sommige merken besteeden juist het grootste deel van hun budget aan de look, en bezuinigen op hardware waardoor je een slechtere gitaar hebt. Ik zou toch echt wel even goed nadenken voor je iets koopt. En vergelijk ook zeker prijzen in verschillende winkels. Check bijvoorbeeld altijd even wat je aankoop zou kosten op Feedback.nl of musicstore.de. Daar blijkt het vaak nog een stuk goedkoper te zijn.

andoni
14 januari 2007, 13:54
Als het de bedoeling is om op te treden zou ik die Spider al links laten liggen, Line6 maakt best goed spul maar de Spiders zijn oefenverstertjes, niet meer of niet minder, ongeacht of ze nu 15 of 150 Watt uitbraken. Ik heb een tijdje gerepeteerd met een Spider 212 100 Watter en dat prikte echt niet door het bandgeluid heen.

Als je wil optreden met een budget van 1000 euro zou ik proberen een entry-level buizenbak te scoren (Peavey Classic is ook mooi, 2e hands zijn er meer dingen te vinden, maar dan neem je best iemand mee die verstand van buizenbakken heeft) en met het resterende budget kijken naar een degelijk budgetgitaartje. Voor optredens is imo voor het geluid vooral de versterker belangrijk. Een goede gitaar is uiteraard zeer leuk en inspireert je om beter spelen, maar als er geen mooi geluid uit je versterker komt ben je daar niet veel mee in een optreedsituatie.

Squier4ever
14 januari 2007, 14:17
15 watt is al genoeg om op te treden

met een Valveking kun je ook verschillende stijlen spelen, je hebt eigenlijk helemaal niet veel verschillende sounds nodig is mijn ervaring.

Ik zou zelf ook geen spider meer kopen...
heb er wel 1, maar eigenlijk alleen nog maar omdat ie voor mijn studentenkamer meer dan voldoende is.

qua gitaar zou ik voor een tele gaan, die zijn vet.

almarvk
14 januari 2007, 14:20
Een tele of een strat zijn er iig prima voor.

Ik zou als ik jou was niet voor een transistor of modeling versterker gaan. Je kan altijd nog een JCM800/900 combo of die DSL401 combo halen met daarvoor nog een effectenbak. Ik denk dat je daar veel meer en langer plezier van hebt. Ook een goede Fender of Peavey combo zijn er prima voor.

Flatroc
14 januari 2007, 16:01
een vriend van me heeft een Marshall Valvestate 65 watt incl. alu-case te koop, voor zo'n kleine 300 euros, das welicht iets voor jou. Meer dan genoeg volume.

Wimvdb
14 januari 2007, 16:33
Sorry hoor , maar met 1000 € valt VEEL meer te krijgen. De set die ik nu heb is:

Gibson SG special
Peavey classic 30
big muff

heeft mij in het totaal net 900 € gekost voor een vrij professionele set !

hendrix_appendix
14 januari 2007, 21:57
Ik zou zeggen kijk eens op marktplaats en let op merken als Epiphone (standards zijn erg goed), Fender (voornamelijk enkelspoels, kan dus soms wat te iel zijn), Of Ibanez(goede prijis voor de afwerking denk aan zo'n 400-500 euro) Verder moet een PRS SE ook wel voor die prijs te vinden zijn alleen vond ik de SE singlecut zwaar tegenvallen qua geluid. Dus bespaar niet al te veel op je gitaar, voor 400 euro heb je tweedehands bijnaaltijd wel wat goeds en verder zou ik als versterker voor een 50 watt buizencombo gaan, denk aan marshall JCM series, Peavey Valveking, Randall RG50 enz. Verder is het misschien leuk om bijvoorbeeld zo'n mulieffect pedaal als Boss GT5 aan te schaffen, zodat je je een beetje kunt orienteren op welke effecten je aanspreken.

StaceySonic
14 januari 2007, 23:02
Op marktplaats staat momenteel een heel erg mooie Epi Les Paul custom.

Hier (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/69549977-epiphone-gibson-lp-custom-3-pick-ups-nieuw-met-koffer.html%3Freturn%3DeJxNyUsOgyAQgOG7mOhOESVBMaa xN6GWVMIzMKbWpncvdNXNzPfPcIbZW7J2igyPhBW34J5RTBuAZ wgp54VtDA8KvOYcYmM1MvsphaqFraWNEHYjLAiLouU8%252FF% 252FqhwQe0hZaKAgyrhtaKRmaDYy%252BHHrG1T3O4Mp%252Bw WV%252F1WkstBsyu0zyIySe0mceiV1LBzLmeqXqKR4xSeWizM% 252FKz7iYPl%252FDrURh%26df%3D1%26p%3D1%26fta%3DeNp NkktqAzEMQO%252FiRdaWbEuWTM5SBlLKwJSETpqmLbl7%252F ZlUszJ%252BWJ8neVLS31Wzus%252BP5eU2Lasrq1JQd1%252B OcDitx%252BtZoSygjLksqBzrcdWf%252BVKWu6LnHKUs3xoYB GI5r7Pi4XKEliaqu0xvr67MNcWqNel8qvknDV5%252FZ%252FW lFyYWQRR4PquIPUnizA3hDiX0DQVDMaSO4g6hSEPJUMjYEW0VI RB5Sg3xhoQRUogN5Q2Rz4lDaEg2FCJ58T0QvCULkbGzrf8ayYm o14SdgIdRAcwgZ4HxzhRyAunuYA65Dn7UIGPRb73wLjZvsXnHO I7xyi425dzn640FT10XbQ9cJ9MnjObBdZy9FwzP6aUowmNf5sF MabwzD44s1Jl5%252BMCjZzSPug4a%252FZkHA8PoxTy6iiuPV UXd%252B3R%252FaT%252BufrJTXVCrgOqmr%252FYZvTq33W% 252F%252F98cfa965Pw%253D%253D)

Echt wel mooi gitaartje voor zn prijs. Ik weet niet als je daar wat aan hebt.

En een mooi buizenversterkertje erbij en je bent klaar om alle stylen te spelen.

vulvasonic
15 januari 2007, 00:07
Even een klein puntje van aandacht:

Er wordt hier en elders nogal vaak gedacht dat wanneer je in een coverband speelt ook meteen al die geluiden moet kunnen maken.
Daar kun je een paar dingen over zeggen:


Waarom in vredesnaam?
Op welke versterkers denk je dat de originele platen zijn ingespeeld?
Modelling-amps klinken nog steeds niet goed genoeg
En misschien het belangrijkst; HET PUBLIEK INTERESSEERT HET GEEN RRRREET!!!!!!!!!!
Dat publiek hoort een bekend nummer en gaat uit z'n dak. Als je een goed gitaargeluid wilt hebben, doe dan wat iedere gitarist doet en kies voor een goede, flexibele versterker. Of koop een one-trick pony en schaf er een paar pedaaltjes bij aan.

Sommige modelling amps doen het heel leuk, maar dan praat je meteen over bedragen waar een normaal mens met een modaal inkomen 2 maanden voor moet werken, in de wetenschap dat het geld nergens anders aan op gaat.

Ik zou dus gaan voor een leuke tweedehandse buizenbak met een goed geluid en een goedkope, maar zeer behoorlijke gitaar (London City bijvoorbeeld), eventueel een effectje erbij en KLAAR BEN JE!!!!!!!!!!!

Geloof me, dat werkt vele malen beter dan halfbakken proberen het origineel te benaderen. Dat lukt je namelijk toch niet!


Dit is een serieus advies!

Rormo
15 januari 2007, 00:41
Jongens, de TS heeft gezegd dat hij Les Pauls lelijk vindt. Dan kun je hem wel een epi LP gaan aanraden, maar dat lijkt me vrij zinloos.

Vulva heeft wel een punt trouwens. Als ik met m'n band speel en na een nummer zeg "jeez wat klonk m'n gitaar kut" dan zeggen zij dat ze het wel best vonden. En dat zijn nog andere muzikanten. 'Gewoon' publiek hoort het al helemaal niet.

Koop gewoon een lekkere buizenbak en met het geld dat je over hebt de beste gitaar die je nog kunt betalen.

Bruce
15 januari 2007, 10:01
Als ik met m'n band speel en na een nummer zeg "jeez wat klonk m'n gitaar kut" dan zeggen zij dat ze het wel best vonden. En dat zijn nog andere muzikanten. 'Gewoon' publiek hoort het al helemaal niet.

Koop gewoon een lekkere buizenbak en met het geld dat je over hebt de beste gitaar die je nog kunt betalen.
+1
Wijze woorden

PimRocks
15 januari 2007, 12:53
zolang je dan maar wel genoeg over houdt voor een London City ofzo, want een stagg klinkt ook op een goede buizenbak niet....

Martijn-w
15 januari 2007, 19:55
Jongens, de TS heeft gezegd dat hij Les Pauls lelijk vindt. Dan kun je hem wel een epi LP gaan aanraden, maar dat lijkt me vrij zinloos.

Vulva heeft wel een punt trouwens. Als ik met m'n band speel en na een nummer zeg "jeez wat klonk m'n gitaar kut" dan zeggen zij dat ze het wel best vonden. En dat zijn nog andere muzikanten. 'Gewoon' publiek hoort het al helemaal niet.

Koop gewoon een lekkere buizenbak en met het geld dat je over hebt de beste gitaar die je nog kunt betalen.

Daar heb je zeker gelijk in. Zelf hoor je natuurlijk iedere fout en weet je hoe veel beter of anders het kan. Het overgrote deel van het publiek weet dat niet.

In ieder geval alvast bedankt voor de adviezen! Ik zal eens naar een goede versterker gaan kijken.

Martijn-w
16 januari 2007, 20:37
Ik heb zo eens even zitten kijken en ik denk dat een versterker van ongeveer 500 euro het beste is. Rond deze prijs zit o.a. de Peavey Valveking 212, Vox AC 15 CC1 (iets duurder), de Randall RG 75 G3, een Marshall MG250 DFX, H&K matrix 100 en de Line 6 spider 3 (die hier afgeraden wordt :P).

Dus dat wordt binnenkort eens wat versterkers uitproberen. Welke van dit rijtje heeft jullie voorkeur?

Als ik dus een versterker van ongeveer 500 euro koop, heb ik nog maximaal zo'n 500 euro te besteden, maar niet al mijn geld hoeft op natuurlijk.
Hier kan ik wel een leuk gitaartje voor kopen dacht ik zo.
Wat zijn de echte aanraders binnen deze prijsklasse?

STW
16 januari 2007, 21:03
de gitaarkeuze is heel persoonlijk, ik zou wat verschillende soorten uitproberen in de winkel
wat voor sound je lekker vindt, wat je fijne vindt spelen en wat je mooi vindt weet je zelf natuurlijk het beste

bovenaan staan trouwens wat topics met adviezen over gitaren binenn bepaalde prijsklassen

p.s. over de marshall mg heb ik nooit veel goeds gehoord

succes!