PDA

View Full Version : Basgitaar stemmen



Duyster
14 januari 2007, 11:53
Hoe stem je een 4-snarige basgitaar een halve toon lager?

Onze zanger zingt een halve toon lager dan het originele liedje, dus de muzikanten moeten volgen, maar hoe ? ;-)

sinneD
14 januari 2007, 12:05
een tuner kopen die chromatisch is, die geeft dus gewoon de gespeelde noot aan, dus kan je van je E alles maken van E tot Es tot D enz

maar als bassist kan je je toch wel aanpassen dat je alles gewoon een halve toon lager pakt ipv helemaal omlaag te gaan stemmen :)

je geluid word er als je pech hebt ook minder strak van als je dunne snaren hebt

Duyster
14 januari 2007, 13:55
Ja maar als je hem met die tuner wilt een halve toon lager stemmen, op welk 'puntje' moet je hem dan afstellen? int midden heb je een zuivere E bijvoorbeeld dan kan je lager naar - 20 of -50 of ergens daartussen, maar waarop moet ik hem dan stemmen?

sickpunk
14 januari 2007, 14:01
je kan dat ding instellen dat ie een halve toon hoger of lager gaat... maar als je het boekje leest wat erbij zit, dan weet je het ook...(dit zijn overigens dingen die je perfect kan opzoeken op het forum, of op google.... dit is al wel 100X behandeld)

Primitive
14 januari 2007, 15:21
op de meeste stemaparaten kun je wel instellen of hij een mol of een fis lager moet gewoon even proberen en je aparaatje dus op ES afstellen en dan is het gewoon stemmen zoals je normaal gewend bent

sinneD
14 januari 2007, 15:37
en nogmaals wat ik al vertelde, neem gewoon een chromatische tuner, die pakt iedere noot die jij pakt en zegt of ie goed getuned staat, heel erg handig voor intoneren ook trouwens dat soort stemapparaten

Duyster
14 januari 2007, 16:49
Kheb et gevonden op m'n stembakje, een 'C' een halve toon lager hoe noemt dat, alé welke letter is dat dan?

hendrix2
14 januari 2007, 18:21
Kheb et gevonden op m'n stembakje, een 'C' een halve toon lager hoe noemt dat, alé welke letter is dat dan?
halve toon lager dan C is B :satisfie:
Volgens mij zijn jullie een erg strakke groep :cooler:

B-bass
15 januari 2007, 12:05
heb ik ook nog ff een vraagje. ik speel c-g-c-f op mn ouwe vertrouwde 4 snarige ibanez gsr 200 ik speel met een set rotosounds .110 als E snaar zegmaar. hoe krijg ik in gods naam de snaren strak? kan ik er bijvoorbeeld zo'm langwerpige string guide als op bijvoorbeeld een 5 snarige fender jazz op jassen?

B_2_the_a
15 januari 2007, 12:21
neeh


je moet toch echt een langere scale daarvoor hebben

huskey
15 januari 2007, 13:20
Als je de E-naar omlaag draait naar een C is het niet zo gek dat het niet zo strak klinkt, koop een setje snaren voor een 5-snarige bas en zet de de laagste 4 (BEAD) op je bas. Als je het zo goed afstelt (hals, intonatie etc) kan het heel goed klinken. Scale maakt wel wat uit qua strakheid, maar aan de andere kant heb ik een verhaal gehoord van iemand die een 32'' bas in A stemde en zei dat het strak klonk, lange scale is dus geen voorwaarde.

musicmaestro
15 januari 2007, 19:28
heb ik ook nog ff een vraagje. ik speel c-g-c-f op mn ouwe vertrouwde 4 snarige ibanez gsr 200 ik speel met een set rotosounds .110 als E snaar zegmaar. hoe krijg ik in gods naam de snaren strak? kan ik er bijvoorbeeld zo'm langwerpige string guide als op bijvoorbeeld een 5 snarige fender jazz op jassen?

weet niet hoor jongens, ben maar een leek wat dat betreft: misschien shortscale snaren?????????

B-bass
22 januari 2007, 12:30
thanks for the tip, zit al een tijdje te lonken naar de esp ltd B-254

musicmaestro
22 januari 2007, 22:24
thanks for the tip, zit al een tijdje te lonken naar de esp ltd B-254

???????? verkeerd gepost misschien?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=86503

OJJVZ
22 januari 2007, 22:35
???????? verkeerd gepost misschien?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=86503

Whaha, weird

maar weer ontopic:P
Je kunt m ook gewoon stemmen, en dan alles een fretje lager... dat dus Esnaar 6efret gelijk is aan de A snaar, heb je een .. uh.. weetikhet, ik moet nog es noten leren lezen enzo

en dan ga je de rest daar 5, 10 en 15 frets boven stemmen zegmaar, op de gebruikelijke manier.

Ik stem trouwes altijd met de pc, inpluggen (6.3 > 3.5 verloopje) in geluidskaart en "AP Tuner" gedownload (freeware). Zie je heel precies, dat doet ie ook zo zonder instellen.

B-bass
23 januari 2007, 22:17
@ musicmaestro ben jij een grammar nazi ofzo...

musicmaestro
24 januari 2007, 11:35
@ musicmaestro ben jij een grammar nazi ofzo...

Nazi ben ik absoluut niet, het woord grammar ken ik niet; hoezo eigenlijk?

Azrael
9 februari 2007, 14:47
halve toon lager dan C is B :satisfie:
Volgens mij zijn jullie een erg strakke groep :cooler:

Jazeker! Het talent en verstand is aanwezig zo valt te lezen! :D