PDA

View Full Version : ' Bruis' lijm verwijderen



no 1 hops
14 januari 2007, 11:52
zit even met een probleem van een oude acoustische gitaar waarvan de brug een type was met een zgn harmony brug.
een soort balkje met kam en schroeven aan de buitenzijde waardoor je de kam in hoogte kon verstellen.
de brug op zich is gespleten (balkje/kam was er niet bij) en opnieuw gelijmd door de vorige eigenaar met bruis lijm, dat gele schuimachtige goedje (jigg)
zit dus op de top en op de lijm naad die dus weer open lag.
is er een vloeistof waarmee dit op te lossen is?
heb de brug er iedergeval in zijn geheel af

Enra
14 januari 2007, 13:28
Bruislijm - poly-urethaan - laat zich uitstekend schuren of wegsnijden; de 'sqeeze-out' althans. Maar ik ben niet zeker of ik je probleem helemaal begrijp!!!

no 1 hops
14 januari 2007, 14:56
de onderkant van die hardhouten brug, en de plaats waar de brug op de body gezeten heeft zit onder die troep.
maar ook de breuk lijn waar de brug op zich gespleten is.
die wil ik schoonhebben om dan weer opnieuw te lijmen.
als ik die breuk lijn ga schuren of schrapen verlies ik echter hout en past hij niet meer tegenelkaar.

Enra
14 januari 2007, 15:12
de onderkant van die hardhouten brug, en de plaats waar de brug op de body gezeten heeft zit onder die troep.
maar ook de breuk lijn waar de brug op zich gespleten is.
die wil ik schoonhebben om dan weer opnieuw te lijmen.
als ik die breuk lijn ga schuren of schrapen verlies ik echter hout en past hij niet meer tegenelkaar.

Schrapen tot je oppervlak echt weer hout is. Schraapstaal, schrapen met de beitelsnede, een hobbymesje, een aardappelschilmesje; verzin het maar! Neem de tijd. Maar het gaat echt lukken, want deze lijm is een stuk brosser dan witte houtlijm.

Mattia
14 januari 2007, 17:43
+1.

Gewoon mechanisch verwijderen.

no 1 hops
14 januari 2007, 19:36
maar stel ik krijg het weg, waarmee zou ik dan de delen weer aanelkaar moeten lijmen.
witte houtlijm zal denk ik niet meer lukken

ernieman
14 januari 2007, 20:09
Gewoon een nieuwe maken uit een stuk palisander?
Post eens een foto, dat verduidelijkt de zaak misschien wat.

Enra
14 januari 2007, 20:31
maar stel ik krijg het weg, waarmee zou ik dan de delen weer aanelkaar moeten lijmen.
witte houtlijm zal denk ik niet meer lukken

Je kunt in dit soort extreme gevallen best kiezen voor een extreme oplossing : Epoxy!

Maar de suggestie van Ernieman is uiteindelijk wellicht de beste!! Dan ben je ook af van die brede brugsleuf waar die U-balk met zadel en met stelschroeven zat (Scheurende bruggen zijn overigens een veel voorkomend euvel bij dit type brug!!).

no 1 hops
15 januari 2007, 11:54
het is omdat het een aparte vorm brug is anders was het direct een andere geworden, want de brug staat ook nog eens hol dus zo ' u'.
mocht ik hem kunnen lijmen zal ik dus ook nog een stuk onderaf weg moeten schuren om hem weer vlak te krijgen
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/brugdetail.jpg

en dit is de gitaar
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/columbus.jpg

Enra
15 januari 2007, 12:10
Gezien het lijm oppervlak van de scheur denk ik dat je jezelf een plezier doet met het maken van een nieuwe!! Leuk klusje hoor!!

ernieman
15 januari 2007, 12:36
Moet daar perse een verstelbaar zadel in?
Op zich is het toch niet heel erg veel werk om een nieuwe brug te maken (mits je de inlay weglaat). Gewoon vorm uitzagen, op hoogte brengen, en vleugels afronden, pingaatje boren, zadelsleufje frezen, en klaar is no-1-hops.

no 1 hops
15 januari 2007, 12:51
nee het hoeft niet perce verstelbaar, en dat zagen en boren, zelfs dat stukje inleg zal misschien nog lukken, maar juist dat sadelsleufje.
heb wel een dremel, maar of mij dat uit de hand lukt?

waar zou je zo'n stuk hout het beste kunnen kopen, moet dat percee pallisander zijn of rosewood of kan het bv ook met eiken of beuken mahonie of marantie en dat later kleuren

Mattia
15 januari 2007, 13:42
Zadelsleuf moet met kleine frees, of dremel in een router base achtig iets. Uit de hand lukt het zwz niet. Genoeg mensen hier die wel een stukkie palisander over hebben, denk (waaronder ik, al zijn de meeste stukjes die ik heb niet erg breed.)

Enra
15 januari 2007, 14:03
Genoeg mensen hier die wel een stukkie palisander over hebben, denk (waaronder ik, al zijn de meeste stukjes die ik heb niet erg breed.)

Klopt helemaal!! Hé Mattia, is alles kits???

Mattia
15 januari 2007, 16:15
Klopt helemaal!! Hé Mattia, is alles kits???

't gaat. Wat patienten opnemen, operaties meekijken, voorzichtig aan de arm mobiliseren, went wel. Aan bouwen kom ik de komende maanden alleen niet toe, vrees ik...

Enra
15 januari 2007, 16:22
Mattia,

Je hebt een bericht!