PDA

View Full Version : Meer starters-meuk



Pais
14 januari 2007, 10:07
Misschien leuk voor andere starters, wanneer er wat meer vergelijkingsmateriaal op het forum verschijnt :)
Het is opgenomen in het park met een digitale camera, dus de kwalteit is niet denderend.

Pais 01/07 (http://www.putfile.com/pais/media)

Ik speel nu ongeveer 5 maanden.
Het zijn korte stukjes van alles wat, beetje van mezelf en een beetje van maggie. Timing is soms ver te zoeken. Op het einde ging ik grandioos de mist in en dat heb ik er schaamteloos afgeknipt :)

Commetaar en tips zijn meer dan welkom!!

Edit - link aangepast

rscalex
14 januari 2007, 10:28
link werkt hier niet...

Pais
14 januari 2007, 10:39
Oke bedankt, ik heb hem aangepast

mawashi
14 januari 2007, 11:45
Aha leuk dat je je sound al gepost hebt. Is inderdaad leuk vergelijkingsmateriaal. Over de kwaliteit zelf kan ik zelf niet veel zeggen aangezien ik zelf beginner ben :d
Maar 'k heb wel een vraagje, wat is zo dat geluid op de 1,25e minuut bv. ik hoor dit enkele keren terugkeren. Doe je dit met je gitaar of is dit een omgevingsgeluid?

Pais
14 januari 2007, 11:56
Bedoel je dat gepiep van de snaren???
Je hoort wel zo nu en dan een brommer langsrijden :D maar dat is niet op 1:25

peter_heijnen
14 januari 2007, 12:12
Voor iemand die pas 5 maanden speelt vind ik dit HEEL erg goed.

Af en toe een akkoord dat je niet helemaal netjes pakt waardoor de snaren per ongeluk afgedempt worden is in zo'n vroege fase werkelijk geen schande, temeer als je bekijkt hoe veel kwaliteit je spel daarnaast al heeft: je speelt zuiver met een mooie toon waarbij me opvalt dat je je geluid zelfs weet te "projekteren". Dat zijn drie eigenschappen die het verschil maken.

Je laat de metronoom meer dan eens behoorlijk vertrekken, maar dat betekent niet dat je timing niet goed is. Tempo houden is dus wel nog het probleem, maar daar hoef je je geen zorgen over te maken, dat komt vanzelf goed. Ook je timing en ritmiek zijn bovengemiddeld, en daarmee de vierde en vijfde goede eigenschap van je talent.

Kan alleen nog leuker worden.......

mawashi
14 januari 2007, 12:23
Bedoel je dat gepiep van de snaren???
Je hoort wel zo nu en dan een brommer langsrijden :D maar dat is niet op 1:25

Yeps dat gepiep bedoelde ik :d

Pais
14 januari 2007, 12:31
Bedankt peter voor je commentaar :)

Je laat de metronoom meer dan eens behoorlijk vertrekken
Ik speel nu niet met metronoom hoor.. Misschien begrijp ik je verkeerd. Ik hoor ook iets tikken op de achtergrond maar dat geluidje is erbij gekomen door het converteren.
Met metronoom spelen vind ik moeilijk en irritant :D


Maar heel leuk om te horen dat je me niet hopeloos vindt :)

Pais
15 januari 2007, 09:50
Yeps dat gepiep bedoelde ik :d

Heb je zelf dat nooit? :) Barre's verschuiven veroorzaakt altijd dat gegier over de bassnaren. Ik probeer het zo veel mogelijk te voorkomen maar dat lukt niet echt.

Don Capo
15 januari 2007, 10:21
Cool, goed bezig Pais.

Ik vind het echt knap dat je dit al zo speelt na 5 maanden. Je hebt veel geoefend hoor ik. Dat soort problemen als veel geluid als je van Barre's wisselt neemt vanzelf af, je timing vind ik alles behalve tegenvallen.

Oefenen met een Metronoom valt wel aan te raden, ik ben er sinds heel kort pas mee bezig maar hoor zoveel vooruitgang bij mijzelf, ik zou echt willen dat ik er eerder mee begonnen was.

Heb je een leraar? Of probeer je alles zelf uit te vogelen?

Gitaro
15 januari 2007, 10:22
Yeah, je hebt de akkoorden goed vast zo te horen. Alles klinkt goed door. De vloeiendheid (voor de 'enkele' noten) komt vanzelf wel.

Volgens mij is dit voor iemand die 5 maanden speelt best wel de bom :D. Maar ik weet niet hoe dat zit bij dit soort vingermuziek, het lijkt me wel iets makkelijker dan wennen aan een plectrum en goed leren coördineren (een aspirant-shredder klinkt namelijk doorgaans nog behoorlijk kut na 5 maanden).

Don Capo
15 januari 2007, 10:33
.

Volgens mij is dit voor iemand die 5 maanden speelt best wel de bom :D. Maar ik weet niet hoe dat zit bij dit soort vingermuziek, het lijkt me wel iets makkelijker dan wennen aan een plectrum en goed leren coördineren (een aspirant-shredder klinkt namelijk doorgaans nog behoorlijk kut na 5 maanden).

:stop: Het spelen met een 1 plectrum of het spelen met 5 vingers. Wat denk je dat makkelijker is om te leren...

Kim Wilson
15 januari 2007, 10:35
Daarbij, een shredder klinkt altijd kut. :D

Pais
15 januari 2007, 10:46
Ik heb een priveleraar. Hij speelt van alles wat, is erg geinstrueerd door verschillende soorten wereldmuziek, en sluit daarom heel erg aan bij mijn intresses.
Eigenlijk zou ik flamenco willen leren spelen maar er is (tot zover bij mij bekend) nog niemand in Leeuwarden die er les in geeft. Er zijn nu welgeteld 3 leerlingen bij het GitaarInstituut bekend als geintresseerd in Flamenco lessen. Als er 2 bijkomen, dan komt er een leraar uit Groningen voor naar Leeuwarden.
Maar het lijkt me helemaal niet verkeerd om me eerst wat te orienteren op 'vanalleswatjes' om met Flamenco te beginnen als er eenmaal een solide basis is. Ik weet dat het spul retelastig is. Laat ik eerst maar leren om met 10 vingers en 6 snaren om te gaan :)



Oefenen met een Metronoom valt wel aan te raden, ik ben er sinds heel kort pas mee bezig maar hoor zoveel vooruitgang bij mijzelf, ik zou echt willen dat ik er eerder mee begonnen was.

Inderdaad het lijkt me heel verstandig om er vanaf het begin al met metronoom te spelen, dan 'groei je ermee op'. Misschien moet ik daar ook maar mee gaan beginnen :)
Goed voornemen voor de komende weken. Die staat :)

Pais
15 januari 2007, 10:55
Daarbij, een shredder klinkt altijd kut. :D


:seriousf:

Don Capo
15 januari 2007, 10:57
dit vond ik op internet:


Pascal geeft Flamencogitaarles aan particulieren in Haren en Groningen.

De thema's die tijdens de les behandeld worden zijn: algemene flamenco-techniek op gitaar, de palos (de diverse stijlen in de flamenco), het compas (ritmische structuren) en theoretische achtergrond.
De lessen worden gegeven in een ontspannen sfeer en zijn praktijkgericht; lesopnames mogelijk. Beheersing notenschrift is geen vereiste.

10-lessenkaart: je krijgt 10 lessen voor de prijs van 9.


Pascal is als docent flamencogitaar verbonden aan het Gitaarinstituut Friesland (GIF). Zie ook artikel.


http://www.pascalito.nl

Misschien hem even contacteren?

Pais
15 januari 2007, 11:01
dit vond ik op internet:


Pascal geeft Flamencogitaarles aan particulieren in Haren en Groningen.

De thema's die tijdens de les behandeld worden zijn: algemene flamenco-techniek op gitaar, de palos (de diverse stijlen in de flamenco), het compas (ritmische structuren) en theoretische achtergrond.
De lessen worden gegeven in een ontspannen sfeer en zijn praktijkgericht; lesopnames mogelijk. Beheersing notenschrift is geen vereiste.

10-lessenkaart: je krijgt 10 lessen voor de prijs van 9.


Pascal is als docent flamencogitaar verbonden aan het Gitaarinstituut Friesland (GIF). Zie ook artikel.


http://www.pascalito.nl

Misschien hem even contacteren?

Hey dat is dezelfde waar ik het over had :) Hij komt alleen naar Leeuwarden als er meer leerlingen les willen. Dit in verband met reistijd. Ik heb zelf helaas geen tijd om 2* een uur in de trein te zitten voor een lesje in Groningen.
Maar mochten er meer leerlingen geintresseerd zijn, dan hoor ik het van het gitaarinstituut.


Denk je zelf dat het zinvol is om flamenco lessen te nemen, als de basis van het gitaarspelen nog zo dunnetjes is?

Gitaro
15 januari 2007, 11:06
:stop: Het spelen met een 1 plectrum of het spelen met 5 vingers. Wat denk je dat makkelijker is om te leren...

Je gaat me niet vertellen dat het spelen met 5/4 vingers die je je hele leven al gebruikt, en dus al getraind zijn, moeilijker is dan het spelen met één plectrum. Zeker in de beginnersfase. Waarom je de hoeveelheid "dingen" erbij betrekt is me een raadsel.

En voor wat het waard is; ik kan dat beamen want toen ik in een grijs verleden ooit begon met gitaarspelen en nog geen muzieksmaak had leerde ik flamenco.

Kut, ik wist het, ik had nooit in een akoestisch topic moeten posten. Stelletje fundamentalisten.

Kim Wilson
15 januari 2007, 11:14
Je gaat me niet vertellen dat het spelen met 5/4 vingers die je je hele leven al gebruikt, en dus al getraind zijn, moeilijker is dan het spelen met één plectrum. Zeker in de beginnersfase. Waarom je de hoeveelheid "dingen" erbij betrekt is me een raadsel.

En voor wat het waard is; ik kan dat beamen want toen ik in een grijs verleden ooit begon met gitaarspelen en nog geen muzieksmaak had leerde ik flamenco.

Kut, ik wist het, ik had nooit in een akoestisch topic moeten posten. Stelletje fundamentalisten.
Als ik hier even op in mag haken: Ja, een plectrum is makkelijker dan 4 á 5 vingers. Een plectrum zit tussen je duim en wijsvinger. Vingers die je je hele leven al getraind hebt. Je hoeft maar één beweging te controleren, ipv 4 tegelijk. Dus plectrum is echt wel veel makkelijker.

Pais
15 januari 2007, 11:16
En voor wat het waard is; ik kan dat beamen want toen ik in een grijs verleden ooit begon met gitaarspelen en nog geen muzieksmaak had leerde ik flamenco.

Die lijkt me sterk, maar goed.



Stelletje fundamentalisten? Nou, inderdaa ja! :angry:

Don Capo
15 januari 2007, 11:18
Denk je zelf dat het zinvol is om flamenco lessen te nemen, als de basis van het gitaarspelen nog zo dunnetjes is?
Ja, kan ik je heel erg aanraden. Flamenco vereist een heel andere techniek dan alle andere soorten van gitaarspelen. Iets afleren is moeilijker dan iets aanleren. Je zou al wel wat informatie kunnen verzamelen op het net. www.foroflamenco.com is daarvoor een goede start. Ik heb deze site sinds kort ontdekt en haal er veel informatie vandaan. Als je vragen hebt mag je ze altijd stellen. Ik ben helaas ook geen goeroe en ook nog niet zo lang bezig, maar heb wel een hele goede docent die alle antwoorden heeft. En anders verhuis je maar gewoon naar Amsterdam!

Don Capo
15 januari 2007, 11:19
Je gaat me niet vertellen dat het spelen met 5/4 vingers die je je hele leven al gebruikt, en dus al getraind zijn, moeilijker is dan het spelen met één plectrum. Zeker in de beginnersfase. Waarom je de hoeveelheid "dingen" erbij betrekt is me een raadsel.

En voor wat het waard is; ik kan dat beamen want toen ik in een grijs verleden ooit begon met gitaarspelen en nog geen muzieksmaak had leerde ik flamenco.

Kut, ik wist het, ik had nooit in een akoestisch topic moeten posten. Stelletje fundamentalisten.
Hahah, ik weet het, een eindeloze discussie! Wij zijn fanatici, ik heb dit oderwerp al zo vaak behandeld.

Alle vormen van gitaarspelen zijn gewoon moeilijk, laten we het daar op houden!

Pais
15 januari 2007, 11:23
Ja, kan ik je heel erg aanraden. Flamenco vereist een heel andere techniek dan alle andere soorten van gitaarspelen. Iets afleren is moeilijker dan iets aanleren. Je zou al wel wat informatie kunnen verzamelen op het net. www.foroflamenco.com is daarvoor een goede start. En anders verhuis je maar gewoon naar Amsterdam!

Ja ik had het forum al ontdekt in je Bulerias toppic :) gaaf forum, zal er zeker een hoop van lezen.


Als je vragen hebt mag je ze altijd stellen. Ik ben helaas ook geen goeroe en ook nog niet zo lang bezig, maar heb wel een hele goede docent die alle antwoorden heeft.

Super :) bedankt! Hoe lang speel je nu flamenco? En hoelang gitaar in het algemeen?
Ik vond je filmpjes indrukwekkend.

Don Capo
15 januari 2007, 11:44
Ja ik had het forum al ontdekt in je Bulerias toppic :) gaaf forum, zal er zeker een hoop van lezen.



Super :) bedankt! Hoe lang speel je nu flamenco? En hoelang gitaar in het algemeen?
Ik vond je filmpjes indrukwekkend.


Ik speel nu ongeveer een jaar Flamenco (Les). Hoe lang ik gitaar speel in het algemeen is moeilijk te zeggen. Op mijn twaalfde letterlijk drie lessen gehad, tot mijn 23 de gitaar niet meer aangeraakt, en toen weer heel rustig begonnen met akkoorden aanslaan en een beetje pingelen. Op een gegeven moment werd ik gegrepen door de Flamenco, ik vond, en vind, dat het meest fantastische, mooiste, wat je met een gitaar kan doen. Heeft nog wel heel lang geduurd voordat ik een leraar ging zoeken.

Pais
15 januari 2007, 11:56
Zow, dus ook nog maar best kort flamenco les :) Moet je nagaan... 1 jaar.
Dat is dan heel snel gegaan.

Ik had helemaal niet de intensie om gitaar te spelen eigenlijk. Maar toen ik besloot om mn paard te verkopen, leek het me verstandig om een nieuwe obsessie te zoeken en heb diezelfde middag een gitaar gekocht en een leraar gecontacteerd. Is wel gelukt trouwens, over obsessies gesproken.
Ik kende flamenco eigenlijk helemaal niet tot weinig. Mn gitaar leraar liet eens wat horen en sinds dien heeft het aantal flamenco cd's mn Clapton cd's overtroffen. Ik kan eigenlijk nergens anders meer echt naar luisteren, sinds ik flamenco ken.
Inderdaad wat je zegt: Het mooiste wat je met een gitaar kunt uithalen :)

Michel89
15 januari 2007, 18:44
Als ik hier even op in mag haken: Ja, een plectrum is makkelijker dan 4 á 5 vingers. Een plectrum zit tussen je duim en wijsvinger. Vingers die je je hele leven al getraind hebt. Je hoeft maar één beweging te controleren, ipv 4 tegelijk. Dus plectrum is echt wel veel makkelijker.

Ik ben van mening dat het waar is en tegelijk ook niet. Het is maar net wat je beheersen noemt. Ik kon bijvoorbeeld vrij snel met 4 vingers tokkelen terwijl met een plectrum de juiste snaar raken in het begin heel extreem moeielijk was, vooral als je niet alleen de plectrum naar beneden haalt maar ook up-downt. Daarintegen kan ik bijvoorbeeld als ik met mijn vingers speel niet heel veel kracht zetten, of solo's spelen, en als je een ware fingerstyle speler ziet die het echt beheerst, en die ken ik ook, zou alles dat ik met mijn vingers doe zonder plectrum nergens op slaan.

Zoiezo op een hoog niveau in elke muziekstijl die je kan bedenken waar fingerstyle players zijn, kan het ook zo worden dat je mensen ziet die meerdere snaren tegelijk bespelen, bijv ritme/lead tegelijk. Dat is in mijn ogen beheersen, en is waarscheinlijk idd net zo moeielijk als 1000bpm schredden met een plectrum, waar je maar op een snaar steeds hoeft te concentreren, hoewel ik het allebei knap vind hoor. :) Toch gingen losse noten en mischien wat tokkelen binnen akkoorden de eerste maanden wel lekkerder met de vingers voor mij. Maar das op beginners niveau, en viel dus absoluut niet onder echt beheersen. Das slechts de basis van gitaarspelen.

Maar om terug te komen op waar dit topic over ging, De opname was erg leuk, mooi gespeeld en ga zeker door.

The Mess
16 januari 2007, 22:52
Off Topic:

Daarbij, een shredder klinkt altijd kut. :D
Naa, niet mee eens, maar wie ben ik :D
Met een metronoom oefenen valt idd aan te raden, ik ben nu bezig met slayer + metronoom.
Das best prettig als je overdreven veel noten in een maat moet spelen xD

Rest me één ding te zeggen (on topic xD):

Ga zo door, 't klinkt echt abnormaal goed voor iemand die 5 maanden speelt.
(Toen zat ik nog in m'n vader-jacob-fase :D)

Cheers.

P.S. Bedankt voor je uitspraken, ik kom steeds vaker een leuke nieuwe sig voor me tegen :)

Spitfire
16 januari 2007, 22:59
dit vond ik op internet:


Pascal geeft Flamencogitaarles aan particulieren in Haren en Groningen.

Pascal en flamenco... dat komt me heel bekend voor....

Edit: wel verrek, van hem heb ik nog eens voor school een soort spoedcursus flamenco gekregen inclusief een optreden

GeofJackon
21 januari 2007, 15:43
Als ik hier even op in mag haken: Ja, een plectrum is makkelijker dan 4 á 5 vingers. Een plectrum zit tussen je duim en wijsvinger. Vingers die je je hele leven al getraind hebt. Je hoeft maar één beweging te controleren, ipv 4 tegelijk. Dus plectrum is echt wel veel makkelijker.

mag jij even proberen "Is there anybody out there' vloeiend met plectrum te spelen, het gaat veel makkelijker fingerstyle

Pais
21 januari 2007, 16:37
Omdat het daar voor geschreven is ja. Daar gaat het echter niet om. De discussie ging erover of het lastiger was om met plectrum te leren spelen, of om je vingers op deze manier te leren gebruiken.

Ik ben van mening dat het correct gebruiken van 5 vingers lastiger is dan het correct gebruiken van 1 plectrum, maar het spul wat ik op het geluidsfragmentje speel, kan ik niet met plectrum spelen.

GeofJackon
21 januari 2007, 17:10
dat bedoel ik u net. Soms is een plectrum makkelijker en soms kan je makkelijker met je vingers spelen(of het nu fingerstyle geschreven is of niet).