PDA

View Full Version : wooly mammoth



mvanroermund
14 januari 2007, 09:34
Heeft iemand een schema van de wooly mammoth?

bert k
14 januari 2007, 14:03
http://www.historylink.org/db_images/HangmanCreek_Mammoth_1876.JPG


Of bedoelde je dat niet?:)

Dirk_Hendrik
14 januari 2007, 14:08
Ik zag deze post ook al op het Newtone forum voorbij komen. Over het algemeen is Zvex zeer fanatiek op het verhinderen van het rondzwerven van schema's van z'n pedalen. Over de ethiek daarvan kun je heel lang discussieren en verschillende meningen hebben (en daar ben ik zelf ook nog niet helemaal uit) . Ik denk wel dat je je wat meer kunt afvragen of het niet gewoon ook een optie zou kunnen zijn om zo'n ding te kopen. Daarna kun je je afvragen of jij niet degene zou kunnen zijn die dat schema postte en daarmee vele anderen gelukkig maakt. Uiteindelijk moet voor schematuur toch altijd iemand zijn die bereid is de inverstering te doen i.p.v. mee te liften op het werk van anderen. Denk er eens over na.

"Schemmo's for nothing and chips for free"

Dirk_Hendrik
14 januari 2007, 14:09
http://www.historylink.org/db_images/HangmanCreek_Mammoth_1876.JPG


Of bedoelde je dat niet?:)
Dat is een skinny mammoth Bert!

Dirk_Hendrik
14 januari 2007, 18:07
Misschien nog even aanvullend,

De reden dat lui als vex zo anti schema's online zijn is niet zozeer dat handje vol mensen die zo'n ding bouwen maar meer lui zoals dit:
http://www.Diy-Stompbox.com die ongegeneerd geld uit die ontwerpen aan het verdienen zijn en daarbij vrij ondubbelzinnig refereren aan het origineel.

mvanroermund
16 maart 2007, 13:56
Dus wat jou betreft zouden ze ook iedereen die in de sectie zelfbouw een Gibson LP nabouwt een halt toe moeten roepen?

Prima dat die dude zijn effecten zelf ontwikkelt en dat ze vet klinken, maar het gaat me te ver om iemand een monopolie te geven, omdat ie nou eenmaal als eerste dat ding ontworpen heeft.

Als ie zijn Super Hard On nou voor een realistische prijs zou verkopen en niet voor 250e dan zouden deze discussies niet eens ontstaan. De componenten koop je los voor nog geen 30e!!!!
Ethiek van de zijde van meneer Vex zou ook niet misstaan.

Groeten,
Martijn

Vonk
16 maart 2007, 17:24
Volgens mij bedoelde DH dat niet: die gasten van diystompbox.com pakken gewoon het schema van ZVex, kopen de componenten en verpatsen het weer door aan de gewone man met centen. Wat ik overigens slim vind, maar het is niet eerlijk tegenover Zvex die waarschijnlijk geen geld krijgt voor zijn idee.

En iemand die voor zichzelf een LP bouwt interesseert Gibson niet (... misschien ook wel, ze zijn erg kinderachtig..) maar als iemand LP's bouwt en ze gaat verkopen komen de advocaten wel aan de deur.

Over de prijs hebben we het hier niet, we hebben het over dat ZVex niet zijn schema's over het net wil hebben.

Vonk
16 maart 2007, 17:30
Prima dat die dude zijn effecten zelf ontwikkelt en dat ze vet klinken, maar het gaat me te ver om iemand een monopolie te geven, omdat ie nou eenmaal als eerste dat ding ontworpen heeft.

Dus? Hij heeft het toch ontworpen? Niet iemand anders' idee rippen om geld te verdienen heet goed fatsoen. En anders zijn er patenten. Let wel: als er een schema is en jij verbouwt hem tot net iets anders, verkopen dan maar.



Als ie zijn Super Hard On nou voor een realistische prijs zou verkopen en niet voor 250e dan zouden deze discussies niet eens ontstaan. De componenten koop je los voor nog geen 30e!!!!
Ethiek van de zijde van meneer Vex zou ook niet misstaan.


ZVex verdient zijn brood met die dingen, hij heeft waarschijnlijk aardig wat uurtjes research erin zitten, en er zijn mensen (echt waar ;) ) die er dus het geld voor neertellen. Simpele economie.

Vonk
16 maart 2007, 17:34
Daarna kun je je afvragen of jij niet degene zou kunnen zijn die dat schema postte en daarmee vele anderen gelukkig maakt. Uiteindelijk moet voor schematuur toch altijd iemand zijn die bereid is de inverstering te doen i.p.v. mee te liften op het werk van anderen. Denk er eens over na.

"Schemmo's for nothing and chips for free"

Interessante gedachte. Met een SHO ben je snel klaar met ontdekken hoe het schema eruit ziet, maar af en toe zie ik schema's waarvan ik zou denken: "ik heb hem al gekocht, laat een ander het lekker zelf uitzoeken". Er zijn toch freaks die het leuk vinden om het uit te zoeken.
Met meerdere dingen op het internet geldt vaak de kick van het als eerste iets op het internet zetten. Misschien dat het bij de Wooly Mammoth niet zo'n kick zal geven...

Dirk_Hendrik
16 maart 2007, 18:25
Dus wat jou betreft zouden ze ook iedereen die in de sectie zelfbouw een Gibson LP nabouwt een halt toe moeten roepen?

Prima dat die dude zijn effecten zelf ontwikkelt en dat ze vet klinken, maar het gaat me te ver om iemand een monopolie te geven, omdat ie nou eenmaal als eerste dat ding ontworpen heeft.


Inderdaad legt Vonk mijn bedoeling goed uit.

Van mijn mag iemand rustig een LP nabouwen maar em verkopen en constant "Gibson" roepen is een ander verhaal. Nog los van het feit dat een LP nabouwen een beuk werk is en de vraag dus is hoe lonend dat is.
Het vergelijk gaat echter niet op. Juist vanwege die beuk werk. Een Pedaal nabouwen is 10-tallen keren minder werk en vraagt ook om aanzienlijk lagere investeringen. Daarmee ge je in extreme mate over de rug van een ander.

Waarom je geen monopolie zo mogen hebben op je eigen ontwikkeling is me een raadsel? Het is vanuit communistisch perspectief een leuke gedachte. Vanuit een vrije markteconomie is het absolute bull. Je suggereert dat alle ontwikkelingen die worden gedaan na afloop automatisch "public domain" zouden moeten zijn... Mensen ontwikkelen dingen om er vervolgens een boterham mee te kunnen verdienen. Van te kunnen eten dus. Jouw instelling ontzegt ze dat blijkbaar?

Dat Vex duur is voor wat je qua inhoud krijgt is iets dat ik met je eens ben. Op het moment dat ik ga nadenken over hoe je zo'n biz moet opzetten, personeel, loonkosten, administratie, distributie etc etc kom je jammer genoeg al snel aan dat soort bedragen. Iets knutselen vs "ik moet er van leven" zijn heel verschillende dingen.

En bottom line,
Hey, niemand verplicht je een WM te hebben.

Chris Winsemius
16 maart 2007, 18:50
Volgens mij heeft D_H het al vrij duidelijk aangegeven.

Ontwikkelingskosten (maandenlang of veel langer tweaken en maar proberen in diverse live/studio-situaties en icm. mert diverse amps, speakers en gitaren) kost veel tijd (dus geld). Daarnaast moeten importeurs en winkeliers 'n beetje normale marge hebben om (ook) te kunnen leven.

Vroeger dacht ik ook weleens bij het zien v/e schema "Oh, is dat alles?" maar na jaren werken aan gear weet ik nu gelukkig (of helaas, ha ha) beter. Daarbij komt ook nog eens het feit dat 'n schema niet "alles vertelt"; layout, type en merk componenten zijn meestal niet vermeld.

Heel simpel: het hebben v/e schema en dan nabouwen is vrij easy maar denk nu eens hoeveel moeite jij had moeten doen om hetzelfde v/d grond af aan te ontwerpen...

Tristan
16 maart 2007, 23:28
Misschien leuk om te vermelden is dat de Woolly Mammoth niet ontworpen is door Zachary Vex zelf maar door een of andere studiotechnicus ofzo, vast een maat van hem...
Het moet wel een vet pedaal zijn, ik ga hem binnenkort eens checken denk ik...

bert k
17 maart 2007, 18:54
Wat is duur? Als die Zvex zijn spullen verkoopt en niet failliet gaat, dan is de prijs dus goed, er is kennelijk een markt voor. Het feit dat jij zijn spul niet kan betalen is voor hem geen reden om de prijs te laten zakken.

Tristan
17 maart 2007, 19:03
Ze zijn wel echt duur ja, tsja, ik weet het niet, het zijn ook wel echt creatieve dingen, ik moet ze nog testen, ik ben er wel heel benieuwd naar...