PDA

View Full Version : Osilloscope repareren



Franc
14 januari 2007, 09:29
Niet helemaal amp-related, maar voor mij toch weer wel :)

Mijn scope is ermee opgehouden. Ene moment had ik het signaal in beeld en het volgende niets meer. Ik had het idee dat ik rook uit de behuizing zag komen, maar ik heb hem opengehad en kan niets zien dat wijst op 'brand'.

Nou ben ik met amps vrij handig, maar zo'n scope (printplaten he)....
Het is een Philips PM3250.
Zijn die dingen te repareren? Iemand een 'adresje'??

Dirk_Hendrik
14 januari 2007, 11:18
Wil je niet van die nare dingen vertellen! Bij de gedachte van een dode scope ga ik meteen eng dromen.

Gezien de complexiteit van de gemiddelde scope (tenzij het probleem dus duidelijk is (en dat is het niet) denk ik dat het pas haalbaar wordt met servicedocumentatie. Misschien via MP?

guitarnijboer
14 januari 2007, 14:20
Een scoop is op zich niet moeilijk te repareren, je hebt er alleen wel goed gereedschap voor nodig om het probleem op te sporen. Die van mij hield er ook eens mee op, ik heb toen voor 4 tientjes een oude buizenscoop op marktplaats gekocht om die andere te repareren. Ik had nog wel beeld trouwens maar de verhoudingen waren niet meer goed, het bleek een doorgeslagen diode in de hoogspanningscascade. Het enige probleem met het repareren van een scoop is trouwens wel dat er hier en daar speciale onderdelen (geselecteerde en soms afwijkende/moeilijk verkrijgbare types) in zitten die je niet zomaar kunt vervangen als ze stuk zijn. Al helemaal niet door de zogenaamde 'vervangende types' die aangeraden worden in die electronica gidsen.

Een scoop is opgebouwd uit verschillende blokken met ieder hun eigen functie, vaak staat op de print al wel aangegeven wat zich waar bevind.

Bij helemaal geen beeld zijn er maar een paar dingen die stuk kunnen zijn.

- voeding (tja...)
- hoogspanning (geen versnelling, geen beeld)
- stuurroosterspanning (intensiteit, vaste spanning) Als dit door een defect veel te negatief is heb je geen beeld.
- spanning kathode (ongeveer 30-40 V) Dit wordt gelregeld door een soort eindversterker, bij iedere terugslag wordt de spanning onderbroken... (dacht ik mij te herinneren) Als dat stuk is heb je geen beeld. (als de terugslagonderdrukking zelf stuk is zie je een streep door je signaal...)
- de x of y eindversterker zou stuk kunnen zijn en je straal helemaal weg kunnen buigen... (onwaarschijnlijk)

Meer mogelijkheden zijn er volgens mij niet.... of de gloeidraad van je buis is stuk....

Met een scoop is alles dus eenvoudig na te meten, met een :10 probe en 50V/div kun je de hoogspanning vaak ook nog wel meten. Die is vaak maar 1500 - 2000 V. Op de aansluiting voor de x platen meet je (als het goed is)een zaagtand de ene geinverteerd t.o.v. de andere, op de y geen signaal.
De spanningen spreken voor zich.

Nou ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Ga vooral nergens aan draaien als je hem open hebt. Het hele apparaat is af te stellen zodat spanning en frequentie in de verschillende standen klopt bij het aantal hokjes op je scherm. Er zitten hiervoor heel veel instelpotmetertjes in je scoop. Verdraai je dit dan moet je dus je scoop opnieuw laten ijken!

Succes!

Aanv: ik zag trouwens dat deze scoop van jou (PM3250) uit de zelfde tijd komt als de oude buizen scoop die ik destijds kocht voor 4 tientjes. Dat was de PM3230. Repareren lijkt me de moeite niet en daarnaast is het erg lastig om aan de oude buizen en germanium transistoren te komen......

Franc
14 januari 2007, 23:23
Dank voor alle tips!

Mijn scope werkt niet op buizen hoor, de enige buis die erin zit is de beeldbuis :)

Misschien moet ik hem maar gewoon weg doen. Wat is een goed alternatief? Iets digitaals via de computer??

Dirk_Hendrik
15 januari 2007, 14:58
Ik heb hier nog een tek 465 staan die over staat te wezen. Bij interesse kun je me PM-en.

Voorbeeld (foto van online):
http://www.slack.com/images/TE/Tek465.jpg

guitarnijboer
15 januari 2007, 20:16
Dank voor alle tips!

Mijn scope werkt niet op buizen hoor, de enige buis die erin zit is de beeldbuis :)

Misschien moet ik hem maar gewoon weg doen. Wat is een goed alternatief? Iets digitaals via de computer??

Oh, Ik zag ergens een foto en hij leek op die oude bak van mij dus ik dacht: lijkt op en klinkt als .... :) Scopemeten via de computer vindt ik net als opnemen via de computer. Het kan wel, je hebt veel mogelijkheden, maar je hebt altijd een computer nodig en dat is zo'n gedoe. Een scope kun je ergens mee naar toe nemen, een computer lastiger.

Misschien heb je wel pakketten waar ook een spectrumanalyzer bij in zit! Dit is versterkerbouwtechnisch gesproken dan wel weer erg interessant..

Franc
15 januari 2007, 21:50
Er zijn aardig wat softwarepakketten maar die gebruik je geluidskaart als input :(