PDA

View Full Version : Modeling in live situatie



Flames
14 januari 2007, 09:07
Vorig jaar heb een concert van Jan Akkerman gezien.
De beste man gebruikte een pod XT pro. Het geluid was ontzettend overtuigend en ook veelzeidig omdat hij verschillende speaker simulaties gebruikte.

Ik vroeg me af wat voor soort speaker je moet gebruiken om een pod geloofwaardig te doen klinken in een live situatie?
Zijn er hier meer gitaristen die modeling live gebruiken>?

armageddon
14 januari 2007, 09:39
Ik heb daarover een keer gemaild met een man van Tech21 (van de Sansamp PSA-1). De Sansamp is eigenlijk geen modeller, maar enfin. Ik dacht dat je modellers ook wel op een normale cab en normale eindtrap (zelfs buizen) aan kon sluiten, maar je dan wat aan de eq moest doen (meer hoog). Hij was dat met me eens, maar raadde voor het gemak wel een Tech21 Powerengine,Cab of Line6 cab aan. De Powerengine is een lineaire versterker waardoor het zo min mogelijk verkleurt wordt en daar hoort dus ook een cab bij die zo min mogelijk verkleurt. De Line6 cabs en de Tech21 cabs zijn daar perfect voor, zodat het 'karakter' dat een modeller probeert over te brengen goed doorkomt, zonder extra kleuring.

thefox
14 januari 2007, 09:58
Ik speel live met een pod xt live icm een Tech21 Power Engine 60, dat gaat heel goed. De Pod XT begint ineens een stuk beter te klinken, bijna een beetje te leven. Je krijgt iig al meer het idee over een echte versterker te spelen. Het grote voordeel is dat je verschrikkelijk veelzijdig bent en radicaal kunt switchen tussen geluiden. Verder zit er een XLR uit op de achterkant, die gebruik ik om op de PA aan te sluiten voor het zaalgeluid. Qua volume kom je met een zo'n ding makkelijk
boven de band uit, ik heb hem max op 5 staan denk ik, maar dan staat ie echt heeeeel hard :P

Sparkz
14 januari 2007, 10:23
Ik heb vorige maand een Atomic 212 50 gekocht via http://www.g66.eu. Prachtige amp voor het geld en puike snelle service.
Ik speel al enkele jaren met een PodXT en PodXTL maar dit had ik nog nooit gehoord. Ik heb er nog niet live mee gespeeld, maar de atomic lijkt me wel geschikt voor op het podium. En als het nodig is, koppel je er gewoon 2 aan elkaar...

harrie-beton
14 januari 2007, 10:48
Een "modeler" uitversterken moet eigenlijk net zo als het uitversterken van een digitale piano. Het basisgeluid moet goed zijn en alleen "rechtdoor" versterkt.

Ik vind dat als je live met een modeler speelt zoals de podxt je gewoon moet zorgen dat je sounds op neutrale versterkers goed zijn. Het mooie van de podxt vind ik dat de geluiden die ik thuis maak, in de oefenruimte ongeveer net zo klinken behalve dat ze harder moeten.
Zelf heb ik een podxt pro. Ik speel stereo en gebruik in de ene oefenruimte twee peavey TKO115 basversterkers. Deze kunnen erg hard en klinken qua gitaar neutraal genoeg. Op andere klussen kan ik volstaan met een keyboard versterker of direct de PA in.

En ik denk dat Jan Akkerman ook op goedkopere versterkers nog heel goed klinkt...

piezo
14 januari 2007, 11:01
En ik denk dat Jan Akkerman ook op goedkopere versterkers nog heel goed klinkt...Lees de recensie van het Akkerman "concert' van afgelopen vrijdag eens. KLIK (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85868)

guitartub
14 januari 2007, 11:39
Ik speel al jaren live over een VOX modeller (De AD60 combo met ingebouwde digitale sectie). Tot nu toe is altijd iedereen te spreken over mijn sound.

schwalbe
14 januari 2007, 12:58
Volgens mij bij je het beste af met een goede (al dan niet actieve) stagemonitor. Geen Behringer of Phonic maar iets goeds van Electrovoice bijvoorbeeld. Heeft tevens als voordeel dat je hem ook nog voor andere dingen kan gebruiken.

Azrael
14 januari 2007, 14:13
En ik denk dat Jan Akkerman ook op goedkopere versterkers nog heel goed klinkt...


Hihihihihihihih , zie piezo :D

hugo123
14 januari 2007, 14:15
Kun je dan ook met een versterker diet twee ingangen heeft je POD of wat dan ook versterken? Of moet je twee versterkers hbben.


hugo

Azrael
14 januari 2007, 14:17
Kun je dan ook met een versterker diet twee ingangen heeft je POD of wat dan ook versterken? Of moet je twee versterkers hbben.

hugo

Wat bedoel je met die zin? Ik vat hem niet....

Flames
14 januari 2007, 15:05
ik weet niet hoe de sound toen klonk, en als je het na een echte buizenbak hoort zul je altijd wel verschil horen, maar toen ik hem zag spelen klonk het geluid aardig in de buurt van het echte en je bent er enorm veelzijdig door.