PDA

View Full Version : Een foto waarop je duidelijk het verschil tussen LP en SC kunt zien



Anders Destium
13 januari 2007, 23:49
Zoals veel mensen weten is er de afgelopen jaren een rechtzaak geweest tussen Gibson en PRS. Het ging toen over de vorm van de Gibson Les Paul en de PRS Singlecut. Ik kwam net toevallig een foto tegen van beide, volgens mij is het vrij duidelijk ;)

http://www.thesamhillband.com/gearnov/slides/HPIM0892.JPG

Orpheo
13 januari 2007, 23:56
ooeeeeeh die middelste les paul is geil!!

bert k
14 januari 2007, 00:02
Ik zie het verschil wel, maar ik zie ook dat PRS gewoon een Les Paul gekloond heeft.

Orpheo
14 januari 2007, 00:04
de les paul vind ik veel sierlijker dan de singlecut eigenlijk. de SC speelt wel heel soepel, dat wel.

vulvasonic
14 januari 2007, 00:14
De Les Paul is veel mooier (mijn mening). Ik vind de PRS zelfs ronduit lelijk (de Singel Cut versies in ieder geval).

Maar ik heb begrepen dat het Gibson niet om de vorm te doen was, maar dat de rechtzaak ging over de positie van de knoppen of zoiets?????
Het ging in ieder geval niet over de vorm van de gitaar.

Maar who cares, Gibson heeft verloren toch?

imlikeajungle
14 januari 2007, 00:39
De Les Paul is veel mooier (mijn mening). Ik vind de PRS zelfs ronduit lelijk (de Singel Cut versies in ieder geval).

Maar ik heb begrepen dat het Gibson niet om de vorm te doen was, maar dat de rechtzaak ging over de positie van de knoppen of zoiets?????
Het ging in ieder geval niet over de vorm van de gitaar.

Maar who cares, Gibson heeft verloren toch?

Volgens mij ging het over de opmaak idd, de vorm zelf is niet beschermd...

Bruce
14 januari 2007, 01:34
Alle 3 super mooie gitaren!
Ik vind persoonlijk de Singlecut een soort van moderne
versie van de LP, maar ze zijn beide geweldig mooi!

Hector_Tsolodimos
14 januari 2007, 01:51
De Les Paul is veel mooier (mijn mening). Ik vind de PRS zelfs ronduit lelijk (de Singel Cut versies in ieder geval).

Maar ik heb begrepen dat het Gibson niet om de vorm te doen was, maar dat de rechtzaak ging over de positie van de knoppen of zoiets?????
Het ging in ieder geval niet over de vorm van de gitaar.

Maar who cares, Gibson heeft verloren toch?
idd, Gibson lost
is maar goed ook :D
toch vind ik ook dat de ´gewone´ PRS-en veel mooier zijn dan die SC´s

schwalbe
14 januari 2007, 02:22
Wat ik dan weer niet snap is dat PRS bij de single cut die afgrijselijke stemknoppen heeft meegekopieerd... als er iets aan te wijzen is bij de LP wat verbetering behoeft dan is dat het wel. Bij de LP op dit plaatje zijn ze dan ook al vervangen door wat fatsoenlijks.

Negative K3 fan
14 januari 2007, 02:24
ik vind er nog behoorlijk veel verschil tussen zitten, die vorm en carve wijken zo af dat je het in 1 oogopslag kunt zien.

Luca P
14 januari 2007, 02:38
Dé Les Paul is helemaal it!
Maar die lelijke zwarte blokjes daarop...?
Geef mij maar de originele humbuckers. Ben nu eenmaal 'origineel' geil.

Orpheo
14 januari 2007, 07:43
Dé Les Paul is helemaal it!
Maar die lelijke zwarte blokjes daarop...?
Geef mij maar de originele humbuckers. Ben nu eenmaal 'origineel' geil.

agreed.


maar ik bedacht me een andere vergelijking met een les paul als centrale punt die net zo onzinnig is als LP-sc. de LP-tele vergelijking. meen ik echt.de tele en lp verschillen immens en fundamenteel, de LP en prs minder. maar qua looks zijn de verschillen net zo immens en extreem.

over die tuners: de klusontype tuners van PRS zijn echt niet zo slecht hoor. zijn beter dan die van gibson. vind ik dan.

up-guitarman
14 januari 2007, 10:48
Die PRS dingen doen me echt niets over het algemeen...
Geef mij die LP dan maar !!!

jerome
14 januari 2007, 12:09
Maar ik heb begrepen dat het Gibson niet om de vorm te doen was, maar dat de rechtzaak ging over de positie van de knoppen of zoiets?????

Maar who cares, Gibson heeft verloren toch?

Ik heb nog nooit op een PRS gespeeld maar het lijk mij dat de volumeknoppen wel lekker dichtbij de snaren zitten!

Ik vraag me af, zijn er meer Les Paul gitaristen die ook vinden
dat de volumepots op een onhandige plek zitten, ik bedoel redelijk ver weg van de snaren?

habberdoedas
14 januari 2007, 12:18
Yep de Gibson Les Paul vind ik persoonlijk veel mooier als de PRS single k*t's. De andere modelen van PRS vind ik wel mooi.

FruscianteFan
14 januari 2007, 12:24
agreed.


maar ik bedacht me een andere vergelijking met een les paul als centrale punt die net zo onzinnig is als LP-sc. de LP-tele vergelijking. meen ik echt.de tele en lp verschillen immens en fundamenteel, de LP en prs minder. maar qua looks zijn de verschillen net zo immens en extreem.

over die tuners: de klusontype tuners van PRS zijn echt niet zo slecht hoor. zijn beter dan die van gibson. vind ik dan.De PRS lijkt toch echt losjes gebaseerd op de Gibson, imo. Dat kan ik van een Tele niet zeggen.

pinkpaisleytele
14 januari 2007, 13:29
Ik vind die prs echt een gruwelijk lelijke gitaar, die LP mogen ze wat mij betreft wel hier achter de deur drukken :)
Ik vind het eigenlijk onzin dat gibson daar een rechtzaak van gemaakt heeft want iets wat zó mooi is als een LP kan je alleen maar lelijker klonen toch?

ACSlater
14 januari 2007, 13:33
Gibson LP wint "hands down". De SC is qua uiterlijk een slap aftreksel van de LP. Op het gebied van geluidskarakter zal die wel even sterk zijn omdat het in feite een LP is.

Helter Skelter
14 januari 2007, 13:35
De Les Paul is veel mooier (mijn mening). Ik vind de PRS zelfs ronduit lelijk (de Singel Cut versies in ieder geval)

vette +1 hoewel ik een singelkut met vogeltjes ook niet echt lelijk vind

qua looks is er geen mooiere gitaar dan een LP imo

almarvk
14 januari 2007, 13:39
Ik vind beide wel wat hebben, maar die EMG's doen de gitaren geen goed...

Neals
14 januari 2007, 20:54
Ik vind de PRS SC WAY COOLER! Veel beter uitgedacht concept ook, ik geloof niet meer in karakter bij instrumenten die massaal van de productielijn rollen.

Wicked Willy
14 januari 2007, 20:56
Om me dan ook maar even in de discussie te mengen. Ik had een Les Paul (een Studio uit 1998) en ben inmiddels al ruim een jaar op een PRS Singlecut aan het spelen. Toen ik mijn Studio wilde inruilen voor een andere (en duurdere) Les Paul heb ik veel Les Pauls getest, waaronder Standards, Classics, Customs etc. Door mijn lokale gitaarboer werd ik ook gewezen op de PRS Singlecuts (ik had ook al een PRS Custom 24), smaken verschillen, maar mijn Singlecut steekt met kop en schouders boven alle door mij geteste LP's uit (en dat waren er heel wat), het is wel duidelijk een modernere incarnatie en daar moet je dus maar net van houden, maar mijn 2 PRS-en in combinatie met mijn Koch Multitone, dat is een heerrrrrrrrrrrrrrrrrlijke combi!

Cris
15 januari 2007, 10:55
Ik vind ze op die foto echt veel te veel op elkaar lijken.

Kim Wilson
15 januari 2007, 11:07
Ik kan ook niet zeggen dat ze nou zo wezenlijk veel verschillen. Ja, nu ik ze zo naast elkaar zie, kan ik de verschillen wel aanwijzen, en kan ik ook zien dat de vorm iets anders is. Maar als ik er één los zie, kan ik aan de vorm van de body niet direct zeggen wat voor één het is.

Al met al vind ik de LP wel mooier. De PRS is me net iets te mooi, te gladjes. Vette spiegelende lak, knoppen iets verzonken in de body... Het is wel mooi, maar de LP is net iets meer een no-nonsence gitaar. En daar hou ik wel van.

PimRocks
15 januari 2007, 11:13
@ Wicked Willy: ik jullie zien spelen in het voorprogramma van the infadels, in de effenaar. Vond jou sound zeker ok, alleen jullie band persoonlijk nogal matig.....

Ik vind persoonlijk de LP de allervetste gitaar, hoewel ik een SC ook zeker niet mijn huis uit zou schoppen...

JorikDekkers
15 januari 2007, 11:58
@ Wickedwilly: Jij ook hier! (ik ben die gast die zo nodig op zn eigen amp moest spelen in cafe internationaal :sssh: )

ontopic: ik heb nooit op een singlecut gespeeld dus daar kan k niks zinnigs over zeggen, maar er zit ook wel een heel groot verschil tussen les pauls onderling. Het ligt volgens mij héél erg aan wat voor karakter je zoekt, als je een echt vintage geluid wil kom je eerder bij een les paul uit dan een prs imho.

renier
15 januari 2007, 11:59
Ik vind de PRS SC WAY COOLER! Veel beter uitgedacht concept ook, ik geloof niet meer in karakter bij instrumenten die massaal van de productielijn rollen.

nee, want we weten allemaal dat makers naast urenlang schuren ook karakter aftappen en dat in de gitaar stoppen. terwijl er voor productiegitaren alleen maar prefab karakter uit een blikje word toegevoegd. duidelijk verschil
...

karakter, mojo, etc zijn allemaal termen voor de algehele kwaliteit van een gitaar, en de wijze waarop die aansluit op wat je zoekt. die kwaliteit kan op allerlei manieren bereikt zijn: machinaal, handmatig, door goeie QC of simpelweg doordat je toevallig een gitaar oppikt die perfect bij je past.

handgemaakt hoeft echt niet beter te zijn dan machinaal. amerikaans hoeft niet beter te zijn dan chinees. vintage hoeft niet beter te zijn dan nieuw. beoordeel elke gitaar op zijn eigen kwaliteiten, er zijn geen regels.

PimRocks
15 januari 2007, 12:50
nee, want we weten allemaal dat makers naast urenlang schuren ook karakter aftappen en dat in de gitaar stoppen. terwijl er voor productiegitaren alleen maar prefab karakter uit een blikje word toegevoegd. duidelijk verschil
...

karakter, mojo, etc zijn allemaal termen voor de algehele kwaliteit van een gitaar, en de wijze waarop die aansluit op wat je zoekt. die kwaliteit kan op allerlei manieren bereikt zijn: machinaal, handmatig, door goeie QC of simpelweg doordat je toevallig een gitaar oppikt die perfect bij je past.

handgemaakt hoeft echt niet beter te zijn dan machinaal. amerikaans hoeft niet beter te zijn dan chinees. vintage hoeft niet beter te zijn dan nieuw. beoordeel elke gitaar op zijn eigen kwaliteiten, er zijn geen regels.

+1 ....... 7890

Wicked Willy
15 januari 2007, 20:33
@PimRocks: thnx, voorprogramma van de Infadels was erg gaaf om te doen.

PimRocks
15 januari 2007, 21:22
was idd supergaaf, heb toen nog tot 3 uur met de infadels in de kroeg gehangen en zelfs op straat nog bier gezopen met ze hehe

Anders Destium
15 januari 2007, 21:44
Ik ben wel een beetje verbaasd over de hatelijke reacties van sommigen, het is net of PRS gitaren per definitie afgefakkeld moeten worden.

Zelf ben ik de gelukkige bezitter van zowel een LP als Singlecut, en het zijn allebei geweldige gitaren voor mij. Als het ontwerp zo weinig verschilt, hoe kunnen mensen dan zó voor het ene en zó tegen het ander zijn :???: De Singlecut is een gitaar die is gebaseerd op de LP, eigenlijk maakt elk merk dat soort gitaren. Maar als PRS zo'n gitaar bouwt dan is het gelijk paniek in de tent kennelijk.

Ah well, zo maar weer een eindje op mijn LP spelen :hippie:

Orpheo
15 januari 2007, 21:47
Ik ben wel een beetje verbaasd over de hatelijke reacties van sommigen, het is net of PRS gitaren per definitie afgefakkeld moeten worden.

Zelf ben ik de gelukkige bezitter van zowel een LP als Singlecut, en het zijn allebei geweldige gitaren voor mij. Als het ontwerp zo weinig verschilt, hoe kunnen mensen dan zó voor het ene en zó tegen het ander zijn :???: De Singlecut is een gitaar die is gebaseerd op de LP, eigenlijk maakt elk merk dat soort gitaren. Maar als PRS zo'n gitaar bouwt dan is het gelijk paniek in de tent kennelijk.

Ah well, zo maar weer een eindje op mijn LP spelen :hippie:

om heel eerlijk te zijn, ben ik t met je eens. je mening spuien, ala, maar extreem hoeft t niet :)

JimiDylan
15 januari 2007, 22:16
ik weet niet hoe t komt. maar ik vind de lp samen met de strat de 2 perfecte modellen, en de PRS versie verkracht het gewoon. en wat mij betreeft is de Singlecut van PRS echt een totaal andere gitaar, als je namelijk goed kijkt is alles net wat anders.

Anders Destium
15 januari 2007, 23:49
Het is net wat anders maar daardoor een totaal andere gitaar....Hoe verkracht de Singlecut het LP ontwerp? Het is niet meer of minder dan een variatie op een thema. Elk merk maakt singlecut gitaren, maar als PRS ze maakt is het opeens een probleem kennelijk :???: Een Singlecut is inderdaad een andere gitaar dan een LP, zeg maar een LP maar dan met een facelift na 50 jaar :)

Orpheo
16 januari 2007, 07:36
Het is net wat anders maar daardoor een totaal andere gitaar....Hoe verkracht de Singlecut het LP ontwerp? Het is niet meer of minder dan een variatie op een thema. Elk merk maakt singlecut gitaren, maar als PRS ze maakt is het opeens een probleem kennelijk :???: Een Singlecut is inderdaad een andere gitaar dan een LP, zeg maar een LP maar dan met een facelift na 50 jaar :)

en omdat sommigen de LP als heilig zien, is die facelift heiligschennis. denk ik...

Kim Wilson
16 januari 2007, 08:23
Ik ben het roerend met Anders D. eens. Ik vind de LP ook net iets mooier, maar dt komt door kleine details. Die kleine details maken die PRS niet ineens helemaal ruk. Kom eens uit je conservatieve hol, zou ik zeggen.


(zei ik dat? :o)

JimiDylan
16 januari 2007, 09:10
en omdat sommigen de LP als heilig zien, is die facelift heiligschennis. denk ik...
exact, orpheo pakt m. je gaat scarlett johansen of keira knightley toch ook niet vertellen dat de tieten net wat hoger moeten, kin net wat kleiner en wenkbrauwen omhoog? die vrouwen zijn perfect, je gaat daphne bunskoek toch ook niet vragen om lenzen in te doen?

Kim Wilson
16 januari 2007, 09:23
exact, orpheo pakt m. je gaat scarlett johansen of keira knightley toch ook niet vertellen dat de tieten net wat hoger moeten, kin net wat kleiner en wenkbrauwen omhoog? die vrouwen zijn perfect, je gaat daphne bunskoek toch ook niet vragen om lenzen in te doen?
En de vrouw die lijkt op Scarlett Johanson, maar op een paar details anders is, is direct een lelijk wijf? Doe niet zo raar man... :sneaky:

Trouwens, geen vrouw is meer of minder perfect. Vrouwen kunnen voldoen aan jouw ideaalbeeld, maar iedere vrouw is op haar eigen manier mooi en uniek. Hoe kun je nou over de perfecte vrouw praten als er 2,5 miljard exemplaren van rondlopen?

Luke-wannabe
16 januari 2007, 09:55
exact, orpheo pakt m. je gaat scarlett johansen of keira knightley toch ook niet vertellen dat de tieten net wat hoger moeten, kin net wat kleiner en wenkbrauwen omhoog? die vrouwen zijn perfect, je gaat daphne bunskoek toch ook niet vragen om lenzen in te doen?
Haha vette humor!! :seriousf:

Orpheo
16 januari 2007, 10:53
Ik ben het roerend met Anders D. eens. Ik vind de LP ook net iets mooier, maar dt komt door kleine details. Die kleine details maken die PRS niet ineens helemaal ruk. Kom eens uit je conservatieve hol, zou ik zeggen.


(zei ik dat? :o)
oppassen kerel! straks benje t ook eens met mij eens!

Goldeneye
16 januari 2007, 16:24
De 2 Prs-Singlecut gitaren op de foto's kunnen niet tippen aan de klassieke looks van de beauty links van de 2...de Gibson les Paul.
De Gibson heeft mooiere looks; is veel dikker en massiever van body, mooie herkenbare parelmoerinleg in de toets, prachtige klassieke kop en body. De single-cut PRS'jes lijken ietwat low-budget naast de echte Gibson.

LP_CL
16 januari 2007, 16:29
Ik betwijfel ten zeerste dat deze PRS'en low budget zijn. Als ze al niet meer kosten dan de gibson...

Alain
16 januari 2007, 22:45
Om me dan ook maar even in de discussie te mengen. Ik had een Les Paul (een Studio uit 1998) en ben inmiddels al ruim een jaar op een PRS Singlecut aan het spelen. Toen ik mijn Studio wilde inruilen voor een andere (en duurdere) Les Paul heb ik veel Les Pauls getest, waaronder Standards, Classics, Customs etc. Door mijn lokale gitaarboer werd ik ook gewezen op de PRS Singlecuts (ik had ook al een PRS Custom 24), smaken verschillen, maar mijn Singlecut steekt met kop en schouders boven alle door mij geteste LP's uit (en dat waren er heel wat), het is wel duidelijk een modernere incarnatie en daar moet je dus maar net van houden, maar mijn 2 PRS-en in combinatie met mijn Koch Multitone, dat is een heerrrrrrrrrrrrrrrrrlijke combi!

+1, zelfde gedaan, zelfde conclusie, heb nu een PRS SCT

ieme
16 januari 2007, 22:53
jammer van die EMG's

R-ik
16 januari 2007, 23:11
Ik vind de EMG's eigenlijk helemaal niet misstaan! Erg mooi zelfs zo met die crème pick-up ringen er omheen!

(laat ik dat nu zelf ook op mijn PRS hebben :D)

LP_CL
16 januari 2007, 23:19
Het mooiste zijn nog altijd de nikkel covertjes. Niets op aan te merken...
De actieve pups zien er zo plastiek-achtig uit. Beetje cheap, terwijl ze dat niet zijn. Jammer

Goldeneye
17 januari 2007, 08:31
Ik betwijfel ten zeerste dat deze PRS'en low budget zijn. Als ze al niet meer kosten dan de gibson...

Ongetwijfeld zullen er velen duurder zijn dan een Gibson LP. Ze lijken alleen low budget als je er een echte Les Paul naast zet...dan zou ik toch niet zeggen dat het om een LP-kopie gaat, maar meer een eigen model..erg modern en je moet er van houden. Vooral als je van santana houdt en wat jazz/blues speelt, is de gitaar zeker een must! Met name voor cleane partijen.

Goldeneye
17 januari 2007, 08:33
Het mooiste zijn nog altijd de nikkel covertjes. Niets op aan te merken...
De actieve pups zien er zo plastiek-achtig uit. Beetje cheap, terwijl ze dat niet zijn. Jammer

nikkel :nervous: ik wil nikkel :nervous:

Dat zijn de mooiste inderdaad!