PDA

View Full Version : Het karakter van verschillende types buizen



pinkpaisleytele
13 januari 2007, 21:43
Hoi, ik denk dat deze vraag ongetwijfeld wel eens vaker gesteld is; maar toch stel ik hem:

Ik wil graag wat meer weten over de verschillende karakters van verschillende types buizen.
Zo hoor ik vaak dat het typische marshall geluid door de EL34's komt, maar hoe zit dat dan met bijvoorbeeld de 6L6, mijn engl classic top is daar namelijk mee uitgerust, en ik vind m eigenlijk meer drive hebben dan een marshall bijvoorbeeld.

nu ik toch aan het vragen ben, wat is dan het karakter van de kt66, 6v6, 6550, EL84.

Ik lees hier zoveel over in verschillende gitaarbladen maar weet eigenlijk bij god niet waar dat precies vandaan komt.

groet en bedankt voor je info,

Dennis :hippie:

Chris Winsemius
13 januari 2007, 21:56
Hoi, ik denk dat deze vraag ongetwijfeld wel eens vaker gesteld is; maar toch stel ik hem:

Ik wil graag wat meer weten over de verschillende karakters van verschillende types buizen.
Zo hoor ik vaak dat het typische marshall geluid door de EL34's komt, maar hoe zit dat dan met bijvoorbeeld de 6L6, mijn engl classic top is daar namelijk mee uitgerust, en ik vind m eigenlijk meer drive hebben dan een marshall bijvoorbeeld.

nu ik toch aan het vragen ben, wat is dan het karakter van de kt66, 6v6, 6550, EL84.

Ik lees hier zoveel over in verschillende gitaarbladen maar weet eigenlijk bij god niet waar dat precies vandaan komt.

groet en bedankt voor je info,

Dennis :hippie:

Het totale geluid v/e amp is echt afhankelijk van alle faktoren.
Zodra je bijvoorbeeld van EL34 naar KT66 of 6L6 wisselt is er vaak 'n andere uitgangstrafo en biasing nodig.

Marshalls met KT66s hadden andere uitgangstrafo's dan Marshalls met EL43s.
De bekende Fender circuits uit de jaren 60 en 70 waren totaal anders dan post '67 Marshalls.

Beetje appels en peren :)

Tristan
13 januari 2007, 23:05
De eindbuizen maken volgens mij niet het verschil in klank, het ontwerp van de versterker is naar mijn idee de dominerende factor...

Ik heb zelf een Marshall 2061X met EL84 buizen en die klinkt toch echt als een Marshall, een Marshall Studio 15 met 6V6 eindbuizen klinkt ook als een Marshall, het gaat naar mijn idee pas minder klinken als een Marshall als ze er transistorspul in gaan stoppen zoals bij de tweekanaals JCM800's, de Silver Jubilees, de JCM900's en de DSL's en TSL's enzo...

De Vox AC30's en AC15's hebben EL84 eindbuizen, maar een Matchless Phoenix met EL34 eindbuizen klinkt toch ook heel erg Vox achtig, ik kan me van een AC50 ook niet voorstellen dat hij niet als een Vox klinkt, ook al heb ik deze zelf nog nooit gehoord...

De klassieke of zeg maar ouderwetse of ouderwets klinkende amps van de bekende merken zijn allemaal duidelijk herkenbaar en hebben allemaal een eigen klank en identiteit, iets wat je van veel modernere amps niet zo duidelijk kan zeggen, een kwestie van ontwerp dus...

Negative K3 fan
14 januari 2007, 02:36
vaak wordt er geprobeerd dit soort zaken te generaliseren terwijl het eigenlijk vrij lastig is om een duidelijk streep te trekken.

over het algemeen(!) wordt er gezegd dat el34s meer mids geven... maar uiteindelijk hangt het er natuurlijk vanaf hoe ze in een bepaalde versterker worden gebruikt en welke speakers eraan hangen.

Als je op zoek bent naar een verbetering van je geluid, zoek dat dan eerst in het door ampofielen meest onderschatte onderdeel van je gear: de speaker cab.

pinkpaisleytele
14 januari 2007, 13:02
vaak wordt er geprobeerd dit soort zaken te generaliseren terwijl het eigenlijk vrij lastig is om een duidelijk streep te trekken.

over het algemeen(!) wordt er gezegd dat el34s meer mids geven... maar uiteindelijk hangt het er natuurlijk vanaf hoe ze in een bepaalde versterker worden gebruikt en welke speakers eraan hangen.

Als je op zoek bent naar een verbetering van je geluid, zoek dat dan eerst in het door ampofielen meest onderschatte onderdeel van je gear: de speaker cab.

Dat heb ik aan alle kanten wel gemerkt! :)
toen ik mijn engl top gekocht heb vond ik m goed klinken op een standaard engl 1x12 cab, ik heb er toen geen cabinet bij gekocht omdat ik met het idee speelde er een goedkoop sovtek cabinetje bij te kopen (stom, stom, stom, maar gelukkig niet gebeurd hoor!) ik ben toen gaan testen met verschillende 1x12's waaronder een kitty hawk waar een celestion 12'' in zit. dit klonk blikkig en lang niet zo mooi als met die engl 1x12 eronder. maargoed er zat een celestion in en als merkjesfreak :P (g star broek, weigerend japanse auto's te rijden, etc) moest dat geprobeerd worden. Later heb ik m geprobeerd op een marshall 1x12 die ooit een jcm800 heeft toebehoord en dat klinkt ge-wel-dig! :rockon: die zit er nu ook onder. t maakt dus echt heel erg veel verschil, zo klinkt ie op een 4x10'' eigenbouw in de oefenruimte gewoon verschrikkelijk k*t.

love_emo
26 januari 2007, 19:25
mail tubefreak (www.tubefreak.com)!
x.