PDA

View Full Version : Zelfbouw voedingkast



Rude Perception
13 januari 2007, 20:54
Op newtone-online heb ik een schema gekregen voor een kastje om met 1 adapter meerdere geisoleerde uitgangen te krijgen.

Dit is het schema:

http://i9.photobucket.com/albums/a61/deedeeguitar/pedalboard/powerkastje.gif

Ik vroeg me af of je er ook 8 uitgangen op kan zetten (zolang de adapter sterk genoeg is)?

Verder snapte ik een paar dingen niet:

U1: Wat is dat voor iets?
D1: Wat voor diode moet ik hier hebben?
C1: 100u/25v ... Ik zie bij newtone-online.nl alleen 100uF/16v (u=uF?). Is dit een probleem?
C4: 10u/16v .... Ik zie bij newtone-online.nl alleen 10 uF/25v (u=uF?). Maakt dat uit?

hassent
13 januari 2007, 22:06
Dit zijn géén geïsoleerde uitgangen, ze staan gewoon parallel!

U1 is een spanningsregelaar, die regelt de gelijkspanning terug naar 9V. Die kan maximaal 1A leveren.
D1 kun je een 1N4001 (1A) of een 1N5401 (3A) nemen.
C1 Als je ingangsspanning niet hoger wordt dan ongeveer 12V kan 16V wel anders zou ik 25V nemen.
C4 25V kan, is geen probleem.

Je kan er makkelijk 8 uitgangen van maken zolang de totaalstroom niet hoger wordt dan 1A. Zorg dan wel dat je de spanningregelaar dan goed koelt met een koelblokje.

Rude Perception
13 januari 2007, 22:10
Dit zijn géén geïsoleerde uitgangen, ze staan gewoon parallel!

Dat dacht ik ook al, maar wat is dan het nut van het kastje?

Spanningsregelaar: Waar haal ik die en hoeveel moet dat ongeveer kosten?

hassent
14 januari 2007, 08:57
Wat is het nut.... Tja meer dan 1 uitgang zou ik zeggen, maar dat kun je ook met een daisy chain doen.

Alles wat je nodig hebt kun je vinden op www.conrad.nl. (http://www.conrad.nl./)
Bv de spanningregelaar is bestelnr 179191 - 89, kost euro 0,69. De rest kost helemaal niets, centen werk.'
Je kan ook hun catalogus aanvragen. Ze hebben voor de electronica hobbiest best een heel uitgebreid pakket.

Let wel op dat je ingangsspanning minimaal 12V of hoger is. Bij de 78xx serie heb je een minimaal spanningsverschilnodig van 3V om de regelaar goed te laten werken

Rude Perception
14 januari 2007, 11:10
maar zo'n kastje geeft dus niet minder kans op brom/vervelende bijgeluiden dan bijvoorbeeld een 1spot met daisychain?

hassent
14 januari 2007, 12:12
Nee, doet exact hetzelfde.

JCG
14 januari 2007, 13:40
sorry als ik als topic kaping wordt gezien maar:
Als ik meerdere spanningregelaar zou gebruiken, voor elke uitgang een. Zouden de uitgangen dan wel min of meer geisoleerd zijn?

hassent
14 januari 2007, 13:52
Ja, dan is het een stuk beter gescheiden. Voor het geld hoef je het niet te laten, het is maar voor een paar euro componenten.

guitarnijboer
14 januari 2007, 16:06
Het verschil met dit schematje en een daisy chain is dat de spanning hier gestabaliseerd wordt (rimpel = brom wordt grotendeels verwijderd) en je dus kunt volstaan met iedere 12V of hoger DC adaptor i.p.v. de belachelijk dure BOSS adaptors waarin dit ingebouwd zit...

H.Manback
14 januari 2007, 16:36
Als je meerdere spanningsregelaars aan 1 trafo wil hangen zou ik toch echt goed uitkijken. Zeker een zekering doen dan aan de secundaire kant van de trafo (de uitgang dus).

Als je namelijk ooit een pedalen aansluit met negatieve aarding en eentje met positieve aarding (meeste zijn geaard op de negatieve kant) dan kan je wel eens een leuk kampvuurtje krijgen als er niks aan beveiliging op zit.

Echt gescheiden uitgangen krijg je door meerdere trafos te gebruiken, of een trafo met gescheiden secundaire wikkelingen.

JCG
14 januari 2007, 17:43
Natuurlijk moet je aan de veiligheid denken.
Maar voor de postieve geaarde pedalen een aparte wikkeling gebruiken met daarop een 7909 (negatieve broertje van de 7809). Scheelt weer vuurwerk.

Maar hoeveel stroom trek een gemiddeld pedaal? om nou 10 keer 1A voeding te maken maken terwijl je met 10 keer 100mA het ook red. Scheelt ook weer op de kosten van de overige onderdelen in de voeding

hassent
14 januari 2007, 18:30
Iemand al gedacht aan diode beveiliging tegen ompolen... Of een brugcel. Of een schakelaartje boven elke uitgang waarmee je de polariteit kan switchen? Dan heb je ook geen 7909 nodig en ben je ook nog eens universeler.

Allemaal oplossingen waar bij je prima met 1 trafo en meerder spanningregelaars kan werken. Eventueel nog een 0,8A zekering in lijn met elke 7809 en je bent helemaal veilig!

JCG
14 januari 2007, 19:42
Iemand al gedacht aan diode beveiliging tegen ompolen... Of een brugcel.
Die zou dan in je pedaal geplaatst moet worden, want in je voeding kan je weinig verkeerd ompoolen (nadat je hem goed in elkaar gezet hebt ;)).


Of een schakelaartje boven elke uitgang waarmee je de polariteit kan switchen? Dan heb je ook geen 7909 nodig en ben je ook nog eens universeler.
Dat is misschien wel een idee, maar je kan dat ook in het snoertje naar je pedaal regelen (ik ga uit van losse snoertje die je in je voeding prik wanner je ze nodig hebt, scheelt weer losse draden). Dat kost dan niets terwijl schakelaars weer extra kosten.

Maar ik geloof die dat er pedalen zijn die gnd en -9V gebruiken in plaats van gnd en +9V. Als je dat pedaal alleen gebruikt zal die niet zoveel problemen geven maar als hij gezellig met een paar andere pedalen staan kan het vuurwerk opleveren.

Rude Perception
15 januari 2007, 17:35
weerstandje en ledje kan je toch gewoon uit het schema laten?

Rude Perception
15 januari 2007, 18:01
dit is het definitieve schema wat ik ga maken (alleen dan met 8 uitgangen, maar dan werd het plaatje wel erg groot) en er komt nog een 0,8A zekeringetje vlak achter de ingang.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/deedeeguitar/pedalboard/naamloos3.jpg

Klopt het dan?

hassent
15 januari 2007, 19:57
Dit klopt wel. Een paar kanttekeningen:

- Ik zou voor elke spanningregelaar een zekering zetten. Dan gaat er hooguit 1 uitgang uit en blijft de rest werken.
- Zorg ervoor dat je D1 ruim genoeg kiest. Ik zou een 1N5401 pakken, die is 3A.
- Zorg er voor dat de C2 en C3 fysiek zo dicht mogelijk bij de 7809 zitten, liefst over de pootjes. Dan voorkom je oscilleren en rare storingen.
- Je kan aan elke uitgang ook een ledje met weerstand hangen zodat je kan zien of er uitgangen niet werken.

Succes met bouwen!

Rude Perception
15 januari 2007, 20:16
- Ik zou voor elke spanningregelaar een zekering zetten. Dan gaat er hooguit 1 uitgang uit en blijft de rest werken.

Welke waarde moet die zekering dan hebben?


Succes met bouwen!

Dank je!

hassent
15 januari 2007, 20:19
Hoeveel kan je adapter aan stroom leveren?

Rude Perception
15 januari 2007, 20:23
Hoeveel kan je adapter aan stroom leveren?

1000mA, maar stel dat het meer/ minder wordt, hoe moet ik dat uitrekenen?

hassent
15 januari 2007, 20:31
Ok 1A dus. Dan zou ik 'm voor D1 afzekeren met 1A en dan 315mA (standaard waarde) per regelaar.

315mA moet meer dan genoeg zijn voor de meeste pedalen. Het gaat er puur om dat er een zekering uitvliegt op het moment dat je sluiting maakt, daar zijn die 315mA zekeringen voor. De 1A is om de adapter te beveiligen tegen ovebelasting. De 1A zou ik een trage versie nemen, de 315mA een snelle.

Overigens zou ik die ledjes ook inbouwen, dan hoef je niet te zoeken als een pedaaltje niet werkt: ledje uit=zekering kapot.

Rude Perception
15 januari 2007, 20:32
Overigens zou ik die ledjes ook inbouwen, dan hoef je niet te zoeken als een pedaaltje niet werkt: ledje uit=zekering kapot.

Ik ga hem onder m'n pedalboard bouwen, dus het kastje wordt onzichtbaar.

hassent
15 januari 2007, 20:35
Ok, tis maar een tip, puur voor het gemak.

guitartheo
17 januari 2007, 00:45
Hoi ik ben toevallig zoiets aan het maken maar dan met losse trafo's
http://home.wanadoo.nl/bluetrail/voeding.jpg

Rude Perception
17 januari 2007, 18:16
Hoi ik ben toevallig zoiets aan het maken maar dan met losse trafo's
http://home.wanadoo.nl/bluetrail/voeding.jpg

Maar de trafo zit bij mij toch in de adapter? Dus dat van jou zijn eigenlijk ook allemaal losse adapters. Trouwens een flink bouwwerk.

guitartheo
17 januari 2007, 20:24
Maar de trafo zit bij mij toch in de adapter? Dus dat van jou zijn eigenlijk ook allemaal losse adapters. Trouwens een flink bouwwerk.

Precies, per effect een aparte voeding 3 keer 9V= en 1 voor 12V wisselsp.
om brom te voorkomen . (hoop ik)

Frits van Mourik
18 januari 2007, 00:46
Keurige print,Theo, petjen af....
maar mag ik je een tip geven?

Het is zeer aan te raden om aan de in- en uitgang van je stabilisators (parallel aan de elko's) een c'tje van 0,1 mF te zetten, om instabiliteit (oscilleren) van die driepoten te voorkomen.

guitartheo
18 januari 2007, 20:57
Keurige print,Theo, petjen af....
maar mag ik je een tip geven?

Het is zeer aan te raden om aan de in- en uitgang van je stabilisators (parallel aan de elko's) een c'tje van 0,1 mF te zetten, om instabiliteit (oscilleren) van die driepoten te voorkomen.


Oke bedankt voor de tip Frits (je bedoelt 0,1nF? )ik maak nog koelplaatjes voor de regelaars , eerst wat storm schade wegwerken

Frits van Mourik
18 januari 2007, 21:55
Nee, ik bedoel 0,1 µF, sorry...

Robbert
18 januari 2007, 22:25
spam: mocht iemand nog op zoek zijn naar zulke trafo's, ik heb er nog een paar liggen voor weinig :)

JCG
18 januari 2007, 22:50
spam: mocht iemand nog op zoek zijn naar zulke trafo's, ik heb er nog een paar liggen voor weinig :)

wat voor specs? trafo's zijn altijd wel handig.

Maar heeft iemand ooit aan geschakelde voeding gedacht? Ik meen me iets te herineren dat geschakelde voedingen niet echt geweldig zijn voor audio doelen einde, maar weet het niet zeker. Scheelt wel weer kosten in koelprofielen en energie (om daar een kt88 in klasse A als einde trap te hebben :D)