PDA

View Full Version : zelfbouwproject gestart



Cocobolo
13 januari 2007, 20:14
Hoi,

Ik heb me vandaag maar eens aangemeld op dit forum omdat ik een aantal weken geleden ben begonnen aan het bouwen van een electrische gitaar en het misschien leuk is als ik af en toe hier wat voortgang plaats.

Ik heb vroeger al een keertje een electrische gitaar gebouwd, en daarna een akoustische. Die laatste heb ik 3 jaar over gedaan maar hij is dan ook helemaal perfect geworden en nu, twintig jaar later, is hij nog steeds dik in orde. Dat was een enorm klus! (ik kan wel een keer foto's plaatsen van de akoustische).

Ik heb in de afgelopen jaren (hobbymatig) meubels gemaakt en nog wat andere dingen en heb gelukkig flink serieuze houtbewerkingsapparatuur, dus (ik weet niet waarom ik er nog niet eerder aan gedacht had) ik heb een maand of 2 geleden besloten dat ik weer een electische gitaar wilde bouwen. Niet 1, eigenlijk 2. Maar ik ben pas net aan de eerste begonnen.

Ik heb gekozen voor een fantasie model. Ik moest hem op een gegeven moment iets aanpassen omdat ik de onderste hoorn iets te scherp en te dicht bij je speelhand vond komen (was bang dat je je zeer kon doen in het vuur van het gitaarspel ).

Materiaal tot nu toe :
Top is van Maple. Het heeft een redelijke tijgerstreep maar op de foto;s valt het niet zo enorm op. Toch maak ik me daar niet druk over, als ik straks ga schuren, polijsten en lakken dan omt ie wel naar boven :)

Ik heb de top overigens met de lintzaag ' gebookmatched' dus dat is erg mooi.
De onderkant van de body is Padouk. Een erg mooie houtsoort, maar het heeft wel last van ' tearout' bij het frezen dus misschien had ik toch maar beter op safe kunnen gaan en gewoon mahonie kiezen of iets dergelijks.

Ik wilde hier een paar foto's plaatsen maar krijg de melding 'Je hebt te veel plaatjes in je onderschrift of in je vorige reactie' ??? Helaas, dan hou ik het beperkt tot 1 foto, hopelijk mag dat wel :

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSCN0058.jpg
(De halspocket is overigens nog te lang, dit gaat nog anders worden.)

Hoop dat jullie hem al leuk beginnen te vinden :cooler:

superfly
13 januari 2007, 20:27
Welkom cocobolo,
Dat ziet er erg strak uit, zeer fraai!
Ben benieuwd naar de volgende foto's

Cocobolo
13 januari 2007, 20:32
Dank je wel :)

Kan ik mooi weer nog een foto plaatsen, haha!
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSCN0065.jpg

Maartenz
13 januari 2007, 20:37
ziet er mooi uit! beetje een sg met lange hoorntjes! wat zijn je plannen kwa hardware/pickups?

enhuh laat ook maar wat zien van je akoustische, ik ben nou wel benieuwd!!

rinaldo
13 januari 2007, 20:37
welkom cocobolo, dat ziet er idd erg mooi uit, leuk modelletje.

daar hou ik wel van mensen die hun eigen ding doen ipv altijd maar de bekende modellen te kopieeren, niet dat dat verkeerd is hoor mijn eerste was een telemodel, maar ik hou wel van de creativiteit die sommige mensen aan de dag leggen om hun eigen ding te doen.

hulde :rockon: :rockon:

Cocobolo
13 januari 2007, 20:44
Wat hardware betreft hou ik het denk ik simpel. Ik heb 2 nieuwe Gibson humbuckers (PAF 57 als halselement en 'PAF 75 plus' voor de brug).

Ik doe denk ik maar 2 draaiknoppen (waarschijnlijk 2 x volume). Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik gebruikte vroeger die tone-knoppen nooit. Het beviel me gewoon niet.

Verder een drieweg schakelaar. Of ik ook nog andere dingen doe weet ik nog niet (single-coil / in-uit phase) ?

Ik zal binnenkort even foto's maken van mijn akoustische gitaar en ze hier posten :-)

Cocobolo
13 januari 2007, 20:52
Oh ja, vergat ik nog over je hardware vraag
Ik doe er tune-o-matic brug op met een losse tailpiece (beide van Gotoh waarschijnlijk, want ik heb dit nieuw liggen). Chrome uitvoering trouwens.
Ik weet soms nog niet zeker wat ik doe omdat ik ook nog een 2e tegelijk (of heel kort achter elkaar) wil bouwen. Ik ben vandaag naar de Arnhemse Fijnhouthandel geweest en heb hout gehaald voor de hals van deze gitaar en ook alvast voor m'n 2e gitaar. Deze krijgt een doorlopende hals (opgebouwd uit o.a. Honduras Mahonie kwartiersgezaagd en waarschijnlijk accentstrepen van maple. ).

Als het me bevalt dan wil ik er nog wel meer bouwen, maar laat ik niet te hard van stapel lopen en eerst maar eens zien hoe dit allemaal gaat lopen! :)

Gitaarbouwer
13 januari 2007, 21:16
een akoustische. Die laatste heb ik 3 jaar over gedaan maar hij is dan ook helemaal perfect geworden en nu, twintig jaar later, is hij nog steeds dik in orde. Dat was een enorm klus! (ik kan wel een keer foto's plaatsen van de akoustische).

Tja, ik ben een echte akoestisch liefhebber. Dus laat maar komen die foto's ;)
Succes met de bouw verder!

Marko

hendrix2
13 januari 2007, 21:22
Ik denk dat deze erg mooi gaat worden!!! :cooler:

Je kan trouwens 4 plaatjes/fotoos in een post steken.
Let wel op, een emoticon telt ook voor één foto/plaatje.

Minda
13 januari 2007, 22:24
Hoi cocobolo,

dat ziet er goed uit! Fijn kleedje eronder, ook. En da's belangrijk hier op het gitaarnet forum. Was jij overigens toevallig vanmorgen bij AF? Ik wel...

Succes,

Hans74
13 januari 2007, 22:49
Wow, ziet er echt ontzettend goed uit!
Ook een geweldig mooie carve heb je daar aangebracht...

Veel success...

oknarb180
13 januari 2007, 22:58
welkom op het forum,

Wat hans74 al aangeeft, mooie carve!!! Hoe heb je die gemaakt?
Ik ben zelf bezig met een PRS-kopie en moet de top ook nog carven, zelf ben ik van plan om met een slijptol en lamellenschuurschijf aan de gang te gaan, Klinkt bruut, maar is goed te doen om de ruwe vorm er alvast in te maken.
Je begrijpt wel dat ik erg nieuwschierig ben hoe jij het hebt geflikt.

Verder helemaal zelf ontworpen?

vr.gr.

Branko

Cocobolo
14 januari 2007, 00:04
Hoi,

Allereerst Minda : JA, dat was ik dus vanochtend bij AF ! Door met jou te praten en omdat jij over het forum begon besloot ik om dus ook maar eens wat van me te laten horen. Ben je nog geslaagd bij AF? Ik heb al bij jouw zelfbouwproject lopen snuffelen, ziet er prima uit!

Om op de vraag over de carve te reageren: daar zat ik tegenaan te hikken. Ik ben eerst begonnen met de het bovenste deel (de 2 hoorns tot aan het brugelement). Eerst even wat uitleggen over de hals : ik heb het gat voor de hals al onder de juiste hoek (3,5 graden geloof ik) uitgefreest. Daar komt dus de ' tenon' van de hals in. De hals moet gelijk liggen aan de bovenkant van mijn top, en de toets moet dan dus precies op mijn top komen en natuurlijk ook op de hals liggen. De maple top moest dus op dat punt vlak zijn omdat de toets er netjes op moet komen te liggen. Dus ik ben begonnen om dat stukje (is maar klein) op de juiste hoogte te brengen maar wel daarna ook die 3,5 graden doorlopend. Dat deel mag daarna niets meer mee gebeuren uiteraard.

Vervolgens heb ik berekend wat ongeveer de welving van de gitaar moest zijn in het gebied van de 2 elementen aflopend naar de zijkanten. De getalletjes heb ik met potlood in een rasterpatroon op de top geschreven en vervolgens met de bovenfrees kleine gaatjes op diepte gefreest (met een 6mm groeffreesje). De bovenfrees is erg nauwkeurig op diepte af te stellen). Deze gaatjes dienen als referentie voor wat ik daarna heb gedaan : de bandschuurmachine erop. Dus dwars op de gitaar van de ene naar de andere zijkant voorzichtig proberen het geheel vloeiend te schuren. Ik heb op dat punt dus nog NIET die carve gemaakt! Want de bolling die de bandschuur maakt, zit mijn carve-'holling' toch niet in de weg, snap je?
Ik ging net zolang door met de bandschuurmachine tot de gaatjes onzichtbaar werden (dan zat ik op de juiste diepte).

Daarna heb ik gewoon de carvelijn getekend en met beitels en al vrij snel een guts (in een soort U vorm) vanaf die carvelijn naar de zijkant gestoken. Oh ja, die zijkant had ik ook even met de bovenfrees net een milimetertje naar binnen toe ingefreest op de juiste dikte(hoogte), zodat ik ook daar een goed referentiepunt had (dus het is dan net of je een 'binding' hebt van 6mm hoog. Mmmm, ik weet niet zeker of dit te volgen, ik had meer foto's moeten maken tijdens het proces. Als het niet duidelijk is, dan maak ik wel wat schetsjes en post dat opnieuw.

Oftewel : het grove werk kan wel met de bandschuurmachine maar pas erg op, die gaat hard! Daarna het oude beitel/guts werk. Is ECHT goed te doen, het gaat niet zo snel fout en als het af is heb je enorm veel eer van je werk (en het is gewoon ook leuk dat het heel ambachtelijk voelt, dan ben je op een of andere manier trotser dan dat je het helemaal machinaal zou doen).

De bandschuurmachine maakt wel grove groeven dus je bent wel een tijd aan het schuren met de nerf mee voordat alles weer strak is. Maar nu is hij zo glad dat het net is of het hout zacht is, zo prettig voelt dat, haha!

Hier een foto toen ik dus halverwege de body was met de carvelijn, daar zie je ook een beetje dat gefreeste groefje in het deel van de body waar ik nog niet aan toe was (dus die referentielijn voor de hoogte van de top).
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSCN0056.jpg

Voor de carve vanaf het 2e element tot de achterkant van de body ben ik min of meer hetzelfde tewerk gegaan. Dieptepuntjes zetten, een eind in de richting schuren, carvelijn tekenen, U-vormige guts erbij en naar de zijkant wegsteken. Flink schuren (ook na die carvelijn want de U-guts trekt natuurlijk streepjes die allemaal weg moeten) en dan is het net of langzaam maar zeker je hout afpelt en die carved-top er altijd al onder gezeten had, wachtend om onthult te worden!

Nog een foto vanaf de zijkant (hier zie je overigens dat helaas mijn frees net bij de hals het nodig vond om even een hap te nemen uit het padouk, dus dat is een lelijk plekje dat ik nog moet zien netjes te schuren.
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSCN0059.jpg

Cocobolo
14 januari 2007, 00:08
PS : Ja, zelf ontworpen :) Ik heb wel een beetje gekeken naar de Les Paul voor wat ongeveer de maten betreft zodat ik hem niet te groot of te klein maak of zo, en ongetwijfeld heb ik me onbewust door van alles wat ik mooi vind laten beinvloeden (er was iemand die hem ook wel op een SG vond lijken).

Ik vind de PRS ook erg mooi, mocht je met de carvelijn niet helemaal uitkomen mail me dan (ben geen expert, maar kan altijd meedenken). Ik kan ook wel even een foto sturen van de guts die ik gebruik en erg fijn werkt?

Mattia
14 januari 2007, 00:20
Ziet er strak uit!

Verder: we willen foto's van de akoestische gitaar! Er zijn toch al te weinig akoestische bouwverslagen hierzo..

robostrat
14 januari 2007, 00:21
welkom alhier :D pfff wat een binnenkomer mooi hoor!!
moet voor mijn projectje ook carven laat maar zien die beitel ;)

Enra
14 januari 2007, 10:47
Akoestisch, akoestisch, akoestisch!!!! Maar dan wel van 'genuine' Cocobolo!!!

Cocobolo
14 januari 2007, 11:10
Goedemorgen allemaal,

Enra : ik weet niet zeker of je over mijn akoestische met " genuine cocobolo" bedoelt of hij ook daadwerkelijk van cocobolo hout gemaakt is ? Dan moet ik je teleurstellen... ik kon voor mezelf niet zo snel een gebruikersnaam bedenken dus toen dacht ik maar 'ik neem een houtsoort als naam'.

ik zal vandaag foto's maken (krijg eerst nog bezoek van familie zodadelijk) en de akoestische gitaar tonen.

Ok, over de beitel die ik gebruik voor het carven van de top....dat is deze :
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/guts.jpg

en hij heeft deze ronding
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/guts2.jpg

Waarom deze guts zo fijn werkt : hij wil niet het hout induiken. Door de ronding van de steel steek je hem in het hout en door die vorm wil hij eigenlijk snel het hout weer verlaten. Zo krijg je dus dat je als het ware dat je steeds dieper 'pelt' zonder dat het te hard gaat. Je moet de guts dus NIET in de lengterichting van de carve gebruiken maar gewoon op de carvelijn zetten en (vaak dus dwars op de nerf) naar de zijkant van degitaar gutsen. Als je het wel in de lengterichting van de carve gebruikt (met de nerf mee) heb je veel meer risico dat je te diep gaat happen (je wrikt dan als het ware een stukje hout los waarvan de nerfrichting naar beneden de body in loopt en dan heb je al snel een probleem). Als je zo'n ding zou hanteren op een stuk hout en je doet het zoals ik het zeg, dan voel je gelijk wat ik bedoel. Het is zo vrij eenvoudig.
Het carven van de hele top heeft me op deze manier ongeveer 4 uur gekost. Valt mee he?

Ik heb mijn guts overigens gekocht in Hoogeveen (ik was toevallig in het noorden) bij een zaak die aangesloten is bij die E-Norm keten. De guts was 10 euro. Bij de bouwmarkt hebben ze ze niet. Baptis in Arnhem heeft er enorm veel maar volgens mij zijn ze wel veel duurder (ik zal het nog even nakijken, maar mijn guts kost daar volgens mij 23 euro!).

robostrat
14 januari 2007, 11:15
nou, het resultaat mag er zijn! prachtig hoor :rockon:

DarknessAwaits
14 januari 2007, 12:10
Een zeer fraai ontwerp en prachtig uitgevoerd! Welkom op het forum! :)

Mattia
14 januari 2007, 12:34
Bij Gutsen en dergelijke betaal je voor kwaliteit, dus die van 23 Euro bij Baptist (wsch Pfeil of Kirschen) zal zeer waarschijnlijk van veel beter staal zijn dan eentje van 10. Ik dacht ook dat 't onzin was, totdat ik m'n eerste Kirschen, en toen m'n eerste oude (bijna antieke) beitel heb gebruikt, koolstofstaal (roest wel, helaas); eBay is top om dit soort dingetjes te vinden. Zelfde geldt overigens voor schaven.

no 1 hops
14 januari 2007, 12:47
wat betreft gutsen nog even dit.
hoe prachtig ook, je moet ze wel kunnen slijpen en wetten, dat is een vak apart en moet je vaak laten doen, vooral als een rechte beitel slijpen en wetten al een toer voor iemand is.

Mattia
14 januari 2007, 12:52
wat betreft gutsen nog even dit.
hoe prachtig ook, je moet ze wel kunnen slijpen en wetten, dat is een vak apart en moet je vaak laten doen, vooral als een rechte beitel slijpen en wetten al een toer voor iemand is.

Klopt. Alleen heb ik nog nooit ergens iemand gezien die een beitel goed genoeg kan slijpen. Ze zijn in de winkel absoluut niet gebruiksklaar. Er zijn gellukig wel voldoende websites te vinden die verschillende methodes uitvoerig bespreken/beschrijven.

Enra
14 januari 2007, 13:55
Klopt. Alleen heb ik nog nooit ergens iemand gezien die een beitel goed genoeg kan slijpen. Ze zijn in de winkel absoluut niet gebruiksklaar. Er zijn gellukig wel voldoende websites te vinden die verschillende methodes uitvoerig bespreken/beschrijven.

Nouja, en dan natuurlijk de juiste hulpmiddelen. Een wetsteen van de Gamma is hooguit geschikt voor het wetten van een bijl. Ik zweer bij Japanse waterstenen!!!

ernieman
14 januari 2007, 14:10
Ik zweer bij Japanse waterstenen!!!

Lang leve de Belgische Brok!!! :rockon:

Enra
14 januari 2007, 14:25
Lang leve de Belgische Brok!!! :rockon:

Ja, ook erg goed!!!!

robostrat
14 januari 2007, 15:56
Klopt. Alleen heb ik nog nooit ergens iemand gezien die een beitel goed genoeg kan slijpen. Ze zijn in de winkel absoluut niet gebruiksklaar. Er zijn gellukig wel voldoende websites te vinden die verschillende methodes uitvoerig bespreken/beschrijven.

inderdaad maar oefening baart kunst, en de juiste apparatuur......
voor het slijpen van mijn gereedschap gebruik ik deze (http://www.tormek.com/) machine, geen herrie, geen bril nodig en vlijmscherp!

Mattia
14 januari 2007, 18:45
gewoon een japanse watersteen, of een stukkie plat glas met schuurpapier (google eens 'Scary Sharp'), werkt prima. Tormek lijkt me wel wat, maar ook wel best duur...

charlotte
14 januari 2007, 20:59
Hey Cocobolo,

Zoals velen mij voorgingen, hartelijk welkom op het forum, mooi stukje werk, ben al benieuwd naar de rest... .

Succes met de bouw verder, groetjes Charlotte :lp:

ernieman
14 januari 2007, 21:08
Tormek Rules! :rockon: (maar idd niet goedkoop)

Cocobolo
14 januari 2007, 21:08
hoi,

Zoals beloofd zou ik ook nog foto's plaatsen van mijn akoestische gitaar die ik heb gebouwd toen ik ongeveer 20 was (ben nu 41). In die tijd maakte je niet zo makkelijk als nu foto's (in ieder geval niet digitaal) en tot mijn spijt heb ik dan ook nog geen foto gevonden van de gitaar in aanbouw, ik weet niet zeker of ik die toen wel heb gemaakt.

Ik heb de gitaar gebouwd in Utrecht, bij Johan Reebergen. Hij was (en is nog steeds) gitaarbouwer en ik ging er iedere zondag op m'n fietsje heen om aan de gitaar te bouwen. Hij had een paar mensen die dat zo deden en voor hem was het een leuke bijverdienste. Beregezellige tijd, ik denk er nog vaak aan terug (ik weet niet of hij het nog steeds doet?) ! De helft van de tijd zaten we te kleppen en/of gitaar te spelen met z'n allen dus dat heeft er mede mee te maken dat het project jaren duurde. Maar het resultaat was prima al zeg ik het zelf. En je leert dar wel geduld hebben en ook leer je er soms hele leuke trucjes (ik zal binnenkort, als daar interesse in is, bijvoorbeeld eens vertellen hoe ik toen mijn zangbalkjes voor het achterblad heb gebogen. Briljante methode vond/vind ik het).

Eerst maar wat info over het eindresultaat :

foto van de klankkast (als ik nu kijk naar de foto, lijkt de vorm van de body wat gek maar volgens mij komt dat door hoe ik met de camera stond, het is een standaard model spaanse gitaar).
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSCN0082.jpg

Foto van de rozet (roset?), het enige onderdeel (+ de stemmechanieken) dat ik kant en klaar gekocht had. Er zijn mensen die zo'n rozet helemaal uit een enorme bos kleine houtjes maken, maar dat werd me echt te gek! De rozet ligt verdiept in het bovenblad. Geweldig gewoon, als je de verdieping hebt gemaakt en de rozet nog niet hebt geplaatst, kun je er doorheen kijken als je het bovenblad voor een tl-lamp houdt.
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSCN0083.jpg

Hier zie je een foto van de zijkant. Het hout is zebrano. Tegenwoordig hoor je daar veel meer van en zie je het ook zelf in meubels terugkomen. Destijds had ik er nog nooit van gehoord en vond het prachtig. Was wel erg lastig te buigen, de houtvezels wilden op de taille als een soort splinters gaan opstaan.
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSCN0086.jpg

Hier een foto van de achterkant. Ergens in z'n 20 jarige leeftijd heeft hij een kras in de lak opgelopen (als je goed kijkt) en ik weet niet wanneer. Zou wel eens door m'n 2 kinderen kunnen komen want eigenlijk raak ik hem nooit aan, hij staat er maar gewoon een beetje (ik weet het : zonde, maar ik speel nou eenmaal niet echt graag op een klassieke gitaar). De zwarte streep op de achterkant : dat is ebben. Waarom die erin zit? Wel, ik had de achterkant kant en klaar in de ruimte hangen waar ik de gitaar maakte. Hier kwamen ook andere mensen en op een gegeven moment was ik er weer en toen bleek er in mijn achterkant een flinke scheur te zitten, hij was duidelijk gevallen. Balen! Maar ik moest dus iets doen en ik had op dat moment ook mijn zijkanten al gebogen dus ik had geen zin om een nieuw stuk zebrano te zoeken en opnieuw te beginnen. Dus voor nood (en op advies van Johan) besloten om er een stuk uit te halen en daarvoor in de plaats Ebben te nemen, hij loopt door in het ebben van de hiel. Staat wel grappig maar was dus niet de bedoeling!
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSCN0087.jpg

Ik had nog een foto van de kop enzo maar ik zit aan m'n max van 4 foto's per post dus ik laat het hier bij. Als iemand vragen heeft over bepaalde details of hoe ik bijvoorbeeld de zijkanten heb gebogen dan schiet maar !

Cocobolo
14 januari 2007, 21:13
Oh ja, dat vergat ik nog :

Ik ben dus nieuw op het forum maar sta versteld van de hoeveelheid vriendelijke reacties, positieve berichtjes en hulp en uitleg. Iedereen bedankt voor de bemoedigende woorden, ik weet gewoon even niet hoe ik er mee om moet gaan....ik denk dat ik het maar gewoon moet 'belonen' met regelmatige updates van mijn vorderingen :) :)
Thanks!

Gitaarbouwer
14 januari 2007, 23:57
ik denk dat ik het maar gewoon moet 'belonen' met regelmatige updates van mijn vorderingen :) :)

Mja, daar kun je je schulden hier behoorlijk mee aflossen :)
Leuke foto's! Een zelfbouw gitaar kan er na 20 jaar behoorlijk 'vintage' uit komen te zien, zeg. Ben benieuwd hoe de mijne er over 20 jaar uit ziet.

Johan Rebergen was ook aanwezig op de DGBM2006, hij fungeerde daar als vraagbaak. Als ik me mijn gesprek met hem goed herinner, geeft hij nog wel cursussen maar bouwt hij (voor zichzelf of voor de verkoop) geen gitaren meer.

Groet,
Marko
(zelfbouwgitaren: http://www.xs4all.nl/~renegade/29/)

Maartenz
15 januari 2007, 00:51
ziet er mooi uit! ik sta er iedere keer weer van te kijken als ik zie dat mensen zelf een akoestische gitaar bouwen, dat is het echte werk.
Heb zelf alleen maar elektrische gemaakt, maar zo één staat zeker op m'n "nog te doen lijstje"!

Menneskedyr
15 januari 2007, 17:40
Gaaf project!

Mijn vraag is, aan ieder die het weet: is zo'n gecarvde top ook te maken zonder halshoek?

M.

JorikDekkers
15 januari 2007, 17:45
wauw!

dat je een akoestische kan maken is natuurlijk vreselijk knap, maar ik vind t misschien nog wel knapper dat je zelf zo'n gave vorm kan verzinnen!

PRS meets SG, wat iemand al zei: nou ik ga dit project zéker volgen.

succes!

Cocobolo
15 januari 2007, 22:45
Morgen heb ik een vrije dag dus dan ga ik aan de hals beginnen. Ik ben nog niet helemaal klaar met de body en moet nog flink schuren maar ik moet ook nog een bepaalde maat frees hebben dus ik kan morgen OF eerst dat freesje zien te krijgen OF gewoon eerst aan iets ander beginnen. Dat laatste dus : de hals. Ik heb een mooi stuk Honduras Mahonie, kwartiersgezaagd. Het is ongeveer 20cm breed, 5 cm dik en 130 cm lang. Meer dan genoeg voor meerdere halzen dus. Ik gebruik bewust mahonie voor deze gitaar omdat de body-top al maple is en de achterkant is padouk en dat schijnt vergelijkbaar te zijn met maple. Ik ben dus bang dat hij te weinig warm gaat klinken dus vandaar dat ik denk dat het het beste is om de hals van mahonie te maken. Ik zal hem voor de stevigheid uit 3 stukken lamineren waarbij ik mogelijk in het midden een dunne contrasterende houtsoort mee lamineer, dat weet ik nog niet.

Ook zal ik in de hals 2 carbon strips meeverwerken + een dubbel werkende halspen (alles gekocht bij stewmac) dus met al die maatregelen (lamineren, carbon, halspen, kwartiersgezaagd) denk ik toch dat ik de boel recht moet houden. Maar als iemand advies heeft, ik sta er voor open!

Ik moet nog wel even puzzelen hoe ik nou het beste die hals uit dat stuk hout kan halen zodat het ook nog een beetje economisch is. Ik kan bijvoorbeeld de hiel uit meerdere stukken opbouwen maar het is in principe niet nodig, dus de hiel kan ook uit 1 stuk. De kop uit 1 stuk gaat lastiger met de maten van de balk. Maar ik ben toch al voorstander van het los aanzetten van de kop onder een hoek. Affijn, ik zal dus waarschijnlijk langer bezig zijn in mijn werkplaats met denken, meten, halsvorm op de balk tekenen en gewoon dromerig naar al dat mooie hout staren dan dat het feitelijk (grof) uitzagen met de lintzaag aan tijd zal kosten, haha! Ik ben soms een beetje een treuzelaar :)

Wordt vervolgd...

Mattia
15 januari 2007, 23:27
Als het kwartiers hout is, gewoon verzagen (1" dik, uiteindes 2" dik laten, zeg maar 2 L-vormen, voor 2 halzen), CF erin, klaar is kees. Meer dan sterk genoeg, zelfs voor een hals met 24 frets, die redelijk dun is. Tenminste, bij mij werkt dat altijd.

Als je een beetje 'scherpte' uit je gitaar wil halen zou ik de boel iewat uithollen/chamberen, helpt ook met het gewicht.

oknarb180
15 januari 2007, 23:35
Gaaf project!

Mijn vraag is, aan ieder die het weet: is zo'n gecarvde top ook te maken zonder halshoek?

M.

Ja, maar natuurlijk, alleen is dit wel afhankelijk van het type brug/tremolo dat je gaat/wilt gebruiken.
De neck-angle ontstaat door de hoogte van de brug/tremolo, dus zorg voordat je de verbinding gaat maken dat je de brug hebt die je wilt gebruiken.
Mijn gitaar bijvoorbeeld heeft een neck-angle, maar voor de tremolo heeft ie 't niet nodig. Om toch de mooie PRS-carve in m'n PRS-kopie te krijgen, doe ik de hals toch onder een neck-angle (net als het orrigineel).
De huidige PRS SE modellen hebben geloof ik ook geen neck-angle, en zo zijn er meerdere modellen, bijv. Ibanez s-serie, heeft ook een helemooie carve, maar geen neck-angle.

vr.gr.

Branko

Cocobolo
15 januari 2007, 23:36
Hoi Mattia,

Dus lamineren zou niet nodig zijn? mmm, dat is misschien wel net zo makkelijk dan, het hout is er absoluut goed genoeg voor. Maar vervolgens zeg je ' CF erin en klaar'. Ik neem aan dat je behalve het carbon wel altijd ook de halspen erin zet ??

Mattia
15 januari 2007, 23:41
Hoi Mattia,

Dus lamineren zou niet nodig zijn? mmm, dat is misschien wel net zo makkelijk dan, het hout is er absoluut goed genoeg voor. Maar vervolgens zeg je ' CF erin en klaar'. Ik neem aan dat je behalve het carbon wel altijd ook de halspen erin zet ??

Umm, ja, sorry. Ik bouw altijd (gelamineerde hals of niet; meestal niet, meestal mahonie, tenzij het aesthetisch interessant is) met 2x CF en een dual action truss rod (HotRod, meestal). Da's essentieel voor mij.

oknarb180
15 januari 2007, 23:47
Hey,

Ik heb even een paar dagen niet goed opgelet en loop meteen erg achter bij je toppic. Ik vind het kunstig dat mensen klassieke gitaren bouwen, complimenten. Ik houd het nog even wat simpeler, een gewone sollid body.

Wat betreft het freeshapje, ik weet niet hoe diep ie zit, maar misshien kun je je ronding iets aanpassen, dan kun je de "hap" misshien wel helemaal weg frezen. Moet ie niet nog een keer gaan happen natuurlijk!!!

vr.gr.

Branko

Cocobolo
16 januari 2007, 21:11
Vandaag had ik vrij en kon dus beginnen aan mijn hals. Ik had niet zo heel veel tijd want ik moest ook nog een vlisotrap plaatsen (wat een rotwerk!) maar toch ben ik tevreden met hoe ver ik gekomen ben.

Ik ben begonnen met op mijn veel te grote mahonie balk uit te tekenen hoe ik m'n hals eruit wil halen en hoe ik ook nog genoeg over hou voor een paar andere halzen. Ik heb toch besloten om de hals te lamineren : 2 stukken mahonie met in het midden een rode padouk streep en aan weerzijden van het padouk maple fineer. Mijn body is van padouk met een maple top dus het leek me toch wel mooi om het padouk een beetje terug te laten komen in de hals.

Op plaatje 1 en 2 zie je dat ik uit de balk met de lintzaag de 2 mahonie stroken zaag. (mmm, ik zie nu dat je de prijs nog kunt zien van het honduras mahonie op foto 2...wat een geld he, maar ja het is wel erg mooi hout en het is ook kwartiers gezaagd). Op plaatje 3 ben ik een kant van het hout aan het vlakken en op plaatje 4 gaat hij door de vandiktebank zodat de andere kant ook vlak is. Hier zie je ook een plaat padouk op de machine liggen : deze heb ik door de vlakbank gehaald en op 6 mm dikte gemaakt. Dit heb ik straks nodig voor de accent-streep in het midden van de hals.

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/overz1.jpg

Nou ja, daarna is het een kewstie van flink lijm erop, veel klemmen erop (plaatje 1), na een uurtje de klemmen eraf (plaatje 2), daarna weer door de vlak- en vandiktebank (plaatje 3 en 4).

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/overz2.jpg

Inmiddels heb ik ook nog uit deze ene balk 2 halzen grof gezaagd (de hiel is uit 1 stuk, maar de headstock niet, die zaag ik op de bekende manier en verlijm ik daarna). Ik heb dus 2 halzen uit dit stuk hout en heb nog erg veel over, minstens genoeg voor nog 2 halzen. Niet dat ik weet of ik op de volgende gitaar een hals wil hebben van mahonie met padouk in het midden, maar je weet nooit he.

Dat was de voortgang van vandaag (+ die vlizotrap) dus ik ben tevreden :)

Mattia
16 januari 2007, 22:03
Zo, mooie werkplaats heb jij daar! En een mooi balkje hout (en, nouja, voor een dikke kwartierse balk honduras mahonie betaalt men tegenwordig nou eenmaal grof geld; dosse valt wel mee, als je hele planken van 3 meter afneemt, tenminste)!

Ziet er wel strak uit, zo'n gelamineerde hals; ik gebruik ze ook wel eens, maar minder vaak, en dan ook omdat ik geen vlakbank heb. Vlakken met een schaaf is wel leuk, maar ook wel vermoeiend.

Cocobolo
16 januari 2007, 23:16
Hoi Mattia,

Ja, ik mag niet klagen met m'n werkplaats. Pas onlangs zijn we verhuist dus nu werk ik niet meer in de garage maar in een iets groter gebouw. Heerlijk ! En de apparatuur heb ik in vele jaren stukje bij beetje bij elkaar gespaard. Goed gereedschap is wel erg fijn, dus ik spaar soms liever wat langer en koop dan gelijk goed :)

groeten
Marco

Mattia
16 januari 2007, 23:30
Hoi Mattia,

Ja, ik mag niet klagen met m'n werkplaats. Pas onlangs zijn we verhuist dus nu werk ik niet meer in de garage maar in een iets groter gebouw. Heerlijk ! En de apparatuur heb ik in vele jaren stukje bij beetje bij elkaar gespaard. Goed gereedschap is wel erg fijn, dus ik spaar soms liever wat langer en koop dan gelijk goed :)

groeten
Marco

Ik snap 't helemaal, hoor! Heb onlangs mijn eerste lintzaag gekocht, en het werd meteen een grote (600mm wieldiameter). Wel een oude tweedehandsje, maar een in perfecte staat verkerende zaag van italiaanse makelijk, die sla ik niet af...

Cocobolo
16 januari 2007, 23:41
Haha, jij hebt dus ook zo;n enorm bakbeest gekocht? Als je goed kijkt naar mijn foto, zie je dat ik het plafond van m'n werkplaats eruit heb moeten zagen voor die lintzaag : Hij paste niet ! kom je dan achter tijdens de verhuizing als je hem rechtop wilt zetten! pffff...450 kilo net naar binnen gesjouwd, kan het weer naar buiten en kun je de zaag tussen de verhuisspullen gaan zoeken ... maar hij staat nu :)

DarknessAwaits
17 januari 2007, 00:28
Hey Cocobolo, erg strakke hals heb je. Ziet er echt mooi uit.

Zelf wil ik het ook eens gaan doen met 4 stukken esdoorn en 3 lijnen ebben, maar ik dat moet ik nog eens goed gaan bekijken want zo'n mooie werkplaats als jij hebt... die heb ik zeker nog niet. :)

Cocobolo
17 januari 2007, 23:54
Hey Cocobolo, erg strakke hals heb je. Ziet er echt mooi uit.

Zelf wil ik het ook eens gaan doen met 4 stukken esdoorn en 3 lijnen ebben, maar ik dat moet ik nog eens goed gaan bekijken want zo'n mooie werkplaats als jij hebt... die heb ik zeker nog niet. :)

Als het enige dat je weerhoudt een vlak/vandiktebank is, dan ben je welkom om het bij mij erdoorheen te halen hoor :)
(hoewel ik geen idee heb waar Sommeldijk ligt (neem me maar niet kwalijk), vast niet in de buurt van Apeldoorn).

Mattia
18 januari 2007, 07:49
Hmmm....waar zit je ergens, eigenlijk?

:D

Cocobolo
18 januari 2007, 15:04
Hmmm....waar zit je ergens, eigenlijk?

:D

Ik woon in Apeldoorn :lp:

Negative K3 fan
18 januari 2007, 17:43
respect kerel, ook dat zebrano op die klassieke gitaar is goddelijk! dat stukje esdoorn als top is ook erg mooi, strakke nerf! ik ben benieuwd naar het resultaat.

DarknessAwaits
18 januari 2007, 18:16
Als het enige dat je weerhoudt een vlak/vandiktebank is, dan ben je welkom om het bij mij erdoorheen te halen hoor :)
(hoewel ik geen idee heb waar Sommeldijk ligt (neem me maar niet kwalijk), vast niet in de buurt van Apeldoorn).

Mwah, zo twee uur rijden ongeveer :D. Maar bedankt voor het aanbod!

Mattia
18 januari 2007, 19:27
Hmm...m'n zus woont in Utrecht, zo ver weg is dat niet...

Cocobolo
21 januari 2007, 12:30
Even een update :
door de storm van afgelopen donderdag heb ik niet zoveel voortgang kunnen maken (dakpannetjes terugleggen)... Ik heb wel van de hals nu de plaats bepaald waar ik onder een hoek van 12 graden (daar kies ik voor) de headstock afzaag en omgekeerd weer op de hals ga lijmen. De hoek heb ik afgetekend en ik heb het vervolgens met de lintzaag afgezaagd. Nou moet ik dus nog zorgen dat ik het zaagvlak van zowel de hals als de kop perfect vlak maak zodat ik het kan gaan lijmen. Ik ben begonnen met de schaaf maar ik heb een beetje een kleine schaaf dus het begint wel redelijk te lijken maar ik ben er nog niet. Intussen is m'n vriendin ziek geworden dus ik moet op de kinderen passen en kan niet in m'n werkplaats gaan klussen helaas, dus ik kan nu alleen maar nadenken over gitaren en gitaarbouw en (lui als ik ben) vraag ik me af of het niet makkelijker kan om dat zaagvlak mooi recht te maken.

Ik heb het forum doorzocht op ' mal' en ' headstock' enzo, maar helaas negeert de zoekmachine korte woorden en neemt het woord 'mal' dus niet mee. Bovendien moet ik bekennen dat ik worstel met de zoekresultaten : ik krijg dan het topic waarin mijn zoekwoorden ergens voorkomen, maar niet het bericht op zichzelf (dus dan kan ik soms nog honderden berichten doorlezen).

Anyway, ik dwaal af....
Ik nu zit te denken of het maken van een mal misschien een idee is. Ik ben in het gelukkige bezit van een vlakbank dus ik denk eraan om die daarbij in te zetten. Ik heb een eenvoudig plaatje gemaakt :
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/Malvoorheadstockhoek.jpg

Nummer 3 is de vlakbank. Nummer 2 zijn de zijkanten van de mal. Nummer 1 is de plank waarvan je de hoek kunt instellen en waaqr je met lijmklemmen je halshout op klemt. De hals moet dus al wel bij benadering in de juiste hoek gezaagd zijn.
De zijkanten (nr 2) zullen dus bij herhaald gebruik over de vlakbank steeds smaller worden. Vandaar dat de plank 1 niet tot aan de vlakbank gaat...hoewel dat natuurlijk ook juist wel kan, dan neemt de vlakbank hem ook gewoon mee en bovendien steunt hij de hals optimaal en loop je misschien minder kans op 'tearout'....wat denken jullie?.

Als je maar 1 hals maakt is het misschien makkelijker (leuker?) om gewoon de ambachtelijke manier te kiezen, maar als je het vaker doet kan het misschien wel uit om zo'n mal te maken. Zou het werken denken jullie? Tips?

Fijne zondag nog!
Marco

Valoosj
21 januari 2007, 15:29
als je in een topic zit, druk control+f in , dan krijg je onderaan een minizoekmachine, die zoekt woorden die je intikt op de pagina waar je bent. en je kan ze bovendien fluoriceren... zo moet je niet door honderden posts lezen :)

Mattia
21 januari 2007, 16:48
Even een update :
door de storm van afgelopen donderdag heb ik niet zoveel voortgang kunnen maken (dakpannetjes terugleggen)... Ik heb wel van de hals nu de plaats bepaald waar ik onder een hoek van 12 graden (daar kies ik voor) de headstock afzaag en omgekeerd weer op de hals ga lijmen. De hoek heb ik afgetekend en ik heb het vervolgens met de lintzaag afgezaagd. Nou moet ik dus nog zorgen dat ik het zaagvlak van zowel de hals als de kop perfect vlak maak zodat ik het kan gaan lijmen. Ik ben begonnen met de schaaf maar ik heb een beetje een kleine schaaf dus het begint wel redelijk te lijken maar ik ben er nog niet. Intussen is m'n vriendin ziek geworden dus ik moet op de kinderen passen en kan niet in m'n werkplaats gaan klussen helaas, dus ik kan nu alleen maar nadenken over gitaren en gitaarbouw en (lui als ik ben) vraag ik me af of het niet makkelijker kan om dat zaagvlak mooi recht te maken.

Ik heb het forum doorzocht op ' mal' en ' headstock' enzo, maar helaas negeert de zoekmachine korte woorden en neemt het woord 'mal' dus niet mee. Bovendien moet ik bekennen dat ik worstel met de zoekresultaten : ik krijg dan het topic waarin mijn zoekwoorden ergens voorkomen, maar niet het bericht op zichzelf (dus dan kan ik soms nog honderden berichten doorlezen).

Anyway, ik dwaal af....
Ik nu zit te denken of het maken van een mal misschien een idee is. Ik ben in het gelukkige bezit van een vlakbank dus ik denk eraan om die daarbij in te zetten. Ik heb een eenvoudig plaatje gemaakt :
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/Malvoorheadstockhoek.jpg

Nummer 3 is de vlakbank. Nummer 2 zijn de zijkanten van de mal. Nummer 1 is de plank waarvan je de hoek kunt instellen en waaqr je met lijmklemmen je halshout op klemt. De hals moet dus al wel bij benadering in de juiste hoek gezaagd zijn.
De zijkanten (nr 2) zullen dus bij herhaald gebruik over de vlakbank steeds smaller worden. Vandaar dat de plank 1 niet tot aan de vlakbank gaat...hoewel dat natuurlijk ook juist wel kan, dan neemt de vlakbank hem ook gewoon mee en bovendien steunt hij de hals optimaal en loop je misschien minder kans op 'tearout'....wat denken jullie?.

Als je maar 1 hals maakt is het misschien makkelijker (leuker?) om gewoon de ambachtelijke manier te kiezen, maar als je het vaker doet kan het misschien wel uit om zo'n mal te maken. Zou het werken denken jullie? Tips?

Fijne zondag nog!
Marco

Ik zou me vooral zorgen maken om de 'scherpe randjes'; ik zie niet hoe een vlakbank hier niet al te makkelijk happen uit zou nemen (tearout, dus); op Martin Koch's website (google ff, auteur van dat ene boek over gitaarbouw) staat een bovenfrees jig voor dit soort zaken.

Ik doe het gewoon met de hand, maargoed, ik vind het gewoon leuk om met de hand te doen. Wellicht ben ik wat gek.

oknarb180
22 januari 2007, 01:32
Even een update :
door de storm van afgelopen donderdag heb ik niet zoveel voortgang kunnen maken (dakpannetjes terugleggen)... Ik heb wel van de hals nu de plaats bepaald waar ik onder een hoek van 12 graden (daar kies ik voor) de headstock afzaag en omgekeerd weer op de hals ga lijmen. De hoek heb ik afgetekend en ik heb het vervolgens met de lintzaag afgezaagd. Nou moet ik dus nog zorgen dat ik het zaagvlak van zowel de hals als de kop perfect vlak maak zodat ik het kan gaan lijmen. Ik ben begonnen met de schaaf maar ik heb een beetje een kleine schaaf dus het begint wel redelijk te lijken maar ik ben er nog niet. Intussen is m'n vriendin ziek geworden dus ik moet op de kinderen passen en kan niet in m'n werkplaats gaan klussen helaas, dus ik kan nu alleen maar nadenken over gitaren en gitaarbouw en (lui als ik ben) vraag ik me af of het niet makkelijker kan om dat zaagvlak mooi recht te maken.

Ik heb het forum doorzocht op ' mal' en ' headstock' enzo, maar helaas negeert de zoekmachine korte woorden en neemt het woord 'mal' dus niet mee. Bovendien moet ik bekennen dat ik worstel met de zoekresultaten : ik krijg dan het topic waarin mijn zoekwoorden ergens voorkomen, maar niet het bericht op zichzelf (dus dan kan ik soms nog honderden berichten doorlezen).

Anyway, ik dwaal af....
Ik nu zit te denken of het maken van een mal misschien een idee is. Ik ben in het gelukkige bezit van een vlakbank dus ik denk eraan om die daarbij in te zetten. Ik heb een eenvoudig plaatje gemaakt :
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/Malvoorheadstockhoek.jpg

Nummer 3 is de vlakbank. Nummer 2 zijn de zijkanten van de mal. Nummer 1 is de plank waarvan je de hoek kunt instellen en waaqr je met lijmklemmen je halshout op klemt. De hals moet dus al wel bij benadering in de juiste hoek gezaagd zijn.
De zijkanten (nr 2) zullen dus bij herhaald gebruik over de vlakbank steeds smaller worden. Vandaar dat de plank 1 niet tot aan de vlakbank gaat...hoewel dat natuurlijk ook juist wel kan, dan neemt de vlakbank hem ook gewoon mee en bovendien steunt hij de hals optimaal en loop je misschien minder kans op 'tearout'....wat denken jullie?.

Als je maar 1 hals maakt is het misschien makkelijker (leuker?) om gewoon de ambachtelijke manier te kiezen, maar als je het vaker doet kan het misschien wel uit om zo'n mal te maken. Zou het werken denken jullie? Tips?

Fijne zondag nog!
Marco

Hey Cocobolo,

Ik heb het als volgt gedaan. Ik heb een vlakfreesbakje gemaakt om het hout van m'n gitaarbody op dikte te frezen. Deze heb ik ook gebruikt om de goede schuinte strak te frezen. Eerst met de handzaag onder schuinte doorgezaagd, daarna met het vlakfreesbakje strak gefreest, is wel een beetje puzzlen i.v.m. vastzetten van het geheel onder de betreffende schuinte, maar het werkte perfect en het resultaat was al erg strak na het frezen zelf.

vr.gr.

Branko

G.G.
22 januari 2007, 07:24
Hey Cocobolo,

Voor mij is dit de beste manier (maar dat kan van persoon tot persoon verschillen:)

Doorzagen en de stukken op elkaar leggen zodat ze samen een schuine helling vormen. Onder en boven een dun extra plankje leggen en alles klemmen. Dan met een schaaf erlangs. Het onderste en bovenste plankje zorgen ervoor dat je halshout een rare rondingen krijgt bij het eind en begin van je schaafbeweging.

Cocobolo
23 januari 2007, 23:46
Hoi allemaal,

Bedankt voor alle tips over hoe jullie de hoek van de hals/headstock maken. Branco, je suggestie met een eigen gemaakt vlakfreesbankje vind ik interessant, ook voor andere doeleinden (niet alleen voor gitaarbouw). G.G 's suggestie om de 2 delen op elkaar te klemmen en ook nog hulphoutjes te gebruiken ter voorkoming van problemen met de aanzet van de handschaaf 'snijdt hout'! Dat ga ik ook nog even oefenen op een reststuk hout.
Mattia's suggesties om de frees jig van Martin Koch te bekijken hield me vooral bezig omdat ik heb gezocht naar de website van Martin Koch en naar die 'jig' maar ik kon het niet vinden helaas! Misschien toch maar zijn boek gewoon kopen (hoewel ik al meerdere boeken heb).

Ook van m'n eigen voorstel om een mal te maken die je over een vlakbank haalt wilde ik weten of het zou werken, dus ik heb hem vanavond gemaakt en geprobeerd. Het maken was nog geen 40 minuten werk en in totaal ben ik maar een uurtje bezig geweest inclusief het toepassen op mijn hals. En het werkt behoorlijk goed! Het vlak is mooi vlak maar het loopt nog niet helemaal haaks t.o.v. de zijkanten. Dus daar moet ik even goed op letten als ik de hals in de mal klem.

Foto's uiteraard, want dat is leuk :) :

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/overz3.jpg

Op foto 1 zie je de mal, op foto 2 en 3 zit de hals erin geklemd met de lijmklem die je door een gat in de mal steekt. De hele mal gaat dus over de vlakbank dus op een gegeven moment zal hij dunner worden en zal ik de eerste schroef weg moeten halen (jaja, alsof ik zoveel gitaren ga bouwen, haha!).
Op foto 4 zie je de hals en de headstock die al netjes aansluiten.

Mattia
23 januari 2007, 23:52
Nou, hierbij dan:

http://buildyourguitar.com/resources/tips/scarfjnt.htm

Gewoon lekker rondneuzen daar, flink wat info.

Cocobolo
23 januari 2007, 23:58
Nou, hierbij dan:

http://buildyourguitar.com/resources/tips/scarfjnt.htm

Gewoon lekker rondneuzen daar, flink wat info.

He, perfect! Ik heb met m'n neus gezocht blijkbaar? Bedankt!! Dat is weer lekker leesmateriaal :)

Cocobolo
1 februari 2007, 00:11
Zo, het is weer tijd voor een update. Het gaat niet enorm snel allemaal (heb ook nog andere bezigheden) maar ik ben met de nek bezig. Ik heb de kop onder een hoek aan de hals gelijmd, vervolgens de gleuf gemaakt voor de dubbele halspen (stewmac) en daarnaast heb ik 2 gleufjes gemaakt voor de carbon strips. De carbon strips zijn vastgelijmd, de halspen uiteraard niet. Daarna ben ik begonnen aan de ' tenon' waarmee ik de hals straks in de body ga lijmen. De hele hals komt uiteraard onder een hoek (in mijn geval van ongeveer 3,5 graden) t.o.v. de body. De gleuf in de body heeft deze hoek al dus ik kan de hals recht houden.

Ik heb de hals nog maar grof op maat, de kop moet nog helemaal en de toets is nog te breed. Ook de hiel is (zoals je zo op de foto's kunt zien) nog niets aan gedaan en de hals is nog niet afgerond. Affijn, foto's ! Dat zegt meer dan woorden...

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/overz4.jpg

en ook even een totaalplaatje (zoals gezegd, toets is nog veels te breed)

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/overz5.jpg

Wat is dit toch een leuke hobby :)
Hopelijk zal ik binnen een paar dagen een stuk verder zijn met de hals (maar dat laat ik dan weer weten).

Orpheo
1 februari 2007, 00:46
chapeau! geweldig en geweldig origineel project! maarr... zit die hals niet scheef? of ligt dat aan mij?

robostrat
1 februari 2007, 08:40
begint er al aardig op te lijken !, mooi hoor....
hier worden ook meters gemaakt :D

madman
1 februari 2007, 10:33
chapeau! geweldig en geweldig origineel project! maarr... zit die hals niet scheef? of ligt dat aan mij?

volgens mij ligt het fretboard op die ene foto scheef, maar op die andere staat die hals wel recht volgens mij...

ziet er echt heel mooi uit cocobolo!!!

oknarb180
1 februari 2007, 10:48
Hey Cocobolo,

Hij wordt erg mooi, je gitaar, netjes hoor!!!
Je bent doordacht en voorbereid bezig met je project, respect!!!

Maar inderdaad, wat Orpheo ook al vroeg, zit de hals scheef of vertekent dit een beetje door de neckangle? Of vertekent het een beetje doordat de toets misschien niet helemaal recht ligt?

En, ja... het is inderdaad een leuke hobby!!! Vooral, denk ik, omdat je er nog iets leuks mee kan doen als je klaar bent met bouwen, spelen maar...

vr.gr.

Branko

oknarb180
1 februari 2007, 10:56
Hey,

Ik heb zojuist nog even de jig van Martin koch bekeken, en dat is dus het principe dat ik heb gebruikt, alleen heb ik de hals onder een bepaalde helling geplaatst in m'n "vlakfreesbakje"

Trouwens, je hebt PM

vr.gr.

Branko

charlotte
1 februari 2007, 11:21
Hey Cocobolo, :)

Die wordt heel mooi !
Het is niet alleen leuk, maar ook verslavend,maar dat zul je hier wel gemerkt hebben.
Straks komt de grootste kick, als ie klaar is, er voor de eerste keer op spelen.

Succes verder, groetjes Charlotte :lp:

Cocobolo
1 februari 2007, 12:48
Hoi allen,

Nou, de hals zit behoorlijk strak in de pocket maar hij kan nog een heel klein beetje bewegen. Ik weet niet of dat erg is want ik moet ook nog de lijm kwijt (en las ergens dat je moet oppassen dat het niet zo strak zit dat je de lijm eruit perst). Maar het kan dus zijn dat hij op de foto niet helemaal recht zit want ik had ook nog het probleem dat ik iets onder de body moest leggen omdat de kop anders tegen de grond lag : dus hij zakt ook nog ietsje achterover zeg maar.

Ik kan de hals in ieder geval exact in lijn met mijn middenstreep van de maple top uitlijnen terwijl hij toch ook nog strak in die pocket zit, dus als ik maar goed oplet zodra ik ga lijmen dan moet het helemaal goedkomen!

dank voor de complimenten : ik ga dus door voor de volgende ronde :)

En over dat "als je klaar bent met bouwen, spelen maar..." maak ik me nog een beetje zorgen : ik heb al zo lang niet meer gespeeld dat ik denk dat ik vreselijk zal stuntelen in het begin. Nou ja, ook dat zal wel weer terugkomen denk ik.

oknarb180
1 februari 2007, 13:42
En over dat "als je klaar bent met bouwen, spelen maar..." maak ik me nog een beetje zorgen : ik heb al zo lang niet meer gespeeld dat ik denk dat ik vreselijk zal stuntelen in het begin. Nou ja, ook dat zal wel weer terugkomen denk ik.

Even gymen met de vingers, beetje oefenen, dan komt het snel weer terug hoor. Oké, misschien een beetje makkelijk gezegd, maar een beetje mental coatchend bedoeld "you can do it, you can do it!!!"

vr.gr.

Branko

Cocobolo
1 februari 2007, 14:52
Ik zou nog wel jullie mening willen weten over het volgende :

Ik heb de body van Padouk met Maple gemaakt. Mijn keuze voor Padouk bij de Arnhemse fijnhouthandel was eigenlijk omdat ik het (honduras) mahonie van 120 euro voor de body wat veel vond t.o.v. de 30 euro die ik kwijt was voor het padouk.
Daarna las ik dat padouk een beetje vergelijkbaar is (wat klank betreft) met maple. Dus om toch te proberen wat warmte terug te krijgen in de klank (blijft een gok denk ik) koos ik er voor om de hals dan maar van dat honduras mahonie te maken. Maar waar ik totaal niet aan gedacht had, is dat ik straks dus aan de achterkant een mahonie hiel laat aansluiten op een padouk body. Die hiel heeft wel nog dat streepje padouk in het midden (met 2 fineerstroken maple aan weerskanten), maar ik vraag me nu af of dat wel mooi is. Gaat dit er straks lelijk uitzien? Of zal ik mijn mahonie kleuren in de richting van het padouk of zo? Hebben jullie wel eens vaker combinaties van hals/body houtsoorten gezien die relatief dicht bij elkaar liggen wat kleur betreft ?


Ik zou ook nog kunnen kiezen om de achterkant straks een sunburst effect te geven waarbij ik bij de hiel/body overgang dus een dekkende kleur gebruik zodat het niet zo opvalt.

Mattia
1 februari 2007, 19:15
Wordt 'ie niet loeizwaar? Padouk is niet bepaald een lichtgewicht houtsoort (heb er weinig ervaring mee, denk steeds dat ik wel eens een plankje zou moeten kopen, maargoed, ik heb nu echt geen ruimte meer voor meer hout. Eventjes dan. Eerst eens wat bouwen). Maple is al verlijmd, of kun je er nog chambers inzetten - geeft ook een wat minder felle klank, wat 'ronder'.

Wat betreft looks: ik zou een full-width heel maken. Dus niet a la Gibson, maar de tenon moet de volle breedte van de hals hebben, zoals bij (bijvoorbeeld) PRS het geval is. Zelfde body shape als deze, trouwens?

Als je het toch niet helemaal mooi vind, is een burst altijd wel een oplossing, denk. Maar in principe moet het wel mooi te maken zijn. Hoe precies hangt van het model gitaar/hiel/etc af. Hier helpt tekenen en met kleurpotloden spelen. Of photoshop, als je daar handig genoeg voor bent (ikke niet).

Cocobolo
1 februari 2007, 19:54
Wordt 'ie niet loeizwaar? Padouk is niet bepaald een lichtgewicht houtsoort (heb er weinig ervaring mee, denk steeds dat ik wel eens een plankje zou moeten kopen, maargoed, ik heb nu echt geen ruimte meer voor meer hout. Eventjes dan. Eerst eens wat bouwen). Maple is al verlijmd, of kun je er nog chambers inzetten - geeft ook een wat minder felle klank, wat 'ronder'.

Wat betreft looks: ik zou een full-width heel maken. Dus niet a la Gibson, maar de tenon moet de volle breedte van de hals hebben, zoals bij (bijvoorbeeld) PRS het geval is. Zelfde body shape als deze, trouwens?

Als je het toch niet helemaal mooi vind, is een burst altijd wel een oplossing, denk. Maar in principe moet het wel mooi te maken zijn. Hoe precies hangt van het model gitaar/hiel/etc af. Hier helpt tekenen en met kleurpotloden spelen. Of photoshop, als je daar handig genoeg voor bent (ikke niet).

Uh ja, hij is wel zwaar, maar ik heb hem meegenomen naar een collega die een les paul heeft en hij vindt het wel meevallen. Ik heb overigens zelf geen electrische gitaar (straks wel!) dus vandaar dat ik het lastig vind om zelf te beoordelen of hij zwaar is. Ik had ergens gelezen dat een gitaar gerust zo'n 4 / 4,5 kg mag zijn (klopt dit?) en ik geloof dat de body op zo'n 3 / 3,5 kg zit. De hals is lekker licht. Ja, de top zit er al op dus chambers is nu lastig. Ik moet nog wel het gat voor de electronica achter eruit frezen dus dat gaat ook weer iets schelen. En de belly cut moet er ook nog af :-) Nou ja, al doende leert men he? Ik zit nu (wild idee) nog wel te denken dat ik de hele achterkant een centimeter dunner zou kunnen maken, chambers aanbrengen, en op de achterkant van de body dan een cm mahonie lijmen. Maar ik weet niet of het nodig is, misschien moet ik het gewicht gewoon nog even afwachten.

De tenon zit er al aan zoals Gibson dat doet, dus een full-width is ook al te laat. Maar de hiel zelf is natuurlijk wel net zo breed als de hals dus misschien begrijp ik je verkeerd. Ik doe een foto hieronder :

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/overz6.jpg

Zoals je ziet is dus de tenon smaller in de body en daar komt de toets overheen, maar de hiel op het 2e plaatje is natuurlijk wel over de volle halsbreedte. Ik ga de hals er straks nog even inklemmen en kijken hoe dat vanaf achteren gezien eruit gaat zien. Ik denk dat ik de hiel wel zal laten doorvloeien in de body. Misschien dat ik inderdaad nog wat ga doen met foto's maken en vervolgens met tekenprogramma's die bewerken om te zien wat mogelijk is.

>> zoals bij (bijvoorbeeld) PRS het geval is. Zelfde body shape als deze, trouwens?

De bodyvorm heb ik uit de hand getekend. Hij had (zoals al eens is gezegd) wel iets van een SG weg, maar een SG heeft een beetje een vlakke body-onderkant en bovendien heb ik hier een print van een SG model op full scale en hij is echt aanmerkelijk anders van vorm. Ik vind het eigenlijk de hoorns van een SG (ongeveer), de body-onderkant/ronding van een Les Paul en de carve heeft wel iets (in ieder geval in de bovenste hoorn) van een PRS. Lastig om nog origineel te zijn als er al zo enorm veel gitaren zijn gebouwd!
Maar mijn volgende model heb ik al een beetje op papier en ik denk dat die wel redelijk speciaal gaat worden (maar dat verklap ik later nog wel!).

Wat ik trouwens ook enorm moeilijk vind om een leuk eigen model van te tekenen : de headstock! De mogelijkheden zijn beperkt (door de plaats van stemmechanieken enzo) en mijn fantasie is ook een beetje uitgeput, er is al zo enorm veel verschillende ontwerpen toegepast. Dus de vorm zal wel niet zo speciaal gaan worden ben ik bang.

Mattia
1 februari 2007, 21:47
Nou, zo moet 't wel prima zijn, denk ik! Ik maak meestal een carve in de tenon/hiel van m'n electrische gitaren, dus dan is een tenon a la gibson gewoon lelijk, maar dit ziet er gewoon goed uit. Zo laten.

Je kan altijd de achterkant eraf frezen, uithollen, en dan verder, maar als je het zelf niet te zwaar vind hoeft het niet. Pickups en hardware kunnen behoorlijk wat gewicht toevoegen, echter.

Wat betreft headstocks: hoeft niet wild te zijn. M'n strat en tele hebben een fender-achtige headstock, omdat 't er anders raar uitziet, en m'n andere gitaren zijn allemaal redelijk op een lijn (akoestische headstocks wel groter), maar zeer, zeer simpel:

Licht asymmetrisch (voor licht asymmetrische bodies. Slechte foto verder, was niet goed uitgepolijst daaro)
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/pat_finished07.jpg

Iets meer asymmetrisch:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics/guitar_r_06.jpg

Symmetrisch, voor akoestische gitaren

Heb van die laatste ook een langere variant, en dunnere/langere varianten voor electrische gitaren. Moest nog wat geschraapt worden:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics/neck_gc1_23.jpg

Wat ik wel eens probeer te doen is dezelfde soort 'lijnen' als in de body op de headstock terug te laten komen. Werkt beter bij iets wildere gitaren (singlecut bas headstock gemaakt voor het design dat m'n vriendin heeft verzonnen, met wat hulp van mijn kant, als voorbeeld; is niet zo'n standard instrument).

Cocobolo
1 februari 2007, 22:09
Nou, zo moet 't wel prima zijn, denk ik! Ik maak meestal een carve in de tenon/hiel van m'n electrische gitaren, dus dan is een tenon a la gibson gewoon lelijk, maar dit ziet er gewoon goed uit. Zo laten.

Je kan altijd de achterkant eraf frezen, uithollen, en dan verder, maar als je het zelf niet te zwaar vind hoeft het niet. Pickups en hardware kunnen behoorlijk wat gewicht toevoegen, echter.

Wat betreft headstocks: hoeft niet wild te zijn. M'n strat en tele hebben een fender-achtige headstock, omdat 't er anders raar uitziet, en m'n andere gitaren zijn allemaal redelijk op een lijn (akoestische headstocks wel groter), maar zeer, zeer simpel:

Licht asymmetrisch (voor licht asymmetrische bodies. Slechte foto verder, was niet goed uitgepolijst daaro)
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/pat_finished07.jpg

Iets meer asymmetrisch:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics/guitar_r_06.jpg

Symmetrisch, voor akoestische gitaren

Heb van die laatste ook een langere variant, en dunnere/langere varianten voor electrische gitaren. Moest nog wat geschraapt worden:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics/neck_gc1_23.jpg

Wat ik wel eens probeer te doen is dezelfde soort 'lijnen' als in de body op de headstock terug te laten komen. Werkt beter bij iets wildere gitaren (singlecut bas headstock gemaakt voor het design dat m'n vriendin heeft verzonnen, met wat hulp van mijn kant, als voorbeeld; is niet zo'n standard instrument).

Ik kijk even hoe het gewicht verder gaat lopen na de belly cut + electronica gat en dan beslis ik wat ik doe.

Headstocks : ik ben ook van mening dat het niet te wild moet zijn, ik denk dat de mooiste gitaren vaak heel ingetogen zijn, dus niet een overdaad aan weet ik wat voor versierselen of zo (maar dat is erg persoonlijk!). Ik moet wel even complimenten maken voor jouw prachtige headstock en erg fraaie logo! INspirerend hoor! (maarikzal uiteraard zelf iets anders verzinnen :) )

Ik stuur je even een PM...

rinaldo
1 februari 2007, 22:41
hey cocobola, mooi projectje word dit, ziet er prachtig uit,
maar een pm sturen naar mattia gaat niet lukken want z,n pm box zit vol,

heb het nl zelf ook net geprobeerd.

mattia, er is een fretliniaal klaar, dus als je je postbak even wilt leeg maken dan kan ik je even de details door sturen.

sorry dat ik even inbrak op je topic maar hij is anders niet te bereiken :)

Mattia
1 februari 2007, 23:37
hey cocobola, mooi projectje word dit, ziet er prachtig uit,
maar een pm sturen naar mattia gaat niet lukken want z,n pm box zit vol,

heb het nl zelf ook net geprobeerd.

mattia, er is een fretliniaal klaar, dus als je je postbak even wilt leeg maken dan kan ik je even de details door sturen.

sorry dat ik even inbrak op je topic maar hij is anders niet te bereiken :)


Wohoo! Gedaan.

Cocobolo: ik ben eigenlijk van dezelfde 'school'; relatief ingetogen. Met een beetje bling hout. Wil niet zeggen dat ik geen wilde inlay dingen doe, want dat is op z'n tijd ook leuk, maar een van de meest 'zoiets moet ik ook bouwen' gitaren van de laatste tijd was een naturel gelakt, P-90's limba set neck gitaartje. Weinig tierlantijnen. Alles op z'n tijd.

Echter, de komende paar gitaren zullen redelijk wild zijn, maar die bouw ik voor vrienden, niet voor mezelf.

Orpheo
2 februari 2007, 00:56
shamray heeft een prijsvraag; ontwerp een nieuwe gitaar! dit ontwerp kan je echt compleet uitbouwen en nog verder uitdiepen, en moet je gewoon insturen! de winnaar krijgt 'm namelijk gebouwd voor 'non profit', dus alleen t hout dat je betaald! eindelijk eens een leuk origineel ontwerp. ga zo door!

Cocobolo
2 februari 2007, 19:09
shamray heeft een prijsvraag; ontwerp een nieuwe gitaar! dit ontwerp kan je echt compleet uitbouwen en nog verder uitdiepen, en moet je gewoon insturen! de winnaar krijgt 'm namelijk gebouwd voor 'non profit', dus alleen t hout dat je betaald! eindelijk eens een leuk origineel ontwerp. ga zo door!

Ik zal die prijsvraag eens opzoeken en inderdaad, waarom niet ? Niet geschoten....
Leuke tip, dank!

oknarb180
20 februari 2007, 00:21
Hey Cocobolo,

Het is een beetje stil rond je toppic?
Het je al weer eens wat aan je gitaar kunnen doen?
Ik zal van de week eens kijken wanneer het met schikt om naar de Arnhemse te gaan.

vr.gr.

Branko

Cocobolo
20 februari 2007, 23:00
Hey Cocobolo,

Het is een beetje stil rond je toppic?
Het je al weer eens wat aan je gitaar kunnen doen?
Ik zal van de week eens kijken wanneer het met schikt om naar de Arnhemse te gaan.

vr.gr.

Branko

Hoi Branko!

Nou, ik had de afgelopen dagen wat andere klussen (in en rond het huis), zeker toen het op een gegeven moment mooi weer was, ik moet nog heel wat kubieke meters aarde in de tuin kruien dus de gitaar lag heel even stil.

Intussen heb ik de kop van een laag notenhout voorzien en daarin mijn parelmoer inleg afgemaakt. Zie hier :

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSCN0181.jpg

Zoals ik al in een ander draadje had gevraagd/aangegeven, wil ik dus het noten gewoon zwart hebben (had geen ebbenhout meer). Daar ga ik nu dus mee aan de gang. Daarna moet de binding nog rond de kop (wit of zwart-wit gestreept of zo). De voortgang is er dus wel, maar niet zo erg snel op het moment. Als ik de toets ook nog heb voorzien van inleg dan ga ik alles verlijmen en de hals afmaken. Voor de inleg van de toets overigens zat ik eerst te denken aan kleine voetstapjes van de ' gekko' die in de headstock is ingelegd. Maar dat weet ik nog niet zeker, misschien is het iets te kinderachtig of zo. Ik wil wel aan het eind een beetje een stijlvolle gitaar over houden!

Dank voor de interesse in mijn projectje :-) Ik zal zorgen dat ik weer eens wat meters ga maken binnenkort!

madman
20 februari 2007, 23:13
Voor de inleg van de toets overigens zat ik eerst te denken aan kleine voetstapjes van de ' gekko' die in de headstock is ingelegd.

gaaf idee, zeker doen!!!!

oknarb180
21 februari 2007, 00:03
Hey Cocobolo,

Echt wel dat die voetstapjes mooi uitkomen in de toets, als je er een beetje variatie in brengt zoals bijvoorbeeld PRS met z'n birds-inlay heeft, dan denk ik dat het echt een hele mooie en zeker orriginele toets gaat worden.
Zeker niet kinderachtig!!!

Overigens, netjes en strak gemaakt hoor die inlay, complimenten!

vr.gr.

Branko

Duff
21 februari 2007, 00:12
Ik vindt de inlay in de headstock echt prachtig en het idee om voetstapjes in de neck te maken wel cool. Hopelijk komt het er net zo goed uit te zien als het klinkt. Blijf updates posten

G.G.
21 februari 2007, 01:00
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSCN0181.jpg

Cool, lijkt op de tattoo die mijn halve rug en mijn reet bedekt.

Pat85
27 februari 2007, 10:40
Hoi Marco!
IK heb gister gelijk dit topic even opgezocht!Maar die gitaar komt er echt schitterend uit te zien!! Ben benieuwd naar het eindresultaat!
gr patrick

Cocobolo
27 februari 2007, 21:29
Hoi Marco!
IK heb gister gelijk dit topic even opgezocht!Maar die gitaar komt er echt schitterend uit te zien!! Ben benieuwd naar het eindresultaat!
gr patrick

Hoi Patrick,
Dank voor je reactie, leuk dat je even gekeken hebt! Voor de mede-lezers : patrick heeft me gisteren een fijne Fender Blues Jr versterker verkocht die ik dus niet kan proberen tenzij ik nou eens opschiet met het afbouwen van die gitaar, haha!

oknarb180
28 februari 2007, 00:57
Hoi Patrick,
Dank voor je reactie, leuk dat je even gekeken hebt! Voor de mede-lezers : patrick heeft me gisteren een fijne Fender Blues Jr versterker verkocht die ik dus niet kan proberen tenzij ik nou eens opschiet met het afbouwen van die gitaar, haha!

Hey Cocobolo,

Ik wil zaterdag m'n Fender Malmsteen of m'n Gibson MIII wel meenemen voor je, dan kun je 'm in ieder geval ff proberen? Ideetje? Laat dan ook even weten of ik evt. een snoertje mee moet nemen en welke gitaar.

vr.gr.

Branko

oknarb180
17 maart 2007, 01:18
Hey Cocobolo,

Het is een beetje stil rond je project. Ik ben wel een bneetje nieuwschierig hoever je bent, inmiddels?!

vr.gr.

Branko

robostrat
17 maart 2007, 12:06
Het is een beetje stil rond je project. Ik ben wel een bneetje nieuwschierig hoever je bent, inmiddels?!

+1 :D

Cocobolo
17 maart 2007, 23:42
Het is een beetje stil rond je project. Ik ben wel een bneetje nieuwschierig hoever je bent, inmiddels?!

+1 :D

Hoi !
Klopt, helaas heeft een aantal zaken rond ons huis het even gewonnen wat prioriteit betreft. Ik heb de afgelopen 2 weken zo'n 10 kuub aarde en zand met de kruiwagen over een afstand van zo'n 50 meter verplaatst, een paar bomen geveld, wat gemetselde muurtjes gesloopt en nu beginnen we binnenkort met het opbouwende werk (nieuwe bestrating, veranda van 14 meter (joepie!), een extra deur in de woonkamer en zo kan ik nog wel even doorgaan).

Met betrekking tot de gitaar heb ik de volgende zeer beperkte voortgang geboekt : ik heb de headstock zwart gespoten (nadat ik het parelmoer had afgeplakt met dat speciale doozichtige spul dat airbrushers ook gebruiken (kan even niet meer op de naam komen). Het resultaat was redelijk, maar ik was toch niet tevreden genoeg. Dus alles weer afgeschuurd....vervolgens ecoline gekocht en alles gestained. Zag er vrij goed uit! Daarna heb ik de binding (zwart/wit/zwart) aangebracht. Dat viel me tegen zeg! Vooral om de kleurtjes op de hoeken aan te laten sluiten. Ik zal morgen even een foto maken en plaatsen, dan snap je wat ik bedoel. Maar ik denk dat ik het nog wel goed krijg.

Omdat het morgen waarschijnlijk rotweer is, denk ik dat ik lekker binnen blijf en dus niet met ons huis/tuin verder ga : dan ga ik die voetstapjes van de gekko in de toets inleggen, leuk! En ik ben begonnen aan de ronding van de hals, maar dat is nog maar net een klein stukje op weg.

Morgen foto's!

Cocobolo
18 maart 2007, 21:51
Hoi !

Morgen foto's!

mmm, minder foto's en minder voortgang dan ik had gewild helaas. Ik ben begonnen aan de inleg van de toets maar het is nog niet de moeite voor een foto. Hopelijk deze week 's avonds.

Maar zoals beloofd nog wel even een foto van de headstock die dus intussen gestained is met ecoline en ook voorzien van binding. Kijk vooral even naar de punt van de headstock, waar helaas de aansluiting toch niet helemaal fantastisch is geworden. Ik twijfel nog of ik het kan aanpassen met een klein stukje wit fineer inleggen of zo, of dat ik het toch opnieuw moet doen....ik vond het een lastig klusje, die aansluiting! Vooral omdat je tijdens het klemmen niet meer zo goed ziet hoe het zit.

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSCN0184.jpg

Valoosj
18 maart 2007, 22:10
Lekker!

krijg gelijk zin om eindelek zelf te beginnen bouwen :D

charlotte
18 maart 2007, 22:42
Hey Cocobolo,

Ziet er goed uit, als je twijfelt, zou ik zeggen, probeer het idd bij te werken, als het je nu al stoort, blijf er je je er zeker als de gitaar af is ,ook aan storen, en dat wil je niet hebben.

Ik zou het zeker doen, verder succes, groetjes Charlotte .:lp:

oknarb180
19 maart 2007, 14:09
Ik heb de afgelopen 2 weken zo'n 10 kuub aarde en zand met de kruiwagen over een afstand van zo'n 50 meter verplaatst, een paar bomen geveld.

Hey Cocobolo,

Eigen schuld!!! Je hebt zelf zo'n mooi huis met zo'n mooie grote tuin gekocht, en, tja, dit is dan het nadeel. Maargoed, ik zou wel met je willen ruilen hoor, echt wel!!!
De Headstock is mooi geworden, ben benieuwd naar de inleg van de rest van de hals/toets.

vr.gr.

Branko

Pat85
20 maart 2007, 09:32
de headstock ziet er al goed uit, ben echt benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!
Gr. patrick

Cocobolo
4 april 2007, 22:40
Hoi allemaal,

Zowaar, er is weer een beetje voortgang ! :) Ik heb dit weekend de hals afgerond, dat viel best mee eigenlijk. Nog een beetje fijnschuren en dan moet ik de toets fretten en erop lijmen.
Voor het fretwerk heb ik alles besteld bij stewmac : wat een hoop spullen proberen ze je te verkopen he? vele soorten tangen en minstens zoveel soorten vijlen en zo, maar ik denk dat ik uit het geheel wel de juiste selectie heb weten te maken. Ik heb gelijk maar de spullen voor het lakken en dergelijke meebesteld dus ik ben helaas weer een paar honder euro armer maar ik hoop dat het voorlopig de laatste bestelling was. Ik moet wel complimenten maken voor het moordende tempo waarin stewmac + DHL de boel verscheept en hoe mooi je het kan volgen via hun site. Op dit moment is mijn pakket boven de oceaan onderweg naar Amsterdam (gisteren besteld :-)). Nog even geduld en dan is het er....

foto's volgen zsm!

DarknessAwaits
4 april 2007, 23:14
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSCN0184.jpg

Mooi! 12345

IKHOUVANGITAREN
7 april 2007, 17:32
Het is inderdaad waar dat ze echt heeeel veel spullen hebben om je gitaar te bouwen ook heel veel overbodige dingen denk ik maar ben toch blij dat ze bestaan +) mooi project ben zeer benieuwd naar de vorderingen

*AcousticGuitarMan*
3 januari 2008, 20:11
Beatiful!!!!!!! :)

jappiej
3 januari 2008, 23:22
dude..... 12345

*AcousticGuitarMan*
3 januari 2008, 23:40
dude..... 12345


?????????????????????????????????????????? :???:

YannickH
4 januari 2008, 03:12
Heel mooi wat je aan het maken bent :cooler:
Je hebt er iets opstaan waar ik HEEEEEEEEEEL jaloers op ben en dat is di lizard op de headstock!!Ik heb iets met salamanders enzo en alleen voor de headstock zou ik de gitaar al kopen maar ze is niet te koop:p
Als ik oot een custom zou laten maken is het ook met die salamander in de headstock!!
Good luck met de rest

hassent
4 januari 2008, 10:05
Leuk dat jullie een 'oud' topic omhoog schoppen, maar dat dan vraag ik me gelijk af, hoe staat het nu met die plank??? Het zag er in indergeval veel belovend uit.

jappiej
5 januari 2008, 01:31
?????????????????????????????????????????? :???:

De laatste reactie was op 7 april 2007... volgens mij heeft topic starter na die tijd niet veel van zich laten horen en al zeker niet in dit topic, beetje nutteloze bump dus....

oknarb180
8 januari 2008, 00:19
De laatste reactie was op 7 april 2007... volgens mij heeft topic starter na die tijd niet veel van zich laten horen en al zeker niet in dit topic, beetje nutteloze bump dus....

Hey,

Het kan natuurlijk zomaar zijn dat iemand iets belangrijkers aan z'n hoofd heeft. Dus, nutteloze bump, zeker niet, er zijn meerdere projecten die lang lopen of langdurig in de hold staan. Zo'n bump kan een toppicstarter misschien ook weer op het bouwers pad helpen!

@Hassent, je hebt een PM!

vr.gr.

Branko

Cocobolo
8 januari 2008, 16:00
Hey,

Het kan natuurlijk zomaar zijn dat iemand iets belangrijkers aan z'n hoofd heeft. Dus, nutteloze bump, zeker niet, er zijn meerdere projecten die lang lopen of langdurig in de hold staan. Zo'n bump kan een toppicstarter misschien ook weer op het bouwers pad helpen!

Branko

He Branko,
Lang geleden alweer he? Jawel iedereen, ik heb door prive omstandigheden een tijdje wat anders aan het hoofd gehad en dat is intussen gelukkig allemaal weer achter de rug en goed afgelopen. Daarna stond er het bouwen van een keuken nog te wachten dus nu die bijna klaar is EN nu ik ook nog hoor dat er een DGBM aan zit te komen, ga ik zeker proberen dit topic weer op te pakken. Ik wil op die meeting verschijnen en dan moet ik wel wat te showen hebben nietwaar?

Excuses dat er dus helemaal niets meer te zien is geweest op m'n topic maar de kriebel is er gewoon nog en ik pak hem weer op!

Intussen heb ik ongetwijfeld van alles gemist hier, maar het voelt gelijk weer vertrouwd en gezellig. Ik zal eens gaan kijken wat er intussen voor moois gebouwd is :)

oknarb180
9 januari 2008, 23:27
Hey Cocobolo,

Ik ben blij te horen dat alles goed is en achter de rug is!!!


Ik wil op die meeting verschijnen en dan moet ik wel wat te showen hebben nietwaar?

Volgens mij mag je ook projecten in aanbouw laten zien hoor!


Intussen heb ik ongetwijfeld van alles gemist hier, maar het voelt gelijk weer vertrouwd en gezellig. Ik zal eens gaan kijken wat er intussen voor moois gebouwd is.

Dat zijn er behoorlijk wat!
Ik hoop dat je spoedig weer een update van je project plaatst!

Met vriendelijke groeten,

Branko

Cocobolo
2 juni 2008, 21:35
Hallo allemaal,

na lange tijd door omstandigheden niet aan mijn gitaar te hebben gebouwd, is dat nu gelukkig voorbij. Mede door de zeer stimulerende DGBM 2008 ben ik een weekje voordat de beurs begon weer begonnen. Ik zal nu mijn topic bijwerken met wat foto's en verhalen.

De stand van zaken circa 1,5 week geleden was dus dat de body redelijk af was (op het schuren van het Padouk na). Ook de hals was grotendeels gevormd. De kop was klaar, de ' gekko' was ingelegd met parelmoer en de halspen + carbon zat erin.

Dus ik ben met de toets verdergegaan. Allereerst maar de inleg gedaan. Dat moesten dus de voetstapjes van die gekko in de headstock worden. Op zich geen probleem, maar het figuurzagen van die kleine dingetjes is wel een gepriegel (vooral het vasthouden als je bijna klaar bent!). Ik heb ieder voertje ruwweg uit de hand getekend op het parelmoer. Ik had uiteraard eerst een stukje papier op het parelmoer gelijmd zodat de potloodtekeningen ook zichtbaar zijn.

Omdat dus ieder voetje uniek was, heb ik vanzelfsprekend per voetje gewerkt met het uitfrezen uit de toets. Ik heb gewoon een vulpotlood gebruikt om de omtrek van het parelmoet over te nemen op het ebben. Dat zou dus eigenlijk iets te groot moeten zijn. Toch kwam ik er achter dat ik dusdanig straks langs het parelmoer kon aftekenen, dat ik bijna zonder tussentijds te passen gewoon exact langs de binnenkant van het lijntje kon frezen. Mijn eerste voetje inleggen duurde dus (met het figuurzagen meegerekend) misschien wel een uur. Ieder volgend voetje ging steeds sneller. De laatsten ging ongeveer in 10 minuten per stuk. Dus ik was met een paar uur in totaal klaar.

Op de eerste foto : de toets met het uitgefreesde voetje (was lastig te fotograferen, sorry voor de wazige foto).


http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC00713.jpg

Op deze volgende foto zie je de verschillende voetjes ingelegd


http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC00716.jpg


...momentje, ik verstuur dit en ga daarna intypen hoe het met het fretten is gegaan...

Cocobolo
2 juni 2008, 21:56
...vervolg

Na het inleggen heb ik eerst de toets gelijmd op de hals. De hals zit dan dus nog niet op de body gelijmd. Ik weet niet zeker of dit de juiste volgorde is, maar het leek me makkelijker om dit nu te doen samen met het fretten zodat ik ook de hoge frets kon vijlen zonder dat ik bang hoefde te zijn om mijn body te beschadigen.

Na het lijmen van de toets dus doorgegaan met het fretten. Ik zat eerst te piekeren hoe ik de fretjes moest voorbuigen. Dus het forum maar even doorzocht. En daar vond ik de simpele maar fantastisch werkende oplossing van Oknarb180 (Branko : bedankt!) : 2 blokjes hout in een radius gezaagd die iets overdrevener is dan wat ik nodig had. In het midden van het blokje een klein stukje ingezaagd zodat de baard (" tang" in het engels) erin past en daarna met simpele handkracht de fretjes gebogen door de 2 blokjes op elkaar te drukken. Perfect! Het eind wipt iets terug telkens en kwam daardoor bijna precies uit op de radius van 12 die ik nodig had.

Dus toen voorzichtig met een hamer (zo'n " harde" rubber hamer) de fretjes erin geklopt. Tijd voor een foto !

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC00727.jpg



Dat ziet er gelijk al leuk uit, dat was een bevredigend moment moet ik zeggen!

Affijn, maar natuurlijk nu de fretjes afgeknipt (na 1 toets kan je hand wel even rust hebben van al dat knijpen met die frettang!).


Het vijlen van de fretjes heb ik uit de hand gedaan. Ik weet niet hoe de rest het precies doet, maar de volgende keer maak ik een mal zodat ik de hoek telkens gelijk heb. Het ziet er heel strak uit hoor, maar het lijkt met gewoon net even leuker als er ook echt geen enkel verschil is tussen de verschillende frets voor de persoon die er met een vergrootglas naar kijkt, haha.

De scherpe zijkanten van de frets heb ik deels met de vijl gedaan (heeeel voorzichtig, voor de zekerheid de toets maar afgeplakt) en daarna ook nog even met schuurpapier. Het voelt nu goed, maar toen ik op de beurs andere halzen voelde, wist ik dat het nog beter kan dus ik ga het nog verder schuren.

Foto maar weer, van de hele gitaar met gelijmde hals. Op de foto zie je overigens zilverkleurige knoppen. Ik denk niet dat dat blijvertjes zijn. Ik wil ze van hout maken. Maar ik had haast voor de beurs dus wilde er wel even iets opzetten. Op de foto ontbreken de elementen nog, en zoals de goede kijker ziet zitten de busjes voor brug en staartstuk er ook nog niet op. Dat heb ik net niet meer gered dus.

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC00732.jpg

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC00734.jpg

Begint al op een gitaar te lijken haha!

Laatste foto voor nu : de elementen er even opgezet (Gibson '57 classic + Classic plus). De elementringen zijn tijdelijk. Ook die ga ik vermoedelijk van hout maken. Ik maak ze eerst en kijk dan gewoon hoe het staat. Ik wil de gitaar heel rustig houden.


http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC00738.jpg

Oh ja, de body lijkt nu misschien wat groot/kaal aan het eind maar dat komt door het ontbreken van die burg en staartstuk.

Wordt vervolgd!

G.G.
2 juni 2008, 22:03
Het vijlen van de fretjes heb ik uit de hand gedaan. Ik weet niet hoe de rest het precies doet, maar de volgende keer maak ik een mal zodat ik de hoek telkens gelijk heb. Het ziet er heel strak uit hoor, maar het lijkt met gewoon net even leuker als er ook echt geen enkel verschil is tussen de verschillende frets voor de persoon die er met een vergrootglas naar kijkt, haha.


Ik doe het ook uit de losse hand en je kan iedere fret exact hetzelfde krijgen door het handvat van een grote vijl af te slopen en deze in de lengte langs de hals te halen, Grote voordeel is dat ik dan zelf de hoek kan bepalen. Bij Jumbo frets heb je namelijk een behoorlijk korte schuine zijde nodig. Dat gaat het beste met de hand aangezien die blokken op 35 graden staan ofzo.

Cocobolo
3 juni 2008, 09:23
Ik doe het ook uit de losse hand en je kan iedere fret exact hetzelfde krijgen door het handvat van een grote vijl af te slopen en deze in de lengte langs de hals te halen, Grote voordeel is dat ik dan zelf de hoek kan bepalen. Bij Jumbo frets heb je namelijk een behoorlijk korte schuine zijde nodig. Dat gaat het beste met de hand aangezien die blokken op 35 graden staan ofzo.

Dat is een goede tip! Gaat een stuk sneller ook denk ik, in plaats van ieder fretje per stuk. Dank :)

Er is maar 1 nadeel aan die dgbm beurs : je doet zoveel inspiratie op dat je zin krijgt om aan een nieuw model te gaan beginnen maar ik moet eerst mijn huidig projectje nog afmaken :satisfie:

robostrat
3 juni 2008, 10:46
ik vind het een mooie gitaar dus deze zeker afmaken !!
( lekker van gewicht ook ; )

en je hebt een PM etje !

barno
3 juni 2008, 11:01
heel knap werk! de hoorns zijn met net iets te scherp maar voor de rest: great, vooral ook dat grappige inlegwerk, babyhandjes of zijn het kikkervoetjes ...

ik vind de gitaar wel klasse hebben.

Cocobolo
3 juni 2008, 12:35
heel knap werk! de hoorns zijn met net iets te scherp maar voor de rest: great, vooral ook dat grappige inlegwerk, babyhandjes of zijn het kikkervoetjes ...

ik vind de gitaar wel klasse hebben.

Dank! (bloos)

ik kan me, nu je zegt dat het wel babyhandjes o.i.d. lijken, het heel goed voorstellen dat je dat dacht. Want als ik er met die gedachte naar kijk zie ik het ook. Alleen moesten het de pootafdrukjes voorstellen van de 'gekko' welke op de kop is ingelegd! Dus misschien niet helemaal gelukt dan, haha!

Ik sluit een (oud) fototje bij van de kop, die is niet zo goed te zien op de nieuwe foto's

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSCN0184.jpg

barno
3 juni 2008, 12:44
Dank! (bloos)

ik kan me, nu je zegt dat het wel babyhandjes o.i.d. lijken, het heel goed voorstellen dat je dat dacht. Want als ik er met die gedachte naar kijk zie ik het ook. Alleen moesten het de pootafdrukjes voorstellen van de 'gekko' welke op de kop is ingelegd! Dus misschien niet helemaal gelukt dan, haha!

Ik sluit een (oud) fototje bij van de kop, die is niet zo goed te zien op de nieuwe foto's



jawel hoor, perfect gelukt, mooie inlay trouwens, die gekko.

on second thought, voor babyhandjes mankeert er een vinger. maar het kan wel het handje zijn van dat kleine zusje van bart simpson :)

no 1 hops
3 juni 2008, 13:32
fijn dat je weer tijd hebt voor je project.
hij word mooi!

pueblo
3 juni 2008, 19:57
fijn dat je weer tijd hebt voor je project.
hij word mooi!

correctie hij wordt prachtig, dat had je toch ook bedoelt he no 1 hops?

Cocobolo
7 juni 2008, 10:10
Hoi,

Het eerste weekend na de DGBM staat voor de deur en nu ben ik de hele week al aan het piekeren wat ik nu als eerste ga doen om hem af te maken. Er zijn nog zat dingen die kunnen (moeten!) maar ik zit een beetje met het volgende : voor de achterkant van de body heb ik padouk gebruikt. Dit hout is ontzetten lastig te bewerken (keihard en het is ook vrij grof van structuur dus als je bijvoorbeeld met een beitel/guts of frees aan de gang gaat neemt de grove nerf al snel het omliggende hout mee). Dus ik beken dat ik dit hout hierna niet meer zal gebruiken. Maar er is een nog belangrijker probleem : het gewicht! De gitaar is loodzwaar. Het kan nog wel, maar als je ermee staand zou spelen dan hou je dat niet lang vol (is in ieder geval niet erg plezierig).

Dus wat ga ik doen aan het gewicht?
Ik kom op de volgende opties (hoewel sommige opties nog best problematisch zijn om uit te voeren denk ik, maar dat komt dan later wel). Een aantal is erg lastig uit te leggen, ik hoop dat het duidelijk is :

1) niets doen, gewoon zo laten en de volgende keer niet meer padouk gebruiken (of in ieder geval niet in die hoeveelheid). En dan zittend spelen, haha! Voor mij is dat trouwens geen probleem, ik zit niet in een band of zo en verwacht ook niet dat dat gaat gebeuren.

2) een carving erin. Oftewel, een patroon zoeken dat een beetje mooi past en dat uitfrezen. De vraag is of dit wel erg veel gewicht scheelt (maar zal altijd helpen). Bijvoorbeeld (in de stijl van de rest van de gitaar) een grote voetafdruk van de gekko erin, alsof hij het gewicht van een dino heeft. Blijft lastig omdat het niet zo groot kan worden (want dan kom ik in de control cavity uit en/of op de belly-cut).

3a) de GEHELE body dunner frezen aan de achterkant. Probleem is wel dat ik natuurlijk bij de set-neck verbinding niet zo diep kan gaan want dan kom ik in de neck pocket (en dus is de hals dan in zekere zin alleen nog maar aan de zijkanten verlijmd en niet aan de onderkant! Dus ik schiet er misschien maar een milimeter of 8 mee op (msschien niet eens, moet ik even meten).

3b) als 3a, maar nu zorgen dat het gebied waar de hals gelijmd zit in de body ongewijzigd blijft. Dus de linker en rechterkant van de gitaar dunner maken en het hele middengebied hoger. De set-neck verbinding blijft dan goed, maar het middengebied van de achterkant is dan dikker dan de randen en da's best een beetje raar misschien. (voelt raar, maar moet ook nog mooi blijven). Ik vraag me ook af of ik er erg veel mee opschiet.

3c) Als 3a, maar na het frezen (en de verzwakte halsverbinding) eerst op diverse plaatsen chambers frezen en zo nog meer gewicht besparen. Daarna over de gehele achterkant een 'top' (bottom? :) ) eroverheen lijmen (van een minder zware houtsoort uiteraard, bijv. maple) en deze weer gelijk maken aan de vorm van de body. De hals is dan dus weer opgesloten en niet meer zwak. Maar hier is wel een nieuw probleem : Ik heb de belly cut al gevormd. Hier zijn weer 2 opties : 1) ik frees de hele body zover terug dat de belly cut weg is. De nieuwe maple-back is dan dus vrij dik ten opzichte van de maple-top aan de voorkant. Vanaf de zijkant is dat volgens mij geen mooi gezicht! (stel je dus even voor dat ik nu een body heb van maple-padouk-maple. de maple-top van de voorkant is tegelijk mijn binding. Maar de maple-back is dan dus erg dik). de andere optie 2) is dat ik de maple-back gewoon op de iets teruggefreesde (en gechamberde) body lijm en daarna meeschuur met de belly cut. Maar hoe zou dat eruit zien vanaf de achterkant of de zijkant? dan is het net of er een voor en achter-binding is in contrasterende kleur behalve bij de belly cut. Ik heb moeite om me dit voor te stellen.

4) ...en dan nog diverse varianten. Zoals 3c, maar dan bewust geen contrasterende kleur : ik heb dan dus de boel weggefreesd, gechambered, en daarna (weer padouk?) top erover zodat de operatie hopelijk onzichtbaar is....

Dillema's....mochten jullie suggesties hebben, graag! Ik worstel hier nog even mee verder, ik weet nog niet wat de beste beslissing is. Misschien wel gewoon zo laten, gitaar afmaken en snel aan de volgende beginnen :satisfie:

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/achterkant1.jpg

barno
7 juni 2008, 11:01
de oplossing me de voetafdrukken in de body achterkant vind ik zeker iets hebben, mss extreem maar het kan volgens mij heel leuk uitpakken. Ik zou er dan wel 3 of vier afdrukken maken (je kan zelfs variëren in diepte), alsof een reuze gekko over de gitaar is gelopen toen het padoek nog vloeibaar was ...

orreltak
7 juni 2008, 11:08
mooi origineel,die gekko met die pootjes als dots.
geweldig dat je het project weer oppakt.

Davy
7 juni 2008, 11:18
Misschien een gek idee maar kan je niet chamberen in de vorm van die voetafdrukken. Nadien kunnen de chambers dan afgesloten worden zoals een control cavity, esdoorn bv. Ipv de "afdekplaat" te schroeven kan deze misschien gelijmd worden. Nadeel is dat je wel een heel strakke vorm zal moeten uitzagen.

Cocobolo
7 juni 2008, 12:01
de oplossing me de voetafdrukken in de body achterkant vind ik zeker iets hebben, mss extreem maar het kan volgens mij heel leuk uitpakken. Ik zou er dan wel 3 of vier afdrukken maken (je kan zelfs variëren in diepte), alsof een reuze gekko over de gitaar is gelopen toen het padoek nog vloeibaar was ...
Dat is inderdaad ook een optie, met 3 of 4 kan ik wellicht voldoende hout weghalen om wat gewichtverschil te maken :) Die neem ik mee in de ovrwegingen ! (ik wil dit weekend beslissen wat te doen).

Cocobolo
7 juni 2008, 12:03
Misschien een gek idee maar kan je niet chamberen in de vorm van die voetafdrukken. Nadien kunnen de chambers dan afgesloten worden zoals een control cavity, esdoorn bv. Ipv de "afdekplaat" te schroeven kan deze misschien gelijmd worden. Nadeel is dat je wel een heel strakke vorm zal moeten uitzagen.

Dat is inderdaad een mogelijkheid om nog meer chambers te maken! Ik wil niet dat het er uit zou zien als chambers met afdekplaten dus zoals je zegt, dat zou heel strak moeten en ook liefst heel vloeiend (waardoor het nog minder als afdekplaatjes eruit ziet)....mmm, goeie suggestie! twijfel twijfel... haha.

Cocobolo
22 juni 2008, 21:12
Hoi,

Na het afwegen van de verschillende opties m.b.t. verlagen van het gewicht, heb ik gekozen om de dikte van de body wat terug te brengen en dan kijken of het voldoende gewichtsbesparing is. M'n body was namelijk nog redelijk dik, dus ik heb besloten dat er zeker 8mm-1cm af kan.

Dus de stoute schoenen aangetrokken, de bovenfrees gepakt en daar gaan we....

1e foto : is best drastisch als je er mee bezig bent! Ik bedoel, je gitaar voelt goed en dan ga je ineens flink de frees erin zetten, haha!

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC00764.jpg



Op de volgende foto zie je dat je nooit alles kunt frezen met een bovenfrees want de grond onder je freeszool frees je immers weg! Er blijft dus een stukje rond de cavity en aan het eind staan.....

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC00767.jpg


En daarna ben je eerst met een beitel in de weer gevolgd door heel veel schuren. Maar de vorm is weer terug!


http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC00769.jpg

Ik moet (op deze foto) nog wel het fijne werk doen en de randen minder scherp maken maar het ziet er weer goed uit. Belangrijker : de gitaar weegt nu ineens 3,2 kg in plaats van 4,5 kilo : Succes! Een dikke kilo eraf is een mooi resultaat en ik ben er eigenlijk helemaal tevreden over zo. Hij voelt nu normaal en niet meer loodzwaar. Nu snel terug naar de rest van de details, maar dat zal pas weer volgend weekend kunnen...

pueblo
22 juni 2008, 21:49
gedurfd en prachtig gelukt, ook vooral gedurfd omdat het al zo afgewerkt was. maar het resultaat mag er wezen (vooral voor je schouders denk ik :satisfie: )

Robrock
22 juni 2008, 21:50
Hallo Cocobolo,
dapper hoor. Maar wel de juiste beslissing, als het niet naar je zin is moet je niet verder gaan maar het probleem eerst oplossen. Ziet er weer heel netjes uit zo, succes verder.
M.v.g.
Rob

barno
22 juni 2008, 22:41
sommige dingen kunnen enkel met drastische ingreep: good job!

robostrat
22 juni 2008, 23:02
nice job !! hier zul je absoluut geen spijt van krijgen...

superfly
22 juni 2008, 23:59
He Cocobolo
Goed dat je de lef had om de frees erop te zetten. Ze is nog mooier geworden, als je het mij vraagt.


Grtz
Wim

lennaertn
23 juni 2008, 01:05
Tof :) gewoon heel Tof :)

no 1 hops
23 juni 2008, 11:22
correctie hij wordt prachtig, dat had je toch ook bedoelt he no 1 hops?tuurlijk!!!!! ;-)

Cocobolo
23 juni 2008, 21:16
allen wederom dank voor de lovende woorden!

Volgende klusje gaat de elementringen worden en waarschijnlijk ook de knoppen : alles eerst maar eens van hout maken en dan kijken of het mooi staat. Die ringen is niet zo'n probleem, maar een mooi ronde knop van hout is misschien moeilijker (ik heb geen draaibank....). Deze week eens rustig voorbereiden (lees : internet napluizen hoe anderen het doen, want waarom zou ik het wiel opnieuw uitvinden :satisfie: ) en ook kijken welke houtsoorten ik ga gebruiken. En dan dit weekend e.e.a. maken. Ik post natuurlijk wederom foto's :)

Orpheo
24 juni 2008, 01:21
zonde. ik vind 't zonde. sorry :) jammer van dat hout. tough luck dat 't zwaar is. wat nu zwaar? mijn komende LP is tegn de 10 kilo!

barno
24 juni 2008, 01:41
zonde. ik vind 't zonde. sorry :) jammer van dat hout. tough luck dat 't zwaar is. wat nu zwaar? mijn komende LP is tegn de 10 kilo!

how spinal tap can you go ....

oknarb180
24 juni 2008, 02:00
Hey Cocobolo,

Jij hebt lef zeg! Maar erg netjes gedaan en het is fantastisch dat je het gewenste resultaat behaalt. Benieuwd hoe dat met die houten knoppen van je gaat aflopen.

vr.gr.

Branko

grizzly
3 november 2008, 20:39
Het resultaat laat kennelijk wat op zich wachten, maar ik ben benieuwd hoe dit is afgelopen.:)

Martijn-w
10 november 2008, 01:38
Ik ben ook benieuwd naar het resultaat. Tot nu toe vind ik em erg tof.

Wil je er ook eentje voor mij maken? :P

Cocobolo
19 november 2008, 23:54
Hoi daar,
Ach, met schaamte op de kaken moet ik bekennen dat ik allerlei andere dingen heb gemaakt in de tussentijd en de gitaar is nog niet veel verder. Ik heb wel een enorm mooie aanwinst (grote cnc-portaalfrees) in mijn machinepark waarmee ik eigenlijk zeer simpel vele dingen (bijvoorbeeld bodies of halzen) zou kunnen maken. Ik heb daar veel plannen mee (ook een paar commerciele om toch wat van de enorme aanschaf terug te verdienen) en ik heb al direct wat klussen lopen. Als het een beetje rustiger wordt, zal ik m'n gitaar weer oppakken en ook denk ik dat ik er nog wel wat meer wil bouwen. Maar sorry dat het dus zo lang stil is op m'n topic :(

Merijnvdb
20 november 2008, 00:12
Ik vraag me toch af hoe jullie zoiets doen hoor :O
Is die body al gezaagd of krijgen jullie gewoon een grote plank aan ? :seriousf:

echt prachtig hoe jullie zoiets maken :D
misschien later als ik wat ouder ben
is er zoiets als een boek , Zelfbouw voor dummies ? :satisfie:

Cocobolo
20 november 2008, 00:15
Ik vraag me toch af hoe jullie zoiets doen hoor :O
Is die body al gezaagd of krijgen jullie gewoon een grote plank aan ? :seriousf:

echt prachtig hoe jullie zoiets maken :D
misschien later als ik wat ouder ben
is er zoiets als een boek , Zelfbouw voor dummies ? :satisfie:

Zo'n body is eigenlijk helemaal niet moeilijk, ik denk dat de meesten hier inderdaad gewoon beginnen met een plank en die gaan vormen. Een hals lijkt iets lastiger maar als je de meeste bouwverslagen hier leest is het meer 'er tegen aan hikken' en nadat je er eentje hebt gemaakt is bijna iedereen het eens dat het heel goed te doen is.

Boeken zijn er volop. En de bouwverslagen hier zullen je zeker ook heel goed helpen, die bevatten erg veel informatie die soms net weer lastig te vinden is in de boeken.

pueblo
20 november 2008, 22:12
post anders wat fotos van je machinetje in actie :)

Cocobolo
21 november 2008, 00:13
post anders wat fotos van je machinetje in actie :)

"In actie" heb ik nog geen foto's gemaakt, vergeten. Ik heb wel een foto van toen ik hem net ontvangen had (de man op de foto is 'opa', dat ben ik niet :-) ).
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01074.jpg

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01073.jpg
...en mijn eerste proefstukje in MDF (daar zitten nog wel wat foutjes in, maar het is best een goed begin vind ik).

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01111.jpg

Intussen kan ik al heel aardige dingen maken en ben ik behoorlijk thuis in de software. Ik hoop binnenkort het serieuze werk te starten, de eerste twee opdrachten zijn bijna rond :satisfie:

barno
21 november 2008, 00:28
slik ... daar staan we dan met onze bovenfreesjes en vijltjes

Cocobolo
21 november 2008, 00:36
slik ... daar staan we dan met onze bovenfreesjes en vijltjes

die gebruik ik ook nog steeds hoor, het is geen wondermiddel ;) Maar tuurlijk maakt het sommige klussen wel enorm veel simpeler. Ik ga zeker nog wat gitaren bouwen en ook dan blijft er meer dan genoeg handwerk over, want de machine zet helaas niets in elkaar :-) Maar een complexe parelmoer inleg is natuurlijk wel een eitje nu :p

jimihattricks
21 november 2008, 11:01
jij speelt vals....! :nervous:

maar potdomme, dat ziet er wel bijzonder fraai uit zeg!

Cocobolo
21 november 2008, 13:16
jij speelt vals....! :nervous:



Weet je dat ik daar serieus wel even over moest nadenken toen ik die machine overwoog? Want in hoeverre ben je nog creatief bezig en kun je iets "zelf gemaakt" noemen? Kijk, ik weet dat ik wel een gitaar kan bouwen (ik heb er 2 keer eerder een gebouwd en toen had ik zelfs niet eens een bovenfrees :-)) dus dat ik langzaam aan steeds meer hulpmiddelen krijg die zaken makkelijker maken vind ik niet zo gek en heb ik nog steeds het gevoel dat het zelfgemaakt is. Maar nu verschuift ineens een deel naar het werken met de computer. Dus nu zou ik moeten zeggen 'zelf ontworpen'! Overigens is het niet zo dat je nu altijd iets sneller kunt maken, want de tijd voor het ontwerpen met de (complexe) cad-cam programmatuur is toch best aanzienlijk. Maar de herhaalbaarheid is wel enorm krachtig. Als ik nu bijvoorbeeld m'n eerste hals ervoor moet ontwerpen, dan ben ik wel veel meer uurtjes zoet dan dat ik er een met de hand maak. Maar iedere volgende hals is natuurlijk erg snel klaar.

De machine heeft dus voor mij andere redenen dan gitaarbouw. Ik wil wat minder tijd aan mijn reguliere job besteden (korter werken) en kijken of ik het salaristekort wat zou kunnen aanvullen met de dingen die ik leuk vind (mooie dingen maken, niet alleen gitaren).
Wie weet ga ik nog een keer een body-frees service bieden of zo, lever mij een (bijvoorbeeld) coreldraw/autocad file aan en ik stuur je een plank terug ;) Of half-fabrikaten toeleveren aan bouwers die met standaard ontwerpen werken.
We zullen het zien....

Van Dattum
21 november 2008, 13:22
Bloody hell................ :nervous:

De moeder aller frezen........................:D

domi235
21 november 2008, 14:01
Supermooi! Ben echt benieuwd naar het resultaat :D

Ga zo door! :hippie:

G.G.
21 november 2008, 14:36
Wie weet ga ik nog een keer een body-frees service bieden of zo, lever mij een (bijvoorbeeld) coreldraw/autocad file aan en ik stuur je een plank terug ;) Of half-fabrikaten toeleveren aan bouwers die met standaard ontwerpen werken.
We zullen het zien....

Als je het op zo'n manier weet aan te brengen dat het geen spam is (bijv. alleen subtiel in je onderschrift) lijkt het mij geweldig.

Je zou bijvoorbeeld een bodyplank met neckpocket een een halsplank met hiel kunnen aanbieden, evt. in combinatie met een scarfjoint, halspenfresing of brugfresing zodat iemand die erg angstig is toch een eerste gitaar zou kunnen bouwen en zelf de vormen kan bepalen.

Lijkt mij een geweldige service, waar zeker vraag naar zal zijn.

barno
21 november 2008, 14:56
lever mij een (bijvoorbeeld) coreldraw/autocad file aan en ik stuur je een plank terug ;) Of half-fabrikaten toeleveren aan bouwers die met standaard ontwerpen werken.
We zullen het zien....

interesting ...

barno
21 november 2008, 14:58
Bloody hell................ :nervous:

De moeder aller frezen........................:D


neen dit is de vader, de moeder staat bij Charlotte :)

Cocobolo
21 november 2008, 16:13
Als je het op zo'n manier weet aan te brengen dat het geen spam is (bijv. alleen subtiel in je onderschrift) lijkt het mij geweldig.

Je zou bijvoorbeeld een bodyplank met neckpocket een een halsplank met hiel kunnen aanbieden, evt. in combinatie met een scarfjoint, halspenfresing of brugfresing zodat iemand die erg angstig is toch een eerste gitaar zou kunnen bouwen en zelf de vormen kan bepalen.

Lijkt mij een geweldige service, waar zeker vraag naar zal zijn.

Dat is wel een erg interessante gedachte. Je bedoelt een service voor een ongevormde body e/o hals met de moeilijke dingen al klaar? Of misschien bedoel je dat ik als het ware een autocad/coreldraw (of wat ook ) bestand heb dat vormeloos is (vierkante plank bijvoorbeeld) maar wel al de moeilijke dingen op de juiste plek heeft. En dat bestand kan door geinteresseerden dan worden aangepast met hun vorm-idee en teruggemaild worden waarna het freesbaar is. Mmmm, leuk!

Ennuh, het is niet de bedoeling om te spammen, het waren maar gedachten die ik van me aftypte. Als het werkelijk van start gaat zal ik er inderdaad subtiel mee omgaan, ik wil niet van het forum worden afgegooid :nervous:

G.G.
21 november 2008, 16:35
Dat is wel een erg interessante gedachte. Je bedoelt een service voor een ongevormde body e/o hals met de moeilijke dingen al klaar? Of misschien bedoel je dat ik als het ware een autocad/coreldraw (of wat ook ) bestand heb dat vormeloos is (vierkante plank bijvoorbeeld) maar wel al de moeilijke dingen op de juiste plek heeft. En dat bestand kan door geinteresseerden dan worden aangepast met hun vorm-idee en teruggemaild worden waarna het freesbaar is. Mmmm, leuk!

Ennuh, het is niet de bedoeling om te spammen, het waren maar gedachten die ik van me aftypte. Als het werkelijk van start gaat zal ik er inderdaad subtiel mee omgaan, ik wil niet van het forum worden afgegooid :nervous:

Precies, zoiets had ik in gedachten. Ik kan me voorstellen dat iemand die net begint het eng vind om het freeswerk te doen. Wat is er mooier dan een plank waarin een neckpocket zit, een plank die in die neckpocket past als hals, een sleuf in die hals en een prefab toets, eventueel element en brugfresingen etc.... Die starter weet dat de maten kloppen, de verhoudingen kloppen en dat alles past. Hierop kan hij geheel zijn eigen ontwerp toepassen met decoupeerzaag, schuurdrum en vijlen. Dus niet zo voorgekauwd als een Saga-kit ofzo. En wat dacht je van cnc-gefreesde mallen voor tremelo cavity, neckpockets, singlecoil, humbucker en P90, te gebruiken voor een bovenfrees?

Mogelijkheden genoeg......

Cocobolo
21 november 2008, 16:50
En wat dacht je van cnc-gefreesde mallen voor tremelo cavity, neckpockets, singlecoil, humbucker en P90, te gebruiken voor een bovenfrees?

Mogelijkheden genoeg......

Je hebt inspirerende ideeen hoor! :dance:
Ik ga hier eens over piekeren, een aantal zaken zijn eigenlijk betrekkelijk eenvoudig te doen.

Van Dattum
21 november 2008, 16:55
neen dit is de vader, de moeder staat bij Charlotte :)

Oh ja......

pueblo
21 november 2008, 19:17
ziet er zalig uit, kan je een eigen fabriekje beginnen :)