PDA

View Full Version : ombouwen amp naar gitaaramp



bentium
13 januari 2007, 18:21
ik ben volop bezig met een geloso om te bouwen naar een gitaaramp :) (dit is de 2de keer dat ik het doe, vorige keer had ik zo een amp volledig opnieuw begonnen, nu ga ik op het bestaande circuit voort, met aanpassen)


nu zoek ik wat ideeen, wat raden jullie mij aan? (schema: http://users.skynet.be/fa004760/g227.PDF )

wat ik heb gedaan:
-de 2 eerste stages in serie gezet: big nono, had eerst niet door dat de amp hierdoor 5 gainstages heeft!! en teveel is teveel, klikt atm nergens naar :p
-eerste triode van v1 heb ik een anodeweerstand gegeven van 100k ipv 68k
-de kathodes van V1 heb ik beide een kathode weerstand gegeven van 1K5

wat ik al zeker ga doen:
-heaters van V1 en V2 op ac zetten (heatertap van trafo kan 4A aan)
-ik dacht eraan om poweramp om te vormen naar meer een marshall style, maar dan wel de phasedraaier laten zoals ie is (hiermee bedoel ik, een enkele triode, mss nog wat met waardes spelen), zo heb ik nog een extra triode voor mee te "spelen" :p
- die 2 weerstanden in de voeding van 47k verlagen, zodat voorversterker beetje meer spanning ziet
- koppelcondensatoren vervangen door mallorys (heb ik nog liggen)
- elcos vervangen (heb nog een dubbele 50µf jj liggen en een dubbele 100µf), wat ik ga doen alla marshall style


als jullie goed zien, in de poweramp zijn de gridblockers 1k voor push en 47k voor pull :s, is dat niet om problemen vragen?

wel ruk dat die geloso chassis zo vrekig klein zijn

bentium
14 januari 2007, 14:43
niemand wat ideetjes?

Chris Winsemius
14 januari 2007, 15:01
Ik heb redelijk wat Geloso's omgebouwd.

Wat ik meestal doe is het volgende:
B+ meten, bij veel Geloso's is die beduidend lager dan bij vele gitaarversterkers.
Dan kijken welk "basis-circuit" goed bij die B+ past, ding helemaal strippen, PT laten zitten en dan 'n nieuw board, pots, elko's, OT, etc. d'r in.
Niet goedkoop en vrij omslachtig :)

Bij de G227:
kijk of je de stock OT kunt gebruiken voor 6k6-8k primair, gebruik 2x6V6GT en dan 'n VOX AC30 TB achtige pre-amp en fasedraaier.
Tweed Deluxe 5E3 achtig kan ook.
Bij 'n plexi-achtig Marshall circuit is het uitgangsvermogen en de hoeveelheid hoog en laag beduidend lager dan bij Marshalls met 'n B+ van minimaal 400V maar 't kan soms 'n plus zijn met de stock OT, verder tweaken helpt ook behoorlijk maar vereist veel tijd.

Email me als je wat hulp of Geloso(-part)s nodig hebt.