PDA

View Full Version : 013



LaurentB
13 januari 2007, 16:27
Zo, ik dacht: het moest maar eens uit zijn met die mieterige Light snarensetjes, dus ik heb eens Martin SP 013 op mijn Crafter gezet!

Zonder gekheid: ik vind die gitaar weliswaar een mooi helder geluid hebben, maar hij mist iets in de diepte en dat is nu wel beter met die 013 set. Nu nog even naar het krachthonk zodat ik er ook op kan spelen...

Azrael
13 januari 2007, 16:33
0.12 en light? Ik heb zowieso nooit begrepen waarom ze dat light noemen op een akoustische gitaar. 0.13 lijkt mij persoonlijk gewoon overkill. Slecht voor mijn vingers ook om altijd zoveel kracht te zetten. Ik gebruik mijn akoustische altijd als werkpaard om mijn vingers sterker te maken en ik oefen er de laatste tijd akkoorden en toonladders op. En dat ga je wel merken na een tijdje...
Verschil in klank tussen 0.11 en 0.12 merkte ik niet dus 0.12/0.13 lijkt me even boeiend maar misschien dat het bij jou gitaar wel effect heeft.

LaurentB
13 januari 2007, 17:07
0.12 en light? Ik heb zowieso nooit begrepen waarom ze dat light noemen op een akoustische gitaar. 0.13 lijkt mij persoonlijk gewoon overkill. Slecht voor mijn vingers ook om altijd zoveel kracht te zetten. Ik gebruik mijn akoustische altijd als werkpaard om mijn vingers sterker te maken en ik oefen er de laatste tijd akkoorden en toonladders op. En dat ga je wel merken na een tijdje...
Verschil in klank tussen 0.11 en 0.12 merkte ik niet dus 0.12/0.13 lijkt me even boeiend maar misschien dat het bij jou gitaar wel effect heeft.

Ja, ik vind ook dat ze 011 light, 012 medium en 013 heavy zouden moeten noemen. Ik hoor trouwens een duidelijk verschil met 012.

Ik kwam ook op het idee door een artikel van deze gitaarbouwer:
http://www.esomogyi.com/ (interessante site!)

Hij vertelt o.a. over diverse houtsoorten, en geeft aan dat Englemann sparrenhout, waar veel bovenbladen van Crafters van gemaakt zijn, naar zijn vermoeden wat minder stijf is en dat bovenbladen daarom wat dikker moeten worden gemaakt als dit hout gebruikt wordt. Ik heb het eens nagemeten en het bovenblad van die van mij is inderdaad bovengemiddeld dik (rond de 3 mm, terwijl het gemiddelde volgens hem eronder ligt).

Zo'n blad komt minder makkelijk in beweging, dus ik meende dat dikkere snaren wel eens een positief effect zouden kunnen hebben. Ik moet zeggen dat de bespeelbaarheid ook meevalt, ik heb hem vrij goed afgesteld inmiddels.

Ron Houben
14 januari 2007, 12:21
Waar heb je het bovenblad gemeten? Bij het klankgat? Met een schuifmaat? FOUT. Je hebt de klankgatversteviging gemeten, die is altijd dikker.
Ik word af en toe echt niet goed van het goedbedoelde dillentantisme op deze site. Het bovenblad moet je meten in het midden, en het liefst ook nog op andere plekken om te kijken of ze het blad aan de randen even dik gelaten hebben. Dat een gitaar met dikkere snaren beter klinkt is in 99% van de gitaren het geval.

Zo. Ik ben benieuwd naar de reacties hierop.

Ik mag me natuurlijk niet kritisch uitlaten op deze site omdat ik "belangen" heb. Maar mijn hoofdbelang is zorgen dat de mensen weten wat een kwaliteitsinstrument/versterker/pickup etc. is en hoe dat dan klinkt. Ja ik ben eigenlijk een oude hippie. Ook ik leer zelf ook nog iedere dag bij. Voorbeeld: Ik was nooit zo weg van Ukelele, vond dat maar ploink, ploink klinken. Totdat ik Jake Shimabukuro hoorde en hoorde hoe een GOEDE ukelele klinkt. Weer wat geleerd.
Ik merk dat ik op mijn stokpaardje kom dus vooruit: Over al het gemekker over de te hoge prijzen en het niet geven van kortingen: Omdat de winkels toegeven aan een prijsdruk en hun instrumenten te goedkoop (moeten) verkopen wordt er over het algemeen in de muziekbranche te weinig verdiend. Daardoor is er geen geld om te investeren in nieuwe merken of instrumenten waarbij een risico gelopen wordt. Daardoor vinden jullie niet die linkshandige, roze, 8-snarige gitaar met Floyd Rose en ingebouwde Rectifier op voorraad in de winkel en moet die besteld worden. Conclusie: Door het gemekker van de klanten wordt het aanbod in de winkels voor diezelfde klanten er niet beter op, waardoor diezelfde klanten weer pissig worden omdat "die winkel niets op voorraad heeft en zijn personeel ondeskundig is". Hoe denkt je (ik val hier niemand persoonlijk aan) trouwens dat jouw loon/uitkering/studiebeurs betaald wordt?
Welkom in de echte wereld!

Lijkt me voer voor een discussie.

DarknessAwaits
14 januari 2007, 12:31
Lijkt me een overdreven reactie op een topic wat gaat over snaardikte.

ontopic: Het ligt geheel aan de gitaar of je echt voordeel hebt van de dikkere snaren. Soms werkt het zelfs tegen je, dat er eigenlijk meer voordeel is te behalen met een iets lichter setje.

Ron Houben
14 januari 2007, 12:43
Alleen met overdreven reacties krijg je een goede discussie aangezwengeld.

Het is inderdaad waar dat sommigen gitaren beter af zijn met dunnere snaren. Mijn 1952 Gibson J-50 werkt heel goed op 011 snaren met een 013 hoge E. IS nu eenmaal zo. Experimenteren is hier het devies.

LaurentB
14 januari 2007, 23:09
Waar heb je het bovenblad gemeten? Bij het klankgat? Met een schuifmaat? FOUT. Je hebt de klankgatversteviging gemeten, die is altijd dikker.

Verdomd, daar zeg je zoiets. Wel zie ik bij andere gitaren daar toch een dunnere rand. Maar, en ik voel het nu even na in mijn Crafter, die versteviging zit iets verder naar binnen.
Dus alhoewel je eigenlijk gelijk hebt, heb ik het toevallig toch GOED (met hoofdletters) gedaan.



Ik word af en toe echt niet goed van het goedbedoelde dillentantisme op deze site. Het bovenblad moet je meten in het midden, en het liefst ook nog op andere plekken om te kijken of ze het blad aan de randen even dik gelaten hebben. Dat een gitaar met dikkere snaren beter klinkt is in 99% van de gitaren het geval.

Zo. Ik ben benieuwd naar de reacties hierop.


Ik denk dat er best gitaren zijn met van nature een forse basrespons die te zwaar gaan klinken met 013 snaren. De dreadnought Alpha van mijn broer is er zo een, bijvoorbeeld. Mijn Crafter is een Grand Auditorium model.

En wat dat goedbedoelde dillettantisme betreft: daarvoor hebben we dan toch de professionals als jij (althans zo profileer je jezelf, wellicht terecht, ik ken je verder niet)? Als er niet onbenullen als ik op dit forum rondhingen hadden experts als jij ook geen nut, toch? Dan was jij misschien weer een kneus vergeleken bij de anderen.



Ik mag me natuurlijk niet kritisch uitlaten op deze site omdat ik "belangen" heb. Maar mijn hoofdbelang is zorgen dat de mensen weten wat een kwaliteitsinstrument/versterker/pickup etc. is en hoe dat dan klinkt. Ja ik ben eigenlijk een oude hippie. Ook ik leer zelf ook nog iedere dag bij. Voorbeeld: Ik was nooit zo weg van Ukelele, vond dat maar ploink, ploink klinken. Totdat ik Jake Shimabukuro hoorde en hoorde hoe een GOEDE ukelele klinkt. Weer wat geleerd.
Ik merk dat ik op mijn stokpaardje kom dus vooruit: Over al het gemekker over de te hoge prijzen en het niet geven van kortingen: Omdat de winkels toegeven aan een prijsdruk en hun instrumenten te goedkoop (moeten) verkopen wordt er over het algemeen in de muziekbranche te weinig verdiend. Daardoor is er geen geld om te investeren in nieuwe merken of instrumenten waarbij een risico gelopen wordt. Daardoor vinden jullie niet die linkshandige, roze, 8-snarige gitaar met Floyd Rose en ingebouwde Rectifier op voorraad in de winkel en moet die besteld worden. Conclusie: Door het gemekker van de klanten wordt het aanbod in de winkels voor diezelfde klanten er niet beter op, waardoor diezelfde klanten weer pissig worden omdat "die winkel niets op voorraad heeft en zijn personeel ondeskundig is". Hoe denkt je (ik val hier niemand persoonlijk aan) trouwens dat jouw loon/uitkering/studiebeurs betaald wordt?
Welkom in de echte wereld!

Lijkt me voer voor een discussie.

Zeker, maar ik zou er even een nieuwe thread van gemaakt hebben omdat het werkelijk helemaal niets met het oorspronkelijke onderwerp te maken heeft.

gitaarmike
15 januari 2007, 07:26
Ik heb de zelfde ervaring op mijn furch dread , in de winkel klonk die ongelooflijk mooi en vol. Nu heb ik er pas een setje elixir nano light opgezet en hij heeft veel minder bas nu. Na wat rondgesurft te hebben zijn er dus heel veel mensen die 013 op hun dreads hebben. Maakt echt een wereld van verschil.