PDA

View Full Version : Hulp gezocht! Gibsons met P90s...verschillen in geluid tussen LP en SG?



E-J
13 januari 2007, 14:25
Ik had jullie ervaringen over de Gibson SG Classic al eens gevraagd...maar ik zou graag willen weten hoe deze zich qua geluid verhoudt tot een Les Paul met dezelfde pickups...P90's.

Het zit namelijk zo. Ik heb op dit moment twee elektrische gitaen, een London City Stratocaster en een Richwood Les Paul met P90 elementen. De laatste tijd gebruik ik meer en meer de Richwood, omdat deze erg veelzijdig klinkt.

Maar ik wil de laatste tijd eens wat beters. Ik was daarom aan het kijken voor een nieuwe, kwalitatief goede gitaar. Vaststaat dat het eentje met P90 elementen wordt en dat je flink er mee moet kunnen rocken!

Het geluid van Les Pauls met P90s vind ik heel erg tof, maar die krengen zijn zo duur en ik vind ze eerlijk gezegd niet zo lekker spelen... behoorlijk lomp. Toen kwam ik na een tijd zoeken uit bij een SG Classic. Deze zou een rankere hals hebben en een stuk minder wegen! Ik ken wat adresjes waar je zo'n SG zou kunnen uittesten, maar omdat die zo ver weg zijn vraag ik jullie hulp.

Hoe verhouden de Les Paul en SG zich tot elkaar qua geluid, als ze beide P90 elementen hebben?

hubert
13 januari 2007, 14:43
een sg klinkt feller dan een les paul. een les paul heeft meer hout en ook ander hout waardoor ie donkerder klinkt.

bedenk waar de sg bekend om staat en waar de les paul bekend om staat.

zelf heb ik een sg classic. erg fijne gitaar. niet zwaar, fijne hals. lekker fel, maar niet agressief.

drap
13 januari 2007, 15:14
Het is nog niet eens zo zeer dat de Les Paul ander hout heeft dan de SG. Ze zijn beide van mahonie, alleen heeft de Les Paul een esdoorn toplaag. De dikkere body van de Les Paul heeft natuurlijk wel behoorlijk invloed op de klank ten opzichte van de SG, die veel dunner is. Die dunnere body geeft de SG inderdaad ietswat meer bite in het geluid, maar inderdaad niet per definitie agressiever, wat vaak wordt gezegd. Hou je van een wat romiger geluid, neem een Les Paul. Hou je van een ietswat meer trebly geluid, kies dan de SG. Hoewel beide een typische Gibson klank hebben.

Die SG van mij heeft trouwens verre van een dun halsje. Ik wil niet zeggen dat het een boomstam is, maar ook zeker geen rank Fender halsje van tegenwoordig. Het verschilt dus nogal bij SG's. Ook bij deze gitaren zijn er uitvoeringen met dikkere halsen. Persoonlijk vind ik de dikkere hals op m'n SG wel prettig, ik vind veel makkelijker de noten met m'n vingers. Maar ja, dat zeg ik, dat is persoonlijk.

heavy-metal-thunder
13 januari 2007, 16:36
als ik een P90 gitaar wil, is het een Junior!

Negative K3 fan
13 januari 2007, 17:57
ik heb hier een tokai SG met stock humbuckers en een redelijk dunne hals, ook heb ik een agile les paul met hetere seymour duncans en een erg dikke nek. Het geluidsverschil is best groot, de SG heeft een agressievere attack, meer bite, wat minder body, iets opener geluid bij het hals element. De les paul is romiger, agressiever, donkerder en massiever kwa geluid.

hubert
13 januari 2007, 18:17
Het is nog niet eens zo zeer dat de Les Paul ander hout heeft dan de SG. Ze zijn beide van mahonie, alleen heeft de Les Paul een esdoorn toplaag.

dat is ook wat ik bedoelde te zeggen....

drap
13 januari 2007, 18:40
dat is ook wat ik bedoelde te zeggen....

ZEG DAT DAN!!!... :D

E-J
13 januari 2007, 20:31
Bedankt voor de reacties!

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit in het echt een SG gehoord die voorzien was van P90 elementen... maar wel wat Les Paul's en die klonken verschrikkelijk dik en romig! Alleen is het zo dat ik de 'handling' een stuk minder vind. Maar bij dit type SG zou dit een stuk anders zijn...

Hubert, heeft een SG Classic nou echt een iets dunnere hals (heb ik ergens gelezen) dan b.v. een Standard? En trouwens... dat de SG wat meer treble zou hebben dan een Les Paul, top! Maar het blijft toch een Gibson, dus echt dun zal hij niet klinken lijkt me? ;)

hubert
13 januari 2007, 22:51
ZEG DAT DAN!!!... :D

ja...daar heb jij dan weer helemaal gelijk in. ik zit al op mijn knietjes, heb mijn handjes gevouwen en hoofd omlaag....alles wat ik vraag is vergiffenis..... :)

en @ EJ NL: Geen idee of de nek van de classic dunner is. Volgens mij maakt het niet veel verschil (ik probeer de feel van de nek van de standard van een kamaraad van mij weer terug te halen)...
En dat er wat meer treble inzit komt gewoon door het hout. 1 stuk mahonie, dunnere body dan een les paul....maak je geen zorgen. De classic klinkt niet te dun. Het blijft inderdaad Gibson.... tis geen telecaster (voordat ik daarover weer iedereen over me heen krijg: ja, die kunnen nog wel eens dun klinken en nee de goeie niet) :)

gewoon anschaffen....krijg je geen spijt van. Staat er nu 1 op marktplaats geloof ik.

Goldeneye
16 januari 2007, 16:46
Een Gibson SG klinkt over het algemeen 'scherp', 'open' en 'strak'', maar tegelijkertijd ook 'dik' en 'donker'..meer een combinatie van een Fender en een Les Paul. Heel herkenbaar eigen geluid en constructie. Weegt vrij licht en is dun van body.

Een Gibson les Paul klinkt 'romig', 'zwaar' en 'vet' met een eindeloze sustain. Ontzettend herkenbaar geluid. Weegt zwaar en is dik van body.

Het zijn twee totaal verschillende gitaren, maar beiden van 'Gibson'.
Een vet geluid is in dat geval gegarandeerd!

drap
16 januari 2007, 20:55
ja...daar heb jij dan weer helemaal gelijk in. ik zit al op mijn knietjes, heb mijn handjes gevouwen en hoofd omlaag....alles wat ik vraag is vergiffenis..... :)

Oke, het zij je vergeven, maar de volgende keer... 8-)

@Goldeneye: Een SG qua geluid een kruising tussen een Fender en een Les Paul? Not true, definitely not!

E-J
16 januari 2007, 20:58
meer een combinatie van een Fender en een Les Paul. Heel herkenbaar eigen geluid en constructie. Weegt vrij licht en is dun van body.

Dit bevalt me enorm! Alleen...het is nog eventjes wachten tot al het geld binnen is (+ dat ik een winkel/persoon in de buurt moet vinden die er één heeft staan) :mad:

omni
17 januari 2007, 00:10
ik weet niet pecies of het hetzelfde is maar de LP classic heeft een zgn 60's neck profiel. Wat inderdaad dunner is dan het standaard lp profiel die weer 50's wordt genoemd. Generaliserend dan hé. Het 50's profiel is ronder ook wel C genoemd, naar de bolling van de Letter C, terwijl 60's ook wel D genoemd word. Zeg maar afgeplat. (wij typografen begrijpen dat) Dat is wel iets dat je moet liggen. Ik vind zelf de dikke nekke van een standaard SG nogal uit verhouding bij de platte body, terwijl anderen er juist bij zweren. Proberen dus!

LP_CL
18 januari 2007, 12:06
Je houdt van de LP klank met P90's maar je vindt hem te duur?
HINT: LP Junior!!!!!

Agent_Smith
18 januari 2007, 12:43
Je houdt van de LP klank met P90's maar je vindt hem te duur?
HINT: LP Junior!!!!!

Dat hangt ervan af: een Junior en bijv een GT P90 klinken anders. Zoals eerder gezegd: door de maple top.

LP_CL
18 januari 2007, 16:00
Natuurlijk klinken ze anders. Maar ik vind met P90's dat de Junior zelfs beter klinkt. Plus de klank leunt veel dichter aan bij de LP dan bij de SG.

E-J
18 januari 2007, 16:20
Je houdt van de LP klank met P90's maar je vindt hem te duur?
HINT: LP Junior!!!!!

Ik houd er inderdaad van, alleen vind ik een Les Paul niet zo lekker spelen :)

Eerlijk gezegd houd ik qua geluid vooral van de halspickup van mijn Richwood LP, lekker smooth. De brug mag wat rauwer... dit zou de SG wél hebben. Alleen, ik wil graag een SG Classic uitproberen, de enige winkel die zo eentje heeft ligt alleen in Den Haag! 2,5 uur met de trein...

Goldeneye
20 januari 2007, 18:06
Er staat momenteel een mooie Gibson silverburst LP op marktplaats, damnnn.
Echt een mooie gitaar. Iemand ervaring met deze gitaar?


:rockon:

}{Metalmaster}{
20 januari 2007, 20:07
Heb zelf een sg. Tis dan geen Gibson, maar wel een Epiphone.. klinkt, speelt (bijna) hetzelfde. Ben erg tevreden over de sg.

Neehowr.. Ik zou SG kiezen:D
Wisten jullie trouwens dat Angus Young samen met gibson de sg heeft laten maken op basis van de Les Paul, maar de body dunner heeft laten maken, de bovenste bolling van de lp een punt heeft laten worden en alles ronder heeft afgewerkt. En daarom staat voor sg: Second Guitar:D

Dus eigenlijk is de SG een geupgrade/gepimpte (in de moderne taal:p) les paul.
Maar eventjes terug bij het onderwerp.
Als ik jou was zou ik SG Kiezen. Oja, en iemand op het forum kreeg ook nog zwellingen van de les paul, hoewel dat beetje ongebruikelijk is... Ik vind ze wat lekkerder vast houden, de sg'tjes en lekkerder klinken en spelen.

Greetz Wieger

E-J
20 januari 2007, 20:10
Wisten jullie trouwens dat Angus Young samen met gibson de sg heeft laten maken op basis van de Les Paul, maar de body dunner heeft laten maken, de bovenste bolling van de lp een punt heeft laten worden en alles ronder heeft afgewerkt. En daarom staat voor sg: Second Guitar:D

Briljant! Klopt alleen natuurlijk niets van. De SG kwam min of meer uit in 1961, en Angus kwam in 1955 ter wereld. Lijkt me stug dat een Japie van 6 een gitaar mede-ontwerpt :D

Ash ketchum
20 januari 2007, 20:14
erg tevreden over de sg.

Neehowr.. Ik zou SG kiezen:D
Wisten jullie trouwens dat Angus Young samen met gibson de sg heeft laten maken op basis van de Les Paul, maar de body dunner heeft laten maken, de bovenste bolling van de lp een punt heeft laten worden en alles ronder heeft afgewerkt. En daarom staat voor sg: Second Guitar:D


Weet je dat wel zeker, Angus was iets van 5 of 6 jaar oud toen de SG uit kwam. Trouwens, de eerste SG-modellen werden onder de naam Les Paul verkocht. Meer info op www.everythingsg.com

LP_CL
20 januari 2007, 20:43
Heb zelf een sg. Tis dan geen Gibson, maar wel een Epiphone.. klinkt, speelt (bijna) hetzelfde. Ben erg tevreden over de sg.

Neehowr.. Ik zou SG kiezen:D
Wisten jullie trouwens dat Angus Young samen met gibson de sg heeft laten maken op basis van de Les Paul, maar de body dunner heeft laten maken, de bovenste bolling van de lp een punt heeft laten worden en alles ronder heeft afgewerkt. En daarom staat voor sg: Second Guitar:D

Dus eigenlijk is de SG een geupgrade/gepimpte (in de moderne taal:p) les paul.


Greetz Wieger
Omg, slechtste commentaar ooit gegeven op dit forum waarschijnlijk. Hier is dan ook in de verste verte geen greintje waarheid te bespeuren.

1. Een epiphone zal NOOIT (bijna) hetzelfde spelen als een Gibson (Dit bewijst dat je nog nooit een gibby vastgehouden hebt). De enige epiphones die enigszins de kwaliteit van een echte Gibson benaderen is de Elitist serie.

2. HAHAHA what a huge pile of crap! Zie opmerkingen hierboven.

3. wtf? sg een gepimpte versie van een LP? :stop: Ten eerste is het een totaal andere gitaar, ten tweede: als de SG een geupgade versie van de LP is, hoe komt het dan dat een LP 500-1000€ duurder is?

Fumi SG
20 januari 2007, 21:35
Omg, slechtste commentaar ooi gegeven op dit forum waarschijnlijk. Hier is dan ook in de verste verte geen greintje waarheid te bespeuren.

Leuk om dat uitgerekend van jou te horen.


1. Een epiphone zal NOOIT (bijna) hetzelfde spelen als een Gibson (Dit bewijst dat je nog nooit een gibby vastgehouden hebt). De enige epiphones die enigszins de kwaliteit van een echte Gibson benaderen is de Elitist serie.

Dit bewijst dat jij nog nooit een goede Epi, dan wel slechte Gibson in de hand hebt gehad. Epiphone maakt wel degelijk gitaren die beter zijn dan de slechte/gemiddelde Gibson. Hun standaardkwaliteit ligt inderdaad lager maar er zijn zeker exemplaren die beter zijn dan Gibson!


3. wtf? sg een gepimpte versie van een LP? :stop: Ten eerste is het een totaal andere gitaar, ten tweede: als de SG een geupgade versie van de LP is, hoe komt het dan dat een LP 500-1000€ duurder is?

Ik zou de SG inderdaad niet zien als geupgrade Les Paul. Het is echter zo dat de SG wel degelijk uit een Les Paul voortkomt en dat hij heel in het begin ook gezien werd als een andere (betere?) uitvoering van de Les Paul.

LP_CL
20 januari 2007, 21:41
Dit bewijst dat jij nog nooit een goede Epi, dan wel slechte Gibson in de hand hebt gehad. Epiphone maakt wel degelijk gitaren zijn die beter zijn dan de slechte/gemiddelde Gibson. Hun standaardkwaliteit ligt inderdaad lager maar en zijn zeker exemplaren die beter zijn dan Gibson!

Ik heb inderdaad nog nooit een slechte Gibson in mijn handen gehad, dat wil toch ook al wat zeggen, niet?
En ik heb al heel veel goede Epi's in mijn handen gehad, en ik moet zeggen: het ZIJN hele leuke gitaartjes, maar de enige epis die de kwaliteit van een gibson evenaren zijn de elitists. En die elitists zijn nog steeds een stuk goedkoper dan de gibsons. Dus eigenlijk beter.
Maar deze jongeman speelt op een G400, wat een sublieme gitaar is voor zijn prijs, maar een gitaar waarvan je nooit zou kunnen zeggen dat 'hij evengoed speelt als een gibson'

Oh en btw: SG is van de naam LP naar SG veranderd geweest, omdat de heer Les Paul niet achter het model van de SG stond. De LP was ontworpen door Les Paul voor zihzelf, en Gibson heeft van het model een seriemodel gemaakt. Toen dat ze achter LP's rug de LP2 uitbrachten, zag dhr. LP plots de LP2 in de etalage, en is furieus naar Gibson gestapt en ermee gedreigd het samenwerkingscontract op te zeggen, indien zijn naam niet onmiddelijk van dat nieuwe model gehaald zou worden. Daardoor is de SG serie ontstaan.