PDA

View Full Version : Shielden, hoe... wat... ?



E-J
13 januari 2007, 14:11
Ik ga zometeen mijn London City Spitfire II helemaal 'updaten'. Ik heb o.a. nieuwe potmeters, 5-way switch, miniswitch, kabeltjes en een soort van 'shieldingskit' gekocht. Het solderen moet eigenlijk geen problemen opleveren, kwestie van rustig en voorzichtig te werk gaan lijkt me... alleen met dat shielden heb ik geen ervaring mee hoe ik dit zou moeten doen.

De shieldingskit heb ik bij tonefactory.nl gekocht. Het komt uit Duitsland geloof ik (het heeft namelijk een Duitse handleiding). Er zit een hoop koperfolie bij voor o.a.:
- slagplaat
- Elektronikfaches (kom even niet op het Nederlandse woord!)
- Elektronikfaches-abdeckung (de bodem van...?)
- pickups

Heeft iemand misschien goede tips en/of ervaring met het shielden?

Oja en dan nog een vraagje:
Loont het zich om ook de pickups af te schermen met koperfolie? Of ga je dan een hoop aan geluid/dynamiek/sustain inleveren? Wat raden jullie me wel en wat niet aan :)

Bedankt!

Reb
13 januari 2007, 14:46
Dit is zo'n beetje de bedoeling:

http://home.hccnet.nl/b.reyntjes/pic/guitar/shielden.jpg

Je maakt eigenlijk een ijzeren bak waarin al je componenten zitten. Door het folie ook op de slagplaat te plakken sluit je het geheel af. Zorg er wel voor dat er een aarde draad verbonden is met je shielding. Laat aan de zijkanten ook een randje over zodat de shielding in de cavity goed contact maakt met je slagplaat. En vergeet het gedeelte waar je line-in jack zit niet!

Succes ;)

ernieman
13 januari 2007, 15:04
Er staat hier een heel mooi pdf-je van in de faq. Daar staat alles in dus deze gaat op slot.
Voortaan eerst even de zoekfunctie gebruiken en de faq doorlezen.

Dank U.