PDA

View Full Version : Gibson 'Pure' potmeters



Goldeneye
13 januari 2007, 07:27
Hier een vraag over een stelletje nieuwe potmeters van Gibson.
Het gaat over de PPAT-500 Long shaft.....verpakking is van Gibson, de naam 'Gibson' staat ook op de achterkant vd potmeters gegraveerd.
Setje 2 toon/2 volume potmeters was rond de 50 euro.
Zijn deze Gibson-potmeters van CTS? Zijn ze van goede kwaliteit?

Reacties welkom....

Agent_Smith
13 januari 2007, 09:17
Ik heb ze er pas uitgehaald en vervangen door CTS-en.
Misschien waren de mijne toevallig slechte exemplaren, dat weet ik niet. Ik ben niet zo erg bekend met nieuwere Gibsons. In mijn 'oudere' LPs doen de originele CTS-en het na zo'n 35 jaar nog perfect. In mijn 2005 Std Premium+ zaten idd de pots die je noemt. Eén was gewoon kapot (onderbrak steeds als je er aan draait) en allemaal slecht regelbaar. Vervangen dus voor CTS (had ook wel RS willen proberen, maar ik weet niet waar dat te koop is).
Maar nogmaals, misschien had toevallig net pech.

Goldeneye
13 januari 2007, 09:31
Ik heb ze er pas uitgehaald en vervangen door CTS-en.
Misschien waren de mijne toevallig slechte exemplaren, dat weet ik niet. Ik ben niet zo erg bekend met nieuwere Gibsons. In mijn 'oudere' LPs doen de originele CTS-en het na zo'n 35 jaar nog perfect. In mijn 2005 Std Premium+ zaten idd de pots die je noemt. Eén was gewoon kapot (onderbrak steeds als je er aan draait) en allemaal slecht regelbaar. Vervangen dus voor CTS (had ook wel RS willen proberen, maar ik weet niet waar dat te koop is).
Maar nogmaals, misschien had toevallig net pech.

Ok. Ik had namelijk als bestelling CTS potmeters voor een Gibson les Paul en kreeg deze na een week binnen.
Volgens de gitarenzaak-eigenaar die van te voren navraag had gedaan over deze potmeters, schijnen de Gibson-potmeters van CTS te zijn, maar met de verpakking van Gibson, eveneens het logo op de potmeter...
Het bleek dat CTS gewoon de potmeters voor Gibson maakt tegenwoordig.
Ik heb namelijk ook uitdrukkelijk gevraagd voor CTS potmeters voor een Gibson LP.

Agent_Smith
13 januari 2007, 11:57
Ok. Ik had namelijk als bestelling CTS potmeters voor een Gibson les Paul en kreeg deze na een week binnen.
Volgens de gitarenzaak-eigenaar die van te voren navraag had gedaan over deze potmeters, schijnen de Gibson-potmeters van CTS te zijn, maar met de verpakking van Gibson, eveneens het logo op de potmeter...
Het bleek dat CTS gewoon de potmeters voor Gibson maakt tegenwoordig.
Ik heb namelijk ook uitdrukkelijk gevraagd voor CTS potmeters voor een Gibson LP.

Nee, vroeger zaten er (altijd of iig meestal) CTS pots in. Tegenwoordig staat er idd 'Gibson' op, maar dat zijn zover ik weet geen CTS-en. Ik heb ze nu natuurlijk naast elkaar gehad, maar ze zijn niet hetzelfde.

Luke-wannabe
13 januari 2007, 12:01
Als je het mij vraagt is het afperserij

DarknessAwaits
13 januari 2007, 13:10
Inderdaad belachelijke prijzen voor een paar potmeters.

Agent_Smith
13 januari 2007, 14:44
Inderdaad belachelijke prijzen voor een paar potmeters.

Ook dat nog eens inderdaad

Goldeneye
13 januari 2007, 23:47
Heb vandaag nog es navraag gedaan bij de gitarenzaak en het werd nog eens bevestigd dat het CTS Pots zijn, ondanks dat er 'Gibson' achterop de potmeters staat. De potmeters van Gibson (PPAT-500/300) worden dus door het bedrijf CTS gemaakt. CTS is geen merk, maar een bedrijf die de potmeters voor Gibson, Fender etc. maakt.
De prijs maakt me niet veel uit, draait om de kwaliteit. Electronica moet gewoon voor de volle 100% in orde zijn.

blimb
14 januari 2007, 11:08
Heb vandaag nog es navraag gedaan bij de gitarenzaak en het werd nog eens bevestigd dat het CTS Pots zijn, ondanks dat er 'Gibson' achterop de potmeters staat. De potmeters van Gibson (PPAT-500/300) worden dus door het bedrijf CTS gemaakt. CTS is geen merk, maar een bedrijf die de potmeters voor Gibson, Fender etc. maakt.
De prijs maakt me niet veel uit, draait om de kwaliteit. Electronica moet gewoon voor de volle 100% in orde zijn.
maar wat is dan verschil in kwaliteit tussen deze en een potmeter van drie euro bij de elcetronica boer?

Goldeneye
14 januari 2007, 12:47
maar wat is dan verschil in kwaliteit tussen deze en een potmeter van drie euro bij de elcetronica boer?

Er worden andere materialen gebruikt in de verschillende potmeters. De dure potmeters zijn gemaakt van beter materiaal...dit heeft weer te maken met dat het beter bestand is tegen slijtage etc. De potmeters hebben ook invloed op de klank.

Vergelijk het bijvoorbeeld met een topkam van plastic of een topkam van been op een gitaar...het zijn kleine onderdeeltjes, maar toch zeker van belang in het overbrengen van de sound vd gitaar.