PDA

View Full Version : Welke Pickups voor Vigier Custom



intervine divention
12 januari 2007, 20:33
Ik ben sinds kort de eigenaar van een Vigier Excalibur Custom, waar op het moment de SH-5 en TB-5 van Seymour Duncan in zitten. Die vind ik vrij matig klinken en ik ben daarom op zoek naar mooier klinkende elementen.
De gitaar heeft een Alder body, ik speel vooral blues en 'classic rock' achtige dingen op een vintage 6V6type buizenversterker...
iemand suggesties? ik zat zelf te denken aan Dimarzio Air Zone en Air Norton maar er zijn wellicht betere opties, ik hoor het graag!
alvast bedankt.

Brammibal
12 januari 2007, 20:35
oeh, ben je degene die die vigier heeft gewonnen op die van beusekom veiling?

intervine divention
13 januari 2007, 12:24
nee ik heb de vigier die op speurders.nl staat te pakken gekregen, echt een goddelijk gitaartje, nu al de beste aankoop sinds tijden.

Snaar'n Bennie
13 januari 2007, 12:28
Ik vind Vigiers echt prachtig! Nooit op gespeeld of in het echt gezien. Vooral de Passion. Volgens mij is dat nou de Aperge. Het lijken me ook fijne gitaren. Dat nieuwe Bumblefoot model is vet!

Maar ik zal je zo helaas niet kunnen zeggen wat voor'n pups je het beste kunt nemen. Er zijn er hier genoeg die je dat wel kunnen doen. Er zijn tegenwoordig zoveel merken dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

intervine divention
13 januari 2007, 17:49
Bumblefoot gitaar is inderdaad wel heel vet, de pickups die daarop liggen (tonezone brug en chopper in de hals) zijn ook wel erg cool...
Vervelende van pickups vind ik vooral dat je ze moeilijk kan vergelijken en testen, weet iemand daar een goede site voor ofzo?

Tristan
13 januari 2007, 18:12
Wat betreft vergelijken zou ik als ik jou was gewoon even langs Vox Humana in Vlaardingen gaan, volgens mij hebben zij een Strat waarin je vrijwel alle pickups kan schroeven...

Ik zou zelf bij Blues en Classic Rock absoluut niet in de richting van DiMarzio denken, die hebben te weinig dynamiek en smeren je sound te veel dicht...

Seymour Duncan zou kunnen, die Duncan Custom is inderdaad niet zo vet voor wat je wil, want die heeft keramische magneten...
Je kan denk ik beter een beetje richting de alnico humbucker pickups van de Seymour Duncan Vintage of Progressive serie kijken...

intervine divention
14 januari 2007, 16:02
cool bedankt, ik pak de bosatlas er maar eens bij, geen idee waar ze vlaardingen hebben neergelegd...
bij Seymour Duncan hebben ze allemaal zo weinig mids in die pickups zitten, dat zit bij Dimarzio dan wel weer beter, maar wat bedoel je precies met het dichtsmeren van geluid?
iig bedankt!

Tristan
14 januari 2007, 16:30
Vlaardingen ligt volgens mij in de buurt van Rotterdam...

Weinig mids in Seymour Duncan pickups?
In dat geval zou ik als ik jou was eens een JB checken, die klinken lekker vet in de brug van Strat achtige gitaren...

Wat betreft de dichtgesmeerde klank van DiMarzio's bedoelde ik dat deze pickups eigenlijk vrijwel altijd hetzelfde reageren ook al sla je hard of juist zacht aan, de elementen bepalen in dat geval meer de klank dan dat de gitaar dat doet...
Ik vind DiMarzio's over het algemeen gewoon niet zo open klinken, er zit vaak zo'n dichtgesmeerd middengebied in dat maar matig op je aanslag reageert, het heeft weinig dynamiek...

Die Duncan Custom lijkt mij een vrij fel en schel klinkend element, maar niet alle humbuckers van Seymour Duncan klinken zo, pickups met Alnico magneten klinken over het algemeen wat warmer en hebben wat meer dynamiek naar mijn idee, die zijn beter geschikt voor een lekkere authentieke Rock sound...

Billy the Kid
16 januari 2007, 23:55
Vox Humana:

Waalstraat 72 Vlaardingen (bij Rotterdam)

In die Strat. zetten ze alleen de volgende Kinman pickups:

- Traditional MKII
- Blues-set
- Woodstock-set

Zijn echt superstil die Kinman pups, absoluut geen storing!!

Tristan
17 januari 2007, 00:19
Huh, alleen Kinmans?
Waarom dat, ik dacht dat ze ook een slagplaat met humbuckers hadden enzo?

Goldeneye
17 januari 2007, 08:25
Bare Knuckles....de nailbomb.

vinni
17 januari 2007, 12:18
Ben ook fan van Bareknuckles....

Maar heb een Vigier Excalibur Ultra gehad.
Heb toen de EMG's er uit gesloopt.
Eerst een JB er in gedaan. Te schreeuwerig.
Een tonezone klonk erg goed. Wellicht de Airzone nog wel wat beter.
Heb m weggedaan vanwege de hals. Heb niet van die kleine handjes...
Wil graag wat hout voelen....

Als je van stevig houdt dan zijn de baraknuckles erg goed.
Warpig, Rebel Yell, Nailbomb....Ik zou maar moeilijk een keuze kunnen maken.

Vinni

intervine divention
17 januari 2007, 12:40
Ja ik heb idd al eens gekeken naar die Bareknuckels, zijn redelijk prijzig maarja als je toch nieuwe elementen koopt kan je dat het beste gelijk goed doen...
Het aardige van Dimarzios vind ik wel dat ze die volle sound hebben waar tristan het al over had. Ik zit erg te denken aan de Airzone ism een Chopper aan de brug voor een lekker beetje Fendertwang... zijn iig makkelijk verkoopbaar als ze niet bevallen...

Fuck, gitaar is een lastige hobby:)

Tristan
17 januari 2007, 18:15
Tsja, als je die sound mooi vindt dan kan je niet zo gauw mis gaan met die DiMarzio's...
Je had het zelf in je eerste post over Blues en Classic Rock en dan zijn DiMarzio's juist vanwege dat karakter niet de eerste pickups waar ik aan zou denken...
Die "Air" elementen van DiMarzio schijnen wel iets opener te klinken zo zegt men, dus misschien is dat inderdaad wel een goede optie voor je...

Orpheo
17 januari 2007, 18:40
Bare Knuckles....de nailbomb.

weleens getest? voor classic rock? nutcase.

ik zou gaan voor the mule :)

intervine divention
18 januari 2007, 01:17
Tsja, als je die sound mooi vindt dan kan je niet zo gauw mis gaan met die DiMarzio's...
Je had het zelf in je eerste post over Blues en Classic Rock en dan zijn DiMarzio's juist vanwege dat karakter niet de eerste pickups waar ik aan zou denken...
Die "Air" elementen van DiMarzio schijnen wel iets opener te klinken zo zegt men, dus misschien is dat inderdaad wel een goede optie voor je...

Je hebt gelijk over dat Dimarzio's niet direct bekend staan als blueselementen, maar de meeste SeymourDuncans hebben zo weinig mids en klinken naar mijn idee een beetje groezelig ofzo... als je echt blues en classic rock wilt spelen moet je natuurlijk ook eigenlijk een strat of Les Paul hebben, maargoed, van die beide gitaarsoorten ben ik niet direct voorstander ('opgegroeid' met ibanez zeg maar) en ik hou wel van een strakke sound, hetgeen natuurlijk eigenlijk niet echt strookt met een voorliefde voor blues(rock) want dat is toch vaak naja waarschijnlijk snap ik er gewoon geen fuck van, maar je kan die verrekte pickups (geen pups!!) niet echt makkelijk vergelijken...

Ik ga dr maar eens een nachtje over slapen:) iig bedankt voor de reacties!!

x

Tristan
18 januari 2007, 01:32
Groezelig...
Misschien is dat omdat je er veel gain indraait, wat dat betreft zijn wat meer vintage klinkende pickups wat minder strak en kunnen dan wat minder gedefinieerd (groezelig) klinken...
Soms kunnen ze ook wat extra treble geven (wat je misschien ervaart als minder midden) als je hard aanslaat...
Heb je datzelfde probleem ook i.c.m. The Ant, of heb je dat met name i.c.m. andere (modernere) amps?
Tsja, ik vind het ook altijd een megagedoe om pickups uit te kiezen, vandaar dat ik tegenwoordig maar bij Gibson of Fender Customshop pickups blijf, die klinken meestal wel lekker voor wat ik wil...

vinni
18 januari 2007, 11:27
Tja voor blues en classic rock zijn The Mules wel beter.

Enne Tristan welke Custom shops van Fender vond jij ook alweer lekker?
Ben dr nog niet uit....
CS54's
CS69's
Barenuckle Mothers Milk
Area 54/61
Nordstrands

Maar goed....weer on topic...

Vinni

Tristan
18 januari 2007, 13:50
De CS'54's vind ik heel erg goed...

De CS'69's ken ik alleen van clipjes, heb ik misschien 1 keer in een gitaar gehoord, maar op de clipjes klonk het behoorlijk schel en een beetje stug, een soort midpiek die ik niet lekker vond...
Op de gitaar was het me minder opgevallen, klonk gewoon wel okee...

De Nordstrands klinken heel gebalanceerd en toch ook vintage, die zijn heel lekker voor een veelzijdige (Pop) gitaar met toch nog genoeg ballen, mooie pickups, warm en niet schel...

De Lollars zijn ook heel goed, tenminste de clipjes daarvan klonken heel goed en daar heb ik goede verhalen over gehoord...
Op de clipjes klonk de Lollar Tweed voor mij het lekkerst, komt ook het dichtst in de buurt van de CS'54's, alhoewel die ietsje rauwer en goorder zijn...
De Lollar Blackfaces klinken ook heel erg goed, ietsje smoother, misschien iets meer richting de Nordstrands...

Laatst Voodoo pickups in een paar Strats bij Erik gehoord en dat klonk ook lekker...

Fralins vind ik echt verschrikkelijk, heel stug en heel schel van klank, een beetje als de CS'69's maar dan nog veel erger...

intervine divention
18 januari 2007, 15:33
Groezelig...
Misschien is dat omdat je er veel gain indraait, wat dat betreft zijn wat meer vintage klinkende pickups wat minder strak en kunnen dan wat minder gedefinieerd (groezelig) klinken...
Soms kunnen ze ook wat extra treble geven (wat je misschien ervaart als minder midden) als je hard aanslaat...
Heb je datzelfde probleem ook i.c.m. The Ant, of heb je dat met name i.c.m. andere (modernere) amps?
Tsja, ik vind het ook altijd een megagedoe om pickups uit te kiezen, vandaar dat ik tegenwoordig maar bij Gibson of Fender Customshop pickups blijf, die klinken meestal wel lekker voor wat ik wil...

Op de marshall G100RCD (ofzo iig solid state ding met heerlijke scheur als je er een tubescreamertje voor zet) klonken ze prima. Op The Ant had ik er vooral last van. overigens laatst een blues-optredentje meee gedaan met mn ibanez rx100 + od808, heerlijke John Foggerty achtige shit kwam dr uit, fantastische amp voor blues en clean spul enzo, ik hou m:)

wat pickups betreft, ik denk dat ik er te weinig van afweet en beter nog effe een beetje rond kan kijken, de hobby is al duur genoeg...

Tristan
18 januari 2007, 17:01
Tsja, dat is het probleem met pickups, eigenlijk weet niemand er een hol vanaf, je weet in ieder geval nooit precies wat het gaat doen in je gitaar...

Pfoeh, ik vind het wel een moeilijk probleem eigenlijk, ik denk dat ik je ook niet zo een twee drie verder kan helpen dan...
Met welke Seymour Duncans (in Strat of Superstrat achtige gitaren) had je dan het probleem dat het groezelig werd en je niet genoeg middengebied had?
In ieder geval met die Duncan Customs, dat begrijp ik, maar met welke nog meer?

intervine divention
18 januari 2007, 18:47
Nou meer in de zin van dat als je op de SD site kijkt, dat er over het algemeen relatief weinig mid in al die humbuckers zitten als je bij specs ofzo gaat kijken. Daar heb ik dan uit geconcludeerd dat het waarschijnlijk een beetje bij de sounds van SD's hoort.
En dan check ik Dimarzio site en daar staan een hoop relaxte artiesten bij (okay, en een hoop idioten) en dan denk ik dan kan het nooit heel slecht zijn (en veel mids, maar de vraag is of daar het probleem ligt...)
Lastigheid!
iig bedankt voor het meedenken, een beetje ideeen spuien daar komt toch een keer wat goeds uit zou je zeggen...

vinni
22 januari 2007, 19:45
Hee Tristan,

Net maar de Voodoo ST60BL's besteld! :)

Tja....het blijft altijd een gok.
Maar inderdaad...........Erik doet geen Suhrs meer in zn gitaren.
Alleen nog maar Voodoo....

Groet,
Vinni




De CS'54's vind ik heel erg goed...

De CS'69's ken ik alleen van clipjes, heb ik misschien 1 keer in een gitaar gehoord, maar op de clipjes klonk het behoorlijk schel en een beetje stug, een soort midpiek die ik niet lekker vond...
Op de gitaar was het me minder opgevallen, klonk gewoon wel okee...

De Nordstrands klinken heel gebalanceerd en toch ook vintage, die zijn heel lekker voor een veelzijdige (Pop) gitaar met toch nog genoeg ballen, mooie pickups, warm en niet schel...

De Lollars zijn ook heel goed, tenminste de clipjes daarvan klonken heel goed en daar heb ik goede verhalen over gehoord...
Op de clipjes klonk de Lollar Tweed voor mij het lekkerst, komt ook het dichtst in de buurt van de CS'54's, alhoewel die ietsje rauwer en goorder zijn...
De Lollar Blackfaces klinken ook heel erg goed, ietsje smoother, misschien iets meer richting de Nordstrands...

Laatst Voodoo pickups in een paar Strats bij Erik gehoord en dat klonk ook lekker...

Fralins vind ik echt verschrikkelijk, heel stug en heel schel van klank, een beetje als de CS'69's maar dan nog veel erger...

Tristan
22 januari 2007, 20:20
For real?
Geen Suhrs meer in zijn gitaren?
Oef, respect! :D
Ik heb samen met Michael, Erik en iemand anders van dit forum (geen idee hoe hij heet) zo'n testje gedaan met dat Suhr silent systeem i.c.m. Suhrs en met Voodoo's...
Het eindresultaat was dat zowel de Suhr pickups als het silent systeem de gitaar uitgingen en Voodoo's erin bleven...
Het had gewoon veel meer karakter en tone, dat viel iedereen op, ook was het nadelige effect op de klank van het silent system veel duidelijker bij de Voodoo's dan bij de Suhrs...
Veel plezier met de Voodoo's in ieder geval, goede pickups... :D

vinni
22 januari 2007, 20:27
Tja....kan dr niets anders van maken.
Dat is wat hij me letterlijk emailde...

"
haar wrote: Ik doe op het moment de voodoo 60 BL in mijn gitaren en ben gestopt metstandaard de suhr's te gebruiken "

Vinni