PDA

View Full Version : Takeharu gitaar



gijsbreghtgitaar
12 januari 2007, 20:14
Ik heb hier een Takeharugitaar staan van een leerling van me.
Nu ben ik gewoon nieuwsgierig nar de achtergrond van zo'n ouder merk.
Wie weet er wat van ?

Het is een wk 100 met als serienummer 809183

Is dit merk een voorloper van Takamine of had het iets met Suzuki ?

John P
12 januari 2007, 22:39
Ik heb een WT 100 uit '75. Een prima gitaar met een verrassend goed geluid. Kostte indertijd 275 Nederlandse guldentjes. Niet zo'n dure gitaar, dus. Kun je ook wel zien aan het bovenblad, waarvan de nerven wat grof zijn. Het is een ondermerk van de Suzuki Violin Company. Gitaar is nog steeds in prima staat, ondanks alle mishandelingen en kampvuuravonturen! Ik doe hem niet meer weg.

GunMetalBlue
12 januari 2007, 22:46
Ik ken iemand met een Suzuki les paul kopie, dacht dat het onbekend afval was,

in die tijd was Suzuki dus echt een bekend merk? (is het dat nog dan? :???:)

Pais
12 januari 2007, 23:11
Najah, toen ik mijn zwager voor het eerst ontmoette, was ik ook redelijk verbaasd dat hij zowel een motor als een gitaar van Yamaha had... Deawoo wasmachines, auto's en tv's. Susuki gitaren, waarom ook niet :)

Flipkoos
13 januari 2007, 00:48
Collega van me heeft een Suzuki Strat kopie met doorlopende nek. Echt een fantastisch apparaat is dat! Als je een goedkope Suzuki op de kop kunt tikken, doen...ik schat ze even hoog in als de Tokais.

gijsbreghtgitaar
14 januari 2007, 15:10
Bedankt voor de reacties tot zover.

Het is inderdaad een leuk gitaartje.
Mooie stemknoppen, aardige klank en speelt gewoon goed.

Picker
14 januari 2007, 18:41
Was er een tijdje terug hier niet al een discussie over? Misschien op een ander forum. Anyway, Takeharus waren de gitaren van de scholieren en studenten in de zeventiger jaren. Allemaal Martin copietjes uit Japan, voor een fractie van de prijs. Het waren erg goede gitaren. Hout was prima, alleen op versieringen werd echt bezuinigd (plastic i.p.v. parelmoer enz.). Ik had een WTK-400 (geloof ik) van schitterend Rio Palissander! Kopie van een D45, kostte 475 gulden. Waanzinnige gitaar, die ik met mijn stomme kop verkocht heb toen ik 19 was om er een Ovation Custom Legend mee te betalen. Ik was die jarne helemaal op de Ovation toer, alles zonder ronde achterkant was troep.

Vandaag had ik die Rio gitaar voor vele duizenden € kunnen verkopen...!

Flipkoos
14 januari 2007, 20:02
Maar ze bouwden dus ook fantastische strats?...of zou dat een andere fabriek zijn?
Bij mijn weten is Suzuki in Japan ongeveer een zelfde achternaam als Jansen of de Vries hier...

benreug
30 juni 2011, 23:21
Er waren 2 Japanse Suzuki fabrikanten die gitaren (en andere instrumenten) bouwden: De Kiso Suzuki Violin Company, die de Takeharu gitaren bouwde en de nog steeds bestaande M. Suzuki die naast gitaren op dit moment bekend is van mondharmonica's en vooral als de ontwikkelaar van de Omnichord (een soort electrische autoharp). De Kiso Suzuki Violin Company bouwde naast de Takeharu gitaren onder de eigen naam ook een handgemaakte exacte kopie van de Martin D35, die qua bouw en geluid en paarlemoer niet onder doet voor het orgineel. Zelfs het logo leek van enige afstand op het Martin logo. Hiervan zijn er maar een kleine 300 gebouwd en de productie is gestopt ivm juridische stappen van Martin.
Van de Kiso Suzuki Violin company kan ik niets meer terug vinden. M. Suzuki is nog steeds actief met de genoemde instrumenten en chello's, maar ook met een foundation voor muziek onderwijs in Japan.

--=HANS=--
30 juni 2011, 23:48
Wat dacht je, ik ben nieuw hier, laat ik eens een topic van vier jaar geleden afstoffen?

Welkom overigens! :)

benreug
1 juli 2011, 19:07
Nee Hans ik zocht op Takeharu omdat ik gisterenmiddag een Takeharu gitaar kreeg en weer eens mijn geheugen wilde opfrissen. Zo kwam ik hier terecht en dacht laat ik mijn kennis eens delen.
Groet.

vederlicht
1 juli 2011, 22:46
Nee Hans ik zocht op Takeharu omdat ik gisterenmiddag een Takeharu gitaar kreeg en weer eens mijn geheugen wilde opfrissen. Zo kwam ik hier terecht en dacht laat ik mijn kennis eens delen.
Groet.

Die opmerking van Hans was toch voor Gijsbrechtgitaar bedoeld...?! Of ben ik gewoon in de war, dyslectisch, panisch of depressief of zo......:dontgeti:
Vederlicht♫

-Martijn-
1 juli 2011, 23:04
Of ben ik gewoon in de war, dyslectisch, panisch of depressief of zo......

Ik denk dat dat het geval is. Kan iedereen gebeuren. ;)

jazzie1
2 juli 2011, 20:27
Ben bang dat het er niet zo best voor jou uit ziet Vederlicht:(
Troost je , we zijn allemaal wel eens in de war, denkend dat we dyslectisch zijn ( maar achteraf gewoon te snel gelezen zodat we wat hebben gemist..herkenbaar toch?) dan komt die paniek naar boven en het gevolg daarvan is dat we depressief worden omdat juist jou dit overkomt!:sssh:

Er is maar een uitweg, pak een borrel neem je gitaar en speel de blues...
Heerlijk toch als je erachter komt dat die vier woorden zó toepasselijk kunnen zijn voor een uurtje geoorloofd wegkwijnen met je gitaar..:seriousf:

Succes!!

vederlicht
2 juli 2011, 22:52
Dank voor de tip Jazzie. Ik ben weer helemaal manisch....:crazyhappy:
Vederlicht♫

eizemagitaarlessen
12 mei 2012, 14:39
Bij eizema gitaarlessen hebben we een een Takeharu wk 150 12 string met een 2 delig achterblad staan uit 1976. Deze hebben we te koop gezet d.m.v vrij bieden. Is er iemand die misschien de waarde kan in schatten van deze schitterende gitaar?