PDA

View Full Version : Zelf element wikkelen ook mogelijk met dikke draad?



Steven.
12 januari 2007, 16:45
Hallo,
Ik had gewoon een vraagje, ik wil graag zelf een element maken, gewoon single coil, 6staafjes, magneet enz...

Waarom? ik kan het niet laten alles uit te proberen, en ik probeer zo mijn zuurverdiende centjes te sparen :)

Mijn vraag :
Ik heb ondertussen het plastic opwindstuk al gemaakt, gaatjes geboord enz...
Nu moet ik er dus draad op gaan winden, ja inderdaad een hele klus, maar dat schrikt me niet af. Maar het probleem is dat ik momenteel enkel beschik over transformatordraad van ongeveer 0,10 mm.
Op internet lees ik dat de meest gebruikte waarde voor een element 0.063mm is (#42 of 43).
Is dit nu een probleem ? Zal het element dan werken (uiteraard met een andere sound) De totale weerstand van het draadje (op de bobijn gewonden) zal een 120ohm bedragen.

Ik hoop dat iemand me aan een antwoord kan helpen,
Alvast hartelijk dank allemaal,
Groeten
STeven

Negative K3 fan
12 januari 2007, 16:56
èr zal vast wel geluid uit komen, maaar 120 ohm is wel errrrrrg weinig! conventionele enkelspoels elementen hebben een gelijkstroom weerstand van tussen de 4000 en 9000 ohm.

Steven.
12 januari 2007, 17:08
bedankt voor de snelle reactie,
120 ohm is inderdaad weinig, daar had ik al een beetjes schrik voor.
Maar zal het geluid volgens jou dan nog aan te horen zijn ? Of wordt dit dan een flop? Het is namelijk wel zo dat #42 draad gaan kopen me weer geld kost in plaats van bespaard... :)

Alvast bedankt,
Groeten
STeven

Vonk
12 januari 2007, 17:22
Tja je kan altijd geld besparen maar als er een rukgeluid uitkomt heb je alsnog je geld weggegooid... Het lijkt me het verstandigst dat je goed materiaal gebruikt, anders kun je net zo goed je elementen kopen bij GFS. En die klinken trouwens erg goed!

Chris Winsemius
12 januari 2007, 17:37
Ik vermoed dat je veel DUNNER draad zou moeten gebruiken om bij dezelfde hoeveelheid windingen 'n "normale" dc-weerstand/output te krijgen...

Negative K3 fan
12 januari 2007, 18:16
ik vermoed het niet alleen, ik weet dat wel vrij zeker :)

tempo3
12 januari 2007, 18:54
Bijgaand een link met interessante info over zelf wikkelen.

http://www.stewmac.com/shop/Tools/Special_tools_for:_Electronics/1/Schatten_Pickup_Winder/Instructions/I-1465.html

Steven.
12 januari 2007, 20:38
Hoi bedankt voor de reacties,
Voorlopig ga ik het knutselwerkje nog even aan de kant leggen,
tot ik eens de juiste draad in handen krijg (#43).

Ik ben ondertussen eens gaan kijken op die GFS site, en eigenlijk vallen de
prijzen van die goedkopere onderdelen best goed mee...

Misschien kan ik voorlopig toch beter een element kopen.
Ik zag een humbucker voor weinig geld staan, maar omdat ik daar weinig
kennis in heb, vroeg ik me af of deze geschikt is voor bv. een semi 'les paul',
(Mijn volgend bouwproject)

ELEMENT :
http://cgi.befr.ebay.be/GFS-Crunchy-PAF-GOLD-HOT-Neck-Pickup-NEW-H05_W0QQitemZ180073445799QQihZ008QQcategoryZ22670Q QtcZphotoQQcmdZViewItem

MECHNANIEKEN :
http://cgi.befr.ebay.be/Wilkinson-EZLOK-locking-Tuners-3x3-GOLD-fits-Gibson-E27_W0QQitemZ180073954592QQihZ008QQcategoryZ41434Q QtcZphotoQQcmdZViewItem

Alvast bedankt,
Groeten
Steven

Antoon
13 januari 2007, 23:40
Je kunt 0.1 mm (ongeveer 38 ) gebruiken voor een gitaarelement. Er worden hier soms "low-Z" elementen mee gewikkeld. De eerste Gibson elementen waren trouwens ook met deze draad gewikkeld. Probleem is vaak dat de spoel te dik wordt als je standaard magneetstaafjes gebruikt. Je moet er toch minimaal 5000 (liever 7000-8000) wikkelingen op kwijt (van de weerstand moet je je niets aantrekken). Je kunt er wel een erg "vol" klinkend element mee wikkelen met een redelijk gelijkmatige frequentierespons. Ik heb ooit een met een low-Z design op m'n Telecaster ge-experimenteerd. Uiteindelijk ben ik toch voor de 'broadcaster' specs gegaan. Compleet de andere kant op dus met dun 43 enamel draad ipv de 42 draad die in de Telecaster gebruikt wordt.

vinni
14 januari 2007, 18:23
Die gasten die die highend pickups maken zeggen dat ze altijd speciale draar gebruiken die de elementen uit de 60's ook hadden.

Wat voor draad is dat dan?
Ook ergens te koop?

Vinni

Vonk
15 januari 2007, 09:59
http://www.lundgren.se/index.asp?folid=19&micid=98

Hier hebben ze het ook over "vintage" koperdraad. Waarschijnlijk gewoon opgekocht koper wat ergens in een hoekje lag weg te rotten.
Beetje vreemd aangezien het koper nu na te maken is door het dezelfde samenstelling te geven. Ouder koper klinkt niet beter dan nieuw, tenzij je het omdraait natuurlijk ;) (die discussie herinner ik me over 50 jaar nog steeds :seriousf:)

Het wikkelen lijkt me een precies werkje waar je veel op moet oefenen, ik vraag me af of het de eerste keer de moeite waard is.

Leuke tijd heb je trouwens gekozen om te beginnen met zelf wikkelen, koper is niet te goedkoop...

Antoon
15 januari 2007, 16:02
Het gaat vaak om het soort isolatie dat om het draad heen zit. Je hebt formivar, enamel, polysol en daarnaast een aantal nieuwere soorten. Naast dat de diktes (en dus later de spoel) varieren gedragen ze zich om mij niet bekende redenen ook anders. Ik heb ook het idee dat dat isolatiemateriaal kristaleiner wordt als het oud is en daarom verandert qua eigenschappen. Met de was die voor het potten gebruikt werd gebeurt dat in ieder geval zeker meta allerlei microfonie en resonanties als gevolg. Klinkt allemaal vaag maar er gebeurt zeker wat met elementen als ze ouder worden

bas bus
23 januari 2007, 17:51
Die elementen moet je na het wikkelen wel in de hars zetten oid. Anders worden ze nl. heel microfonisch.
Voor het wikkelen had ik op mijn 14e een Lego ding bedacht, spoel op een tandwiel op een kogellager, motortje dat element draaide, teller erbij en zo kon ik ragfijn draad wikkelen terwijl ik sliep ;-)

vinni
23 januari 2007, 22:14
Volgens mij zijn de originele PAF's helemaal niet in de wax gehangen.
Toch worden ze (kopieen) veel gebruikt.....

Ok....als je echt higain speelt is waxen beter.


Vinni

Antoon
26 januari 2007, 16:10
Ik heb wel eens een oud strat element verpest met wax potten. Het was er een van eind 64. Fender was in die tijd net van wax potten overgestapt op een onderdompeling in lak. Met alle gevolgen van dien, het element floot ontzettend net als meer exemplaren uit die tijd, eigenlijk onbruikbaar. Ik heb het toen ge-wax-pot en het gefluit was daarna weg maar het mooie bel-achtige geluid was ook een stuk minder geworden. Eigenlijk was er geen bal meer aan. Als een element fluit is dat meestal een van de buitenste windingen die los zit. Dat kun je op allerlei andere manieren ook verhelpen (bijv. met een gedeeltelijke wax-pot ipv door en door, of door het afwikkelen van een paar wikkelingen). Zelf gebruik ik eigenlijk nooit meer nieuwe gewaxpotte elementen. Als twee elementen verder precies hetzelfde zijn, klinkt in mijn oren het element dat NIET is gewaxpot beter (mits het niet al te snel fluit). Het goed gewikkeld element (met de juiste draadspanning) heeft ook geen waxpot nodig