PDA

View Full Version : De RHCP over hun invloeden



Wouter J
12 januari 2007, 15:31
http://www.youtube.com/watch?v=Q77gFBFieyc

De opname komt uit 1988 tijdens hun "UpliftMofoPartyPlan" tour. dus met Hillel Slovak en Jack Irons.

savecracker85
13 januari 2007, 15:53
Dat is een stukje uit een VPRO documantaire.. Die hele docu is trouwens de moeite waard, onwijs veel leuke beelden van een bandje dat later heel groot werd.
Het is nota bene de eerste europese chili pepper tour, en waar de VPRO bij meereisde en alles vast legde

Wouter J
14 januari 2007, 01:12
Het is nota bene de eerste europese chili pepper tour, en waar de VPRO bij meereisde en alles vast legde

Nope ze toerden europa ook al in 1985 samen met Funkadelic. De opnames op rockpallast zijn daar het bewijs van, de RHCP speelden in hun "Freaky styley" line up, dus met Cliff Martinez en Hillel, Jack Sherman was toen de band al uit.

savecracker85
15 januari 2007, 21:13
daar heb je opzich een punt.. In 1985 treden ze voor het eerst op in Europa (ook nog engeland dacht ik), maar dat zijn volgens mij maar 1 of 2 optredens geweest .. Het duurt tot 1988 voordat ze echt gaan touren in Europa, dat staat tenminste te boek als hun eerste europese tour

Nellyrocks
16 januari 2007, 12:13
Ik heb ze nog gezien op de Uitmarkt in 1989. Ik was alleen 11 en ik weet er niet zo heel veel meer van.

Rinze
16 januari 2007, 12:21
Heb ze gezien in Paradiso in begin '88, met Hillel en sokkenact. Heb er erg goeie herinneringen aan, was mooi. Qua invloeden: George Clinton produceerde 1 of meer platen van ze ( in ieder geval Freaky Stiley, als ik me goed herinner). Verder lijken me de Meters ook nogal voor de hand liggen...

Nellyrocks
16 januari 2007, 14:19
Ik kan het filmpje op youtube niet zien hier op mijn werk maar ik weet wel dat ze zijn begonnen omdat Anthony koerier was en in de auto voor het eerst "the Massage" van Grandmaster Flash hoorde. "Dat kan ik ook wel" dacht hij. Hij had toen nog nooit in een bandje gezeten maar Flea, Hilell Slovak en Jack Irons speelden toen wel in "What it this" en Anthony komdigde ze altijd aan.

Hun eerste optreden was het nummer "Out in LA" een week later. Dat is hun eerste nummer. Een week later speelden ze twee nummers en ze heette toen "Tony Flow and the Miraculously Majestic Masters of Mayhem". De rest weten we.

Wat heel leuk is, is het boek "Scar Tissue" geschreven door Anthony. Gaat deels over de Peppers en deels over zijn eigen leven op een heel open en eerlijke manier. Lees het wel in het Engels, dat is veel leuker.

Wouter J
16 januari 2007, 18:19
Ja ik heb "Scar tissue" ook. Ook wel nobel van Kiedes dat hij nu na al die jaren Jack Sherman toch zijn excuses aanboodt, zonder hem waren de Peppers uit een gevallen.

Het meest hart verscheurende in "Scar tissue" moet toch wel dat gedeelte zijn waar Anthony Hillel's graf bezocht en vervolgens in tranen uitbartstte.

Ook mooi om te lezen waar hij de inspiratie van zijn teksten vandaan haalde. "Jungle man" gaat over Flea, "Skinny Sweaty man" gaat over Hillel, "I could have lied" gaat over Sinead O'Conner, "Tear jacker" gaat over Kurt Cobain en "Scar tissue" gaat over Dave Navarro.

Luke-wannabe
19 januari 2007, 15:33
Scar tissue over Dave??
Kan me dar niks over herinneren

Nellyrocks
19 januari 2007, 18:24
Inderdaad

Volgens mij is scar tissue hun 1000ste nummer over drugsgebruik maar dan clean met de littekens die ze er aan hebben overgehouden zeg maar.

Nou ja, Dave gebruikt(e) ook dus wat dat betreft....

Flea heeft trouwens ook met Janes Addiction meegespeeld. Daar zou ik wel eens opnamens van willen horen.

Wouter J
19 januari 2007, 19:58
Scar tissue over Dave??
Kan me dar niks over herinneren


Scar tissue that I wish you saw
Sarcastic mister know it all
Close your eyes and I’ll kiss you ’cause
With the birds I’ll share

Volgens het boek heeft Kiedis het hier over de kus in de video van "Warped" en over de ruzies waarmee Navaro uit de band werd gegooid en dat hij nog altijd pijn heeft van het feit dat ze nooit vrienden zijn geworden.

drap
19 januari 2007, 20:58
Scar tissue that I wish you saw
Sarcastic mister know it all
Close your eyes and I’ll kiss you ’cause
With the birds I’ll share

Volgens het boek heeft Kiedis het hier over de kus in de video van "Warped" en over de ruzies waarmee Navaro uit de band werd gegooid en dat hij nog altijd pijn heeft van het feit dat ze nooit vrienden zijn geworden.

Als ik interviews lees van de Peppers waar oa over Navarro wordt gevraagd, dan lees ik altijd dat Navarro niet door ruzie's bij de Peppers is weggegaan, maar door de veel te grote muzikale verschillen, waar Navaro het zelf ook mee eens was. Die mening deel ik overigens volkomen.

Wouter J
19 januari 2007, 22:02
Als ik interviews lees van de Peppers waar oa over Navarro wordt gevraagd, dan lees ik altijd dat Navarro niet door ruzie's bij de Peppers is weggegaan, maar door de veel te grote muzikale verschillen, waar Navaro het zelf ook mee eens was. Die mening deel ik overigens volkomen.


Maar Kiedis zelf beschrijft dat heel anders in zijn boek. Toen bekend werd dat Frusciante zou terug komen is Navarro zeer giftig geweest over het feit dat hem niets was verteld. Kiedis en Flea vertelden hem "Kijk, na dat de tour stopte ben jij van de aardbodem verdwenen, als we al bij elkaar wilden komen voor een repetitie of om nieuw materiaal te schrijven was je er nooit."

Lees het zelf maar.

FruscianteFan
19 januari 2007, 23:12
Volgens Kerrang (2002 of 2003 special) was Dave boos over het feit dat hij niet bij de 'vergadering' was waar werd besloten dat hij eruit geknikkerd werd. Hij was het ermee eens dat hij niet de juiste gitarist was voor RHCP en vond dat John Frusciante het veel beter zou doen. Maar hij vond het niet kunnen dat hij buitengesloten werd bij die meeting.

Nellyrocks
20 januari 2007, 11:43
Dave was alleen toendertijd zo'n fuck-up dat hij bij geen een repetitie was. Of volledig naar de klote. Natuurlijk heb je het er dan zonder hem over en ga je hem vervolgens vertellen dat hij er uit ligt.

Je hoort dus ook altijd twee kanten want Dave had nog wel even door willen cashen. One Hot Minute was misschien niet de best verkopende plaat van de Peppers maar verkocht alijd nog 10x beter dan Jane's Addiction platen.

Daarnaast dacht ik er tussen Dave en John wel even heeft gezeten qua tijd maar ik kan me vergissen. Ik heb dat boek niet uit mijn hoofd geleerd.

drap
20 januari 2007, 11:53
Daarnaast dacht ik er tussen Dave en John wel even heeft gezeten qua tijd maar ik kan me vergissen. Ik heb dat boek niet uit mijn hoofd geleerd.

Ja, zo heb ik het ook altijd begrepen. De Peppers waren zo goed als overleden na One Hot Minute. Alleen Flea had nog steeds contact met Frusciante en toen Frusciante was afgekickt, heeft Flea hem gevraagd terug te komen bij de peppers. En na de oude ruzie tussen Kiedis en Frusciante weer te hebben bijgelegd is Frusciante terug gekomen. Met een nu al legendarisch album tot gevolg in de vorm van Californication, maar dat is mijn persoonlijke mening. Maar inderdaad heeft er een periode van helemaal niks tussen gezeten.

@Wouter J: Ik geloof je direkt op je woord hoor dat het allemaal zo beschreven is in het boek van Kiedis, maar Flea en Smith hebben ook na het vetrek van Navarro nog samengewerkt in een ander projekt. Wellicht is het zo dat alleen Kiedis schijtziek was van Navarro en het dus ook zo beschreven heeft.

FruscianteFan
20 januari 2007, 11:58
Dave was alleen toendertijd zo'n fuck-up dat hij bij geen een repetitie was. Of volledig naar de klote. Natuurlijk heb je het er dan zonder hem over en ga je hem vervolgens vertellen dat hij er uit ligt.

Je hoort dus ook altijd twee kanten want Dave had nog wel even door willen cashen. One Hot Minute was misschien niet de best verkopende plaat van de Peppers maar verkocht alijd nog 10x beter dan Jane's Addiction platen.

Daarnaast dacht ik er tussen Dave en John wel even heeft gezeten qua tijd maar ik kan me vergissen. Ik heb dat boek niet uit mijn hoofd geleerd.Waarschijnlijk zit het er ergens tussenin: jij hebt het boek van Anthony Kiedis gelezen, ik een interview met Dave Navarro. Ze zullen beide niet bepaald objectief zijn ;)

Nellyrocks
20 januari 2007, 12:53
Yep. Waar er twee kijven...

Die Anthony is op zijn tijd ook niet de meest sympatieke gast die je tegen kan komen volgens mij.

Wat is trouwens jullie lievelings qua peppersplaten?
Van mij denk ik toch Uplift Mofo Party Plan. Of toch BLSM. Ik weet het niet
De later dingen na Californiacation zijn niet helemaal mijn ding.

drap
20 januari 2007, 13:45
Yep. Waar er twee kijven...

Die Anthony is op zijn tijd ook niet de meest sympatieke gast die je tegen kan komen volgens mij.

Wat is trouwens jullie lievelings qua peppersplaten?
Van mij denk ik toch Uplift Mofo Party Plan. Of toch BLSM. Ik weet het niet
De later dingen na Californiacation zijn niet helemaal mijn ding.

Eigenlijk alles waar Frusciante aan mee heeft gewerkt. Ik luister ook niet zo zeer de songs, maar meer het spel van Frusciante. Die man heeft altijd weer verassende dingen in z'n spel en dat is de laatste drie albums wat mij betreft alleen maar verassender geworden. De albums Californication, By The Way en Stadium Arcadium dus. Ik weet ook niet wat het is dat veel fans Californication al softer vinden dan bijv. BSSM. Californication bevat namelijk veel meer donkere songs. Soms is het zelfs net begin '80 new wave. Tja, en By The Way, ik vind het persoonlijk qua gitaarspel het beste album van de Peppers.

Nellyrocks
20 januari 2007, 13:59
Tja.. Wat dat betreft ben ik echt meer een liedjesman. Ik luister meer naar het geheel. Daarbij ben ik een jaren 80 kind en dat blijft af en toe pijn doen. Vandaag dat ik die oude meuk echt te gek vind. Hilell is een held en (IMHO) door veel Peppersfans misschieni wel iets ondergewaardeerd.

Van AS had ik heel graag een enkel album gemaakt. Die nieuwe single "Snow" vind ik ook echt een draak maar er staan daarnaast echt te gekke nummers op.

Daarnaast moet ik je wel gelijk geven dat Frusciante met hele verrassende dingen komt. Jammer alleen dat ie live vaak loopt te kloten. (vind ik)

Ben benieuwd van frusciantefan hier van vindt. ;)

FruscianteFan
20 januari 2007, 14:04
Ik heb geen favoriet. Ik luister vrij weinig naar de platen van vóór Rick Rubin, de rest vind ik allemaal erg mooi.

FruscianteFan
20 januari 2007, 14:11
Tja.. Wat dat betreft ben ik echt meer een liedjesman. Ik luister meer naar het geheel. Daarbij ben ik een jaren 80 kind en dat blijft af en toe pijn doen. Vandaag dat ik die oude meuk echt te gek vind. Hilell is een held en (IMHO) door veel Peppersfans misschieni wel iets ondergewaardeerd.

Van AS had ik heel graag een enkel album gemaakt. Die nieuwe single "Snow" vind ik ook echt een draak maar er staan daarnaast echt te gekke nummers op.

Daarnaast moet ik je wel gelijk geven dat Frusciante met hele verrassende dingen komt. Jammer alleen dat ie live vaak loopt te kloten. (vind ik)

Ben benieuwd van frusciantefan hier van vindt. ;)Stadium Arcadium vind ik helemaal goed zoals-ie is. Live wil Frusciante inderdaad wel eens een steekje laten liggen, heb ik gemerkt aan de afgelopen tour. Vind het ook erg jammer ze niet meer zo extreem op elkaar inspelen bij jams: In plaats van jams als na Search and Destroy op Off The Map (of Rock In Rio 2001), spelen ze nu veel meer 'rollen', Flea speelt de basis en Frusciante soleert, of andersom.

edit: Hillel was erg goed, maar de oude Peppers spreken mij simpelweg niet zo enorm aan als de Peppers van de laatste 16 jaar.

Han S
31 januari 2007, 19:42
Ik heb gisteren de CD gekregen met de ongemasterde mix van Californication.

Dat klinkt goed, prima zelfs en ik begrijp niet waarom ze hem hebben gemasterd want daar is het mee naar de filistijnen geholpen.

Duh!

drap
31 januari 2007, 20:55
Ik heb gisteren de CD gekregen met de ongemasterde mix van Californication.

Dat klinkt goed, prima zelfs en ik begrijp niet waarom ze hem hebben gemasterd want daar is het mee naar de filistijnen geholpen.

Duh!

Voor jou als studiofiel moet dat album ook echt een drama zijn, of niet. Toch kan ik juist zoals ie min of meer een beetje is verneukt wel wat hebben. Het is een vrij rauw album en die te harde, bijna clippende opname heeft daar wat mij betreft wel wat bij. Maar puur soundwise is ie natuurlijk te slecht voor woorden. Eigenlijk een band als de Peppers en een producer als Rick Rubin onwaardig.

Han S
31 januari 2007, 21:37
De ongemasterde mix clipt ook hier en daar in de harde stukken, maar klinkt veel beter.


Dit is de gemasterde versie zoals we hem kunnen kopen:

http://beaufortstudio.nl/images/californication.gif

En dit is de ongemasterde versie:

http://beaufortstudio.nl/images/californication_unmastered.gif

Zoals je ziet is daar nog wat dynamiek overgebleven.

Nellyrocks
1 februari 2007, 08:35
Maar dat geldt toch voor bijna alle muziek van de laatste 15 jaar omdat het anders op de radio niet meer overeind blijft. Lekker platdrukken die handel.

Han S
1 februari 2007, 11:41
Maar dat geldt toch voor bijna alle muziek van de laatste 15 jaar omdat het anders op de radio niet meer overeind blijft. Lekker platdrukken die handel.

Nee hoor, alleen bij popherrie, bij jazz, folk, klassiek en zo speelt dit helemaal niet. Bovendien gaat het bij de radio nog eens door een Optimod en blijft er helemaal niets meer van over.

drap
1 februari 2007, 12:05
Nee hoor, alleen bij popherrie, bij jazz, folk, klassiek en zo speelt dit helemaal niet. Bovendien gaat het bij de radio nog eens door een Optimod en blijft er helemaal niets meer van over.

Het laatste album van de Peppers, Stadium Arcadium dus, vind ik ook erg goed gemixt persoonlijk. Ook erg hard opgenomen, maar dit keer wel met enige dynamiek. Maar goed, ik ben ook geen kenner, ik hoor waarschijnlijk bepaalde details niet eens.

Nellyrocks
2 februari 2007, 15:18
AS vind ik juist heel commercieel klinken. Super gelikt en dat vind ik niet altijd mooi. Ik zou de zelfde nummers wel eens willen horen met een ontzettende gore garagesound.

Kim Wilson
2 februari 2007, 15:20
Nee hoor, alleen bij popherrie, bij jazz, folk, klassiek en zo speelt dit helemaal niet. Bovendien gaat het bij de radio nog eens door een Optimod en blijft er helemaal niets meer van over.
De Optimod is echt de grootste kutuitvinding in de geschiedenis van de radio. Echt verschrikkelijk.

sjoerd5
2 februari 2007, 17:55
Ik wel eens gelezen dat Frusciante nog steeds op Hillel Slovak z'n gitaar speeld als eerbetoon aan hem.

Maar mijn vraag is:is deze strat:

http://www.clg-vieuxpont-boulogne.ac-versailles.fr/pages_eleves/dino_coskun/groupe/IMAG0005.JPG

Dus dezelfde als?:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/sk/thumb/7/79/John_Frusciante.jpg/300px-John_Frusciante.jpg

drap
2 februari 2007, 18:12
Ik wel eens gelezen dat Frusciante nog steeds op Hillel Slovak z'n gitaar speeld als eerbetoon aan hem.

Maar mijn vraag is:is deze strat:

http://www.clg-vieuxpont-boulogne.ac-versailles.fr/pages_eleves/dino_coskun/groupe/IMAG0005.JPG

Dus dezelfde als?:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/sk/thumb/7/79/John_Frusciante.jpg/300px-John_Frusciante.jpg

Nope, als Frusciante al de gitaar van Slovak heeft bespeeld, dan is diezelfde gitaar overleden in een brand. De '62 strat waar hij nu op speelt heeft ie cadeau gekregen van Kiedis toen ie weer terugkwam bij de Peppers.

drap
2 februari 2007, 18:19
AS vind ik juist heel commercieel klinken. Super gelikt en dat vind ik niet altijd mooi. Ik zou de zelfde nummers wel eens willen horen met een ontzettende gore garagesound.

De opnames van Stadium Arcadium zijn anders heel veel one take opnames. Met name in de solo's hoor je dat ook vaak terug. Juist dat vind ik zo lekker aan dat album. De solo's zijn ook vaak eigenlijk net ff iets te hard opgenomen, juist om het wat rauw te houden. Het enige wat ik me kan bedenken dat misschien gelikt klinkt in vergelijking met bijv. BSSM en Californication is dat er minder simplistisch te werk is gegaan en veel meer gelaagd is wat betreft de gitaarpartijen.

Nellyrocks
5 februari 2007, 11:28
Zou kunnen. Ik weet het niet drap

Heeft misschien ook iets te maken met al die deuntjes die er op staan.
heejoo listen what i sayoo. Daar krijg ik echt jeuk van en dat is heel naar als je eigenlijk alles goed wil vinden.

drap
5 februari 2007, 11:37
Zou kunnen. Ik weet het niet drap

Heeft misschien ook iets te maken met al die deuntjes die er op staan.
heejoo listen what i sayoo. Daar krijg ik echt jeuk van en dat is heel naar als je eigenlijk alles goed wil vinden.

Ja, vind ik ook bepaalt niet het beste nummer op het album, maar als ik daar dan bijv. Torture Me tegenover zet, dat is zo'n beetje het meest wilde nummer dat ze ooit gedaan hebben. Dat vind ik niet terug op BSSM. BSSM is sowieso ook niet m'n favoriete album. Snow steekt sowieso vreselijk af op de rest van het materiaal op Stadium Arcadium, hoewel het nummer wel weer vreselijk knap in elkaar zit.

Nellyrocks
5 februari 2007, 13:11
Torture me is toch niet wilder dan de echte ouwe meuk. (Uplift Mofo en daarvoor) Wel steviger misschien maar dat is ook het verschil tussen nu en twintig jaar geleden.
"Police helicopter" is een van mijn favorietjes. Heb ik ook een keer gespeeld met een bandje. Heel erg leuk.

Nellyrocks
5 februari 2007, 13:13
daarbij... Nog gefeliciteerd Drap. 29 jaar. Ik kijk wel eens in die public profiletjes. vandaar.

jaspie
9 februari 2007, 18:38
BSSM is echt hun toppunt vind ik, qua sound en innovatie. Ben ook fan van MM. Nieuwe dingen zijn ook erg leuk maar nietzo top als de iets oudere dingen. Ik snap ook niet datze bij californication nummers hebben geschrapt als "quixotic elixer", een vd beste nummer in die tijd opgenomen.